PDA

Bekijk Volledige Versie : Winst op stroomprijzen



Apoc
03/04/08, 01:19
Zoals alom bekend is, mag je op stroomprijzen als colo-aanbieder geen winst maken, tenzij je een erkend energieleverancier bent. Uiteraard mag je wel de kosten van UPS en dergelijke toevoegen maar dat is voor dit verhaal verder irrelevant.

Wat ik me nu afvraag, is hoe het zit als je bij een rack bijvoorbeeld 10A levert, en altijd de klant standaard voor 10A factureert, ongeacht het feitelijke verbruik. Stel dat je klant dan 5A gebruikt, is de rest dus winst. Er zijn genoeg bedrijven die zo werken, maar mag dit ook of juist niet?

swedendedicated
03/04/08, 01:34
goede vraag apoc, hier ben ik ook benieuwd naar. Denk alleen dat er niet een specifieke wet voor is, dus je zult het aan een kapstok wet moeten hangen.

Randy
03/04/08, 01:57
Als hij een commitment doet voor 10A, betaald die daarvoor. Bij traffic geldt het toch ook zo?
Wel kijken we altijd naar wat de klant werkelijk nodig heeft. Eventuele groeiprijzen calculeren we in.

oehTie
03/04/08, 03:09
inderdaad een interessante vraag...

ik denk dat je het meer moet zien als: je levert 10A. Of je klant 100% gebruikt, of hij 80% opslaat in een ups/accu of hij het niet gebruikt is keuze van de klant. Stroom kan je niet zomaar opslaan zonder accus. Als jou klant het niet gebruikt, en jij ook niet gaat het verloren.

Jij hoeft minder in te kopen om te leveren dus daar hou je inderdaad geld aan over. Maar ik denk dat als de klant feitelijk betaald voor de garantie dat je 10A geleverd kan krijgen. Niet voor de amperes stroom die je werkelijk afneemt en door de provider in laat kopen bij bijvoorbeeld eneco.

SF-Jeroen
03/04/08, 07:28
inderdaad een interessante vraag...

ik denk dat je het meer moet zien als: je levert 10A. Of je klant 100% gebruikt, of hij 80% opslaat in een ups/accu of hij het niet gebruikt is keuze van de klant. Stroom kan je niet zomaar opslaan zonder accus. Als jou klant het niet gebruikt, en jij ook niet gaat het verloren.

Jij hoeft minder in te kopen om te leveren dus daar hou je inderdaad geld aan over. Maar ik denk dat als de klant feitelijk betaald voor de garantie dat je 10A geleverd kan krijgen. Niet voor de amperes stroom die je werkelijk afneemt en door de provider in laat kopen bij bijvoorbeeld eneco.

Het gaat niet verloren, je gebruikt het gewoon niet, en trekt het dus niet uit het energienet

Ingvald
03/04/08, 07:59
Zoals alom bekend is, mag je op stroomprijzen als colo-aanbieder geen winst maken, tenzij je een erkend energieleverancier bent. Uiteraard mag je wel de kosten van UPS en dergelijke toevoegen maar dat is voor dit verhaal verder irrelevant.

Wat ik me nu afvraag, is hoe het zit als je bij een rack bijvoorbeeld 10A levert, en altijd de klant standaard voor 10A factureert, ongeacht het feitelijke verbruik. Stel dat je klant dan 5A gebruikt, is de rest dus winst. Er zijn genoeg bedrijven die zo werken, maar mag dit ook of juist niet?
Wat betaal jij zelf dan aan het datacenter? De volledige commitment die je doet of slechts de effectief gebruikte hoeveelheid stroom?

crazycoder
03/04/08, 08:10
Wat ik me nu afvraag, is hoe het zit als je bij een rack bijvoorbeeld 10A levert, en altijd de klant standaard voor 10A factureert, ongeacht het feitelijke verbruik. Stel dat je klant dan 5A gebruikt, is de rest dus winst. Er zijn genoeg bedrijven die zo werken, maar mag dit ook of juist niet?
Klant betaald in deze dus feitelijk voor het beschikbaar houden van de stroomcapaciteit.

Is dat verdedigbaar? Ja ik denk het wel, stroom is in principe schaars. Je kan er per rack immers slechts een bepaalde capaciteit van inkopen. Zou je die capaciteit niet voor deze klant reserveren dan verkocht je het aan een ander.

SF-Jeroen
03/04/08, 08:59
Dat is niet helemaal waar want je kan die niet zomaar aan een ander verkopen, immers de zekeringen kunnen dat niet aan.

Is een DC trouwens wel erkend energieleverancier dan?

umf
03/04/08, 09:00
stel u neemt 10 racks af
dan moet u naar uw leverancier een commitment afsluiten van x aantal kwh
komt neer op x ampere per rack

of u het dan gebruikt of niet maakt niet uit
u commit dus neemt een minimum af

klinkt logisch lijkt mij ?

Apoc
03/04/08, 09:54
Wat betaal jij zelf dan aan het datacenter? De volledige commitment die je doet of slechts de effectief gebruikte hoeveelheid stroom?

Wij betalen voor de daadwerkelijke gebruikte stroom, maar dat staat verder natuurlijk los van de vraagstelling.


Is een DC trouwens wel erkend energieleverancier dan?

Nee, maar ook een DC mag geen winst op de stroom maken. Wel mogen ze de kosten van UPS's, airco, generator, etc doorberekenen.


Klant betaald in deze dus feitelijk voor het beschikbaar houden van de stroomcapaciteit.

Is dat verdedigbaar? Ja ik denk het wel, stroom is in principe schaars. Je kan er per rack immers slechts een bepaalde capaciteit van inkopen. Zou je die capaciteit niet voor deze klant reserveren dan verkocht je het aan een ander.

Ik weet het niet hoor. Het punt is nog steeds dat je ook dan gewoon winst maakt op de niet gebruikte stroom. Je hebt natuurlijk uiteindelijk gewoon de mogelijkheid om de verbruikte energie exact in rekening te brengen. Natuurlijk begrijp ik wel dat het makkelijker is om dat niet te doen - maar daar gaat het niet om.

SF-Jeroen
03/04/08, 09:58
Maar dat zou opzich niet uitmaken voor de prijzen, want zeg dat er nu een verplichting komt dat je een gespecificeerde rekening wilt hebben, dan voeren ze gewoon andere kosten op.

Bijvoorbeeld als ze nu 30% winst maken op stroom, dan voeren ze gewoon de winstmarges op andere dingen op.

t.bloo
03/04/08, 10:21
Je kunt het "probleem" omzeilen door de klant niet te laten betalen voor de stroom maar voor de stroomcapaciteit. Eventueel aangevuld met een extra factuurpost voor afgenomen stroom.

Dus iets van: factuur voor 1A capaciteit 10 euro per maand, 10kWh verbruikt 1 euro extra


(fictieve getallen)

Apoc
03/04/08, 10:51
Maar dat zou opzich niet uitmaken voor de prijzen, want zeg dat er nu een verplichting komt dat je een gespecificeerde rekening wilt hebben, dan voeren ze gewoon andere kosten op.

Bijvoorbeeld als ze nu 30% winst maken op stroom, dan voeren ze gewoon de winstmarges op andere dingen op.

Daar gaat de stelling niet over, het gaat over of het al dan niet mag zoals ik het uitlegde.

Triloxigen
03/04/08, 11:31
Is het niet zo dat je geen winst mag maken op elektriciteit als het gaat om eerste levensbehoefte, dus aan particulieren?
(dus bij bedrijven wel gewoon)

Apoc
03/04/08, 12:33
Is het niet zo dat je geen winst mag maken op elektriciteit als het gaat om eerste levensbehoefte, dus aan particulieren?
(dus bij bedrijven wel gewoon)

Zover ik weet is dat niet zo, maar ik zou er naast kunnen zit.

umf
04/04/08, 11:02
Is het niet zo dat je geen winst mag maken op elektriciteit als het gaat om eerste levensbehoefte, dus aan particulieren?
(dus bij bedrijven wel gewoon)

het is lastig te bereken of ze wel of geen winst maken
ze kunnen toch zo zeggen is koeling en transport kosten ?

gjtje
04/04/08, 11:24
Die kosten zullen dan wel zo vermeld worden in de boekhouding, dus dat is eenvoudig te controlleren.

MediaServe
21/04/08, 14:09
Oud topic, maar vraag is volgens mij nog onbeantwoord :)

Ik denk dat, als het al niet toegestaan is, je dit heel eenvoudig kunt omzeilen door de stroom er gratis bij te geven. Wij hebben in Nederland een vrije markt en we mogen zelf weten of wij veel of weinig winst maken op onze diensten. Dus stroom gratis en veel winst op de colocatie, kom je aan een mooie prijs.

umf
21/04/08, 16:20
mwa als ik bijvoorbeeld kijk hoe rokscom dat doet dan vind ik hun manier van verkopen intressanter

footprint 345 exclusief bijkomende kosten
en dan moet je weer de stroom (al dan niet met winst) bijkopen

wat weer intressanter is dan 699 full rack met 8 ampere

Swiftway-UK
21/04/08, 17:39
footprint 345 exclusief bijkomende kosten
en dan moet je weer de stroom (al dan niet met winst) bijkopen

wat weer intressanter is dan 699 full rack met 8 ampere

345 voor footprint + 50 euro voor rack
stroom 0,14
165 KWH = 1A
23,10 euro per ampere x 8 = 184,80 euro

Totaal voor rack + 8A = Euro 579,80 euro.
Inderdaad goedkoper dan rack+8A voor 699,00 euro

xabin
22/04/08, 09:43
Dan huur je toch gewoon Rackspace + dataverkeer zonder stroom. Achteraf betaal je dan gebruikte stroom.

Apoc
22/04/08, 09:50
Dan huur je toch gewoon Rackspace + dataverkeer zonder stroom. Achteraf betaal je dan gebruikte stroom.

Daar gaat de vraagstelling niet over. Het gaat om het feit of het al dan niet mag zoals ik het omschreef.

Natuurlijk zijn er talloze manieren om het probleem te omzeilen, maar daar gaat het niet over.

xabin
22/04/08, 10:13
Daar gaat de vraagstelling niet over. Het gaat om het feit of het al dan niet mag zoals ik het omschreef.

Natuurlijk zijn er talloze manieren om het probleem te omzeilen, maar daar gaat het niet over.


Zoals alom bekend is, mag je op stroomprijzen als colo-aanbieder geen winst maken, tenzij je een erkend energieleverancier bent.

Hier beantwoord je je eigen vraag eigelijk al.


Wat ik me nu afvraag, is hoe het zit als je bij een rack bijvoorbeeld 10A levert, en altijd de klant standaard voor 10A factureert, ongeacht het feitelijke verbruik. Stel dat je klant dan 5A gebruikt, is de rest dus winst. Er zijn genoeg bedrijven die zo werken, maar mag dit ook of juist niet?

Winst door stroom, wat volgens jou dus ook niet mag.

Ik begrijp de vraagstelling dan niet meer :)

Apoc
22/04/08, 10:21
Het punt is dat het niet per se winst is, want dat hangt af van het verbruik van de klant. De vraag is dus of het op die manier wel of niet mag.

xabin
22/04/08, 10:29
Zover ik weet is dat niet zo, maar ik zou er naast kunnen zit.

Het lijkt me dan best logisch.
Coloboer koopt stroom in voor EUR 12,50 per A + EUR 2,50 kosten per A.
Coloboer verkoopt dat vervolgens voor EUR 15,00 per A aan zijn klant, volgens de contract wilt de klant elk maand 10A, dan is het logisch dat de klant 10x15,00 = EUR 150,00 betaald, ookal wordt er geen 10A verbruikt.

oehTie
22/04/08, 10:33
als je het nou eens zo ziet:

met de klant spreek je 1/1rack+10A af. Daar betaalt hij ook voor want dat stel je hem beschikbaar.

Wat de klant niet gebruikt hoef jij niet in te kopen. dus dat is dan geen winst, dat is een meevaller.

wat je eind van de maand overhoud is dan mooi meegenomen. In je boekhouding is het toch een zekere winst, maar niet door verkoop van stroom, maar door minder inkoop van stroom.

MediaServe
22/04/08, 10:35
Puur het feit dat je een bepaalde hoeveelheid stroom kunt gebruiken kost al geld. Je moet de infrastructuur daar op aanpassen en airco's plaatsen. Ook al draaien de airco's en noodstroomvoorzieningen niet op vol vermogen, dan kosten ze toch geld.

Wil je 10A kunnen afnemen dan ga je een commitment aan voor 10A verbruik.


als je het nou eens zo ziet:

met de klant spreek je 1/1rack+10A af. Daar betaalt hij ook voor want dat stel je hem beschikbaar.

Wat de klant niet gebruikt hoef jij niet in te kopen. dus dat is dan geen winst, dat is een meevaller.

wat je eind van de maand overhoud is dan mooi meegenomen. In je boekhouding is het toch een zekere winst, maar niet door verkoop van stroom, maar door minder inkoop van stroom.

Klopt helemaal :)

Mark17
22/04/08, 10:37
Mag het zakelijk ook niet (dus verkoop van stroom aan zakelijke klanten)? Indien het zakelijk ook niet mag dan vraag ik me af waarom de prijzen zo sterk verschillen (evoswitch 50E/A en in amsterdam kan het nog voor 30E/A).

xabin
22/04/08, 10:43
Mag het zakelijk ook niet (dus verkoop van stroom aan zakelijke klanten)? Indien het zakelijk ook niet mag dan vraag ik me af waarom de prijzen zo sterk verschillen (evoswitch 50E/A en in amsterdam kan het nog voor 30E/A).

- Onderhoud
- UPS
- Generatoren
- Afspraken met energieleveranciers

Apoc
22/04/08, 17:48
als je het nou eens zo ziet:

met de klant spreek je 1/1rack+10A af. Daar betaalt hij ook voor want dat stel je hem beschikbaar.

Wat de klant niet gebruikt hoef jij niet in te kopen. dus dat is dan geen winst, dat is een meevaller.

Meevaller = winst


wat je eind van de maand overhoud is dan mooi meegenomen. In je boekhouding is het toch een zekere winst, maar niet door verkoop van stroom, maar door minder inkoop van stroom.

Ook dan is het gewoon winst door de stroom - dus dat is niet echt een goede redenering lijkt me.

Tuneboy
23/04/08, 08:50
Als hij een commitment doet voor 10A, betaald die daarvoor. Bij traffic geldt het toch ook zo?
Wel kijken we altijd naar wat de klant werkelijk nodig heeft. Eventuele groeiprijzen calculeren we in.

Dit mag je niet vergelijken, gezien je op stroom geen winst mag maken, en op traffic wel...

Triloxigen
23/04/08, 10:54
Dit mag je niet vergelijken, gezien je op stroom geen winst mag maken

Prijzen voor zakelijke stroom zijn sowieso anders dan voor particuliere stroom .
(veelal gebaseerd op verbruik)

Waar haal je jouw wijsheid vandaan?

Tuneboy
23/04/08, 11:29
Prijzen voor zakelijke stroom zijn sowieso anders dan voor particuliere stroom .
(veelal gebaseerd op verbruik)

Waar haal je jouw wijsheid vandaan?

Ik zeg alleen dat Randy het verbruik van stroom en traffic niet mag vergelijken op basis van een commitment, om die reden.