PDA

Bekijk Volledige Versie : relays.ordb.org lists entire world



Glenn
27/03/08, 11:02
Let op! Al meer dan een jaar is relays.ordb.org niet meer in gebruik. Echter sinds gisteren geeft deze database bij elke IP terug dat deze op de list staat.



3/26/08 Update: ORDB has "listed the entire world" -- returning any query with a "listed" response. The result is that if you still have ORDB in your mail server config files, you're now blocking 100% of your inbound mail. For anyone still trying to "use" ORDB, you're not going to receive any inbound mail until you disable queries to it.

http://www.dnsbl.com/2007/02/status-of-relaysordborg-dead.html

Succes met weghalen!;)

TCM
27/03/08, 11:16
Toch maar even gechecked in de spamsoftware en ja hoor hij stond aan..
Toch handig om uit te zetten ;)

Bedankt!

Groet,
TCM

GlobalServe
27/03/08, 11:36
Inderdaad, wij hebben hier gisteren al een pak klachten voor binnen gehad.

Pur
27/03/08, 11:56
Hier ook bij een klant met een eigen mail server.

Stond een iblock voor hun mail server die die lijst nog gebruikte.. Van een anti spam leverancier mag je toch wel verwachten dat ze hun lijstje met DNS Blocklists bijhouden.

Dreas
27/03/08, 13:09
"On the December 18, 2006, the DNS blacklist ORDB.org has been shut down."

Mensen moeten inderdaad wel hun blacklists bijhouden. Waarschijnlijk stopt iedereen nu in ieder geval wel eindelijk met het gebruik ervan :)

TCM
27/03/08, 13:21
"On the December 18, 2006, the DNS blacklist ORDB.org has been shut down."

Mensen moeten inderdaad wel hun blacklists bijhouden. Waarschijnlijk stopt iedereen nu in ieder geval wel eindelijk met het gebruik ervan :)

Het is dat het hier gepost is op WHT maar ik heb nooit iets van de makers van mijn anti-spamsoftware gehoord hierover..
Vind het toch wel leuk als hun me dit gemeld hadden ;)

host3000
27/03/08, 13:25
Pff, zie ik toch een beetje als (een bevestiging van) de arrogantie van de blacklist jongens en meisjes. Als je de blacklist sluit, wat is dan het probleem voor de issuers als mensen hem nog gebruiken? Gooi het domein weg en niemand merkt er wat van. Hoogstens een foutmelding hier en daar die de syteembeheerder kan oplossen. Erg elegant is het allemaal niet om dan maar bot alles te blacklisten.

Dreas
27/03/08, 13:38
Pff, zie ik toch een beetje als (een bevestiging van) de arrogantie van de blacklist jongens en meisjes. Als je de blacklist sluit, wat is dan het probleem voor de issuers als mensen hem nog gebruiken? Gooi het domein weg en niemand merkt er wat van. Hoogstens een foutmelding hier en daar die de syteembeheerder kan oplossen. Erg elegant is het allemaal niet om dan maar bot alles te blacklisten.

Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat hier om een dienst door vrijwilligers. Al in 2006 is aangekondigd dat ze stoppen. Het domein willen ze waarschijnlijk gewoon houden. Als zo'n anderhalf jaar na datum mensen nog steeds hun resources willen verspillen dan kan ik me goed voorstellen dat ze alles als spam gaan bestempelen. Al is het alleen maar om de systeembeheerder op te voeden die schijnbaar al 2 jaar niet meer naar die lijsten heeft gekeken.

Caspar Gomez
27/03/08, 14:17
Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen, maar het is vaker gebeurd.

Waarom dat betreffende subdomein niet gewoon blijven nullrouten?
Op deze manier krijgen mensen nog schade ook door gemiste legitieme e-mails.

En het kan zijn dat je het gewoon niet hebt meegekregen, dat hun gaan sluiten. Het is niet dat je op hun mailinglist ofzo staat.

Pur
27/03/08, 14:25
Kom kom, je mag toch wel eens in de 1.5 jaar (en ze zullen ongetwijfld nog ruim daarvoor hebben aangekondigd dat ze gingen stoppen) je DNS blacklists checken. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je zo af en toe checkt of je blacklists nog wel zin hebben of niet teveel false positives.

En op deze manier krijgen ze iig dat de beheerders wat gaan doen.

Mark17
27/03/08, 14:42
Om hier even op in te springen, wat zijn volgens jullie goede blacklists (we gebruiken ze nog niet, maar overwegen het wel)?

Dreas
27/03/08, 14:44
Om hier even op in te springen, wat zijn volgens jullie goede blacklists (we gebruiken ze nog niet, maar overwegen het wel)?

Ik kan je niet zo een lijst geven (Google even zou ik zeggen ;)) maar zorg in ieder geval dat je niet direct blokkeert als iets op een blacklist staat. Combineer de blacklisten met elkaar en eventueel ook met andere antispam technieken.

Mark17
27/03/08, 14:57
Ik kan je niet zo een lijst geven (Google even zou ik zeggen ;)) maar zorg in ieder geval dat je niet direct blokkeert als iets op een blacklist staat. Combineer de blacklisten met elkaar en eventueel ook met andere antispam technieken.

Ik overweeg een optie waarbij blacklisten enkel voor extra punten zorgen, boven een bepaalde hoeveelheid punten wordt het getagged of geblokt (klant kan dit instellen).

crazycoder
27/03/08, 15:10
Als je dit meer dan een jaar na dato nog niet voor elkaar hebt, wat heb je dan nog meer nagelaten?

Ingvald
27/03/08, 16:06
Ik overweeg een optie waarbij blacklisten enkel voor extra punten zorgen, boven een bepaalde hoeveelheid punten wordt het getagged of geblokt (klant kan dit instellen).
Hier ook iets gelijkaardigs.

Wij hebben in onze spam filter een tiental RBL gedefinieerd. Per match met een bepaalde RBL worden er punten uitgedeeld. Vanaf een bepaald aantal punten komt er een merkteken in het subject. Boven een bepaald aantal punten wordt de mail gebounced.

Ook worden er punten uitgedeeld wanneer de reverse DNS niet (goed) staat ingesteld.

Daarnaast wordt elke mail ook nog door SpamAssassin gehaald die op zijn beurt ook nog punten uit kan delen.

WebXtra
27/03/08, 23:12
Nou.. het heeft mij ook een aantal uren aan zoek werk opgeleverd.
Op de oudste server stond het er op een aantal plaatsen nog tussen.
Een aantal conf files moeten doorlopen en moeten controleren.
Maar het heeft geholpen.

Ook wel ergens begrijpelijk dat ze nu ineens alle maar dan ook alle ipadressen gaan blokkeren.
Ze zullen nog wel veel requests ontvangen waardoor ze deze actie hebben bedacht.
Zo komt iedereen met de hardehand erachter dat ordb niet meer werkt.

martysmarty
28/03/08, 00:15
Typisch geval van: Wie niet horen wil...

Xolphin
28/03/08, 02:48
Het heeft ons wel even bezig gehouden. We kregen mail opeens vanaf meerdere kanten terug. In eerste instantie vraag je je dan toch af hoe je IP nou opgenomen kan zijn in een blacklist die sinds 2006 al niet meer in gebruik is. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er nu nog zitten te zoeken naar de oorzaak waarom ze geen mail meer ontvangen...

host3000
28/03/08, 02:54
Het heeft ons wel even bezig gehouden. We kregen mail opeens vanaf meerdere kanten terug. In eerste instantie vraag je je dan toch af hoe je IP nou opgenomen kan zijn in een blacklist die sinds 2006 al niet meer in gebruik is. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er nu nog zitten te zoeken naar de oorzaak waarom ze geen mail meer ontvangen...

Voor de goede orde: 0,0 last gehad. Maar, ik vind het gewoon niet kunnen om alles van de ene op de andere dag te blacklisten :mad:

QBell
28/03/08, 08:03
Aan de ene kant vind ik dit ook slecht, aan de andere kant had je dit kunnen zien aan komen. Ze zijn al een jaar of wat uit de lucht, iedereen heeft genoeg tijd gehad om de blacklists weg te halen. /me had no problemo.

martysmarty
28/03/08, 08:32
Voor de goede orde: 0,0 last gehad. Maar, ik vind het gewoon niet kunnen om alles van de ene op de andere dag te blacklisten :mad:

Van de een op de andere dag? Je hebt meer dan 18 maanden de tijd gehad!!!