PDA

Bekijk Volledige Versie : Cpanel DNS problemen



Blacky
03/04/08, 03:22
Hopelijk zit ik hier goed maar het lijkt mij een technisch probleem.

Wij hebben een domein waarvan eerst de site zelf met enige regelmaat, vooral 's ochtends niet bereikbaar was.
Inmiddels is het zover dat de mailserver en de popserver dagelijks diverse malen niet bereikbaar zijn.
Dan open ik in de browser de site, duurt een paar seconden, dan springt hij tevoorschijn. Daarna is ook de mailserver weer bereikbaar.
Soms werkt dit niet, dan ga ik naar de whm pagina en log in, dan hoef ik vaak nog niet eens iets anders te doen, dan werkt de hele zooi weer. Maar niet altijd, meestal.

De hoofdsite waarop Cpanel geinstalleerd is werkt altijd, Cpanel WHM is ook altijd wel te bereiken.

Vannacht lag de hele zooi er weer uit (dus onze site, de mail en een paar andere sites die op die server gehost zijn) en na het herstarten van de DNS was het probleem weer opgelost.

Nu heb ik dus het geluk dat ik toegang tot de WHM heb en zelf wat kan rondneuzen, maar het lijkt mij een DNS probleem, doch heb geen idee waarom die in slaap lijkt te vallen, terwijl het hoofddomein (eigenaar van de server) gewoon blijft draaien.

Iemand enig idee? Of is er een bugje in cpanel bekend wat dit veroorzaakt en is dat te fixen?
Dit is wat er op die server draait:
WHM 11.2.0 cPanel 11.11.0-S16999
CENTOS Enterprise 4.5 i686 - WHM X v3.1.0

Geert-Jan
03/04/08, 08:16
Je draait de DNS dus op dezelfde bak?
Wat zegt een dns report over de domeinnaam?
Hoe staan je resolvers?
Wat zeggen evt. de logs??

hostingpower
03/04/08, 08:43
Hopelijk zit ik hier goed maar het lijkt mij een technisch probleem.

Wij hebben een domein waarvan eerst de site zelf met enige regelmaat, vooral 's ochtends niet bereikbaar was.
Inmiddels is het zover dat de mailserver en de popserver dagelijks diverse malen niet bereikbaar zijn.
Dan open ik in de browser de site, duurt een paar seconden, dan springt hij tevoorschijn. Daarna is ook de mailserver weer bereikbaar.
Soms werkt dit niet, dan ga ik naar de whm pagina en log in, dan hoef ik vaak nog niet eens iets anders te doen, dan werkt de hele zooi weer. Maar niet altijd, meestal.

De hoofdsite waarop Cpanel geinstalleerd is werkt altijd, Cpanel WHM is ook altijd wel te bereiken.

Vannacht lag de hele zooi er weer uit (dus onze site, de mail en een paar andere sites die op die server gehost zijn) en na het herstarten van de DNS was het probleem weer opgelost.

Nu heb ik dus het geluk dat ik toegang tot de WHM heb en zelf wat kan rondneuzen, maar het lijkt mij een DNS probleem, doch heb geen idee waarom die in slaap lijkt te vallen, terwijl het hoofddomein (eigenaar van de server) gewoon blijft draaien.

Iemand enig idee? Of is er een bugje in cpanel bekend wat dit veroorzaakt en is dat te fixen?
Dit is wat er op die server draait:
WHM 11.2.0 cPanel 11.11.0-S16999
CENTOS Enterprise 4.5 i686 - WHM X v3.1.0

heb je ook al gekeken op het cpanel forum?
run eerst eens server named restart, even kijken of je errors krijgt..
dan zou ik /scripts/fixbuggynamed even runnen en daarna named nogmaals restarten, mocht dat niet helpen.. probeer dat eens /scripts/upcp --force te runnen, dat fixt meestal alle problemen.

#offtopic#
Ik zou persoonlijk toch even gaan kijken voor bijv. een vps server waarmee je de dns dan kan clusteren. Dit kan namelijk zeer simpel met DNSonly van CPanel.

Blacky
03/04/08, 23:16
@Geert-Jan: Volgens mij wel, althans named draait er wel op.
DNS report is volledig groen behalve 2 stuks voor de mail en die vindt ik wel vreemd.
1.) Connect to mailserver duckfiles.org FAILED (could be greylisting)
2.) The server should have an A record which points to the mailserver for the hostname
which is presented in the greeting

Raar, want ik heb wel degelijk een A en een PTR record voor dat domein.
Het gaat om het domein duckfiles.org overigens.
De resolvers staan naar de 2 verschillende ip's van de nameservers.
Maar het is dus ook gewoon vaak dat de site er gewoon uit ligt, herstart ik named werkt het weer. Net herstartte ik named, 10 sec. later lag de mail.duckfiles.org er weer uit, herstart hem opnieuw, werkt ie weer.

@Hostingpower: Ik heb nog niet gekeken op het cpanel forum eerlijk gezegd. Ik ben normaliter gewend om consolemode te werken.
Als ik named restart krijg ik geen foutmeldingen, ook niet in messages. Eerst netjes de zone reloads en dan de notifies zonder verdere errors.

Fixbuggynamed gedraaid, geen rare dingen gezien. Zoals gezegd is het ding niet van mij, vermoedelijk had ik ook wel een andere oplossing gekozen of eerst advies gaan inwinnen.