PDA

Bekijk Volledige Versie : 100% uptime service model?



Inquion
21/04/08, 18:38
beste lezer,
Wij zijn een bedrijf aan het oprichten dat zich focust op high-end hosting en beheer. De oprichters zijn oud-werknemers van een grote beheerpartij die zich richt op online banken, grote online shops, een aantal grote travelsites, etc - en daar veel geld voor (kunnen) vragen.
Ons business model: Wij merkten dat er vraag was uit de markt naar dezelfde high-end service (zeer scherpe SLA, 24/7 support, meedenken met de klant over security, risicobeheersing, continuiteit, backup/restore, een goeie Acceptatie omgeving voor changes, enzovoorts) door iets kleinere bedrijven, en voor wat minder astronomische beheerkosten. Dit betekent dat we lean en mean aan de slag gaan, zonder in te boeten aan niveau van dienstverlening. Door bijvoorbeeld rackspace te huren in plaats van een eigen data center te runnen, en allerlei overhead te minimaliseren.
Door concurentiebeding (en goed fatsoen) willen/kunnen we geen bestaande klanten meenemen, ook niet als referentie. We hebben via ons netwerk een eerste ´launching customer´ mee, en zijn op zoek naar een 2e - een potentiele klant die een managed services partner zoekt die verder gaat dan alleen systeembeheer, en applicatieve/functionele uptime garanties af kan/wil geven.
We hebben (nog) geen verkoper aan boord -vandaar ook deze post :), hoe zouden jullie de speurtocht naar zo´n potentiele klant aanpakken?

Swiftway-UK
21/04/08, 18:47
Easy: door een echte verkoper en een marketing team aan boord te brengen. Liefst een met een portfolio aan klanten.

btw: vanuit welk DC wil je dit gaan aanbieden? aangezien zowat alle DCs afgelopen jaren stroomstoringen hebben gehad, dit is dus alvast een zeer zwakke schakel in je plan om 100% uptime aan te bieden.

Ik denk dat je toch moet gaan denken aan bijvoorbeeld een Anycast oplossing met een global loadbalancer over meerdere Datacentra, anders kun je geen 100% uptime garantie aanbieden zonder een zwakke schakel in het geheel.

davhog
21/04/08, 20:02
Anycast met HTTP verkeer? Kan dat?

MediaServe
21/04/08, 20:13
Ik denk dat je toch moet gaan denken aan bijvoorbeeld een Anycast oplossing met een global loadbalancer over meerdere Datacentra, anders kun je geen 100% uptime garantie aanbieden zonder een zwakke schakel in het geheel.

Ik denk dat Anycast met TCP/HTTP geen goed idee is, helemaal niet met dynamische hosting. Het kan opzich wel, maar het wordt knap ingewikkeld om stateful TCP sessies in stand te houden. Ik denk zelfs zo ingewikkeld dat het een averechts effect heeft op de betrouwbaarheid.

Echte 100% uptime garantie kan trouwens sowieso niet. Met Geo DNS, een hele pleur POP's en 24/7 actieve monitoring kom je een heel eind. Dat is een beetje de Akamai methode :)

De snelste manier om aan goede klanten te komen is naar mijn mening direct marketing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Direct_marketing

mdf
21/04/08, 20:29
Een 100% uptime garantie is zowat als mogelijk dmv. bijvoorbeeld twin datacenter en/of global loadbalancing oplossingen.
Het gaat ook meer om het idee dat je bereid bent om je als bedrijf voor 100% in te spannen om iets te bereiken dan dat je die 100% daadwerkelijk haalt. Als jij aan kunt tonen dat je er alles aan gedaan hebt om die 100% te halen dan zal een klant begrijpen dat je die 100% misschien niet gehaald hebt, maar hij zal geen claim indienen.

Het gaat er in een dergelijk business model niet om dat je daadwerkelijk 100% haalt (uiteraard probeer je dat wel), maar dat je er je best voor doet en meer dan dat om die 100% te willen halen.

Swiftway-UK
21/04/08, 21:56
Ik denk dat Anycast met TCP/HTTP geen goed idee is, helemaal niet met dynamische hosting. Het kan opzich wel, maar het wordt knap ingewikkeld om stateful TCP sessies in stand te houden. Ik denk zelfs zo ingewikkeld dat het een averechts effect heeft op de betrouwbaarheid.

Het valt reuze mee. Wij doen Anycast voor onze streaming media business en bouwen nu een Anycast CDN voor hosting, het is geen probleem als je weet wat je aan het doen bent.

Lees http://www.nanog.org/mtg-0606/pdf/matt.levine.pdf
ook maar eens door.

MediaServe
21/04/08, 23:55
Lees http://www.nanog.org/mtg-0606/pdf/matt.levine.pdf
ook maar eens door.

Cachefly is trouwens wel een leuk voorbeeld. Ze pakken de zaken absoluut goed aan hoor, maar ze halen zeker geen 100% uptime. Akamai scoort met unicast stukken beter. Voor low latency en loadbalancing heb je overigens geen anycast nodig.