PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat beter: AMD of INTEL



MXB-Jeroen
28/03/08, 19:15
Wat vinden jullie beter, AMD of INTEL? :)

Mikejuh!
28/03/08, 19:29
Ik denk dat het vooral om de cijfertjes gaat. Natuurlijk hebben we een voorkeur van merk, maar prestaties of prijs zal toch bij de meeste de overhand hebben.

Stewie
28/03/08, 19:35
Wat vinden jullie beter, AMD of INTEL? :)
Wat doe je met de servers? Koop je desktop of server cpu's?

MXB-Jeroen
28/03/08, 19:45
desktop en servers

swedendedicated
28/03/08, 19:55
amd weinig entry serverboards voor, keuze snel gemaakt :) Intel vertrouwde naam ook voor mij.

Stewie
28/03/08, 20:03
desktop en servers
Dan is het topic vrijwel zinloos gezien beide merken prima hardware hebben en verschillende productseries tegen bepaalde kostenplaatjes.

dreamhost_nl
28/03/08, 20:37
Je kunt voor zowel server als desktop dezelfde vraag stellen en op een ander antwoord uitkomen.
Daarnaast speelt zuinigheid tegenwoordig misschien nog wel een grotere rol dan de prestaties. Wat bijv. als een server 1% sneller is, maar daardoor wel 10% meer stroom verbruikt (even de prijs buiten beschouwing gelaten)?

Mastje
28/03/08, 20:39
Het ligt eraan, heb ik meer geheugen etende applicaties, ga ik liever voor AMD, gezien AMD een betere geheugencontroller heeft. Maar dit is ook het enige waarvoor ik een AMD zou gebruiken. Ik heb zelf zeer slechte ervaringen met AMD eigenlijk :') Bijvoorbeeld binnen 1 jaar 6 athlons kapot. (we hebben 3 systemen staan, 1 daarvan is zelfs 1 keer helemaal vervangen om te testen of het niet aan de PC's lag.) Intel PC die er naast staat nooit problemen mee, de AMD's wel.

Luke B
28/03/08, 20:53
Het ligt eraan, heb ik meer geheugen etende applicaties, ga ik liever voor AMD, gezien AMD een betere geheugencontroller heeft. Maar dit is ook het enige waarvoor ik een AMD zou gebruiken. Ik heb zelf zeer slechte ervaringen met AMD eigenlijk :') Bijvoorbeeld binnen 1 jaar 6 athlons kapot. (we hebben 3 systemen staan, 1 daarvan is zelfs 1 keer helemaal vervangen om te testen of het niet aan de PC's lag.) Intel PC die er naast staat nooit problemen mee, de AMD's wel.
Uhm, dan koop je waarschijnlijk wel hele verrotte bordjes ofzo, want ik bouw al jaren AMD PC's (en Intels). Het hangt echt er vanaf wat je ermee wilt doen. Meestal is het hier voor game-pc's toch wel een leuke dual- of quadcore Intel, en voor andere PC's vaak een Athlon (X2)...
Het blijft een mening en het hangt echt er vanaf wat je ermee wilt doen.
Noemen welke beter is, kan zo dus absoluut niet ;)

Hollanda
28/03/08, 21:26
AMD Athlon is natuurlijk niet gemaakt voor in servers, zijn ook amper fatsoenlijke server boardjes voor te krijgen...

Mastje
28/03/08, 21:34
Uhm, dan koop je waarschijnlijk wel hele verrotte bordjes ofzo, want ik bouw al jaren AMD PC's (en Intels).

Nee, dat is het probleem. 5 verschillende bordjes, het lijkt me niet dat ik 5 kapotte bordjes hebt gekocht. Dat waren alle AMD bordjes die ik toen had gekocht.

Dit is echter een persoonlijke ervaring, iedereen heeft een aparte ervaring en iedereen maakt elkaar voor leugenaar uit, omdat je toevallig een andere ervaring hebt. Dit zie je overal.

Zoals ik al zei, AMD staat bekend vanwege de geheugencontroller, enkel daarom zou ik het nemen op dit moment, Intel is gewoon veel sneller qua prestaties, maar qua geheugen niet.

SF-Jeroen
28/03/08, 21:53
Ik heb hier thuis nu 3 AMD Athlon64 pcs, en doen het al jaren prima, nooit problemen mee gehad. Maar het is echt een eigen keuze

Phu
29/03/08, 00:33
heb zowel intel als amd draaien beiden niet zozeer problemen mee
beiden alle met professionele serverboarden (geen deskop met audio zut)

merk het verschil meer bij het aanschaffen ervan
amd vs intel scheelt 300 euro bij de cpus voor de serverboarden blijven ze misschien
op een paar tientjes verschillen

Luana IS
29/03/08, 01:04
Ik heb hier nog een AMD Athlon 2800+ ofzo iets. Ik heb ook meerdere Dual Core's gehad hier en ik moet zeggen ik ben er nog geen 1 tegengekomen die sneller is dan de mijne ;)

Mischien komt het wel omdat ik hem virusvrij hou (processen in toom houden)

MXB-Jeroen
29/03/08, 01:57
dankjullie! ik zit namelijk te dubben want wil alles in 1 zelfde lijn doen, kantoor en serverpark, alles AMD of intel

Luke B
29/03/08, 09:47
Nee, dat is het probleem. 5 verschillende bordjes, het lijkt me niet dat ik 5 kapotte bordjes hebt gekocht. Dat waren alle AMD bordjes die ik toen had gekocht.

Dit is echter een persoonlijke ervaring, iedereen heeft een aparte ervaring en iedereen maakt elkaar voor leugenaar uit, omdat je toevallig een andere ervaring hebt. Dit zie je overal.

Zoals ik al zei, AMD staat bekend vanwege de geheugencontroller, enkel daarom zou ik het nemen op dit moment, Intel is gewoon veel sneller qua prestaties, maar qua geheugen niet.
Dat is wel bizar inderdaad... Tóch denk ik dat het puur toeval is, want ik heb wel meer als 5 AMD's draaien / gedraaid, allemaal zonder problemen.... Oké, op één na: een oude socket A waar ik de koeler niet op had gezegd (== fik derin ;)).

Maar ook met Intel heb ik geen enkele problemen gehad...

Overigens ga ik je niet uitmaken voor leugenaar, haha ;)

Wat wel een voordeel van AMD is, is die Cool & Quiet techniek, dat werkt best goed :)

MvR-servers
29/03/08, 10:22
Wij hebben nu 2 amd servers (1 5600 en 1 5200) en 2 Intel Xeon Quadcores. Bij ons halen de intel servers de hoogste uptime en presteren het beste

RobJEpping
29/03/08, 17:45
Een verschil tussen AMD en Intel is de manier waarop het RAM wordt aangesproken. Dit is vooral van belang bij meer-CPU systemen.

Bij Intel zitten de CPU's en de memory controller op dezelfde bus.
Bij AMD zit de memory controller in de CPU en de CPU's aan elkaar via hypertransport.

Dit geeft bij een 2 CPU AMD systeem met 16GB RAM eigenlijk 2* 8GB RAM.
Wanneer een proces meer dan 8 GB RAM nodig heeft moet de extra RAM via hypertransport van de andere CPU worden gehaald.

Een duitse collega liep hier tegenaan bij een MySQL server(dual AMD met 16GB). Deze werdt sneller door maar 6GB ipv 8GB te reserveren:huh: