PDA

Bekijk Volledige Versie : co-location/dedicated met 24/7 support gezocht



JoostDJ
09/04/08, 10:12
Beste allemaal,

Ik ben voor ons bedrijf op zoek naar een betaalbare partij voor dedicated server-hosting en co-location. Op dit moment hebben we al enkele servers elders ondergebracht, maar wat wij hierbij voornamelijk missen:

24/7 calamiteiten support!!
Wanneer de server niet of slecht draait moeten er ten allen tijde professionals klaarstaan welke direct in actie kunnen komen. Hiermee bedoel ik niet alleen hardware/netwerk-problemen, maar ook het vinden van problemen met bijv. het OS of de web/mail/database-server, voornamelijk het laatste!

Ook preventief en voor onderhoud kan deze partij software-updates uitvoeren en onderzoek doen naar performance-issues.

Ik ben benieuwd of er betaalbare partijen zijn die dit soort diensten bieden en wat voor contracten dit met zich meebrengt.

Kan jouw bedrijf dit bieden of ken je een bedrijf dat deze diensten biedt??

Reageer aub hieronder! Vast bedankt! :W:

Groet, Joost

umf
09/04/08, 10:18
kan je dan niet beter voor managed dedicated oplossingen kiezen ipv colocated ?
hier heb je vaak en SLA overeenkomst

dan ben je namelijk niet afhankelijk dat je leverancier het onderhoud moet plegen aan jouw machines
met vaak nog eens dat je hardware hebt die je leverancier net niet op voorraad heeft

host3000
09/04/08, 10:27
Ik ben benieuwd of er betaalbare partijen zijn die dit soort diensten bieden en wat voor contracten dit met zich meebrengt.


Groet, Joost
'Betaalbaar' is een rekbaar begrip. Er zijn er die € 50,- per maand het maximum vinden. Waar denk je zelf aan?

Als je echte professioneel management zoekt (en dus niet iemand die 1 x per maand Direct Admin update met een druk op de knop), heb je het toch meestal over maatwerk, afhankelijk van de software en de responstijden.

JoostDJ
09/04/08, 10:39
'Betaalbaar' is een rekbaar begrip. Er zijn er die € 50,- per maand het maximum vinden. Waar denk je zelf aan?

Als je echte professioneel management zoekt (en dus niet iemand die 1 x per maand Direct Admin update met een druk op de knop), heb je het toch meestal over maatwerk, afhankelijk van de software en de responstijden.

Ik zat zelf te denken aan 200-300 euro per server. Als dit een heel gek bedrag is hoor ik het uiteraard ook graag. Maar het gaat op dit moment nog even niet over de kosten, maar over de verschillende mogelijkheden!

Ik ben uiteraard wel nieuwsgierig naar de verschillen in service levels en het verschil daarbij in kosten!

host3000
09/04/08, 10:45
Ik ben uiteraard wel nieuwsgierig naar de verschillen in service levels en het verschil daarbij in kosten!

Ik denk niet dat er 'vaste' servicelevels zijn die je gemakkelijk kunt vergelijken. Maar belangrijke factoren zijn responstijden (korte responstijden buiten kantooruren zijn duur), kennis van speciale software (indien van toepassing), eventueel aantal werkuren inbegrepen (of exclusief uren) en (ongetwijfeld) het aantal servers. Voor grote serverparken kun je gemakkelijker roosteren dan voor één server.

Als je geïnteresseerd bent, zou je een wensenpakket moeten opstellen met (ook) zoveel mogelijk info over de systemen, en dan offertes opvragen.

Met het genoemde bedrag kom je een heel eind denk ik.

az-nzl
09/04/08, 10:51
Wij hebben hier zelf eigenlijk een tweetal oplossingen voor:
- fully managed, wij doen alle configuratie aanpassingen en updates, met een SLA hieraan gekoppeld;
- partially managed, klant mag zelf alle configuratie aanpassingen en updates doen, wij monitoren slechts en grijpen in als de klant dat vraagt of als er een kritieke situatie ontstaat (bijv. downtime), met ook hier een SLA gekoppeld.

In beide gevallen wordt er wel, alvorens het contract aan te gaan, een analyse gemaakt op het systeem of de configuratie e.d. door ons geaccepteerd kunnen worden.

Voor partially managed is het bedrag per maand flexibel, doordat er pas gefactureerd wordt op het moment dat wij worden ingeschakeld.
Voor fully managed, kent het bedrag per maand een kostenbasis gebasseerd op configuratie en aanwezige software, inclusief de exacte wensen omtrent updates, en daarnaast een flexibel bedrag op basis van storingen.

Bij elke SLA geldt uiteraard dat de kosten hoger worden naarmate je betere responsetijden verlangt, je zal daar voor jezelf een afweging in moeten maken wat de kans is dat iets down gaat en hoelang het in zo'n geval max. down zou mogen liggen.
Let daarbij er uiteraard op dat een responsetijd nog niets zegt over een resolvetijd :)

JoostDJ
09/04/08, 10:55
Oke, iedereen vast bedankt voor de info!

Kan iemand concreet aangeven wat normale response-tijden zijn bij bijv. downtime?

Mikey
09/04/08, 11:05
Ik denk dat je gewoon voor de prijs iets in de trand kan zoeken best effort. Meeste partijen hebben uiterlijke response tijden. De ervaring leert dan ook van dat de werkelijke response tijd kort en acceptabel is.

WebXtra
09/04/08, 11:30
<knip>

djalken
09/04/08, 13:15
24/7 support is meestal erg prijzig, maar als je bij een goede partij zit heb je wel je nachtrust ;) Wij bieden het ook aan, maar puur maatwerk. Ik denk dat de meeste partijen dat hier doen

Swiftway-UK
09/04/08, 14:23
Als je colocatie hardware ondersteuning zoekt, dan moet je meestal wel zorgen voor eigen spare parts op locatie. Let er dus op dat je servers zoveel mogelijk hetzelfde zijn.

Persoonlijk denk ik dat je beter kunt gaan voor dedicated servers, aangezien je leverancier dan moet zorgen voor spare parts.

Post een goede beschrijving van je wensen en eisen, vermeld je budget en plaats het in het aanbiedingen forum. Voor 200 - 300 euro per server per maand moet het zeker lukken voor de grotere partijen met al personeel op locatie om een aanbieding te doen.

Mark17
10/04/08, 20:50
Er zijn genoeg partijen (hier op het forum en daar buiten) die tegen een vergoeding op uurbasis of per maand het werk op zich willen nemen. Als ik mij niet vergis doen qnode en swiftway het onder andere. Zelf bieden wij het ook aan aan colocatie klanten.

Reactie tijd kost alleen wel geld, de kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van het aantal servers.

Ecatel
11/04/08, 15:51
In het geval van 24/7 support denk ik dat het beste is om co-locatie af te nemen op een datacentrum dat ook 24/7 engineers in dienst heeft of een systeembeheerder on-site. Ik denk dat weinig providers deze service leveren op basis van 'betalen per uur'. Ik denk dat er wel veel partijen zijn die hier een maandelijks bedrag voor rekenen (SLA) en ten alle tijde beschikbaar zijn.

VirtuaLogic
24/07/08, 14:04
®on edit:

Kuch, een stoffig draadje en wellicht even de regels doornemen? /me mompelt iets over 100 postings enzo.

24x7group
24/07/08, 16:02
Als je kwaliteit wil dan moet je daar ook voor betalen. Je kan niet gaan verwachten dat je een full managed server gaat vinden voor om en bij de 100 EUR. Er zijn genoeg partijen die diensten aanbieden en response tijden binnen x-aantal uur geven, ook buiten kantooruren.

Het budget dat je hierboven reeds vermeldde komt al in de richting. Er zullen wel enkele partijen zijn die dit voor jou kunnen aanbieden.