PDA

Bekijk Volledige Versie : Eén startersloket KvK en Belastingdienst



Randy
30/03/08, 18:59
LANDELIJK - Vanaf morgen, 31 maart kunnen startende ondernemers bij de Kamer van Koophandel terecht voor inschrijving in het Handelsregister én aanmelding bij de Belastingdienst.

Een nieuwe ondernemer meldde zich tot april zowel bij de Kamer van Koophandel als bij de Belastingdienst om zich in te schrijven. In de nieuwe situatie hoeft een starter alleen nog maar bij zijn Kamer van Koophandel te zijn. Een eenmanszaak ontvangt bij inschrijving direct een KvK-nummer én een btw-identificatienummer. Een startende vof of cv ontvangt het btw-nummer binnen één week van de Belastingdienst. Voor de gemeenschappelijke inschrijving van bv’s vindt momenteel nog een onderzoek plaats.

De samenwerking tussen de KvK en Belastingdienst draagt bij aan enkele belangrijke doelstellingen van de overheid: het terugbrengen van de administratieve lasten voor (startende) ondernemers en efficiencywinst voor overheidsorganisaties.

Meer informatie: www.kvk.nl/inschrijving.

Bron: http://www.gelre.fm/

MXB-Jeroen
30/03/08, 19:01
Eindelijk! Zeker beter :)

DutchTSE
30/03/08, 19:50
Kunnen we toch zeggen dat de overheid dit jaar 1 positief ding heeft gedaan :D

santema
30/03/08, 20:22
In Emmen gebeurde dit 4 jaar geleden al..

wbakker-letsgoonline
30/03/08, 22:19
Is een goede ontwikkeling, alles in een nu :-) nu hopen dat hierdoor niet nog meer problemen ontstaan bij de belastingdienst....

martysmarty
30/03/08, 22:29
In Emmen gebeurde dit 4 jaar geleden al..

Ow? 2 jaar geleden anders niet.

Planera
31/03/08, 01:56
Ook zijn volgens mij onlangs de tarieven iets gewijzigd, en hoef je niet meer het hele jaar te betalen als je later in het jaar je bedrijf in- of uitschrijft bij de KvK.

Het gaat nog eens goedkomen ;-)

swedendedicated
31/03/08, 02:14
In Alkmaar heb ik me nooit bij de belasting ingeschreven, kom nou, ga me niet inschrijven om te mogen betalen.

Phu
31/03/08, 02:24
In Alkmaar heb ik me nooit bij de belasting ingeschreven, kom nou, ga me niet inschrijven om te mogen betalen.

hoe kom je dan aan je btw nummer ?

wbakker-letsgoonline
31/03/08, 03:15
Ook zijn volgens mij onlangs de tarieven iets gewijzigd, en hoef je niet meer het hele jaar te betalen als je later in het jaar je bedrijf in- of uitschrijft bij de KvK.

Het gaat nog eens goedkomen ;-)

Als dat waar is, is dat een goede stap voor de KvK, heb je misschien link waarop dit nieuws staat ???

thunder
31/03/08, 04:51
in België moet je naar 1 loket gaan om alles te regelen is ook maar 1 nummer dat zowel je handelsregister is als je BTW nummer.

Planera
02/04/08, 00:50
Als dat waar is, is dat een goede stap voor de KvK, heb je misschien link waarop dit nieuws staat ???

Ik had er ooit een brief (of misschien in de kamerkrant iets) over voorbij zien komen. Het staat ook op de website van de KvK, al lees ik nu dat het niet voor het hele bedrag opgaat... maar toch: http://www.kvk.nl/Nieuws/20080118jaarlijksebijdragebetalenperkwartaal.asp

Randy
02/04/08, 01:03
Van de tarieven is correct. Bij mij werd het vanmiddag ook verrekend met de loop van het jaar voor een nieuwe inschrijving.

Dirk Jan
03/04/08, 14:59
In Emmen gebeurde dit 4 jaar geleden al..

Vreemd, ik heb gister een KVK nummer aangevraagd, (in Emmen) en de persoon die mij hielp wist te verstellen dat "eergisteren" (31 maart 2008 ) hiermee begonnen was.

Ontopic:
Gister dankbaar gebruik van gemaakt. Zeker een goede stap. Voorheen moest men dus bijna 2 maand wachten op het BTW nummer. Nu krijg je een "tijdelijk" btw nummer. Meestal veranderd deze niet wanneer je van de belastingdienst je de "officiële" stuurt.

RedoX
03/04/08, 15:01
Nu krijg je een "tijdelijk" btw nummer. Meestal veranderd deze niet wanneer je van de belastingdienst je de "officiële" stuurt.

Hmm.. dus eigenlijk schiet je hier nog geen bal mee op aangezien je BTW nummer "kan" veranderen.. Je kon voorheen ook al weten wat je BTW nummer was aangezien je gewoon NL[sofi]B01 ervan moest maken..

(Bij een eenmanszaak / vof was dit zo in iedergeval)

Randy
03/04/08, 15:06
ALs het je eerste onderneming is, kun je ervan uit gaan dat je je sofi+b01 mag houden. B02 voor je tweede onderneming als de eerste is uitgeschreven, b03 voor de derde, etc.

Zoals ze zeggen: leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.

Dirk Jan
03/04/08, 15:15
Hmm.. dus eigenlijk schiet je hier nog geen bal mee op aangezien je BTW nummer "kan" veranderen.. Je kon voorheen ook al weten wat je BTW nummer was aangezien je gewoon NL[sofi]B01 ervan moest maken..

(Bij een eenmanszaak / vof was dit zo in iedergeval)

Je moet idd nog geen briefpapier gaan bedrukken met dat btw nummer, omdat de kans aanwezig is dat deze wordt veranderd. In de meeste gevallen blijft deze hetzelfde.

Het definitieve nummer heb je binnen 2 week trouwens al binnen. Dat is al een verbetering.

Jenex
03/04/08, 17:46
In Emmen gebeurde dit 4 jaar geleden al..
Hmmz, ik moest in Emmen toch echt naar 2 gebouwen toe. KvK en Belastingdienst. Vergissing dus denk ik?

santema
03/04/08, 17:49
Nee, De KvK heeft dit toendertijd allemaal voor mij geregeld, ik ben nog nooit bij de belastingdienst geweest.

martysmarty
03/04/08, 17:54
santema: Ik hoefde toen ook niet naar de belastingdienst toe. Ik kreeg van de KvK (ja, kantoor Emmen), alleen een aanmeldings formulier. DIe moest worden ingevult en opgestuurd.

RedoX
03/04/08, 18:06
Voor de mensen die het niet snappen.. Je hoeft niet naar het belastingdienst kantoor.. Je hoeft slechts een formulier in te vullen en daarmee krijg je jouw btw nummer..

Wat ze nu hebben gedaan van de KVK zelf.. Ze vragen je gewoon wat extra vragen.. Vullen dat formulier, bij wijze van spreken, in en sturen het voor jou op en daarbij geven ze jou het "waarschijnlijke" nummer dat de Belastingdienst jou zal geven..

Klinkt eigenlijk allemaal mooier dan dat het is..

Resultaat -> Geen eigen aanvraag meer nodig.. Belastingdienst proces is voor geen meter veranderd..

martysmarty
03/04/08, 18:13
Het werkt in NL i.i.g. beter dan in Zweden.

Hier gaat het op de volgende manier:

1. Aanvraag bedrijfsnaam insturen + € 110 betalen. Zolang niet betaald is, wordt het niet eens in behandeling genomen.

2. BTW nummer aanvragen (plus alle andere onderdelen van belastingdienst)

3. 4 tot 6 WEKEN!! wachten, voordat er antwoord van Bolagsverket (de KvK in zweden) komt. Daarin staat of de naam registreerd is, of niet. Indien niet kun je week 6 weken wachten, aangezien de naam volledig wordt getoetst. BV, als er een bedrijf bestaat met de naam "Scandinavian Internet Group", dan is "Stockholm Internet Group" niet toegestaan.

4. En de naam is dan alleen maar in 1 provincie beschermd! Per provincie betaal je nog eens € 110,00!

Dus, je bent 2 tot 3 maand verder.