PDA

Bekijk Volledige Versie : Volwaardig boekhoudpakket, ontwikkeld i.s.m. accountants + intergratie mogelijkheden.



LevelTen
21/04/08, 16:35
Beste,

Wij zijn momenteel in bespreking met een aantal accountants, betreft de ontwikkeling van een nieuw boekhoudpakket.

Wij als webdesignbureau zijn uitgegroeid tot een ISP en leveren inmiddels een ruim aanbod aan diensten. Wij hebben druk gezocht naar een boekhoudpakket dat bij onze ontwikkelingen past, echter, deze was er niet of werkte slecht. Dit was zo in het begin, en tot op heden.
Ik denk dat elke webhoster zich herkend in dit probleem: b.v. Hoe kunt u toch de aanmeldingen op uw website + facturen automatiseren met uw boekhouding? of hoe geeft u uw klanten inzicht in de facturen? Wat als u mobiel bent en bij de klant direct wilt beschikken over actuele gegevens? etc..

Wij hebben t.z.t. ons eigen pakket geschreven (weliswaar geen volwaardig pakket), en hebben gezien dat vele collega ontwikkelaars dat ook doen. Bedrijven die niet in deze ontwikkelingshoek zitten staan praktisch al direct voor het blok. In beide gevallen ontbreekt er vaak de expertise en veel volwaardige administratieve functies. welke toch zo handig zouden zijn bij b.v. BTW aangiften, jaarcijfers, e.d. Niet te noemen de tijd die hier in zit. En een grafiekje zou op zijn tijd ook mooi zijn. Het liefst zou u geen accountant willen, en alles zelf willen doen, om zo jaarlijks honderden tot duizenden euro’s te besparen op administratie kosten.
Na lang zoeken zijn wij er achter gekomen dat zelfs de duurste pakketten enkel import functies hadden en er geen real-time intergratie mogelijkheid was. Of waar dit wel het geval was, ging het om een technisch pakket wat weer administratieve functies miste.

Om een lang verhaal kort te houden, Het idee is ontstaan om een aantal accountants te benaderen uit ons netwerk en een voorstel neer te leggen ons huidige pakket uit te breiden, of sterker nog, een splinternieuw pakket te ontwikkelen. Welke omvat een Online Boekhoudpakket, Modulair opgebouwd, Betaalbaar voor starters <600 euro (geen maandelijks of jaarlijkse kosten), Alle prints op basis van template's, ÉN integreerbaar met elke applicatie middels XML API. Met uiteraard nog veel meer functies... Hiermee zullen wij een unieke combinatie aan functionaliteit en volwaardigheid leveren, niet te noemen een waanzinnig concurrerende prijs.
Dit is ook alleen mogelijk omdat het gaat om twee meer als 5 jaar bestaande bedrijven, die er voor kiezen flink te investeren.
In dit traject zullen wij de ontwikkeling op ons nemen, en hier een aantal programmeurs opzetten. En onze partner (het accountkantoor) zal al haar expertise investeren. Momenteel gebruikt ze Account View, maar zal bij afronding van het project deze nieuwe software gaan gebruiken. En is zo ook gelijk vrij van alle licenties. De afronding van het project is trouwens niet eerder als in 2009. U mag dit bericht aanmerken als een klein stapje in ons nog uit te voeren markt onderzoek.

Graag verneem ik uw reactie op dit artikel. En of u interesse zou hebben. Uw bedrijfsgrote, en uw behoefte aan administratieve voorzieningen, en hoe dit nu is geregeld.

tvm
21/04/08, 17:14
er zijn hier al behoorlijk wat topics over geweest. Echter, zal dit pakket enkel voor de nederlandse boekhouding dienen of zal er ook de mogelijkheid zijn om er de belgische boekhouding mee te doen?

mvg,

Tim Van Maele

LevelTen
21/04/08, 17:31
ook mensen die zulke software willen bouwen? of meer een "vraag" topic?
Het zal in de eerste instantie zijn voor de Nederlandse boekhouding. Maar ik sluit niet uit dat wanneer er echt behoefte is aan een belgische versie, wij tevens een belgische ontwikkelen. Dit zal ook wel afhangen van of wij een belgische accountantsbureau of privaat vinden die goed op de hoogte is.

Mattie
21/04/08, 18:21
Het lijkt mij wel handig om een niet duur pakket op de markt te brengen wat vooral voor starters geschikt is. Ik heb voor de gein is zitten zoeken, maar echt iets dat perfect werkte kwam ik niet tegen. Ik ben benieuwd wat het wordt!

Jenex
21/04/08, 18:42
Ben ook wel benieuwd. Het zou geweldig zijn als er modules in zitten om domeinen realtime te registreren, eventueel gelijk pakketen in DA/Cpanel aan maakt, misschien een klein gamepanel, noem maar op. Waar ik nu zelf last van heb is dat er ZOVEEL controle panelen zijn. Klanten weten niet meer wat waar voor is. Om voorbeeld te noemen:

- Gamepanel
- Teamspeak panel
- Administratiepanel
- DirectAdmin
- Cpanel

Een alles in 1 met een perfecte boekhoud functie is dus bij veel hosters denk ik wel gewenst.

Geert-Jan
21/04/08, 20:47
Ben ook wel benieuwd. Het zou geweldig zijn als er modules in zitten om domeinen realtime te registreren, eventueel gelijk pakketen in DA/Cpanel aan maakt, misschien een klein gamepanel, noem maar op. Waar ik nu zelf last van heb is dat er ZOVEEL controle panelen zijn. Klanten weten niet meer wat waar voor is. Om voorbeeld te noemen:

- Gamepanel
- Teamspeak panel
- Administratiepanel
- DirectAdmin
- Cpanel

Een alles in 1 met een perfecte boekhoud functie is dus bij veel hosters denk ik wel gewenst.

Een boekhoudpakket om tevens een gamepanel mee te sturen....
:lovewht:

oehTie
21/04/08, 21:22
Een boekhoudpakket om tevens een gamepanel mee te sturen....
:lovewht:

dat heet dus een algemeen beheerpakket op maat voor de specifieke aanvrager.....


ik heb ook naar zoiets zitten kijken. maar dan meer in het lowbudget segment, community achtig. <600 is voor mij 599 en dat vind ik nog steeds duur voor een starter.

LevelTen
21/04/08, 22:03
Beste oehTie, niet om rot te doen, maar misschien begrijp je dan nu waarom bedrijven geen 14 euro per jaar vragen voor webhosting. Een eenmalige investering in een boekhoud pakket, al is deze 1000 euro, is op de grote schaal van de bedrijfskosten slechts een kleine uitgave. Als je kiest om enorm low-budget te werken, kun je je ook niet deze automatisering permiteren. Ik begrijp in die zin je reactie.

Geert-Jan, het gaat hier om een volwaardig boekhoudpakket zoals Account View, maar met uitgebreide functionaliteiten, modules, en API voor intergratie en custom-uitbreiding voor ontwikkelaars. De bedoeling is dat er b.v. een webhost module komt. Maar zo kan er ook een autogarage module komen, special afgewikkeld op reparaties. Los hiervan kan een technisch persoon dus zijn eigen module of intergratie script schrijven, om ze een link te leggen tussen haar eigen software, welke misschien niet direct standaard in een module wordt aangeboden. Denk hierbij dus aan een gamepanel.
Tot zover is er dus geen boekhoudpakket die zo innovatief en flexiebel is, en zijn wij van mening dat hier markt voor is. Ik kijk er zelf eigenlijk erg naar uit, voor ons eigen bedrijf.

crazycoder
22/04/08, 00:12
Ik kan begrijpen dat je een pakket wil ontwikkelen om aan je klanten te slijten.

Wat ik niet kan begrijpen en onjuist vind is de argumentatie dat het onmogelijk is om met de bestaande boekhoudpakketten gegevens realtime of near realtime uit te wisselen. Dat is namelijk met een aantal bekende en veel gebruikte pakketten wel degelijk mogelijk.
Dat brengt mij gelijk op het volgende punt, waarom zou data realtime met het boekhoudpakket uit moeten worden gewisseld? Dat vind ik voor een hostingbedrijf eigenlijk niet zo heel erg belangrijk.
M.i. gaat het bij een hostingbedrijf om een hand vol gegevens die prima uit te wisselen zijn.

De prijs van je product is wel intressant denk ik, denk dat het voor velen hier te duur is.. zij klooien liever met iets in excel of access :) ..
Wat ik mezelf wel afvraag is hoe je de toekomstige onwikkeling ga betalen en je klanten laat upgraden.. als je jaarlijks licentiekosten ontvang kan je dat daar mooi van betalen.

LevelTen
22/04/08, 00:19
Wat ik niet kan begrijpen en onjuist vind is de argumentatie dat het onmogelijk is om met de bestaande boekhoudpakketten gegevens realtime of near realtime uit te wisselen. Dat is namelijk met een aantal bekende en veel gebruikte pakketten wel degelijk mogelijk.

Kun je specificeren welke? ModernBill weet ik, echter, dit is geen volwaardig boekhoudpakket.

Mark17
22/04/08, 01:20
snelstart schijnt redelijk goed te zijn en bied integratie mogelijkheden.

crazycoder
22/04/08, 08:03
Kun je specificeren welke? ModernBill weet ik, echter, dit is geen volwaardig boekhoudpakket.
Enkele voorbeelden:
- Snelstart
- Exact
- King

Je riep zelf accountview.. Vluchtig op de site van accountview gekeken en het lijkt er sterk op dat je ook daar koppelingen mee kan bouwen.

Nogmaals, om aan klanten te leveren kan een boekhoudpakket interessant zijn. Voor eigen gebruik ben je wat mij betreft niet goed bij je hoofd als je een boekhoudpakket ga bouwen, of je moet niets beters te doen hebben of geen centen hebben..
Wil je wel zelf iets bouwen, kijk dan eens naar iets als sql-ledger.. Een groot stuk van de basis zit daar al in.

Jenex
23/04/08, 07:24
Ik denk dat de prijs ook iets aan de hoge kant is voor een starter. Die gaan dan snelle voor bijvoorbeeld wefact. Ookal is dit geen officieel boekhoudpakket, het werkt volgens veel mensen prima en de prijs valt reuze mee.

djalken
23/04/08, 07:43
Ken je toevallig www.twinfield.com al? Die bieden aardig wat mogelijkheden qua koppeling en hebben een uitgebreid administratief pakket, er zijn al wat hosters die hier gebruik van maken :) (ook één hele grote voor zover ik weet) Het is voor een boekhoudpakket nog best betaalbaar en als je nog graag met een accountant werkt kan het nog aantrekkelijker zijn (ze werken op grote schaal samen met accountants)

crazycoder
23/04/08, 08:03
Ik denk dat de prijs ook iets aan de hoge kant is voor een starter. Die gaan dan snelle voor bijvoorbeeld wefact. Ookal is dit geen officieel boekhoudpakket, het werkt volgens veel mensen prima en de prijs valt reuze mee.
Ik ken wefact niet, maar voor zover ik altijd heb begrepen is het vooral een product bestemd om facturen mee te maken..

Voor eur 380 heb je Snelstart boekhoudpakket en facturatie. Voor enkele andere instapproducten van andere softwareleveranciers.

Als je eur 380 of eur 600 als starter een te hoog bedrag vind dan moet je toch echt zeer ernstig achter je oren krabben of je wel een bedrijf moet starten. Je boekhoudpakket is te belangrijk om een beetje mee te gaan lopen rommelen, die korte termijn bezuiniging zou op een later moment een dure grap kunnen worden.

ju5t
23/04/08, 08:45
Ik weet niet hoe het zit met producten als Snelstart, Exact etc., maar wij gebruiken Mamut Enterprise. Wil je automatiseren kom je op belachelijk hoge licentiekosten uit voor alleen het gebruik van hun API. Dan moet je nog zelf ontwikkelen ook of dit uit besteden natuurlijk.

crazycoder
23/04/08, 08:55
Ik weet niet hoe het zit met producten als Snelstart, Exact etc., maar wij gebruiken Mamut Enterprise. Wil je automatiseren kom je op belachelijk hoge licentiekosten uit voor alleen het gebruik van hun API. Dan moet je nog zelf ontwikkelen ook of dit uit besteden natuurlijk.
Snelstart gateway, zoals dat product heet, is gratis :)

Van Exact e.d. weet ik de exacte bedragen zo snel niet, meestal betaal je er wel voor inclusief een jaarlijkse fee. Alles bij elkaar trek je meestal niet de hoofdprijs, een punt van overweging is natuurlijk dat je alles over kan gaan zitten kloppen. Naast dat het foutgevoelig is kost het ook nog eens ontzettend veel tijd dus ook geld.
Op enig moment kan je natuurlijk ook overwegen om een ander pakket in gebruik te gaan nemen.

Deimos
23/04/08, 10:02
Tja snelstart is leuk en aardig, maar wat al die systemen echt missen is een echte administratie. En dan doel ik op welke klant neemt welke diensten af. Wat is de factuurtermijn, wie zijn de contacten etc. etc.

Voor deze zaken is vaak toch nog een apart (veelal zelfgeschreven) programma nodig. En wanneer je een dergelijk programma hebt geschreven is het een eitje om facturatie in te bouwen. Enige dat je dan nog mist zijn de automatische aangiften en overzichten. Maar dat soort dingen besteed ik sowieso liever uit aan iemand die daar echt veel weet van heeft.

crazycoder
23/04/08, 10:24
Tja snelstart is leuk en aardig, maar wat al die systemen echt missen is een echte administratie. En dan doel ik op welke klant neemt welke diensten af. Wat is de factuurtermijn, wie zijn de contacten etc. etc.

Voor deze zaken is vaak toch nog een apart (veelal zelfgeschreven) programma nodig. En wanneer je een dergelijk programma hebt geschreven is het een eitje om facturatie in te bouwen. Enige dat je dan nog mist zijn de automatische aangiften en overzichten. Maar dat soort dingen besteed ik sowieso liever uit aan iemand die daar echt veel weet van heeft.
Debiteuren, crediteuren, gem. betalingstermijnen, openstaande posten lijsten..

Snelstart kent een aparte abonnementen module, die kan je overigens ook bij andere softwareleveranciers afnemen. Of die echt geschikt is voor je bedrijf zal je zelf moeten bepalen. Je zou ook over erp achtige pakketten kunnen denken..

Ik snap wel dat je bepaalde zaken zoals je contracten niet binnen een boekhoudpakket bij kan houden, daar is een boekhoudpakket ook eigenlijk niet voor bedoeld. Het is prima om bijv. je overeenkomsten online bij te houden, inclusief het factureren. Alhoewel je voor dat laatste ook zou kunnen kiezen voor het aanmaken van orders die je zo je boekhoudpakket in kan schieten.

Denk dat je een hoop kosten hebt als je de administratie niet gedeeltelijk zelf voer, daarnaast mis je een stukje overzicht. Je kan met de meeste boekhoudpakketten naar de accountant exporteren en diens wijzigingen importeren. Daarmee hou je zelf meer en een actueler inzicht in de financiële situatie.
Daarnaast bieden de meeste boekhoudpakketten standaardmogelijkheden zoals inlezen van bankafschriften.

Ja, je kan het allemaal zelf maken.. maar waarom zou je als iemand anders dit soort zaken veel beter en efficienter kan doen. Het kost ons in ieder geval teveel tijd die elders meer opbrengt.

DennisWijnberg
23/04/08, 11:42
Wat doen mensen altijd moeilijk over investeringen...

Wat is duur en wat niet? Dat is toch (helemaal) niet interessant? Als het maar aantoonbaar meer oplevert. Die opbrengsten zijn overigens niet altijd geld maar kunnen ook heel goed tijd, kwaliteit of rust zijn.

maxnet
23/04/08, 13:39
Wat is duur en wat niet? Dat is toch (helemaal) niet interessant?

Het moet wel in proportie tot de geboden functionaliteit staan.

Zeker als je het met buitenlandse pakketen vergelijkt, zijn de integratiemogelijkheden van de meeste Nederlandse pakketen om te huilen.
Om een voorbeeld te noemen, de gratis instapversie van MS office accounting (http://www.msofficeaccounting.co.uk/Downloads1.aspx) heeft een SDK waarmee je niet alleen transacties kan invoeren en opvragen, maar ook rapporten en extra functionaliteit aan het programma zelf kan toevoegen.

Bij sommige NL pakketen moet je voor iets simpels als het importeren van een CSV bestandje al een extra module aanschaffen en daar jaarlijks extra licentiekosten voor betalen.

LevelTen
23/04/08, 14:10
Tja snelstart is leuk en aardig, maar wat al die systemen echt missen is een echte administratie. En dan doel ik op welke klant neemt welke diensten af. Wat is de factuurtermijn, wie zijn de contacten etc. etc.

Voor deze zaken is vaak toch nog een apart (veelal zelfgeschreven) programma nodig. En wanneer je een dergelijk programma hebt geschreven is het een eitje om facturatie in te bouwen. Enige dat je dan nog mist zijn de automatische aangiften en overzichten. Maar dat soort dingen besteed ik sowieso liever uit aan iemand die daar echt veel weet van heeft.

Juist. :)

nelteren
11/05/08, 22:45
Ik vindt het zeer interessant. Je moet mi kijken wat het opbrengt en dit afwegen tegen de investering:

Heb je 10 mutaties per week?
Dit zijn dan 10 administratieve handelingen a 5 minuten = 50 minuten

50 weken x 50 minuten ong 40 uren werk besparen
40 x 25 euro = 1000 euro

Bovenstaand is maar een simpel voorbeeld en iedereen moet het voorzichzelf uitrekenen. Persoonlijk minimaliseer ik lhet liefs alle administratieve handelingen. Dit voorkomt fouten en dat levert weer op.

Maar wij werken met snelstart en de reden is dat er een gateway in zit waarmee op een veilige en administratieve correcte manier gegevens uitgewisseld kan worden.

Ik ben zeer geinteresseerd! laat even weten of je er nog mee bezig bent.

groet nico
(pesk 8.1 op Linux FC4)

NST
11/05/08, 22:48
Tja snelstart is leuk en aardig, maar wat al die systemen echt missen is een echte administratie. En dan doel ik op welke klant neemt welke diensten af. Wat is de factuurtermijn, wie zijn de contacten etc. etc.

Voor deze zaken is vaak toch nog een apart (veelal zelfgeschreven) programma nodig. En wanneer je een dergelijk programma hebt geschreven is het een eitje om facturatie in te bouwen. Enige dat je dan nog mist zijn de automatische aangiften en overzichten. Maar dat soort dingen besteed ik sowieso liever uit aan iemand die daar echt veel weet van heeft.

Al wat oudere reactie, maar haak hier toch even op in. Las 'm namelijk nu pas. Als je zoiets toch zoekt, zou je zeker eens naar Unit4 moeten kijken. In principe heeft deze dan alles aan boord, met de module relatie beheer kan je documenten aan debiteuren koppelen (en alle andere zaken).

Wij gebruiken hier naar alle tevredenheid Unit4, en zijn voorlopig in ieder geval niet van plan hiervan af te stappen.

crazycoder
11/05/08, 23:20
Ik vindt het zeer interessant. Je moet mi kijken wat het opbrengt en dit afwegen tegen de investering:

Heb je 10 mutaties per week?
Dit zijn dan 10 administratieve handelingen a 5 minuten = 50 minuten

50 weken x 50 minuten ong 40 uren werk besparen
40 x 25 euro = 1000 euro

Bovenstaand is maar een simpel voorbeeld en iedereen moet het voorzichzelf uitrekenen. Persoonlijk minimaliseer ik lhet liefs alle administratieve handelingen. Dit voorkomt fouten en dat levert weer op.

Een administratieve handeling blijft gelijk ongeacht of je boekhoudpakket online draait of dat het op een eigen pc staat. Hoe je aan 5 minuten per handeling kom en wat jij daar allemaal onder reken is mij niet duidelijk.

Maar wij werken met snelstart en de reden is dat er een gateway in zit waarmee op een veilige en administratieve correcte manier gegevens uitgewisseld kan worden.

Daar zit een grote tijdswinst. Als ik de OP goed lees gaat ts iets bouwen waardoor je een api aan kan/moet roepen. Uiteindelijk kom je met de snelstart gateway op hetzelfde eindresultaat uit.