PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen, VMware of Virtuozzo?



thunder
10/04/08, 22:38
Beste WHT'ers,

Welke verkiezen jullie van de 3 en waarom?

bakkerl
10/04/08, 22:55
Geen van bovenstaande ook goed.

Ik ga voor de VMWare Infrastructure 3

SF-Jeroen
10/04/08, 23:01
Zet OpenVZ meteen ook even bij de opties dan :) , kun je dacht ik ook zonder Virtuozzo draaien

Deimos
10/04/08, 23:20
Opties uitgebreid ;)

Jesperw
10/04/08, 23:31
Misschien nog een Xen Enterprise optie? Iig niet de opensource versie. :P

thunder
10/04/08, 23:52
heeft er iemand ook het prijskaartje van Xen Enterprice en VMWare infrastructure?

Jesperw
10/04/08, 23:54
heeft er iemand ook het prijskaartje van Xen Enterprice en VMWare infra structure?
Xen Enterprise kost geloof ik per server 2750 dollar en jaarlijks nog wat voor support. VMware ook iets in die richting.

thunder
10/04/08, 23:57
beetje duurder als de 90,40€ voor 10 VE's van Virtuozzo... Moet ook nog betaalbaar blijven :) (of is bij hen ook een maandelijkse lease mogelijk?)

Jesperw
11/04/08, 00:02
Je kunt geloof ik jaarlijks betalen, maar dat is bij 2 jaar al duurder dus niet echt interessant.

Het is niet echt goedkoop, maar het werkt wel erg gaaf. En de live migratie (zonder haperingen) tussen nodes is ook top. Vorige week het gehele platform geupgrade van 4.0 naar 4.1 (reinstall van de servers) maar geen VM was down.

Da's ook wat waard. :) Wat VMware wel heeft t.o.v. Xen is zo'n web interface waarop je logins aan kunt maken voor monitoring enzo. Dat komt denk ik nog wel.

thunder
11/04/08, 00:07
voor ons moet het bij de opstart betaalbaar zijn 100€ maandelijks ofzo is perfect mogelijk maar geen 2k :)

heeft Xen Enterprice een goed beheerspaneel? en is er ook een paneel voor de end user om te rebooten en eventueel te herinstalleren?

Jesperw
11/04/08, 00:10
Nee, voor de end-user dus niet, dat is het enige. Aan de andere kant, ik heb nog niemand gehad die 't mist. Rebooten kun je uiteraard ook vanuit je OS en het terug plaatsen van een install kan vanuit een snapshot.

Xen Center, waarmee je het beheer doet, is verder prima. Daarin maak je je VM's aan.

thunder
11/04/08, 00:42
weet je waar ik een demo kan vinden van Xen Center of heb je een screenshot ofzo?

Ahead-IT
11/04/08, 00:43
Hyper-V staat er ook nog niet bij, dat is prijstechnisch de interessantste dacht ik ;)

gjtje
11/04/08, 00:45
Hyper-V is nog niet af, officieel tenminste.
Microsoft kennende duurt het ook nog wel tot SP1 voor het echt af is. ;)

Ahead-IT
11/04/08, 00:53
Hyper-V is nog niet af, officieel tenminste.
Microsoft kennende duurt het ook nog wel tot SP1 voor het echt af is. ;)
RC is net uit: http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/hyperv-install.aspx

Het ziet er in elk geval netjes uit, Windows 2008 met Terminal Services/VPS & remote-citrix achtige applicaties. Maar dat is een ander verhaal.

Bedrijven die bijvoorbeeld maar één applicatie zouden gebruiken kunnen eventueel ook kiezen voor de:
Terminal Services (TS) RemoteApp and TS Web Access allow programs that are accessed remotely to be opened with just one click and appear as if they are running seamlessly on the end user's local computer.

ipv een volledige VPS; wat een systeem zwaarder belast & zorgt voor hogere licentiekosten.

Randy
11/04/08, 01:29
beetje duurder als de 90,40€ voor 10 VE's van Virtuozzo... Moet ook nog betaalbaar blijven :) (of is bij hen ook een maandelijkse lease mogelijk?)

Ik blijf het troep vinden. Maar ken het enkel van de nare verhalen van klanten die overstappen. Jesper kan dit beamen denk ik.
Waar haal je trouwens die prijzen vandaan? Ik ken ze enkel van Proserve en die liggen volgens mij een aanzienlijk hoger.

thunder
11/04/08, 02:02
http://parallels.proserve.nl/software/parallels/pricing

Welke nare ervaringen? en wat raad jij dan aan?

gjtje
11/04/08, 09:00
Virtuozzo is een andere vorm van virtualisering, dat kan je ook moeilijk 1 op 1 vergelijken. Het komt nog het meeste overeen met de paravirtualisatie vorm van Xen.

jgijsen
11/04/08, 20:55
OpenVZ en Xen kan je niet vergelijken vind ik.

In Xen draai je een volledig aparte omgeving, waar je bij Virtuozzo/OpenVZ eerder een soort jail draait zoals dat in FreeBSD gebeurd.

Het is veel lichter omdat je voor iedere vm de kernel van de host gebruikt.

Om enkele VPSjes te maken om dingen apart te laten draaien is het leuk, maar om echt 3 verschillende servers te splitsen die ook nog eens verschillende besturingssytemen draaien (bv windows 2003 en een linux) ben je naar mijn mening beter af met Xen.

En de live migration in Xen is erg sweet zoals al eerder aangehaald hier. En die werkt ook gewoon met de opensource versies als je gebruikt maar van een soort van shared storage.

vsuser
11/04/08, 21:29
Volgens mij heeft Virtuozzo nog wel eens de neiging om je processen te killen, als er niet voldoende RAM beschikbaar is. Bij Strato was dit in ieder geval zo, gelukkig ben ik nu van ze af.

fancypants
11/04/08, 22:21
Voor wat ik met virtualisatie doe, paar servertjes of clients werkt VMWare server perfect. Heb ook nog wat gespeeld met Virtual Server van Microsoft, maar vind deze lang niet zo fijn. Voordeel van VMWare server is het is GRATIS!!!! En draait gewoon lekker stabiel, makkelijk te beheren.

martysmarty
11/04/08, 22:24
Hier ook VMWare server. Enige negatieve is het tijd probleem. Maar dat hebben we nu ook opgelost

thunder
11/04/08, 22:27
Welk tijd probleem?

naar het schijnt kan je op de zelfde hardware met VMware server minder VM's draaien als bv Xen of virtuozzo?
en weet er iemand of er een leuk admin panel en enduser panel bij VMWare Server zit?

martysmarty
11/04/08, 23:32
Veel VPSen op VMWare server hebben het probleem dat de interne klok te snel of te langzaam loopt.

Randy
11/04/08, 23:53
Alstu: http://lannerd.nl/blog/archives/102 , met dank aan Lamp-

easy2host
12/04/08, 09:15
Veel VPSen op VMWare server hebben het probleem dat de interne klok te snel of te langzaam loopt.

Als je een VM hebt geinstalleerd en de VMware tools in het guest OS ook draaiend hebt zit hier nog een optie in (eerste tabblad uit mijn hoofd) Je kunt hier aangeven dat het OS moet synchen met de ESX host (ik weet niet of VMware server dit heeft maar zal ongetwijfeld, ESX heeft het iig wel.)

Let er hierbij wel op dat je eventuele andere tijdsycn programma's uitschakeld ander kan er een strijd onderling komen. De VMware host kun je vervolgens laten synchen met een NTP server.

fancypants
12/04/08, 10:31
VMWare server kent een beheer paneel. Dit heet: Vmware server console
Plaatje hiervan:

http://www.jupi.nl/vmware server console.jpg

martysmarty
12/04/08, 10:41
Als je een VM hebt geinstalleerd en de VMware tools in het guest OS ook draaiend hebt zit hier nog een optie in (eerste tabblad uit mijn hoofd) Je kunt hier aangeven dat het OS moet synchen met de ESX host (ik weet niet of VMware server dit heeft maar zal ongetwijfeld, ESX heeft het iig wel.)

Let er hierbij wel op dat je eventuele andere tijdsycn programma's uitschakeld ander kan er een strijd onderling komen. De VMware host kun je vervolgens laten synchen met een NTP server.

Ik weet het. Zit ook in de Server. Echter zonder X erop, moet je het zelf weer op de host doen, kleine toevoeging, zoals op site van Randy. Daarna werd het wel minder, maar was nog niet helemaal opgelost

Savvas
12/04/08, 11:38
Xen 3.2 + HyperVM hier, werkt perfect! Tevens VMware draaien in een HA setup maar daar ben ik totaal niet over te spreken.

bakkerl
12/04/08, 11:40
Xen 3.2 + HyperVM hier, werkt perfect! Tevens VMware draaien in een HA setup maar daar ben ik totaal niet over te spreken.
Zeg er dan wel bij dat het je eigen HA setup is. En niet de HA setup zoals beschreven is op de VMWare website.

Ik heb totaal geen problemen met de HA setup van VMWare en maar dankbaar gebruik van de (storage-)VMotion en DRS functionaliteit.

Savvas
12/04/08, 12:00
Zeg er dan wel bij dat het je eigen HA setup is. En niet de HA setup zoals beschreven is op de VMWare website.

Ik heb totaal geen problemen met de HA setup van VMWare en maar dankbaar gebruik van de (storage-)VMotion en DRS functionaliteit.

Klopt, dit is inderdaad mijn eigen VMware setup. Ik beweer ook niet dat het principe niet goed is , ik ben alleen niet te spreken over de omgeving zoals die bij mij draait :)

ronaldlokers
13/04/08, 06:22
VMWare server kent een beheer paneel. Dit heet: Vmware server console
Plaatje hiervan:



Jij draait V1 nog van VMWare server... :eek:

Ik ben sinds kort overgestapt naar VMWare server 2, deze heeft een veel betere web interface welke precies hetzelfde werkt als de "console" die jij laat zien in je screenshot. Op deze manier kan je ook vanaf een pc zonder de console inloggen (ik weet trouwens niet of v2 nog met de losse console werkt, maar dat zal wel), het enige wat je hoeft te doen is een plugin in je browser te installeren die ook in de web gui ingebakken zit.

:lovewht:

bakkerl
13/04/08, 09:49
Jij draait V1 nog van VMWare server... :eek:

Misschien omdat die geen BETA software wil draaien?



Ik ben sinds kort overgestapt naar VMWare server 2, deze heeft een veel betere web interface welke precies hetzelfde werkt als de "console" die jij laat zien in je screenshot. Op deze manier kan je ook vanaf een pc zonder de console inloggen (ik weet trouwens niet of v2 nog met de losse console werkt, maar dat zal wel), het enige wat je hoeft te doen is een plugin in je browser te installeren die ook in de web gui ingebakken zit.

Totdat je een vista x64 heb met firefox. Dan wil de 32bit plugin niet installeren.

Daarnaast zit er in de losse console meer informatie vinden. Zeker in de Infra Console.

Wido
13/04/08, 11:36
Hier Xen 3.1 en Xen 3.2, al gaan we met de release van Ubuntu Hardy naar Xen 3.2

Werkt prima met de live migration over onze machine's heen. Redundante iSCSI setup met DRBD, Heartbeat en iSCSI Enterprise target, werkt top.

Mijn filosofie is toch wel zo veel mogelijk doen met Open Source software en daar ook aan bijdragen. Ik draag liever bij aan Open Source dan dat ik licenties betaal voor software.

martysmarty
13/04/08, 11:54
Misschien omdat die geen BETA software wil draaien?


Totdat je een vista x64 heb met firefox. Dan wil de 32bit plugin niet installeren.

Daarnaast zit er in de losse console meer informatie vinden. Zeker in de Infra Console.

Draai hier ook V1, om de volgende redenen:

1. V2 is nog steeds in beta, ga geen klanten op beta software zetten.
2. De VMWare Server Console werkt niet meer bij V2, alleen de webinterface
3. Ik vindt die web interface erg slecht werken, Server Console werkt een stuk beter.

JROnline
13/04/08, 13:36
Wij gebruiken XenEnterprise en sinds de 4.1 release naar redelijke tevredenheid. Zeker in combinatie met een SAN erg aan te raden.

Het valt me op dat er nog niemand iets over KVM gezegd heeft. Niemand die dit gebruikt om te virtualiseren?

En.. op zich geen virtualisatiesoftware, maar wel iets om eens te bekijken: OpenQRM. Dit pakket is opensource en maakt het migreren tussen dedicated hw, Xen, KVM, openVZ en VMWare mogelijk (niet live overigens..).

mvdster
13/04/08, 14:41
Hier Virtozzo, zeker als je het gaat gebruiken icm andere Parallels producten, is het erg fijn. Ook nu versie 4 ook clustering ondersteund :)

gjtje
13/04/08, 15:43
Ik heb kvm gebruikt op een desktop maar zie geen meerwaarde t.o.v. bijvoorbeeld Xen. Als server toepassing is het moeilijk in te zetten aangezien er geen degelijke API nog support voor is.

Swiftway-UK
13/04/08, 16:00
Ik blijf het troep vinden. Maar ken het enkel van de nare verhalen van klanten die overstappen. Jesper kan dit beamen denk ik.

Virtuozzo word gebruikt door alle grote hosting VPS partijen, omdat het beheersbaar is (en blijft), makkelijk te supporten is en gewoon goed werkt. Natuurlijk moet je wel weten hoe je een virtuozzo server moet instellen om maximaal rendement eruit te halen, maar dit is het geval bij alle virtualisatie software (hoge learning curve voor systeembeheer).

Je kunt geen Linux servers met windows servers mixen, maar dat wil je zowieso niet op een commercieel platform (lijkt me).

thunder
13/04/08, 16:27
Virtuozzo word gebruikt door alle grote hosting VPS partijen, omdat het beheersbaar is (en blijft), makkelijk te supporten is en gewoon goed werkt. Natuurlijk moet je wel weten hoe je een virtuozzo server moet instellen om maximaal rendement eruit te halen, maar dit is het geval bij alle virtualisatie software (hoge learning curve voor systeembeheer).

Je kunt geen Linux servers met windows servers mixen, maar dat wil je zowieso niet op een commercieel platform (lijkt me).

Hoe zijn je ervaringen met hotswap ed.?
Ik heb al een demo gezien van virtuozzo en was er wel over te spreken.
+ punt van virtuozzo is dat het een end user en een goed admin panel heeft, Xen heeft bijvoorbeeld geen end user panel en van VMware weet ik het niet.

ronaldlokers
13/04/08, 17:03
Misschien omdat die geen BETA software wil draaien?


Totdat je een vista x64 heb met firefox. Dan wil de 32bit plugin niet installeren.

Daarnaast zit er in de losse console meer informatie vinden. Zeker in de Infra Console.

O ja... v2 is nog beta :P

Ik heb overigens vista ultimate 64bit hier en daar werkt de plugin perfect in IE en FF.

Apoc
13/04/08, 23:01
Virtuozzo word gebruikt door alle grote hosting VPS partijen, omdat het beheersbaar is (en blijft), makkelijk te supporten is en gewoon goed werkt. Natuurlijk moet je wel weten hoe je een virtuozzo server moet instellen om maximaal rendement eruit te halen, maar dit is het geval bij alle virtualisatie software (hoge learning curve voor systeembeheer).

Je kunt geen Linux servers met windows servers mixen, maar dat wil je zowieso niet op een commercieel platform (lijkt me).

100% mee eens.

Er zijn veel bedrijven die menen "slechte ervaringen" te hebben met Virtuozzo t.o.v. bijvoorbeeld Xen, maar dat is volgens mij vooral doordat ze er niet genoeg kennis van hebben. Wij hebben het zo'n 5 jaar geleden in gebruik genomen, en pas nadat we het eerst een jaar getest hadden met VPS accountjes die we gratis aan bepaalde klanten hadden verstrekt. Naar mijn mening is dat de beste manier om echt ervaring met een produkt als dit te krijgen.

Ik heb alle grote virtualisatie technieken wel geprobeerd, en ik vind persoonlijk Virtuozzo het beste voor de VPS-hosting markt.

Jesperw
13/04/08, 23:05
Je kunt geen Linux servers met windows servers mixen, maar dat wil je zowieso niet op een commercieel platform (lijkt me).
Waarom wil ik (op mijn virtuele commerciele platform) geen windows en linux servers mixen?

bakkerl
13/04/08, 23:39
Er zijn veel bedrijven die menen "slechte ervaringen" te hebben met Virtuozzo t.o.v. bijvoorbeeld Xen, maar dat is volgens mij vooral doordat ze er niet genoeg kennis van hebben. Wij hebben het zo'n 5 jaar geleden in gebruik genomen, en pas nadat we het eerst een jaar getest hadden met VPS accountjes die we gratis aan bepaalde klanten hadden verstrekt. Naar mijn mening is dat de beste manier om echt ervaring met een produkt als dit te krijgen.

Ik heb alle grote virtualisatie technieken wel geprobeerd, en ik vind persoonlijk Virtuozzo het beste voor de VPS-hosting markt.

Het maakt niet uit welke virtualisatie platform je neemt. Uiteindelijk zit er aan allemaal een leercurve die vele nog wel eens overslaan. Of proberen oplossingen voor elkaar te krijgen waar de gekozen versies niet voor bedoelt zijn. Jammer genoeg nemen ze niet allemaal de tijd om het product echt te leren. Dit zal wel teveel kosten.

Maar dit zelfde geld niet alleen voor je virtualisatie platform. Ook voor een OS als linux en windows wordt geen tijd genomen om te leren het echt te kunnen beheren.



Je kunt geen Linux servers met windows servers mixen, maar dat wil je zowieso niet op een commercieel platform (lijkt me).
Waarom zou je deze niet willen mixen. Deze mis je juist op deze manier :)

burp2001
14/04/08, 00:37
O ja... v2 is nog beta :P

Ik heb overigens vista ultimate 64bit hier en daar werkt de plugin perfect in IE en FF.

ff over de webtool, je kan de esx server console gebruiken om te connecten met een vmware server 2 beta :)

dan ben je ook meteen van die klote webinterface af.

ronaldlokers
14/04/08, 11:16
ff over de webtool, je kan de esx server console gebruiken om te connecten met een vmware server 2 beta :)

dan ben je ook meteen van die klote webinterface af.

Waarom is het klote dan? Omdat er dingen missen, of omdat het gewoon niet werkt volgens jou?

burp2001
14/04/08, 11:19
Waarom is het klote dan? Omdat er dingen missen, of omdat het gewoon niet werkt volgens jou?

Hij loopt bij mij telkens vast, en ik vind hem nogal traag.
Daarnaast vind ik de andere interface prettiger om mee te werken, maar is natuurlijk iets persoonlijks ;)

mxcreep
25/04/08, 17:47
Virtual Iron mist nog in het lijstje...

Op de Xen hypervisor gebaseerd pakket wat gebruik maakt van een management server waar vanaf de hosts via pxe booten. Het biedt net even wat meer opties als Citrix Xenserver zoals capaciteits management, auto restart van vm's op een andere host bij het falen van een host, direct luns kunnen mappen naar een vm en het kunnen snapshotten van een vm. Tevens is de prijs lager dan van Citrix Xenserver...

Wij gebruiken overigens beiden maar Virtual Iron werkt toch een stuk smoother dan Xenserver waar we heel wat custom aan geklust hebben voor alles zo werkte zoals wij dat wilden. Vooral storage ondersteuning is in Xenserver niet echt sterk. Zaken als multipathing en active bonding worden gewoonweg niet ondersteund. Uiteraard gebruiken we het wel, maar bij upgrades ben je wel op jezelf aangewezen...

De overname door Citrix is overigens naar mijn mening ook niet echt een positieve stap wanneer je Xenserver alleen gebruikt voor virtualisatie voor hosting diensten. Alle aandacht is gericht op het integreren van de bestaande Citrix producten en veel oudere klanten/partners hebben het gevoel enigzins genaaid te zijn door die overname. Tevens lijkt de ontwikkeling van het product trager te verlopen dan hiervoor. Versie 4.1 bijvoorbeeld is amper meer dan een service pack voor 4.0.1 en dat kostte een maand of 8 voor ze die eindelijk eens af hadden waarbij dan ook nog een heel aantal features zoals de integratie van storage foundation totaal geschrapt zijn. Persoonlijk vind ik het de licensie prijs niet meer waard. Het is dat we al een aantal licensies hadden voor de oudere pricing (999 dollar) anders was het in ons geval zeker niet meer aangeschaft.

MortyDot
28/05/08, 11:36
Wij gebruiken zowel Xen als VMWare (Infrastructure)

VMware heeft meeste opties en beste schaalbaarheid in onze ogen! :lovewht:

Showeb
29/05/08, 02:57
Virtual Iron mist nog in het lijstje...
.....................


Inderdaad, deze mistte ik ook al in het rijtje. Virtual Iron is een prima product en heeft een andere opzet als VMware en Xen. Werkt prima en is makkelijk om extra servers in de farm toe te voegen.

Echter is support nog niet helemaal op orde bij hun.
Het is een klein bedrijf in vergelijking met hun concurrenten. Jammer dat ze zichzelf niet goed kunnen positioneren in de markt, het zou best wel 's wat kunnen worden.

Prijstechnisch is Virtual Iron de goedkoopste (wanneer we hyperV niet meetellen)

martysmarty
29/05/08, 09:08
Inderdaad, deze mistte ik ook al in het rijtje. Virtual Iron is een prima product en heeft een andere opzet als VMware en Xen. Werkt prima en is makkelijk om extra servers in de farm toe te voegen.

Echter is support nog niet helemaal op orde bij hun.
Het is een klein bedrijf in vergelijking met hun concurrenten. Jammer dat ze zichzelf niet goed kunnen positioneren in de markt, het zou best wel 's wat kunnen worden.

Prijstechnisch is Virtual Iron de goedkoopste (wanneer we hyperV niet meetellen)

Volgensmij is VMWare Server prijstechnisch nog altijd goedkoper, en dit werkt ook perfect. Wij draaien ondertussen ongeveer 30 VPS's hiermee.

Jesperw
29/05/08, 10:27
Ik ben eigenlijk van mening dat Xen Enterprise er sinds de overname van Citrix helemaal niet slechter op is geworden. De support is nog steeds meer dan uitstekend en het product werkt gewoon prima.

Ik hoop dat er door de overname meer budget is om sneller met nieuwe versies te komen.

Wij zijn er in ieder geval erg happy mee. Het kost een bak geld, maar je bent wel verzekerd van een degelijk product. Sinds oktober heeft 't platform nog geen seconde gehikt en hebben we wel gewoon nodes moeten rebooten en major Xen upgrades uitgevoerd.

Dat zal overigens ook zo zijn voor VMware ESX. :)

Imtek
29/05/08, 11:12
VMware Infrastructure naaar mijn mening, lekker schaalbaar :)

Apoc
29/05/08, 12:42
VMware Infrastructure naaar mijn mening, lekker schaalbaar :)

Haha, lekker retorisch. Elke Virtualisatie technologie is schaalbaar, dat is een van de ideeen achter het hele verhaal. Dit is nu niet echt specifiek aan VMware :)

thunder
29/05/08, 12:56
Is er nog steeds een opensource Xen versie beschikbaar? of enkel nog de betaalde?

xserve
29/05/08, 23:38
Is er nog steeds een opensource Xen versie beschikbaar? of enkel nog de betaalde?
Er is nu Xen Express die je gratis kunt gebruiken. Die schijnt dezelfde functies te hebben als de open source versie van een half jaar geleden.

gjtje
30/05/08, 10:00
De opensource versie is ook nog beschikbaar xen.org, XenExpress is niet helemaal hetzelfde. De OS versie heeft geen limieten bijvoorbeeld maar ook geen control center.

WeServIT
02/10/08, 10:27
Oke, om en oud topic weer te openen kom ik even met de volgende vraag.
Wij zijn van plan zodra onze nieuwe Dell r200 servers binnen zijn er 1 klaar te gaan maken voor VPS hosting. Nu is het niet geheel duidelijk wat nu precies het verschil is tussen VMware ESXi en Xen (opensource).

Zijn er bij beide grote voordelen/nadelen? Scheeld het veel in de snelheid?
Ik hoor graag de reacties!

Phu
02/10/08, 14:20
Vmware esx draait op zijn eigen installatie xen draait op een os zoals debian of elk andere linux distributie.

Voordeel van vmware is dat het speciaal ontwikkeld is hiervoor.
Nadeel is dat het sommige raid controllers niet support.

Xen heb ik geen goeie ervaring mee.
Heb het ooit geinstallerd maar vond het bagger werken.

Wido
02/10/08, 14:29
Xen heb ik geen goeie ervaring mee.
Heb het ooit geinstallerd maar vond het bagger werken.Ook nog enige onderbouwing daarvoor?

Xen werkt namelijk prima, draai hier dik 100 VM's op Xen, wat zou er niet goed aan zijn?

Phu
02/10/08, 14:52
Persoonlijke redenen het zal best goed werken.
maar ik vond van niet gebruik virtuozzo nu dat werkt m.i. beter
dan xen maar ieder zijn smaak toch ?

WeServIT
02/10/08, 14:52
Ook nog enige onderbouwing daarvoor?

Xen werkt namelijk prima, draai hier dik 100 VM's op Xen, wat zou er niet goed aan zijn?

Oke, zou je dan aan mij de voordelen kunnen benoemen? Heb je zelf ooit is Vmware ESXi gebruikt?

Jesperw
02/10/08, 14:57
Ook nog enige onderbouwing daarvoor?

Xen werkt namelijk prima, draai hier dik 100 VM's op Xen, wat zou er niet goed aan zijn?
Hier nog veel meer (op Enterprise) :p en da's top. De gratis Xen versies hebben alleen geen Vmware achtige interface, dus misschien dat 'ie dat bedoeld. De hypervisor en techniek zelf is denk ik tamelijk superieur.

Wido
02/10/08, 15:01
Oke, zou je dan aan mij de voordelen kunnen benoemen? Heb je zelf ooit is Vmware ESXi gebruikt?Nee, VMware heb ik geen ervaring mee, dus daar heb ik ook geen mening over.

Echter werd Xen als "bagger" afgeschreven dus ik wilde graag weten waar dat vandaan kwam.

Ik draai alleen maar Ubuntu/Debian VM's op een Ubuntu basis, om die reden alleen maar Xen.

Is snel, stabiel en bied wat wij nodig hebben, denk aan:
* (Un)Tagged VLAN support
* iSCSI Support
* Live Migration

Daarnaast heb ik zelf een wrapper geschreven voor dynamische swapfiles, werkt ook zoals ik het wil.

thunder
02/10/08, 15:32
Wij zijn bezig een VMware setup aan het opbouwen (met VMware Server, gratis versie). VMware werkt veel gemakkelijker en bied meer mogelijkheden (je kan er ook Windows VPS'en mee maken). Ook de installatie van VMware is redelijk makkelijk bij xen ben ik zeer lang bezig geweest en werkte het nog niet stabiel. Bij VMware heb je ook een webinterface voor reboots en een console zodat klanten zelf hun OS kunnen installeren.. bij de opensource versie van Xen heb je geen webpanel of console.

Jesperw
02/10/08, 16:07
Gek dat ik hier weinig hoor over Xen Enterprise 5. Het kan high availability, live migratie, gewoon alles. Wij gebruiken 't met 150+ vm's en het is helemaal top. Bovendien kost 't zo'n beetje de helft van Vmware mt soortgelijke functionaliteit.

Randy
02/10/08, 16:10
Wij zijn bezig een VMware setup aan het opbouwen (met VMware Server, gratis versie). VMware werkt veel gemakkelijker en bied meer mogelijkheden (je kan er ook Windows VPS'en mee maken). Ook de installatie van VMware is redelijk makkelijk bij xen ben ik zeer lang bezig geweest en werkte het nog niet stabiel. Bij VMware heb je ook een webinterface voor reboots en een console zodat klanten zelf hun OS kunnen installeren.. bij de opensource versie van Xen heb je geen webpanel of console.

Ik zou eens naar ESXi kijken in plaats van VMWare Server. Het scheelt je toch een onderliggend besturingssysteem dat ook een update (en reboot) nodig heeft. De VI client is helemaal geweldig en je kunt application pools maken (reseller x krijgt 4 Ghz CPU, 2048 MEM en 50 GB disks) en losse machines.

Windows loopt ook prima op XEN, alleen de source versie blijft niet geweldig. Met de enterprise versie is het nu eenmaal wat makkelijker allemaal. Mijn keus op ESX is gebaseerd op de vraag van klanten. Ik werk niet als hoster maar als freelance systeembeheerder en moet niet mer 'open source' termijn bij m'n enterprise klanten aankomen. Die willen geen Zarraffa, maar Exchange, zij willen geen OpenOffice, maar MS Office, en zo willen ze ook geen Xen, maar ESX. Hoewel de laatste wel wat aan het bijdraaien is na de overname door Citrix.

Xen is leuk als je een Linux host wil virtualiseren. Hypervising, en deze opdelen in VM's. Voor de hosting tak leuk, maar de markt is al vrij verziekt als je prijzen van 4,50 per VPS ziet. Alles lijkt om prijs te gaan, een andere manier van concurrentie - bijvoorbeeld kwaliteit - lijkt er niet te zijn.

Iedere techniek heeft weer zijn voordelen. VMWare is leuk met Windows guest, ESX kun je resources keihard limiten en door application pools resellen en Xen is weer dé hypervisor. De laatste is dan ook goed inzetbaar om services van elkaar te scheiden. Binnen Eliveld Networks B.V. wordt het gebruikt om managed dedicated servers te vervangen. Een _goede_ Xen VPS is en blijft sneller dan een dedicated server. VMware is weer leuk voor Windows en voor ontwikkelaars die zelf een OS via een GUI willen installeren.

Heb je weinig kennis van bash, shell en linux, kies VMWare. Wil je performance om services te isoleren met eenzelfde linux-smaakje en heb je de kennis wel, kies Xen.

WeServIT
25/10/08, 22:41
Wij hebben sinds een week de VMware ESXi draaien op een Dell R200 met 8 GB geheugen. Dit draait helemaal perfect. De VPS servers die erop draaien zijn enorm snel. Eerst maakte we gebruik van de VMware server, naar mijn mening is de ESXi toch een stuk beter.

MortyDot
25/10/08, 22:45
Wij hebben sinds een week de VMware ESXi draaien op een Dell R200 met 8 GB geheugen. Dit draait helemaal perfect. De VPS servers die erop draaien zijn enorm snel. Eerst maakte we gebruik van de VMware server, naar mijn mening is de ESXi toch een stuk beter.

Dat komt omdat ESX3i een veel dunnere tussenlaag heeft, en daardoor sneller informatie kan doorvoeren. Ik zou zeggen geniet ervan, VMWare ESX(3i) is na mijn mening een wonder middel ;)

WeServIT
25/10/08, 23:19
Dat komt omdat ESX3i een veel dunnere tussenlaag heeft, en daardoor sneller informatie kan doorvoeren. Ik zou zeggen geniet ervan, VMWare ESX(3i) is na mijn mening een wonder middel ;)

Ik heb VPS servers op Vmware server gehad, op Vurtuozzo. En tot nu toe vind ik de VPS op de VMWare ESXi het snelst en stabielst.

Bakker ICT
26/10/08, 14:04
Ik denk persoonlijk dat ESXi en Virtuozzo elkaar op gebied van snelheid en stabiliteit niet echt voor elkaar onder doen, wellicht dat het iets in het voordeel is van ESXi.

maxnet
01/11/08, 21:08
Als nadeel van Xen wordt hier genoemd dat de gratis versie geen goede beheersinterface heeft.
Wellicht is het volgende dan ook een leuk projectje om in de gaten te houden.

Sun xVM server: http://blogs.sun.com/stevewilson/entry/an_update_on_xvm_server
http://xvmserver.org/about.html
http://blogs.sun.com/xvmblog/


Dat is de Opensolaris variant van Xen, die op dit moment in beta is.
Lijkt erop dat ze een soortgelijk licentiemodel als ESXi gaan hanteren, basis versie gratis, voor zaken als live migration betalen:



# Question: Within the Sun xVM Portfolio, what's going to be open-source, and what will cost money?
# Answer: Sun xVM VirtualBox and Sun xVM Server will be open-sourced. Some features, though, such as guest migration, are part of Sun xVM Ops Center. Also, service contracts can be purchased for any part of the Sun xVM Portfolio.