PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant betaald niet, zegt dat hij geen contract heeft



basvaningen
17/04/08, 10:45
Hoi allemaal,

Hier weer een probleempje met een niet betalende klant.

Klant X heeft bij ons in 2006 een aantal domeinnamen telefonisch laten registreren. Klant heeft faktuur contant betaald. Er is geen aanvraagformulier / contract getekend.

Klant heeft later nog een domeinnaam laten registreren wederom zonder aanvraagformulier / contract. Ook heeft deze klant houdergegevens van de eerdere domeinnamen laten wijzigen. Klant heeft deze factuur netjes betaald per bank.

Nu hebben we in 2007 een factuur gestuurd voor de verlenging van de domeinnamen. Klant betaald niet, herinnering gestuurd geen gehoor.

Aanmaning verstuurd met mededeling dat de factuur uit handen gegeven wordt. Klant belt op en zegt dat deze al diverse malen eeft proberen te bellen ( wat niet zo is, we hebben nl. een antwoordapparaat). Ze gaan niet betalen want ze hebben geen contract zeggen ze. Op de eerste factuur staat niet dat het contract stilzwijgend verlengd wordt zeggen ze. Terwijl er toch duidelijk jaarabonnement op staat.

Incassobureau zegt dat ik weinig kan zonder een contract. Maar op de faktuur staat dat we volgens onze algemene voorwaarden werken en het lijkt mij dat als je 2 fakturen betaald dat je akkoord ga met die voorwaarden.

Wat kan ik hier nog mee ?????

bakkerl
17/04/08, 10:47
Algemene voorwaarden doen er al niet meer toe. Deze moeten vooraf aan de klant aangeboden zijn, of de klant moet vooraf op de hoogte gebracht zijn dat deze er zijn. Ik neem dan dat telefonisch niet gezegt is dat de algvoorwaarde van jou van toepassing zouden zijn en dat de klant accoord is gegaan.

umf
17/04/08, 10:48
ander incasso bureau sturen

want als je een factuur met de diensten hebt en daarop de voorwaarden gezet
dan kan dit als overeenkomst zien

Mikey
17/04/08, 10:56
Gewoon houden aan mondelinge afspraak, verder misschien technisch opheffen, en mits naam enige waarde heeft opnieuw vastleggen. Klant heeft toch al aangegegevn geen binding te hebben, kan hij achteraf ook niet klagen als hij zijn eventuele waardevolle domeinnaam kwijt is.

basvaningen
17/04/08, 11:09
Ik heb de voorwaarden bij de faktuur meegegeven !!!!!

tvm
17/04/08, 11:17
als d klant kennis heeft genomen met de av bijgevoegd in de factuur en als dit op de factuur vermeld staat hefet de klant niet direct een poot om op te staan.
Echter gaat het om een laag bedrag - € 100 zou ik hier de moeite niet voor gaan doen, hier kruipt meer tijd en werk in, dit verlies je zo in werkuren.

De domeinnamen zou ik inderdaad technisch opheffen en op eigen naam plaatsen, wil de klant die terug vraag je gewoon de prijs van de domeinnaam vermenigvuldigd maal drie of vier.

mvg,

Tim Van Maele

s2software
17/04/08, 11:25
Ander incassobureau erop, zijn er genoeg die op no-cure no-pay basis werken. Mochten die vordering niet kunnen innen, dan pas opheffen, in de tussentijd "suspended" pagina erop.

BsHosting
17/04/08, 11:27
Gewoon meteen deurwaarder erop af dat maakt meer indruk dan een incassobureau.

Mikey
17/04/08, 11:36
Eerst technisch opheffen en dan pas verdere stappen ondernemen. Straks is de vogel al gevlogen voordat er ook maar iets gebeurt is.

Dillard
17/04/08, 11:39
Gewoon meteen deurwaarder erop af dat maakt meer indruk dan een incassobureau.

Hmm, een deurwaarder voor een bedrag van 75 euro? Denk je dat de kosten dan opwegen tegen de baten?

Ik maak er pas een zaak van als het bedrag > dan 250 à 300 euro. Vanaf 75 euro een incasso, en daaronder gewoon afboeken, je bent aan uren al snel meer kwijt dan wat het je oplevert.

BsHosting
17/04/08, 11:43
Ik heb een goede deurwaarder no cure no pay dus het kost me niks.

Even een faxje met de debiteur erop + factuur etc etc en hun regelen het verder.

Is de persoon niet meer te vinden of wordt het een dagvaarding wordt dat in overleg gedaan.
Daar zitten wel kosten aan maar die gaan op de debiteur verhaald worden en inderdaad voor 75 euro zeggen hun dan ook dat zou ik niet doen.

Maar in de overige gevallen als de debiteur wel gevonden word schrikt men in 99% wel zo dat men wel betaald.

umf
17/04/08, 13:11
Eerst technisch opheffen en dan pas verdere stappen ondernemen. Straks is de vogel al gevlogen voordat er ook maar iets gebeurt is.

hij belt toch terug dan leeft ie vast nog wel :)

Planera
17/04/08, 13:37
Als jij er zeker van bent dat je in je recht staat, dat hij wel degelijk akkoord is gegaan met de voorwaarden enzo, kun je het zeker wel aan een incassobureau overdragen.

Er zijn ook incassobureaus die niet alleen maar incasseren voor bedrijven maar ook voor particulieren, als zelfs dat al mogelijk is moeten ze jou zeker kunnen helpen als je klant akkoord is gegaan met de voorwaarden.

crazycoder
17/04/08, 13:48
Als meerdere facturen voor hetzelfde dienst zijn betaald wordt een overeenkomst geacht te bestaan.


Hmm, een deurwaarder voor een bedrag van 75 euro? Denk je dat de kosten dan opwegen tegen de baten?

VOORAF afspraak met deurwaarder maken. Veel deurwaarderskantoren bieden incassodiensten aan, een eerste brief hoeft niet veel te kosten.

Pas op, statements zoals jij nu maak leiden ertoe dat klanten facturen niet gaan betalen omdat ze denken dat je toch niet tot invordering over zal gaan.

umf
17/04/08, 14:09
Als meerdere facturen voor hetzelfde dienst zijn betaald wordt een overeenkomst geacht te bestaan.


VOORAF afspraak met deurwaarder maken. Veel deurwaarderskantoren bieden incassodiensten aan, een eerste brief hoeft niet veel te kosten.

Pas op, statements zoals jij nu maak leiden ertoe dat klanten facturen niet gaan betalen omdat ze denken dat je toch niet tot invordering over zal gaan.

voor de belastingdienst gold volgens mij
voor elke factuur die je maakt moet je alsnog BTW over betalen
als je de factuur dus niet invorderd heb je dus zowiezo 12 euro verlies
voor iets wat wel geleverd is maar niet betaald

ik zou best begrijpen dat je 75 euro niets vind maar bij 10% van je facturen is dit toch een leuk avondje uitgaan bijvoorbeeld :)

no cure no pay is inderdaad een goeie oplossing

Dillard
17/04/08, 17:19
Gelukkig heb ik niet veel klanten met lage bedragen, maar laten we wel zijn, voor een factuur van 30-40 euro een incasso-bureau inschakelen is niet snel rendabel. Wat wel een goede mogelijkheid is nog een zgn. "gentle-reminder". Uiteraard zet je in de tussentijd de domeinnaam op zwart.

Reageren ze dat nog niet, is het 9 van de 10 keer een vertrokken of gefaillieerd persoon (is helaas mijn ervaring). Bij grotere bedragen hanteren we uiteraard een ander beleid en gaan we wel tot het uiterste om de vorderingen binnen te halen.

crazycoder
17/04/08, 17:40
Gelukkig heb ik niet veel klanten met lage bedragen, maar laten we wel zijn, voor een factuur van 30-40 euro een incasso-bureau inschakelen is niet snel rendabel. Wat wel een goede mogelijkheid is nog een zgn. "gentle-reminder". Uiteraard zet je in de tussentijd de domeinnaam op zwart.

Reageren ze dat nog niet, is het 9 van de 10 keer een vertrokken of gefaillieerd persoon (is helaas mijn ervaring). Bij grotere bedragen hanteren we uiteraard een ander beleid en gaan we wel tot het uiterste om de vorderingen binnen te halen.
Of ze lachen je uit, verhuizen de domeinnaam en herhalen het spelletje.

Alternatief voor dit soort kleine bedragen is een proforma factuur sturen en niet verlengen als er geen betaling volgt. Toegegeven, als je er een paar per jaar hebt die je op deze manier moet behandelen is het mogelijk duurder dan de enkeling afboeken die je niet kan incasseren.
Wat blijft is een steeds meer toenemend aantal wanbetalers die een loopje met je nemen.

thunder
17/04/08, 17:51
wij vragen altijd eerst of de klant zijn domein wil verlengen en dan pas sturen wij de factuur.

Jenex
18/04/08, 19:25
Het kan ook anders... Ik heb hier een leuke brief liggen. Maakt al heel veel indruk. Als je daar een stempel door advocaat op laat zetten (doe ik wel altijd, is een kennis van ons) komt het nog wat erger over. Als klant niets doet een dagvaarding sturen. Wel goed vermelden allemaal dat kosten voor klant zijn! Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt... Al een paar keer gedaan. Meestal is de eerste brief al wel voldoende.

DutchTSE
18/04/08, 21:55
Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt... Al een paar keer gedaan.
Gelukkig hebben we ook nog eerlijke ondernemers onder ons :)

BsHosting
18/04/08, 22:20
Wijze advocaat ook die zijn naam eronder plakt.

Dit valt volgens mij onder fraude.

Mikey
18/04/08, 23:07
Wijze advocaat ook die zijn naam eronder plakt.

Dit valt volgens mij onder fraude.

Want komt wel vaker voor, zeker bij jeugdige gedaagden. Vakantie periode en de vogel is gevlogen. Geen fraude maar link.

crazycoder
18/04/08, 23:12
Het kan ook anders... Ik heb hier een leuke brief liggen. Maakt al heel veel indruk. Als je daar een stempel door advocaat op laat zetten (doe ik wel altijd, is een kennis van ons) komt het nog wat erger over. Als klant niets doet een dagvaarding sturen. Wel goed vermelden allemaal dat kosten voor klant zijn! Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt... Al een paar keer gedaan. Meestal is de eerste brief al wel voldoende.
Bedankt voor de tip. Jij snap toch zeker zelf ook wel dat wachten totdat iemand op vakantie is tot de rotstreken behoort.
Misschien vind jij het fijn als iemand dat bij jou doet.. Zo niet doe het dan zelf ook niet..

Trouwens, jij stuur niet zelf een dagvaarding..

vsuser
19/04/08, 10:09
Het kan ook anders... Ik heb hier een leuke brief liggen. Maakt al heel veel indruk. Als je daar een stempel door advocaat op laat zetten (doe ik wel altijd, is een kennis van ons) komt het nog wat erger over. Als klant niets doet een dagvaarding sturen. Wel goed vermelden allemaal dat kosten voor klant zijn! Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt... Al een paar keer gedaan. Meestal is de eerste brief al wel voldoende.
Wat als de klant wegens persoonlijke omstandigheden is vergeten te betalen en daarna op vakantie gaat om even stoom af te blazen? Sorry, maar ik vind het nogal triest dat jij op deze manier met klanten omgaat. Bij bedrijven met zo'n beleid zou ik dus nooit bestellen.

Mikey
19/04/08, 10:32
Wat als de klant wegens persoonlijke omstandigheden is vergeten te betalen en daarna op vakantie gaat om even stoom af te blazen? Sorry, maar ik vind het nogal triest dat jij op deze manier met klanten omgaat. Bij bedrijven met zo'n beleid zou ik dus nooit bestellen.

Dan kan zo`n klant dat ook even melden, ik neem aan dat de bovengenoemde methode volgt na verschillende aanmaningen. Een klant heeft dan genoeg tijd gehad om te reageren. Klanten die hun kop in het zand steken, net doen of ze er niet meer zijn de vervelendste rotte appels die er tussen zitten.

Iedereen die in een winkel zijn boodschappen gaat doen, betaald direct. Maar op een of andere manier zijn er bepaalde figuren die dat niet kunnen voldoen op moment ze zelf de vrijheid hebben dit op eigen initiatief hun verplichting te voldoen.

Gevalletjes "wie niet horen wil, moet maar voelen ?"

vsuser
19/04/08, 10:40
Dan kan zo`n klant dat ook even melden, ik neem aan dat de bovengenoemde methode volgt na verschillende aanmaningen. Een klant heeft dan genoeg tijd gehad om te reageren. Klanten die hun kop in het zand steken, net doen of ze er niet meer zijn de vervelendste rotte appels die er tussen zitten.

Iedereen die in een winkel zijn boodschappen gaat doen, betaald direct. Maar op een of andere manier zijn er bepaalde figuren die dat niet kunnen voldoen op moment ze zelf de vrijheid hebben dit op eigen initiatief hun verplichting te voldoen.

Gevalletjes "wie niet horen wil, moet maar voelen ?"
Natuurlijk zijn niet-betalende klanten heel erg vervelend. Ik ben werkzaam in de financiële sector en weet hoeveel tijd het kost om achterstallige betalingen te innen. Het gaat mij echter te ver om opzettelijk een dagvaarding te laten sturen, wanneer de klant op vakantie is.

BsHosting
19/04/08, 10:48
@ Inderdaad zoiets doe je gewoonweg niet.

Maar buiten dat als de klant het daarna gaat aanvechten hangt dat zgn advocaatje ook.
Hij stelt zelf een brief op en laat de advocaat stempelen, daar zal een rechter zeer blij mee zijn.

En denk het advocatenkantoor waar die zgn advocaat werkt ook.

Je moet je klant de kans geven om te betalen en om je dan zelf uit te geven voor advocaat onderhand met medeweten van een echte advocaat dat gaat echt niet goedkomen.

Ik snap al niet dat advocaten zich aan dit soort praktijken lenen.

Er zijn manieren zat om achter je geld aan te gaan, maar in een vakantie dat moedwillig doen dat krijg je bij geen 1 rechter rond.

vsuser
19/04/08, 11:11
Waarschijnlijk een advocatenkantoortje met 2-4 medewerkers.
Zo gaat dat heel vaak met uitoefenaars van vrije beroepen.

Neem bijvoorbeeld accountantskantoren. Iedereen met een RA titel kan in principe een accountantskantoor oprichten. Ze schieten de laatste tijd dan ook als paddestoelen uit de grond en bieden hun diensten aan tegen belachelijk lage prijzen. Dan rijst de vraag: Wat voor meerwaarde bieden de grotere accountantskantoren (Big Four) t.o.v. de kleinere kantoren (2-10 medewerkers)?
Heel simpel: Een groot kantoor heeft haar reputatie hoog te houden. Wanneer er bijvoorbeeld een schandaal plaatsvindt in Nederland, zal dit gevolgen hebben voor de vestigingen in andere landen. Men denkt wel eerst drie keer na, voordat er een goedkeurende verklaring wordt afgegeven. Bovendien beschikt een groter kantoor over veel meer kennis, waardoor de werkzaamheden veel nauwkeuriger en efficiënter kunnen worden uitgevoerd.

BsHosting
19/04/08, 11:58
Een RA titel heb je niet zomaar hoor dat is maar een select groepje.

Meeste zijn gewoon accountant en daar zit wel heel veel verschil in met een register accountant.
Die branden daar hun vingers niet aan.

Jenex
19/04/08, 12:09
Natuurlijk gebruik ik die methode niet direct of heel vaak.
Echter heb je soms klanten die met opzet net betalen en weten dat ze fout zitten. De laatste keer dat ik dit deed had ik de klant 3 x aan de telefoon gehad. Hij heeft me gewoon verteld dat hij niet gaat betalen want hij hoeft product niet meer. Wel wist hij dat hij op moest zeggen. Heel gedoe dus. Kosste mij 120 euro. Was niet van plan om dat te gaan betalen. Als een klant mij wil "verneuken" pak ik hem wel terug. De brief is trouwens 1 x opgesteld door de advocaat, en gebruik ik telkens weer maar dan een beetje aanpassen. Advocaat zet er dan zijn stempel onder (wel leest hij het even door).

Maarja, ieder zijn eigen manier hè... Maar deze methode gebruik ik niet zomaar. Vaak tref ik wel regeling met klant als ze niet kunnen betalen, of ik overleg dingen, maar als klant met opzet mij wil verneuken doe ik het wel...

BsHosting
19/04/08, 12:14
@

Werkwijze van de advocaat klopt voor geen meter.
Ben toevallig net bij een bevriende advocaat op de koffie geweest en heb hem dit even laten lezen hij viel bijna van zijn stoel af van het lachen.

Hij zei die komt de orde van advocaten nog wel een keer tegen op deze manier.

Buiten dat meen ik me nog te herinneren dat jij nog minderjarig was dus als je ouders niet meetekenen zijn al jou overeenkomsten sowieso al onrechtmatig.

Jenex
19/04/08, 12:27
Ik meen dat deze discussie gaat over een niet betalende klant, en niet over of de contracten van Jenex wel of niet rechtmatig zijn.

Waarom moet een advocaat een brief 5 x opnieuw maken als het enige verschil de naam en bedrag en datum is? Dat hoeft dus niet.

Maargoed, dat is mijn manier... Ik laat me niet verneuken. Dat jij het niet erg vind als klanten niet betalen is jouw probleem.

tvm
19/04/08, 12:28
Het kan ook anders... Ik heb hier een leuke brief liggen. Maakt al heel veel indruk. Als je daar een stempel door advocaat op laat zetten (doe ik wel altijd, is een kennis van ons) komt het nog wat erger over. Als klant niets doet een dagvaarding sturen. Wel goed vermelden allemaal dat kosten voor klant zijn! Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt... Al een paar keer gedaan. Meestal is de eerste brief al wel voldoende.

Raar systeem,

in België krijgt deniet opgedaagde persoon alvast een tweede kans om te komen opdagen. Alvorens die tweede maal van start kan gaan moet de gedagvaarde eerst de uitnodiging hebben ondertekend door een deurwaarder + waarnemer die op bezoek komt.
Hoe jij omgaat met niet betalende klanten lijkt mij alvast belachelijk, grootspraak en zeer achterbaks. Ik denk dat jij je naam in google nu wel serieus door het slijk hebt gehaald.

P.S. heb jij al veel niet betalende klanten met een website waar coming soon op staat? ;)

Met zeer vriendelijke groeten,

Tim Van Maele

BsHosting
19/04/08, 12:30
Waarom moet een advocaat een brief 5 x opnieuw maken als het enige verschil de naam en bedrag en datum is? Dat hoeft dus niet.

Omdat er nu eenmaal regels zijn ook voor advocaten simpel zat, maar ja doe het lekker eigenwijs zou ik zeggen.



Maargoed, dat is mijn manier... Ik laat me niet verneuken. Dat jij het niet erg vind als klanten niet betalen is jouw probleem.

Zeg ik dat dan, ik laat op een legale manier wel een dagvaarding uitvaardigen als dat zou moeten.

En de dagvaarding kan ook alleen uitgereikt worden door een deurwaarder dus je zit meer grootspraak te doen denk ik zo als dat je echt weet hoe het werkt.

Als je klant geen dagvaarding heeft ontvangen van een deurwaarder is er ook geen dagvaarding.

Lees onderstaande maar even.


Dagvaarding

Nederland telt negentien rechtbanken. De woon- of vestigingsplaats van de gedaagde bepaalt doorgaans welke rechtbank de zaak behandelt.

Een civiele procedure begint met het uitbrengen van een dagvaarding door de eiser aan de gedaagde. In de dagvaarding staat wat de eiser van de gedaagde wil.

De eiser moet de dagvaarding zo uitgebreid mogelijk opstellen. Hij moet het geschil zo duidelijk mogelijk uiteenzetten en aangeven over welke bewijzen hij beschikt.

De dagvaarding kan het beste door een deurwaarder of een advocaat worden opgesteld. De dagvaarding moet door een gerechtsdeurwaarder bij de gedaagde worden bezorgd. Alleen als dat niet mogelijk is, mag de dagvaarding per post worden bezorgd.

tvm
19/04/08, 12:38
mja jenex is blijkbaar van max-host. Nog geen jaar bezig en reeds dagvaardingen uitgezonden, jongen: geen enkel degelijke ondernemer zal u geloven. Hiervoor hebben we zelf geen jurist nodig, wij hebben hier een extra zintuig voor.

martysmarty
19/04/08, 12:39
Tuurlijk is het niet leuk als een klant niet betaald. Maar als hij op vakntie is een dagvaarding sturen, kan natuurlijk niet.

Heeft de klant overgens wel een SIDN formulier ondertekend? Indien niet, sta je helemaal nergens natuurlijk.

BsHosting
19/04/08, 12:44
@ Marty Smarty

Ik denk dat ie nog niet eens weet wat een dagvaarding is.
Ik denk dat ie geheel in de war is met een ingebrekestelling of wat dan ook.

vsuser
19/04/08, 13:05
Een RA titel heb je niet zomaar hoor dat is maar een select groepje.

Meeste zijn gewoon accountant en daar zit wel heel veel verschil in met een register accountant.
Die branden daar hun vingers niet aan.
De AA titel bestaat inderdaad ook, maar zelfs RA's branden hun vingers wel eens.

BsHosting
19/04/08, 13:07
@

RA is eindverantwoordelijke die zetten hun kantoor of baan echt niet zomaar op het spel.

Hun handtekening is goud waard vergeet dat niet.

crazycoder
19/04/08, 13:31
Heeft de klant overgens wel een SIDN formulier ondertekend? Indien niet, sta je helemaal nergens natuurlijk.
Uhhh.. mag tegenwoordig ook digitaal.

vsuser
19/04/08, 13:31
@

RA is eindverantwoordelijke die zetten hun kantoor of baan echt niet zomaar op het spel.

Hun handtekening is goud waard vergeet dat niet.
Tóch gebeurt het. Ik werk in de controlepraktijk (RA) van één van de Big Four accountantskantoren en weet hoe het er bij sommige kleine concurrenten aan toe gaat.

crazycoder
19/04/08, 13:39
Maargoed, dat is mijn manier... Ik laat me niet verneuken. Dat jij het niet erg vind als klanten niet betalen is jouw probleem.
Wat een taalgebruik zeg.. vern...... Het gaat om een zakelijk geschil, niets meer en niets minder.. je moet jezelf dan ook zakelijk opstellen en niet alsof je op het schoolplein loop.

Het punt is niet dat je iemand laat dagvaarden die niet aan zijn/haar betalingsverplichting voldoet, waar de meerderheid zich tegen keert is dit te doen in de periode waarvan je weet dat je klant met vakantie is. Vraag ik mezelf trouwens wel af hoe jij dat als hoster van je klanten weet, lees je hun e-mail of zijn het klasgenootjes?

Als je zeker weet dat je in je recht sta dan lijkt het mij geen enkel probleem als iemand zichzelf in de rechtzaal zal verdedigen.

®on
19/04/08, 13:48
Wat een taalgebruik zeg.. vern...... Het gaat om een zakelijk geschil, niets meer en niets minder.. je moet jezelf dan ook zakelijk opstellen en niet alsof je op het schoolplein loop.

Het punt is niet dat je iemand laat dagvaarden die niet aan zijn/haar betalingsverplichting voldoet, waar de meerderheid zich tegen keert is dit te doen in de periode waarvan je weet dat je klant met vakantie is. Vraag ik mezelf trouwens wel af hoe jij dat als hoster van je klanten weet, lees je hun e-mail of zijn het klasgenootjes?
Vinger op de zere plek.
Kom op zeg, stel je een beetje zakelijk op, en gedraag je daar ook naar, ook op WHT lezen (potentiele) klanten mee, al dan niet binnengekomen via Google.

Glenn
19/04/08, 13:49
Knal je die domeinen toch offline en zet je ze op eigen naam. Als er namelijk geen contract is hoef jij je ook nergens aan te houden.

Klanten die spelletjes gaan spelen raken gewoon hun hosting en domeinen kwijt.

Geert-Jan
19/04/08, 17:58
Knal je die domeinen toch offline en zet je ze op eigen naam.

Ook daar moet je mee oppassen....

maxnet
19/04/08, 18:08
Raar systeem,

in België krijgt deniet opgedaagde persoon alvast een tweede kans om te komen opdagen.

In Nederland ook.

Om in verzet tegen het verstekvonnis te gaan, moet deze echter zelf een deurwaarder inschakelen om het bedrijf weer te dagvaardigen.

Waarschijnlijk gokt Jenex erop dat een wanbetaler dat niet zo snel zal doen.
Valt wat voor te zeggen, maar als je een duidelijke overeenkomst met je klant hebt, en voor de vordering in kan staan, heb je dergelijke trucjes niet nodig.

Glenn
19/04/08, 18:26
Ook daar moet je mee oppassen....

Waarom zou dat in deze situatie moeten? :)

Geert-Jan
19/04/08, 19:25
Waarom zou dat in deze situatie moeten? :)

Als voorbeeld:

- Klant betaald niet.
- Jij zet de domein op jouw naam.
- Klant dient klacht in bij sidn
- Sidn draait de houderwijziging terug
- Jij krijgt de € 102,00 houderwijziging aan je broek.

Glenn
19/04/08, 19:39
Als voorbeeld:

- Klant betaald niet.
- Jij zet de domein op jouw naam.

Ik was onduidelijk, ik hef het technisch op. En registreer het daarna.


- Klant dient klacht in bij sidn
- Sidn draait de houderwijziging terug

Kan niet, want hij heeft niks getekend aldus TS, ook geen SIDN contract.


- Jij krijgt de € 102,00 houderwijziging aan je broek.

:)

BsHosting
19/04/08, 19:41
@ Glenn

Al heeft die klant maar een factuur waar de domeinnaam opstaat heeft ie al bewijs genoeg hoor.

Glenn
19/04/08, 19:45
@ Glenn

Al heeft die klant maar een factuur waar de domeinnaam opstaat heeft ie al bewijs genoeg hoor.Richting de SIDN maak je weinig hard met een factuur lijkt me. Tevens zegt hij zelf nu in ene geen contract te hebben en die diensten niet af te willen nemen. Met die berichten kan je de SIDN ook confronteren, mocht dat nodig zijn.

Mikey
19/04/08, 20:26
Iedereen met een RA titel kan in principe een accountantskantoor oprichten. Ze schieten de laatste tijd dan ook als paddestoelen uit de grond en bieden hun diensten aan tegen belachelijk lage prijzen.


nivra is ook een loi studie :lovewht: *sarcasm*

BsHosting
19/04/08, 20:35
Richting de SIDN maak je weinig hard met een factuur lijkt me. Tevens zegt hij zelf nu in ene geen contract te hebben en die diensten niet af te willen nemen. Met die berichten kan je de SIDN ook confronteren, mocht dat nodig zijn.

Je hoort hier allemaal 1 kant van het verhaal he.
Elk verhaal heeft 2 kanten.

En een factuur kan inderdaad wel als bewijs gezien worden dat de domeinnaam aan jou verhuurd is.

Phu
20/04/08, 03:04
je kan toch eenzijdig ontbinden wegens het niet nakomen betalingsvoorwaarden ?


snap niet dat er zo moeilijk over gedaan word voor een paar tientjes ?

chielsen
20/04/08, 21:37
Even vraagje tussendoor. Is het normaal dat je zo'n technische opheffing doet? En wat vindt de sidn daarvan?

Randy
20/04/08, 21:51
Even vraagje tussendoor. Is het normaal dat je zo'n technische opheffing doet? En wat vindt de sidn daarvan?

Als de klant niet betaald, schort jij je diensten op. Blijft hij in gebreke, beëindig je de dienstverlening, waaronder de DNS hosting. Op dat moment moet je het domein gewoon technisch opheffen omdat anders jij niet voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden door de SIDN aan een registratie.

chielsen
21/04/08, 01:53
En wat nou als de dns niet bij jou wordt gehost?

Randy
21/04/08, 02:25
En wat nou als de dns niet bij jou wordt gehost?

Dan kun je het domeinnaam ook niet technisch opheffen. Overigens zit je dan al in een situatie met vraagtekens; waarom zou de klant de DNS extern hebben, en niet bij de partij waar de domeinen aangeschaft worden.
Anders dan bijvoorbeeld een domeinreseller.

crazycoder
21/04/08, 07:55
Dan kun je het domeinnaam ook niet technisch opheffen. Overigens zit je dan al in een situatie met vraagtekens; waarom zou de klant de DNS extern hebben, en niet bij de partij waar de domeinen aangeschaft worden.
Anders dan bijvoorbeeld een domeinreseller.
Bijvoorbeeld:
- klant hosting in het buitenland afneemt
- eigen dns draait

En zo kan ik nog wel een aantal redenen verzinnen. Zo vreemd vind ik het dus eigenlijk niet als een klant dns gerelateerde diensten elders afneemt.

DennisWijnberg
21/04/08, 08:44
Het kan ook anders... Ik heb hier een leuke brief liggen. Maakt al heel veel indruk. Als je daar een stempel door advocaat op laat zetten (doe ik wel altijd, is een kennis van ons) komt het nog wat erger over. Als klant niets doet een dagvaarding sturen. Wel goed vermelden allemaal dat kosten voor klant zijn! Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt... Al een paar keer gedaan. Meestal is de eerste brief al wel voldoende.

Sinds wanneer wordt een dagvaarding niet meer aangetekend verstuurd? Zo weet je namelijk nooit of de dagvaarding is aangekomen...

P.S. Klant is derde persoon enkelvoud. Dus hij betaalt niet.

host3000
21/04/08, 09:25
Als je het slim doet, stuur je die dagvaarding als hij op vakantie is. Moet hij voorkomen maar is hij er niet. Wordt klant bij verstek veroordeeld. Ook krijg je nog is +- 300 euro voor eventueel gemaakte kosten. Klant kan er niet tegenin gaan omdat hij niet is komen opdagen in de rechtbank. Het werkt echt...

Wat een onzin zie je hier toch weer voorbij komen ;)


Een dagvaarding wordt betekend door de deurwaarder
Als de gedaagde niet komt opdagen, kan hij bij verstek veroordeeld worden
De gedaagde heeft een termijn om in verzet te komen, NADAT het vonnis aan hem betekend is (door de deurwaarder dus)


Het is dus niet mogelijk een vonnis aan je broek te krijgen omdat je toevallig op vakantie bent :X En een dagvaarding die per aangetekende post aan de schuldenaar wordt toegezonden, is geen dagvaarding maar een (laatste) aanmaning.

tvm
21/04/08, 09:32
je hebt van die mensen dat het verschil nog niet geleerd hebben tussen:

- Dagvaarding
- Aangetekende zending
- aanmaning

dreamhost_nl
21/04/08, 09:32
Maakt de DNS aan op je eigen DNS servers.
Dien de DNS wijziging in bij de SIDN.
Haal de domeinnaam uit je DNS.
Hef de domeinnaam technisch op.

maxnet
21/04/08, 14:51
Sinds wanneer wordt een dagvaarding niet meer aangetekend verstuurd? Zo weet je namelijk nooit of de dagvaarding is aangekomen...


Op het moment dat de deurwaarder de dagvaarding niet aan de persoon zelf kan betekenen, stopt hij deze gewoon in de brievenbus.

Het is dus inderdaad mogelijk om bij terugkomst van (een lange) vakantie er achter te komen dat er een rechtzaak is geweest, en dat je bij verstek veroordeeld bent.
Kan je in verzet tegen komen, door de tegenpartij weer te laten dagvaarden, maar tot die tijd is het vonnis tegen je wel geldig.

host3000
21/04/08, 16:43
Maar gemakkelijk je geld binnen halen door iemand tijdens zijn vakantie te dagvaarden, is het dus niet. Want je zult het vonnis ook nog moeten executeren en dan is iemand wel erg lang op vakantie (bovendien kan je schadeplichtig zijn als je dit bewust gedaan hebt).

chielsen
21/04/08, 18:52
Maakt de DNS aan op je eigen DNS servers.
Dien de DNS wijziging in bij de SIDN.
Haal de domeinnaam uit je DNS.
Hef de domeinnaam technisch op.

Ja en dat is nogal tricky, want de houder keurt die wijziging natuurlijk niet goed. Hoe sta je dan?

BsHosting
21/04/08, 18:56
Klant hoeft daar geen toestemming voor te geven.

chielsen
21/04/08, 19:16
Misschien niet om het toe te passen, maar wel om uiteindelijk geen gezeur mee te krijgen toch?

Jenex
21/04/08, 19:39
Deurwaarde stopt inderdaad gewoon in de brievenbus als er niemand thuis is. Verhaaltjes van "heb ik nooit gekregen" gaan niet op, want deurwaarde krijgt altijd gelijk.

Verder heb je aan een week of 2 a 3 genoeg. Indien je bij verstek veroordeelt bent moet je eerst betalen. Dan mag je nog eens proberen je geld terug te krijgen. Maar als je weet dat je zelf fout zit omdat je met opzet een domein niet betaald zul je dat niet doen.

Genoeg over deze methode denk ik zo. Heb alleen verteld hoe het zou kunnen. Ik zeg niet dat je het zo moet doen. Verder is de mening van anderen over deze methode ook niet interessant.

BsHosting
21/04/08, 19:42
Verder is de mening van anderen over deze methode ook niet interessant.

Waarom kom je hier dan posten als je dat niet wilt horen.
Een forum is voor discussies en dat wil niet zeggen als iets niet in jou straatje past dat het niet interessant is.

Er zijn meer mensen op de wereld dan jij alleen Remy

Jenex
21/04/08, 19:48
Het gaat er niet om hoe anderen over deze methode denken. Het gaat er om wat anderen zouden doen in zo'n situatie. Ontopic dus. Er is genoeg gezegd over de methode die ik aankaartte.
Ik post het omdat het kan zijn dat de TS er wat aan heeft.

chielsen
23/04/08, 18:10
Ben toch nog benieuwd over het technisch opheffen zonder goedkeuring van de houder als de dns gewoon in orde is (en je het dus eerst zelf zal moeten aanpassen). Kan je daar geen gezeur mee krijgen?

Apoc
23/04/08, 20:35
Is in ieder geval weer een goede les voor het vervolg:

- Bestellingen telefonisch aannemen = no-go. Op papier of via het internet.
- Betalingen niet kontant

Wij werken ook niet met contracten (over het algemeen), maar de enige manier om een bestelling te plaatsen is door EERST akkoord te gaan met onze voorwaarden, en daarna kan je pas uberhaubt een bestelling plaatsen. Vervolgens betaalt de klant met creditcard, bank, paypal, etc - in ieder geval iets wat je later nog kunt terugzien. Met deze combinatie kun je zeer eenvoudig aantonen dat de klant akkoord is gegaan met de voorwaarden, en heb je dus ook niet per se een getekend contract nodig.

martysmarty
23/04/08, 22:04
Of je moet elk gesprek gaan opnemen.

dreamhost_nl
24/04/08, 12:50
Ben toch nog benieuwd over het technisch opheffen zonder goedkeuring van de houder als de dns gewoon in orde is (en je het dus eerst zelf zal moeten aanpassen). Kan je daar geen gezeur mee krijgen?

Technisch opheffen is altijd ter verantwoording van de Deelnemer. Als een klant gewoon weigert om te betalen, heeft deze m.i. ook geen recht op de domeinnaam. Uiteraard dien je wel in je AV te hebben opgenomen dat de klant pas aanspraak kan maken op de domeinnaam indien deze hier ook daadwerkelijk de kosten voor heeft voldaan.