PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting Oplossing op Maat



Landeweerd.nl
21/04/08, 20:59
Voor een systeem dat nog in ontwikkeling is zou ik graag het volgende systeem hanteren. Dit zou ik graag willen regelen met behulp van een serveroplossing.

Ik kan meerdere hostingpakketten openen waarbij de bestanden standaard uit 1 plek worden opgehaald. Vervolgens is het mogelijk om per hosting pakket deze bestanden te overschrijven. Dus een soort boomstructuur (extends).

Hoofdpakket
- subpakket 1
- subpakket 2
- etc.

In het kort: Standaard maakt elke site gebruik van dezelfde bestanden, tenzij deze worden "overschreven". Deze bestanden bevinden zich op 1 locatie, zodat ik deze centraal kan wijzigen.

---
Een praktijk voorbeeld. Mijn site bestaat uit 3 bestanden index.php, config.php en template.php.

Nu maak ik een site aan waarbij ik alleen het config bestand anders wil hebben. Hiertoe maak ik een hostingpakketje aan waarbij ik alleen config.php upload. De bestanden index.php en template.php worden standaard uit het "Hoofdpakket" opgehaald.

Voor een tweede site wil ik zowel config.php als template.php overschrijven. Hiertoe plaats ik config.php en template.php in een nieuw hostingpakket. index.php wordt nu standaard uit het hoofdpakket gehaald.
---

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.

Nu is de vraag of dit technisch mogelijk is en op welke manier.

Ramon Fincken
21/04/08, 21:04
Ter info, als ik het goed begreep elders was je opzoek naar een puur serverside oplossing, en niet een oplossing in de vorm van een PHP script die dit regelt?

oehTie
21/04/08, 21:20
dat idee krijg ik ook...

dan zou je apache naar de standaardlocatie moeten laten verwijzen als het account een bestand niet heeft.... module schrijven voor apache dus ofzo?

Landeweerd.nl
21/04/08, 21:23
Ik ben inderdaad op zoek naar een server oplossing, zodat ik deze kan toepassen bij diverse systemen.

Nu heb ik zelf weinig ervaring op dit gebied, daarom de vraag of dergelijke oplossingen al bestaan.

Ramon Fincken
21/04/08, 21:31
Ik heb op dat gebied geen idee, heb je al eens met wat (freelance) systeembeheerders hierover gesproken? Wellicht dat zij een aardige oplossing kunnen vinden?

maartenb
21/04/08, 22:13
Het is alleen maar een gedachtespinsel zo laat op de avond, maar Direct Admin zet standaard bij users een pagina of pagina's online bij het aanmaken van een account die de reseller heeft aangegeven. Je zou ervoor kunnen zorgen dat die pagina's die wilt hebben in de desbetreffende map zet en zodat naar elk account gekopieerd worden als je die aanmaakt. Ik weet niet of dit precies is wat je wilt, maar mischien kom je er iets verder mee.

Randy
21/04/08, 23:46
Hey Noaber,

Google even op "/etc/skel" (http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=%22%2Fetc%2Fskel%22&btnG=Google+zoeken&meta=). De meeste controlpanels, Plesk/Directadmin, werken op een soortgelijk niveau.
Daarnaast zou je alle bestanden in een map kunnen symlinken, zoals je ook met /webmail doet uit je /var/www in plaats van /home/$user/.....
Let bij deze optie wel op de bestandsrechten. PHP in CGI mode met SUPHP geeft meer problemen dan PHP als Apache module.

oehTie
22/04/08, 10:27
nadeel van de methode van randy en maarten:

(hij werkt overigens wel prima, ik gebruik het ook om joomla standaard op een webpakket te leveren)

als je een bestand aanpast moet je dat in ieder account doen.

maartenb
22/04/08, 10:41
oehTie ja dat snap ik maar volgens mij was dat geen probleem als ik de vraag van de TS zo lees.

mind
22/04/08, 12:12
dan zou je apache naar de standaard locatie moeten laten verwijzen als het account een bestand niet heeft.... module schrijven voor apache dus of zo?Hoezo module schrijven? Kan je gewoon realiseren met mod_rewrite hoor. Gewoon een redirect uitvoeren als het bestand niet betaat en klaar...

Triloxigen
22/04/08, 13:12
Hoezo module schrijven? Kan je gewoon realiseren met mod_rewrite hoor. Gewoon een redirect uitvoeren als het bestand niet betaat en klaar...

Maar dat gaat dus niet werken als je interne includes hebt :)

mind
22/04/08, 14:41
Klopt, maar daar hebben ze de "include_path" optie weer voor uitgevonden in php.

Triloxigen
22/04/08, 14:56
Klopt, maar daar hebben ze de "include_path" optie weer voor uitgevonden in php.

Wat dus bij lange na niet altijd op kan gaan, zeker niet als het bij losse specifieke bestanden gaat.

Ik zou gewoon het PHP script zo scripten dat hij checked of bestanden bestaan, zoniet andere include.

Ramon Fincken
22/04/08, 16:12
Klopt, maar daar hebben ze de "include_path" optie weer voor uitgevonden in php.

kan messy worden en daarnaast is dat niet wat TS nu wil...

Landeweerd.nl
22/04/08, 20:44
Optie 1: Het standaard instellen van de bestanden. Dit is geen oplossing, omdat ik dan elke site opnieuw zou moeten aanpassen.
Optie 2: Rewrite, denk dat dit veel problemen gaat opleveren. Daarnaast kunnen files niet "overruled" worden als deze zich wel in de user directory bevinden.

PHP oplossing is simpelweg niet mogelijk in verband met de hoeveelheid werk om dit om te schrijven.

Triloxigen
22/04/08, 21:21
Tot nu toe lijkt niks mogelijk?

Randy
22/04/08, 22:46
rsycen? /home/$user met je basedir. Eventueel met bepaalde exclude regels voor bijvoorbeeld een config.php.

Landeweerd.nl
23/04/08, 09:45
Is er hier misschien een hoster die me iets dergelijks kan aanbieden, bijvoorbeeld in de vorm van een VPS pakket?

oehTie
23/04/08, 13:08
die zijn hier zeer zeker maar daarvoor zal je even een vraag moeten doen in het gevraagde aanbiedingen gedeelte van dit forum.

Randy
23/04/08, 13:20
Is er hier misschien een hoster die me iets dergelijks kan aanbieden, bijvoorbeeld in de vorm van een VPS pakket?

Wat wel mogelijk is, is om een standaard installatie te maken met de juiste mappen, crons, etc. En deze deployen op meerdere servers. Zo gebruiken we bijvoorbeeld een Ubuntu of CentOS die geheel is voorgeinstalleerd met DirectAdmin, voorzien van veiligheidspatch en tweaks, etc. Zo kunnen we binnen 5 minuten een DA-server opleveren indien gewenst. Kwestie van IP-veranderen in de lilcentiekey en startten maar.

Alleen in dit geval gaat het om een enkele server zoals ik begrijp, of wil je voor iedere klant een aparte VPS opstellen?

Landeweerd.nl
23/04/08, 17:56
Het gaat mij er vooral om dat een systeem dat op verschillende sites wordt gebruikt makkelijk te updaten en bij te houden is op een centrale plaats. Het gaat hier om een kleinere applicatie welke dus op 1 VPS moet draaien.