PDA

Bekijk Volledige Versie : Help, versies!



Peter
25/04/08, 15:33
Beste mensen,

Ik ben voor een klant een prijs voor een Windows hosting server aan het maken. Op zich ben ik er redelijk uit welke software er allemaal op die server moet komen, maar dan komt nog de moeilijste keuze: Welke versie!

Het wordt een Windows server met Plesk. Volgens mij betekent dat dat ik in ieder geval voor Windows 2003 moet gaan en niet 2008. De Web versie leek me wel interessant, maar die is volgens mij weer beperkt in max. geheugen. En wellicht zijn er nog wel andere redenen om die niet te kiezen.

Daarnaast moet er SQL Server op komen te draaien. Da's helemaal leuk, want die prijzen varieren van gratis voor de Express edition tot enkele duizenden euro's voor de Enterprise versie. Liever niet te duur natuurlijk, maar nog minder graag achteraf tegen beperkingen aanlopen.

Welke versies draaien jullie en wat zijn de ervaringen daarmee?

Alvast bedankt!

Randy
25/04/08, 15:35
Peter,

Neem de Web enhanced versie en je geheugenbeperking is minimaal. Deze versie is sinds enkele maanden leverbaar.
Je kunt beginnen met de gratis MSSQL-Express versie. Voor kleine shared platformen is dit genoeg. Houdt er wel rekening mee dat je bij Plesk de optionele MSSQL-module ook mee moet bestellen.

Waarom trouwens Windows 2003 en niet 2008? De laatste biedt out-of-the-box een aantal voordelen, waaronder FastCGI voor PHP, Users kunnen de web.config voor .NET-applicaties vanuit hun eigen desktop aanpassen, etc.

Peter
25/04/08, 15:52
Duidelijke taal, dank je!

Ik heb eerder op de Parallels site gelezen dat Plesk nog niet beschikbaar is voor 2008. Ik zie nu dat dat dat wel het geval is, maar dan alleen voor Enterprise, Datacenter en Standard. Niet voor Web dus..

SQL Server Express heeft volgens mij een max opslagcapaciteit van 4 GB. Ik neem aan dat dat niet per database is, maar voor de hele SQL Server? Is SQL Server makkelijk te upgraden als blijkt dat een betaalde versie toch beter blijkt te zijn?

bami82
25/04/08, 15:57
Voor webhosting heb je wel SPLA licenties nodig.

Randy
25/04/08, 16:01
Voor webhosting heb je wel SPLA licenties nodig.

Niet in alle gevallen, enkel als je het als dienst aanbied. Als deze klant de server zelf koopt (met de bijbehorende software) en enkel voor eigen sites gebruikt, kan volstaan worden met OEM-licenties. (Al is SLPA, zeker in aanschaf en upgrade, veel voordeliger). Of deze ergens op een kantoor of in een datacentrum staat is niet relevant.

Peter
25/04/08, 16:08
Het gaat inderdaad om een server die in één keer gekocht wordt. Maar dan nog is een SPLA licentie (zeker voor SQL Server) financieel interessant.

Weet iemand iets over het achteraf upgraden van de SQL Server of over Plesk icm Web 2008?

Randy
25/04/08, 16:47
Geen ervaring met grote databases. Bij kleine userdatabases maakte ik altijd een backup en restorede die op de Shares SQL-std server.

bramveen
07/05/08, 10:01
Plesk 8.2 draait op Windows Server 2008 Standaard en op Windows Web Server 2008 zolang de DNS infra niet op die server gehost wordt (zie discussie over DNS op Windows Web Server). Plesk 8.4 lost dat probleem op.

Groet

Bram