PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosted Exchange Licenties



bami82
31/03/08, 12:46
Beste WHT'ers,

Ik heb een vraag wat betreft de licenties die nodig zijn om hosted exchange te kunnen aanbieden, dit eigenlijk naar aanleiding van andere threads die ik op die forum heb gezien.

Mijn vraag is eigenlijk welke licenties zijn er minimaal nodig om Exchange 2007 te draaien op windows 2008 of Exchange 2003 op windows 2003. Voorzover ik het begrijp is het:

Windows 2008 (standarad voldoende, niet web) + SAL voor elke user
Hosted exchange SAL (basic, standard of enterprise) per user
En uiteraard 64 bits agenzien exchange2007 geen 32 meer ondersteund.

Voor windows 2003/exchange2003 hetzelfde dus:

Windows 2003 (standaard voldoende, niet web) + SAL voor elke user
Hosted exchange SAL (basic, standaard of enterprise) per user

Tevens ipv SAL's ook mogelijk voor windows authenticated CPU licenties te gebruiken.

Is dit allemaal correct?

Alvast bedankt.

Groeten,

Sander

Randy
31/03/08, 13:21
Beste Sander,

Je moet Authenticated CPU-licenties gebruiken omdat je de authenticatie op Windows niveau (active directory) doet. Dus hier komt een Quadcore weer goed van pas om de licentiekosten enigzins laag te houden. Een goede setup bestaat echter uit meerdere machines! Houdt meteen vanaf het begin rekening met de schaalbaarheid die je eventueel wilt toepassen. Zo kan het 'goedkoper' zijn om met de enterprise-versie te startten en deze 4x (gratis) te virtualiseren.

Van de SAL weet ik het niet precies, wijzelf kopen het extern in, maar Bram VeenHOF zal het je zo kunnen zeggen.

OT: Zoek je een controlpanel, kijk dan eens naar dotnetpanel, zij bieden een Exchangepanel aan voor 2500,-, lager geprijst vindt je niet en bij >50 accounts wil je het niet meer handmatig doen.

Markuz
31/03/08, 13:40
Met 1x een dotnetpanel licentie kom je er niet, je moet al denken aan minimaal 2x, althans, als je een veilige setup wilt. Naast de exchange module komen ook de licentie kosten van DNP zelf.

bami82
31/03/08, 13:55
Bedankt voor de antwoorden. Een authenticated CPU license is toch wel een prijzige oplossing als je in het begin maar een paar klanten hebt dus dat is wel erg jammer. Dacht altijd dat SAL's ook incl. authenticatie services etc. was.

Een control paneel zou ik niet echt nodig hebben. Kan via de service cpu het scherm overnemen en gewoon in windows de zaak beheren.

frankske
31/03/08, 14:41
Ik zie niet waarom je niet de Windows 2008 standard SALs zou mogen gebruiken (+ de nodige exchange sals) op voorwaarde dat je een windows sal per exchange user hebt.

Wat niet mag, zijn de oude Unauthenticated win 2003 standaard licenties, of de web edition.

bami82
31/03/08, 14:58
Ik zie niet waarom je niet de Windows 2008 standard SALs zou mogen gebruiken (+ de nodige exchange sals) op voorwaarde dat je een windows sal per exchange user hebt.

Wat niet mag, zijn de oude Unauthenticated win 2003 standaard licenties, of de web edition.

Dit vermoede had ik dus ook al, is er iemand die kan bevestigen of dit juist is?

frankske
31/03/08, 15:01
euh, de spur?! die zegt gewoon dat je een (authenticated) licentie voor win2008 nodig hebt voor elke exchange user. en een win 2008 std SAL is een authenticated licentie. een web edition of unauthenticated is dat niet.

Alleen is het zo dat als je meer dan (pak weg) 50 users hebt, je beter cpu licentie neemt dan individuele sals

bami82
31/03/08, 15:07
euh, de spur?! die zegt gewoon dat je een (authenticated) licentie voor win2008 nodig hebt voor elke exchange user. en een win 2008 std SAL is een authenticated licentie. een web edition of unauthenticated is dat niet.

Alleen is het zo dat als je meer dan (pak weg) 50 users hebt, je beter cpu licentie neemt dan individuele sals

Ok bedankt voor de informatie.

gjtje
31/03/08, 17:08
SAL's en authenticated cpu licenties zijn uitwisselbaar (éénmalig). Je kan dus met SALs beginnen en later overstappen op CPU licenties wanneer je voldoende gebruikers hebt.
Het verschil is dat je SAL's natuurlijk niet voor anonieme webhosting kan gebruiken, een authenticated cpu licentie biedt ook een unauthenticated licentie.

Het voordeel van SAL's is dat je niet het "probleem" hebt dat je moet bijhouden welke machines een user gebruikt. Een SAL is geldig voor alle machines binnen het forest, dus of je nou 1 of 100 Exchange servers hebt staan, een gebruiker zou bij alle 100 mogen met de SAL, i.p.v. 100 cpu licenties.

bramveen
31/03/08, 17:49
Het voordeel van SAL's is dat je niet het "probleem" hebt dat je moet bijhouden welke machines een user gebruikt. Een SAL is geldig voor alle machines binnen het forest, dus of je nou 1 of 100 Exchange servers hebt staan, een gebruiker zou bij alle 100 mogen met de SAL, i.p.v. 100 cpu licenties.

Ik kan dit alleen maar bevestigen. Kijk uit dat er een omslagpunt is wanneer SALs niet meer goedkoper zijn dan Authenticated CPU licenties voor Windows. Dat omslagpunt is per platform anders. Wat ik iedereen aanraad is te berekenen wat het platform zou kosten met Authenticated CPU licenties en dan SALs gaan afrekenen tot je ziet dat dat je meer kost dan dat bedrag.

Groet

Bram

frankske
04/04/08, 10:05
@gitje: correct met je opmerking over webhosting, dat dit niet kan per SAL. Het lijkt me echter weinig verstandig om klassieke webhosting en hosted exchange vanaf dezelfde doos te gaan aanbieden :)