PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk issues Windows Enterprise



ju5t
15/04/08, 11:33
Aangezien ik het nog niet eerder heb meegemaakt; bij een server van een klant van ons zijn wat problemen met het netwerk. Ik heb helaas nog niet kunnen controleren het echt extern is of alleen voor hun internet verbinding. Maar ik ben evengoed wel benieuwd wat er verder nog kan zijn.

Via een interne verbinding (10.1.1.0/24, apart VLAN, zelfde switch) werkt alles in ieder geval wel, zij kunnen namelijk via een andere server wel gewoon inloggen.

Eventlog geeft geen rare meldingen. Hier is dus weinig uit te halen. Ethereal wil niet installeren want deze blijkt corrupt te zijn (??). Misschien dat iemand uberhaupt dit nog heeft liggen?

Waar zou ik verder nog kunnen zoeken waar het probleem ligt? Wat zou er softwarematig nog aan de hand kunnen zijn? Zijn er voor Windows ook tools om de hardware te testen? Voor Linux heb ik ooit wel eens een tooltje gezien om eth0 te testen (kan ik overigens ook niet meer vinden).

Simple
15/04/08, 13:52
In plaats van Ethereal kun je in ieder geval Wireshark gebruiken.

ju5t
28/04/08, 14:15
Ik kom er nog niet erg uit, nu blijkt een andere server met Enterprise er ook last van te hebben. Een repair van de netwerk verbinding lost het op, maar dat is als workaround geen echte oplossing natuurlijk.

Er komt nog wel ARP traffic binnen, vooral veel broadcast verkeer. Het lijkt er op of de netwerkkaart geen reactie kan of wil geven. Ik zie bijvoorbeeld wel een inkomende ping request, maar er komt geen reactie terug. Maar qua TCP requests zie ik weer helemaal niets binnenkomen.

Op de Web en Standard editie hebben we er helemaal geen last van. Hier komt overigens evenveel ARP traffic binnen, dus daar ligt het probleem niet. De switch wil ik ook nog niet afschrijven als mogelijk probleem punt, maar ik heb op dit moment geen andere switch liggen waarmee ik langere tijd kan testen.

Wie heeft er een idee?

Raar dat er zo weinig mensen zijn met hetzelfde probleem. Het lijkt in ieder geval te liggen aan de combinatie op wat voor manier dan ook met Dell, de Broadcom Netwerk Adapter en Windows (en dan niet specifiek de versie).

Voortaan toch maar specifiek vragen om Intel adapters, daar nog nooit problemen mee gehad.

gjtje
29/04/08, 09:24
Gebruik je NLB of de broadcom teaming software?

ju5t
29/04/08, 13:04
Nee, we gebruiken wel beide NIC's, maar alleen om intern en extern te scheiden. Verder niets speciaals of aparts.

DutchTSE
29/04/08, 13:12
lastig probleem met zo weinig informatie.
Begin:
- ping 127.0.0.1
- ping gateway
- ping ander intern IP
- ping extern IP
- ping google.nl

Als dat allemaal werkt dan weet je in ieder geval dat de internetverbinding en DNS werken.
Er zal toch ergens iets mis moeten gaan, treed dit probleem op als je met RDP probeert te verbinden? Treed het probleem ook op als je de http/smtp/pop/andere service probeert te bereiken? Staan eventuele routes goed?

Overigens wel eens gehoord van problemen met broadcom+windows, weet niet of dit al opgelost is/wat de oplossing was.

gjtje
29/04/08, 13:23
Al geprobeerd om fratsen als TOE uit te zetten? Het zou moeten werken maar ja, je weet nooit. Kappot geheugen wil ook nog wel eens op vreemde plekken problemen veroorzaken.

ju5t
29/04/08, 14:01
Intern werkt alles, zelfs als ik nadat ik intern via een andere Windows machine een RDP connectie start naar een server met dit probleem, kan ik uiteindelijk ook weer extern pingen. De eerste paar requests mislukken. Alsof de NIC dan automatisch een soort van reset krijgt. Alles werkt hierna ook weer.

Met de fysieke verbinding is niets mis. Er komen ook geen errors naar voren in het overzicht van de netwerkkaart (StatMon/ShowLanErrors). Elke service heeft er last van en er is niets mis met de routes. Het zijn enkel servers die draaien op Windows Enterprise en een Broadcom adapter hebben. De servers met Intel draaien zonder problemen.

TOE staat uit (als in, het chimney gebeuren), dat hielp niet. DisableTaskOffload staat ook aan nu, zorgt uiteindelijk wel voor meer belasting op je CPU, maar dat is niet anders.

Het laatste lijkt te werken (al dan niet in combinatie met). Mocht dit ook niet werken is er nog een laatste, mogelijke oplossing en dat is TOE hardwarematig disablen door de jumper te verwijderen van het moederbord. Maar ik betwijfel of dat nog iets wordt dan.

gjtje
29/04/08, 15:54
Heb je al eens gekeken of er uberhaupt wel verkeer over de netwerkpoort gaat? De meeste managed switches ondersteunen port mirroring.