PDA

Bekijk Volledige Versie : Licenties SBS 2003



machit
28/03/08, 18:26
Hallo Allemaal,

Wij werken voornamelijk voor MKB bedrijven en maken gebruik van Windows Small Business Server 2003. Omdat het voor veel bedrijven overbodig is om een eigen server op te zetten, zijn wij bezig met het virtualiseren van windows servers.

De bedoeling is om alles met VmWare te laten werken vanuit onze dataruimte in capelle a/d ijssel. Echter welke licenties heb je hiervoor nodig, want een OEM licentie en SPLA lijkt mij niet voldoende, om meerdere virtuele servers te laten draaien op 1 systeem.

Microsoft kun je proberen te bellen hierover, maar eer je men duidelijk hebt gemaakt wat vmware en virtualiseren is, zijn ze de draad al kwijt..

Iemand hier ervaring mee?

bramveen
28/03/08, 18:37
Hi,

Je moet SBS onder SPLA afrekenen. Houd er rekening mee dat je maar 1 klant per SBS systeem mag servicen.

Regels voor virtualisatie:

Indien je gebruik maakt van processor licenties mag je een aantal instances gratis virtualiseren:
Een Windows Standard processor licentie geeft recht op 1 Windows Standard VM
Een Windows Enterprise processor licentie geeft recht op 4 Windows Enterprise of Standard VMs
Een Windows Datacenter processor licentie geeft recht op unlimited Windows VMs.

Houd er rekening mee dat de processor licentie authenticated of unauthenticated is. Authenticated wil zeggen dat de gebruikers bij een Active Directory geauthoriseerd mogen worden bij Unauthenticated niet.

De extra VMs hebben dezelfde rechten als de "host" licentie dus je mag alleen unauthenticated machines draaien op een unauthenticated processor licentie.

Groet

Bram

Merlijn
28/03/08, 18:49
Alleen bestaat volgens mij de Authenticated Datacenter licentie niet...heb hem niet zien staan in ieder geval in de laatste SPLA lijst.

machit
28/03/08, 19:00
Hi,

Je moet SBS onder SPLA afrekenen. Houd er rekening mee dat je maar 1 klant per SBS systeem mag servicen.

Regels voor virtualisatie:

Indien je gebruik maakt van processor licenties mag je een aantal instances gratis virtualiseren:
Een Windows Standard processor licentie geeft recht op 1 Windows Standard VM
Een Windows Enterprise processor licentie geeft recht op 4 Windows Enterprise of Standard VMs
Een Windows Datacenter processor licentie geeft recht op unlimited Windows VMs.

Houd er rekening mee dat de processor licentie authenticated of unauthenticated is. Authenticated wil zeggen dat de gebruikers bij een Active Directory geauthoriseerd mogen worden bij Unauthenticated niet.

De extra VMs hebben dezelfde rechten als de "host" licentie dus je mag alleen unauthenticated machines draaien op een unauthenticated processor licentie.

Groet

Bram

Onder een processor licentie word daar een OEM licentie onder verstaan? En ik neem aan dat ik dan per virtuele server SPLA moet betalen?

gjtje
29/03/08, 00:36
Nee, OEM valt niet onder de SPLA. Je mag geen hosting op OEM aanbieden, hooguit voor intern gebruik.
Het ligt eraan welke licentie, en OS, je gebruikt voor de VM server.

Merlijn
29/03/08, 01:38
En ik neem aan dat ik dan per virtuele server SPLA moet betalen?

Nee, niet als je de DataCenter editie gebruikt. Je hoeft dan geen verdere licenties te kopen voor de VM's (tenzij je authenticated edities gaat draaien, aangezien DC alleen unauthenticated bestaat als ik het correct heb).

opinion
03/04/08, 14:05
Hi,

Je moet SBS onder SPLA afrekenen. Houd er rekening mee dat je maar 1 klant per SBS systeem mag servicen.

Regels voor virtualisatie:

Indien je gebruik maakt van processor licenties mag je een aantal instances gratis virtualiseren:
Een Windows Standard processor licentie geeft recht op 1 Windows Standard VM
Een Windows Enterprise processor licentie geeft recht op 4 Windows Enterprise of Standard VMs
Een Windows Datacenter processor licentie geeft recht op unlimited Windows VMs.

Houd er rekening mee dat de processor licentie authenticated of unauthenticated is. Authenticated wil zeggen dat de gebruikers bij een Active Directory geauthoriseerd mogen worden bij Unauthenticated niet.

De extra VMs hebben dezelfde rechten als de "host" licentie dus je mag alleen unauthenticated machines draaien op een unauthenticated processor licentie.

Groet

Bram

Mij is altijd wijs gemaakt dat je oneindig mag virtualiseren op een Enterprise licentie... Dit is dus niet het geval? (ik heb het hier dus over Windows 2003)

Randy
03/04/08, 14:54
Mij is altijd wijs gemaakt dat je oneindig mag virtualiseren op een Enterprise licentie... Dit is dus niet het geval? (ik heb het hier dus over Windows 2003)

Enterprise maar 4 keer. Datacenter is unlimited (was 16 keer?)

bramveen
03/04/08, 15:07
Enterprise maar 4 keer. Datacenter is unlimited (was 16 keer?)

Helemaal correct. Als toevoeging moet je er rekening mee houden dat je geen authenticated VMs mag licenseren met een unauthenticated licentie.

Dus als de datacenter licentie unauthenticated is moeten alle VMs ook unauthenticated zijn.

Groet

Bram

Mikey
03/04/08, 16:58
met andere woorden jullie werken server consolidatie tegen, de authenticated producten enkel op enterprise draaien, en daar een limit van 4 op zit ?

frankske
04/04/08, 10:09
Mikey: je mag ook "andere" virtualisatie-soft dan die van MS zelf gebruiken he, bv VMWare ESX. Stel dat je 5 klanten hebt die SBS willen, allen met 20 users.

Normaal (Bram, spreek me aub tegen als ik fout ben), heb je dan genoeg aan:

- VMWare licentie voor je systeem
- 5x 20 SALs voor SBS 2003

Mvg,

Frank

Hosted
04/04/08, 10:43
Mikey: je mag ook "andere" virtualisatie-soft dan die van MS zelf gebruiken he, bv VMWare ESX. Stel dat je 5 klanten hebt die SBS willen, allen met 20 users.

Normaal (Bram, spreek me aub tegen als ik fout ben), heb je dan genoeg aan:

- VMWare licentie voor je systeem
- 5x 20 SALs voor SBS 2003

Mvg,

Frank

Ik denk dat er ook nog een licentie bij komt voor je eigen windows omgeving waar VMWare op geinstaleerd wordt?

frankske
04/04/08, 10:50
ESX is toch een bare-metal hypervisor die je op je naakte, OS-loze systeem installeert?

Glenn
04/04/08, 11:17
ESX is toch een bare-metal hypervisor die je op je naakte, OS-loze systeem installeert?

Klopt. ESX is een Linux-based 'besturingssysteem'.

bramveen
04/04/08, 15:19
Mikey: je mag ook "andere" virtualisatie-soft dan die van MS zelf gebruiken he, bv VMWare ESX. Stel dat je 5 klanten hebt die SBS willen, allen met 20 users.

Normaal (Bram, spreek me aub tegen als ik fout ben), heb je dan genoeg aan:

- VMWare licentie voor je systeem
- 5x 20 SALs voor SBS 2003

Mvg,

Frank

Ik spreek je zeker niet tegen!

Ik heb het nog eens nagevraagd bij de Licentie goden. SBS onder SPLA wordt afgerekend in blokken van 5 SALs. Als je het wil virtualiseren moet je bijvoorbeeld een VMWare ESX of straks Hyper-V licentie toevoegen.

Groet

Bram