PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Router voor site-to-site VPN?



ensermo
18/04/08, 12:59
Beste Netwerk Experten,

Ik heb een vraagje.

We willen een site-to-site VPN verbinding maken die een klein kantoor verbindt een externe locatie.

De verbinding op kantoor moet transparent zijn. Dus de gebruiker moet zijn PC of Laptop op het netwerk hangen en direct toegang hebben tot de resources op het externe netwerk via VPN.

Dus
Kantoor PC -- Router/SOHO (VPN) -- INTERNET -- CISCO ASA --- Servers Datacenter Netwerk

Weet een van jullie welke office router (of andere hardware) geschikt is voor een site-to-site VPN verbinding?

Zelf dacht ik een Cisco 851 of een 3COM Officeconnect. (Misschien een Linksys geflashed?)

Bij kantoor zijn er rond de vijf werkplekken.

Het moet in ieder geval voor het kantoor ALTIJD verbonden zijn via VPN met de externe locatie. Dus op de router zelf moet de VPN verbinding aangemaakt worden en NIET op elke PC met een client.

Adviezen?

Alvast bedankt

brugcom
18/04/08, 13:08
Bij een klant heb ik laatst deze van draytek neergezet http://www.draytek.nl/pages/producten/index.php?product=V3100

voldoet voor hun perfect, 7 a 8 werkplekken.
een nas op locatie en voor de rest via de vpn.

gr bram

luser
18/04/08, 13:12
Als je al een Cisco ASA in het DC hebt neem je best een ASA5505 in het kantoor.

Voorkom je vage issues :)

Glenn
18/04/08, 13:14
Bij een klant heb ik laatst deze van draytek neergezet http://www.draytek.nl/pages/producten/index.php?product=V3100

voldoet voor hun perfect, 7 a 8 werkplekken.
een nas op locatie en voor de rest via de vpn.

gr bram

*knikt ja*

Werken goed, stabiel en hebben een duidelijke webinterface.

OrgUnit
18/04/08, 13:15
Voor diverse klanten maken wij gebruik van de Linksys RV042 VPN Router, het is erg eenvoudig om gateway to gateway verbindingen op te zetten. En indien het gewenst is kun je 2 internet aansluitingen zoals DSL of Kabel aansluiten en deze gebruiken als backup of load balancer

Glenn
18/04/08, 13:17
Voor diverse klanten maken wij gebruik van de Linksys RV042 VPN Router, het is erg eenvoudig om gateway to gateway verbindingen op te zetten. En indien het gewenst is kun je 2 internet aansluitingen zoals DSL of Kabel aansluiten en deze gebruiken als backup of load balancer

Deze hebben wij ook in gebruik, maar we vinden de Draytek toch prettiger werken. Overigens heeft Draytek ook een soortgelijk apparaat, met Dual Wan.

Overigens gaat het VPN-en tussen een Linksys en een Draytek ook prima.

Frangkje
18/04/08, 13:40
Hier ook erg goede ervaringen met Draytek

ensermo
18/04/08, 16:17
Bedankt voor de tips. De Draytek's zien er inderdaad goed uit. Ik zal ook kijken naar de Cisco 851 series (http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/routers/ps380/ps6195/product_data_sheet0900aecd8028a9a9_ps380_Products_ Data_Sheet.html)

Die lijken ook te kunnen wat we nodig hebben.

sdetroch
19/04/08, 11:20
Zou toch ook een klein Cisco vpn bakje aanraden, gezien je langs de andere kant ook al Cisco staan hebt, tenzij je bij een ander merk de garantie hebt gekregen dat het geen probleem mag zijn om vpn tunnels te maken met Cisco.

In de praktijk werkt het meestal wel om VPN op te zetten tussen apparatuur van 2 verschillende merken (heb wel geen ervaring met Cisco hieromtrent), maar het is toch dikwijls veel en lang zoeken om de juiste velden te mappen (naamsgevings anders, velden te veel of te korts langs beide kanten, ...). Ik persoonlijk zou dus nooit een vpn bakje kopen van een ander merk als je vooraf geen garantie hebt dat het gaat lukken (gebruikerservaring, eigen ervaring, garantie leverancier, ...).

Veel succes!
Sven

bami82
19/04/08, 15:21
Ik heb prima ervaringen met cisco ASA5505 voor SOHO.