PDA

Bekijk Volledige Versie : Proces: van kennismaking tot het einde...



mauer
05/04/08, 22:00
Hallo medehosters,

Voor mij hobby maak ik soms een website voor een klant van mij. Nou krijg ik niet altijd hoogte van wat iemand eigenlijk echt wil. Ik vraag mij dus af welke vragen stellen jullie wanneer je een opdracht aangeboden krijgt. Oftewel, hoe laat je het idee van je klant goed naar je overkomen en met welke vragen.

Vaak hoor je doe maar wat leuks of het moet zoals die site zijn.

SF-Jeroen
05/04/08, 22:37
Naast de gebruikelijke vragen (doel site, doelgroep, etc) laat ik ze het liefste een schets maken. Dat is vaak erg moeilijk, maar het bepaald wel voor een groot deel wat er nou van de layout verwacht wordt.

SmilieBG
05/04/08, 22:41
Hoi,

In principe:

- kijk / luister wat voor het bedrijf het is;
- noteer alle wensen;
- vraag naar eventuele voorbeelden van de website welke klant leuk vindt en welke onderdelen daarvan wilt ie terug zien;

Daarnaast, wij werken met zgn wireframes welke snel te maken zijn en eerste indicatie geven van hoe site eruit zal komen te zien. Pas als klant daarmee tevreden is, wordt begonnen aan de HTML / CSS zelf.

Vervolgens, communiceer vaak met de klant, laat ze vooruitgang zien - dan kan je nog e.e.a. aanpassen voordat alles klaar is.

Probeer in iedere geval zoveel info vooraf te verzamelen, anders wordt het een never ending story...

Mvg,
Aleks

Deimos
05/04/08, 22:46
In de tijd dat ik dergelijke projecten draaide werd het als volgt gedaan:
- Functioneel Ontwerp
- Prototype draft (grafisch)
- Akkoord klant
- Wireframe
- Akkoord klant
- TO
- Programming
- Oplevering

Vooral het FO is hierbij belangrijk. In dit document leg je vast uit welke onderdelen een website bestaat. Bij voorkeur heeft de klant dit vooraf al bepaald en weet deze ook precies welke informatie er op de website moet verschijnen. En welke informatie op welke pagina moet komen.

De rest spreekt naar mijn idee voor zich.

mauer
05/04/08, 22:49
Zal even in het kort vertellen hoe ik het wij het dan doen:
Van te voren vragen wij de klant of hij/zij een aantal sites wil opzoeken wat bij het bedrijf hoort. Hierna proberen we in een persoonlijk gesprek alle wensen zo goed mogelijk aan te horen en te noteren. Waarna we een aantal schetsen maken die de klant kan goedkeuren en/of afkeuren.

Nou vraag ik mij af, hebben jullie ook standaard vragen zoals: zoek een aantal voorbeelden etc.

hires
06/04/08, 01:36
Ik denk juist dat de kracht in het 'unieke' zit en dat een website iets over het bedrijf van de klant moet zeggen. Een klant kan wel zeggen 'aah joh, doe maar wat jij denkt dat het beste is of mooi vindt' maar dan zie de klant jouw 'uit de duim'-ontwerp (hoe mooi en technisch-verantwoord deze ook zal zijn), maar die valt toch een beetje tegen misschien. 'Hmm, dat was toch niet helemaal de bedoeling', wordt het dan.

Het mooiste is het als jij begrijpt wat de klant wil; dus niet perse aan de hand van voorbeelden, maar meer dat jij aan de hand van zijn/haar uitleg begrijpt wat de bedoeling is. De kunst is om juist die vragen te stellen waar jij het antwoord nog van wil hebben om: tot een goede overeenstemming te komen, en om: een helder, duidelijk beeld te krijgen over het ontwerp en inhoud die hij wil, en: om er achter te komen welke boodschap hij wil geven, met welke uitstraling en voor welke doelgroep. Maar voor jezelf een lijstje met vragen om dit helder te krijgen. Vraag aan hem aan het eind van het gesprek of er nog vragen of onduidelijkheden zijn. En ja, dan heb je een goeie basis denk ik om een eerste ontwerp te maken.

Zorg ook dat je serieus genomen wordt. Je mag dan een hobby beoefenen, maar laat wel merken dat jij er een mooi produkt van wil maken die wat waard is. Als hij een 'doe maar wat'-dingetje wil hebben moet hij misschien iemand anders zoeken. Laat ook duidelijk merken dat je bepaalde informatie gewoon nodig hebt om mee van start te gaan.

En het is natuurlijk ook zo dat het niet teveel mag kosten. 'Hobby? Hmm, ik doe net alsof het niet belangrijk voor me is die website.. misschien krijg ik 'm dan goedkoper.. Hij is wel goed, dus ik krijg dan wel waar voor mijn geld'. Als je echt goed bent, pak het dan ook professioneel aan. 'Effe snel' daar doen we het niet voor.

En elke klant is anders, dus probeer je een beetje in te leven in de klant van dat moment.