PDA

Bekijk Volledige Versie : Aangifte Politie



Arto
28/04/08, 13:57
Beste,


Ik word laatste week aangevallen op mijn webserver door iemand uit Duitsland.
Hack pogingen en spam...
Ik heb het abuse van het duitse telecom bedrijf gebeld maar geen reactie.
Ik heb vandaag RIPE gebeld, die zeggen dat ik een aangifte moet doen.

Iemand hier ervaringen mee?
Helpt een aangifte tegen een hacker/spammer uit Duitsland?
Welke nummer kan ik bellen van het Politie, en waar moet ik opletten, graag jullie meningen en ervaringen.

SF-Jeroen
28/04/08, 14:03
Gewoon het server IP bannen? (Indien server: Gaat waarschijnlijk om een gehackte bak, nooit meer uit te vinden wie het heeft gedaan). Bovendien kan de politie niks met een IP

Arto
28/04/08, 14:22
Hij gebruikt een Proxy, ik heb wel 1 van zijn Dynamische IP adressen maar hij gebruikt een proxy.
Een proxy IP bannen heeft geen nut.
Het gaat trouwens niet om een Server, gewoon iemand die thuis achter zn verbinding zit.

tomzev
28/04/08, 14:26
hoe weet je dan dat ie uit duitsland komt?

Glenn
28/04/08, 14:28
Beste,


Ik word laatste week aangevallen op mijn webserver door iemand uit Duitsland.
Hack pogingen en spam...
Ik heb het abuse van het duitse telecom bedrijf gebeld maar geen reactie.
Ik heb vandaag RIPE gebeld, die zeggen dat ik een aangifte moet doen.

Iemand hier ervaringen mee?
Helpt een aangifte tegen een hacker/spammer uit Duitsland?
Welke nummer kan ik bellen van het Politie, en waar moet ik opletten, graag jullie meningen en ervaringen.

Het beste ga je even langs het wijkteam bij jou in de buurt en vraag je naar iemand met verstand van computers/internet. Ik vermoed alleen dat je aangifte niet verder zal worden behandelt omdat er a) geen kennis is en b) waar wel de kennis zit, ze zich alleen met grote zaken bezighouden.

Arto
28/04/08, 14:31
hoe weet je dan dat ie uit duitsland komt?

Wat voor stomme vraag is dit nou.

Mikey
28/04/08, 14:33
Wat voor stomme vraag is dit nou.


stomme vragen bestaan niet, wel stomme antwoorden.

Stewie
28/04/08, 14:34
Het beste ga je even langs het wijkteam bij jou in de buurt en vraag je naar iemand met verstand van computers/internet. Ik vermoed alleen dat je aangifte niet verder zal worden behandelt omdat er a) geen kennis is en b) waar wel de kennis zit, ze zich alleen met grote zaken bezighouden.
Speciaal verzoek van de HTCU: doe ALTIJD aangifte. Hoe meer aangiftes, des te meer budget en personeel krijgen ze toegewezen. Zolang elke hoster geen aangifte doet, is er dus veel verborgen criminaliteit.

Ik was er zelf ook skeptisch over tot een week of 2 terug. Toen zaten 2 man van de HTCU een middagje op kantoor naar aanleiding van een hackzaak op de server van een klant.

Glenn
28/04/08, 14:47
Speciaal verzoek van de HTCU: doe ALTIJD aangifte. Hoe meer aangiftes, des te meer budget en personeel krijgen ze toegewezen. Zolang elke hoster geen aangifte doet, is er dus veel verborgen criminaliteit.

Ik was er zelf ook skeptisch over tot een week of 2 terug. Toen zaten 2 man van de HTCU een middagje op kantoor naar aanleiding van een hackzaak op de server van een klant.

Ok, beter! Doe je de aangifte dan ook bij de HTCU, of op het wijkbureau?

Stewie
28/04/08, 14:47
Bij de lokale politie. Pas bij ernstige zaken pakt de HTCU het op. Daarom hebben zij dringend meer budget nodig...

YolkNet
28/04/08, 15:04
Zou geen aangifte bij de politie doen :) Maar ze zullen vast wel weten waar je wel terecht kan. Of misschien KvK?
Of de branchevereniging (http://ictoffice.nl) raadplegen

Guus - GetHost
28/04/08, 15:23
Wij hebben ondertussen ook al een aantal aangiftes op onze naam staan, we gaan standaard bij criminele feiten aangifte doen. Meestal omdat dit niet de eerste keer is dat zo'n persoon dit doet...

Een persoon is een tijd geleden opgepakt omdat hij in totaal 21 aangiftes op zijn naam had staan, volgende week moet hij voorkomen voor de rechter. Ben benieuwd wat eruit gaat komen..

YolkNet
28/04/08, 15:30
volgende week moet hij voorkomen voor de rechter

Voor de rechter in Nederland of in het buitenland? Ben erg benieuwd hoe een Nederlandse rechter spam beoordeelt. Ik heb zo'n vermoeden dat de sanctie een lachertje is en dat ze niet weten waar ze het over hebben...
Komt die veroordeling ergens op internet? Of kun je ons/me op de hoogte houden?

Stewie
28/04/08, 15:36
Zou geen aangifte bij de politie doen :) Maar ze zullen vast wel weten waar je wel terecht kan. Of misschien KvK?
Of de branchevereniging (http://ictoffice.nl)raadplegen
Wat een onzin praat jij. Een branchevereniging doet niets en kan niets. De enige partij die wel wat ken stel jij voor om te negeren. :huh:

YolkNet
28/04/08, 15:44
Wat een onzin praat jij. Een branchevereniging doet niets en kan niets. De enige partij die wel wat ken stel jij voor om te negeren. :huh:

Als je nou eerst eens goed leest wat er staat...
"Of de branchevereniging raadplegen"
Oftewel je kunt ze vragen waar je terecht kan in een situatieals TS noemt en wat je moet doen.

Stewie
28/04/08, 15:51
Als je nou eerst eens goed leest wat er staat...
"Of de branchevereniging raadplegen"
Oftewel je kunt ze vragen waar je terecht kan in een situatieals TS noemt en wat je moet doen.
Ach dat zal het zijn. Maar doe vooral geen aangifte.....
Naief.

YolkNet
28/04/08, 16:08
Weet niet waarom jij geen aangifte zou doen. Ik heb ook niet gezegd dat je dat niet moet doen. Voor sommige aangiften kun je op meerdere plekken terecht dan alleen de politie.
De politie heeft geen uitgebreide kennis heeft van internetzaken. Daarom kun je beter navraag doen bij een brancheorganisatie. Die hebben misschien een archief van soortgelijke gevallen of een stappenplan hoe je dit het beste aan kunt pakken. Dat aangifte in Nederland geen zin heeft maar dat je dat bij de Duitse politie moet doen bijv, of een Europese instantie die hierover gaat.

Apoc
28/04/08, 16:11
Zou geen aangifte bij de politie doen

Weet niet waarom jij geen aangifte zou doen. Ik heb ook niet gezegd dat je dat niet moet doen.

???


De politie heeft geen uitgebreide kennis heeft van internetzaken.

Zoals Stewie al zei: naief. Ik heb toch regelmatig opsporingsambtenaren aan de lijn die toch wel een boel van internetzaken wisten (ze doen namelijk de hele dag niet anders). Als jij aangifte doet zal de agent waar je op dat moment mee spreekt waarschijnlijk niet veel er van snappen, maar uiteindelijk komt dit toch wel op de juiste plek terecht.

Stewie
28/04/08, 16:13
Dat aangifte in Nederland geen zin heeft maar dat je dat bij de Duitse politie moet doen bijv, of een Europese instantie die hierover gaat.
ALS het wordt opgepikt door HTCU dan doe je automatisch mee op wereldniveau. De HTCU werkt samen met buitenlandse opsporings-organisaties.

YolkNet
28/04/08, 16:26
???
Nogmaals: ik had over aangifte bij de politie. ("Voor sommige aangiften kun je op meerdere plekken terecht dan alleen de politie.")
Niet wetende dat de politie intussen een inhaalslag had gemaakt.


uiteindelijk komt dit toch wel op de juiste plek terecht
als het net zo gaat als bij de gemeente dan is uiteindelijk wel een goeie woordkeuze ja :D

@Stewie: ok, dat wist ik nog niet. Nu dus wel :)

MoehMan
28/04/08, 16:56
even een gekke vraag hoor... HTCU ??? stoere afkorting, daar niet van, maar ik heb er nog nooit van gehoord, waar staat het voor? Ben wel een beetje nieuwsgierig :)

Jenex
28/04/08, 17:24
Google is your friend. Het staat voor "High Technology Crime Unit"
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL266&q=High+Technology+Crime+Unit&btnG=Zoeken&meta=

MoehMan
28/04/08, 18:05
Google is your friend. Het staat voor "High Technology Crime Unit"
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL266&q=High+Technology+Crime+Unit&btnG=Zoeken&meta=

Nee, ik hou niet zo van google ;)
En ik zocht naar een nederlandstalige afkorting en dat hielp niet echt. Anyway, bedankt!

Arto
28/04/08, 20:05
Allemaal bedankt voor jullie reacties

Deze persoon is een tijd geleden lid geworden van mijn forum, dus vandaar heb ik hem juiste IP adres.
Na een tijdje werd ie gebanned en ik kreeg mails van hem met dreigementen.
Ook een foto van een platte grond waar het server zich bevind(Datacenter) met als tekst erop : Bom Bom, binnenkort is het hier Bom Bom !!
Nou ja, later probeerde hij weer met zijn juiste IP mijn Admin account te veroveren dat lukte hem niet.
Spammen om mijn forums en pogingen tot hacken van server, dit is hem allemaal niet gelukt.
Maar ik heb er wel allemaal last van gekregen en niet alleen ik maar ook mijn klanten.
Dit doet ie trouwens allemaal met een proxy.

Nou ik heb het ISP gebeld van hem, volgens whois van IP was dat een bekend bedrijf in Duitsland, die wilden mij niet verder helpen.
Nadat ik zei dat ik kontakt op zou nemen met RIPE kreeg ik een abuse email adres, terwijl die overal te vinden is.
Nou email verstuurd maar al 1 week geen reactie.
RIPE erover gebeld, die raden mij een aangifte te doen.

Ik slaap al laatste 2 weken bijna niet, elke uur is hij bezig.
Ik ben het gewoon zat om eerlijk te zijn.
Het is gewoon erg stom dat het Duitsce ISP er niks aan wilt doen.
Want als zij die persoon hierover contacteren weet ik zeker dat hij ermee ophoudt.
Maar toch, hier moet een einde aankomen, hoe moeilijk het ook is.
Daarom heb ik gewoon besloten om mn kans te wagen en een aangifte'te doen.

Magus
28/04/08, 20:36
baad het niet dan schaad het niet, kost alleen wat tijd. Jusitie kan ook nog een beroep doen op experts digitale techniek van het forensisch instituut, dus kennis is er wel degelijk. Omdat je hier ook nog een bewijs hebt van bedrijging kan het best zijn dat ze die stap gaan zetten voor je.

stefanvi
28/04/08, 21:39
Na een tijdje werd ie gebanned en ik kreeg mails van hem met dreigementen.
Ook een foto van een platte grond waar het server zich bevind(Datacenter) met als tekst erop : Bom Bom, binnenkort is het hier Bom Bom !!
Nou ja, later probeerde hij weer met zijn juiste IP mijn Admin account te veroveren dat lukte hem niet.
Spammen om mijn forums en pogingen tot hacken van server, dit is hem allemaal niet gelukt.

Klinkt als een tiener die weer een beetje losgeslagen is, desondanks moet hij dit soort praktijken niet flikken, en als jij dagelijks, elk moment van de dag last hebt van hem, dan is het je goed recht aangifte te doen.

Cyberdevil
28/04/08, 23:12
Met proxy servers kan hij volgens mij niet veel doen buiten dan naar wat websites surfen met een ander ip adres. Moet het je vooral niet aan je hart laten komen. Gewoon doen wat je kan om hem weg te houden en klacht indienen.
Volgens jou is het een nederlander maar heeft hij wel een ip uit Duitsland ?
Anyway, als de Duitse ISP er niks aan wilt doen vraag je toch gewoon heel zijn range op om hem te blokkeren?

Arto
28/04/08, 23:24
Met proxy servers kan hij volgens mij niet veel doen buiten dan naar wat websites surfen met een ander ip adres. Moet het je vooral niet aan je hart laten komen. Gewoon doen wat je kan om hem weg te houden en klacht indienen.
Volgens jou is het een nederlander maar heeft hij wel een ip uit Duitsland ?
Anyway, als de Duitse ISP er niks aan wilt doen vraag je toch gewoon heel zijn range op om hem te blokkeren?



Nee het is geen nederlander, het is iemand die in Duitsland woont Nationaliteit weet ik ook maar doet er even niet toe.
Maar even over dan range bannen.
iptables -I INPUT -s 81.110.00.000/8 -j DROP

Zoiets?
Dit is trouwens te veel users die ik ban, maar toch wil ik even weten hoe dit precies moet.
Want ik heb bijv 61/61/62/63/64/65 ranges gebanned maar toch lukt het hem.
Zo dee ik dat : iptables -I INPUT -s 60.000.00.000/8 -j DROP/61.000.00.000/8 -j DROP/enz...

Kazuma
30/04/08, 15:14
even een gekke vraag hoor... HTCU ??? stoere afkorting, daar niet van, maar ik heb er nog nooit van gehoord, waar staat het voor? Ben wel een beetje nieuwsgierig :)


Google is your friend. Het staat voor "High Technology Crime Unit"
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1G1GGLQ_NLNL266&q=High+Technology+Crime+Unit&btnG=Zoeken&meta=

Is het trouwens niet NHTCC(=National High Tech Crime Center) voor Nederland? Dat is in ieder geval de officiële afkorting die ik overal gebruikt zie worden. Of doel jij op de Australische/Amerikaanse variant Stewie?

Offtopic: Ik snap trouwens ook niet waarom we nu twee verschillende organisatie nodig hebben. NHTCC en GovCERT

Guus - GetHost
02/05/08, 12:33
Voor de rechter in Nederland of in het buitenland? Ben erg benieuwd hoe een Nederlandse rechter spam beoordeelt. Ik heb zo'n vermoeden dat de sanctie een lachertje is en dat ze niet weten waar ze het over hebben...
Komt die veroordeling ergens op internet? Of kun je ons/me op de hoogte houden?
In nederland inderdaad, hij is voorgekomen en hij moet aan een zwaargetroffen hostingbedrijf €2000,- betalen omdat 6 servers een halve dag onbereikbaar waren. Verder krijgt hij een taakstraf van 80 uur wegens de anderen delicten.. Ik ben er niet blij om, had meer verwacht maar geen zin om opnieuw een zaak aan te spannen.

Alleen een erg groot bedrijf kreeg geld, wij werden meegerekend in de taakstraf van de persoon.

t.bloo
02/05/08, 14:38
LOL

en wat komt hij bij jullie aan taakstraf doen? het rack opnieuw patchen ofzo?

umf
02/05/08, 14:41
nee denk dat hij verplicht in het filmpje zich moest gedragen als een transexueel

Merlijn
02/05/08, 21:27
Is het trouwens niet NHTCC(=National High Tech Crime Center) voor Nederland? Dat is in ieder geval de officiële afkorting die ik overal gebruikt zie worden. Of doel jij op de Australische/Amerikaanse variant Stewie?

Offtopic: Ik snap trouwens ook niet waarom we nu twee verschillende organisatie nodig hebben. NHTCC en GovCERT

HTCU en GovCert zijn ook verschillend in hun bevoegheden en wat ze doen. Het HTCU is onderdeel van de KLPD en een opsporingsinstantie (waar aardig wat kennis aanwezig is). Het GovCert is een adviserende organisatie om incidenten te voorkomen, voornamelijk voor overheidsinstanties, maar ook voor ondernemingen. Het GovCert is opgericht na de aanvallen op overheidssites en de chats met WA en maxima.

Voor de TS: aangifte doen is zeker aan te raden. Zoals gemeld hangt hiermee namelijk ook de budgetten samen. Meer IT gerelateerde meldingen, des te meer geld er naar de KLPD gaat. Ik raad echter niet aan zomaar naar een wijkteam te gaan. Er zijn verschillende teams binnen de KLPD waar je aangifte goed kunt doen. O.a. in amsterdam zit een team met enige kennis van zaken. Als je daar de aangifte doet zal het sneller in behandeling genomen kunnen worden.