PDA

Bekijk Volledige Versie : 95 Percentile: veel kosten, weinig traffic. Oplossing?



EdoF
26/03/08, 10:03
Hey jongens,

Mooi forum hier. Ik lees en leer veel van jullie. Nu heb ik echter een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Ik host een redelijk grote website. Alexa.com vertelt mij dat we een traffic rank van rond de 1500 hebben. Het grote probleem bij deze website is dat ie afhankelijk is van piekmomementen. Dit betekent dat we veel server capaciteit nodig hebben, en dat de 95% percentile bandbreedte kosten dus enorm hoog zijn. We gebruiken gemiddeld zo'n 20mbit traffic, terwijl 95% percentile op 80mbit uit komt. Ter illustratie hiervan heb ik een afbeelding in de bijlage gestopt met het traffic overzicht van afgelopen zondag.

Ik ben erg tevreden bij de provider waar ik nu zit, en ik heb al een deal met hem gesloten om de kosten te beperken. Mijn vraag is daarentegen: Hoe kan ik zo efficiënt mogelijk omgaan met mijn traffic? Vanaf 04:00 tot en met 18:00 staan mijn servers maximaal maar 5% van hun resources te gebruiken (op werkdagen). Bovendien heb ik dus heel veel traffic over. Hoe kan ik deze situatie het beste exploiteren? Zijn er projecten waar ik mij bij aan kan sluiten zodat ik mijn overkill aan capaciteit tijdens die uuren tóch benutten kan?

Ik dank u voor uw tijd en moeite!

Edo.

Nielsvk
26/03/08, 10:26
Dataverkeer gaan afnemen in losse GB's?

EdoF
26/03/08, 10:34
Dat schijnt helaas niet mogelijk te zijn bij mijn ISP, omdat hij zelf ook het verkeer met een 95% percentile berekening betaalt. Ik heb gehoord dat het zelfs niet gerbruikelijk is om verkeer per losse GB af te nemen voor mijn huurstructuur (half rack).

DeziWeb
26/03/08, 10:43
Dat kan wel, maar je host moet het maar net willen. Er zijn wel aanbieders die een half rack kunnen leveren met GB` s ipv Mbits.
In nederland is Mbit gebruikelijk en in bijvoorbeeld duitsland praat men weer meer over de GB` s die je verstookt en krijgt bij een server / rack

Swiftway-UK
26/03/08, 10:44
Moet geen probleem zijn voor je provider, er zijn voldoende providers die racks verhuren met losse GB. Nu betaal je gewoon veel teveel voor 95% dataverkeer.

EdoF
26/03/08, 10:58
Ik heb mij gerealiseerd dat er inderdaad providers zijn die beter aansluiten op mijn bandbreedte consumptie. Daarentegen zijn er een aantal voordelen aan de provider die ik nu heb, die niet zomaar als onsignificant beschouwd kunnen worden, en die ik niet elders snel terug kan vinden. Laten we er van uit gaan dat ik bij deze provider blijf. Zijn er dan nog andere opties met het oog op bandbreedte rendement?

Deimos
26/03/08, 10:59
Mensen, dit is toch niet wat de TS vraagt? Deze vraagt of er mensen zijn die suggesties hebben om iets te doen met de resources die 'over' zijn. Kortom aub daarover verder discussiëren.

t.bloo
26/03/08, 11:23
mirror van iets zinnigs zoals bijvoorbeeld php.net of debian packages of iets soortgelijks gaan hosten, of misschien kun je download ruimte voor filmpjes gaan verhuren (Wilders zoekt nog een paar vrije Mbit :D)

Caspar Gomez
26/03/08, 11:33
Mensen, dit is toch niet wat de TS vraagt? Deze vraagt of er mensen zijn die suggesties hebben om iets te doen met de resources die 'over' zijn. Kortom aub daarover verder discussiëren.Volgens mij vraagt hij dat niet en zou hij liever 75% op zijn dataverkeer willen besparen.

Je zou het prijsverschil eens per GB moeten omrekenen voor je gemiddelde maand op 95% en indien je bij een provider zou gaan hosten die € 30,- per mbit-average betaalt.

Wij zijn ook voor average gegaan om deze reden. Weleens bij Leaseweb na een grote DDOS 40-mbit voor 69,- per mbit moeten afrekenen bij nog erg beperkt dataverbruik.

Je betaalt nu 4 mbits-95% voor 1 mbit-average. Ga je overgebleven dataverkeer doneren aan anderen of er geld uit proberen te halen? Of ga je (eventueel samen met huidige provider) zoeken naar wat de beste oplossing voor jou is?

EdoF
26/03/08, 11:48
Volgens mij vraagt hij dat niet en zou hij liever 75% op zijn dataverkeer willen besparen.

Je zou het prijsverschil eens per GB moeten omrekenen voor je gemiddelde maand op 95% en indien je bij een provider zou gaan hosten die € 30,- per mbit-average betaalt.

Wij zijn ook voor average gegaan om deze reden. Weleens bij Leaseweb na een grote DDOS 40-mbit voor 69,- per mbit moeten afrekenen bij nog erg beperkt dataverbruik.

Je betaalt nu 4 mbits-95% voor 1 mbit-average. Ga je overgebleven dataverkeer doneren aan anderen of er geld uit proberen te halen? Of ga je (eventueel samen met huidige provider) zoeken naar wat de beste oplossing voor jou is?

Het liefste zou ik inderdaad gewoon avarage willen betalen, en daarmee dus die factor 4 besparen. Dit kan dus niet, dus ik zoek naar een mogelijkheid om de rest van de bandbreedte ook te benutten. Doneren lijkt mij uitgesloten, want ik wil er natuurlijk ook nog wat omzet mee maken ;).

Ik besef dat dit een beetje de holy grale is van de webhosting: zo efficiënt mogelijk omgaan met de bandbreedte, en er maximale value uit halen. Opensource mirros (debian packages en php, zoals eerder voorgesteld) zijn volgens mij onbetaald, en kosten dus alleen maar geld en tijd.

Technotop
26/03/08, 11:52
Bijna alle transitpartijen rekenen in 95%, dus als netwerk lijkt me het niet bepaald verstandig om grote aantallen verkeer te verkopen in average.....

EdoF
26/03/08, 12:01
Dat vernam ik dus ook.

host3000
26/03/08, 12:04
Je zou het ook eens van de andere kant moeten bekijken. Als jij gedurende een uur per dag 80mbit verstookt, moet de infrastruktuur daarop aangepast zijn, om dat verkeer netjes af te kunnen handelen. En, inderdaad, als van die 80mbit er 40 via transit het land verlaat, zal de provider voor die 40mbit de rekening gepresenteerd krijgen. Dat zal toch door iemand betaald moeten worden. Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat het de partij is die dat verbruikt.

Bij kleinere aantallen geeft dat vaak geen probleem, omdat de piekmomenten niet allemaal gelijk vallen en dus de bandbreedte toch nog relatief effectief gebruikt wordt.

t.bloo
26/03/08, 12:07
misschien kun je je bandbreedte laten cappen?

mdf
26/03/08, 12:08
Als ik kijk naar de uren dat je het meeste verkeer trekt zou ik als ik jou was eens denken aan buitenlandse klanten aantrekken; die veroorzoaken de pieken toch op andere tijdstippen en er is redelijk wat vraag vanuit bijv. de US naar hosting in Nederland.

EdoF
26/03/08, 12:10
Luister jongens, ik hoef hier verder geen uitleg over waarom ik 95 percentile betaal. Ik accepteer het zelfs. Zoals Deimos aangeeft: dat is ook niet echt het discussiepunt.

Die 95 percentile regeling is een feit, en ik zoek een manier om daar zo optimaal mogelijk mee om te gaan. Sugesties? :)


Als ik kijk naar de uren dat je het meeste verkeer trekt zou ik als ik jou was eens denken aan buitenlandse klanten aantrekken; die veroorzoaken de pieken toch op andere tijdstippen en er is redelijk wat vraag vanuit bijv. de US naar hosting in Nederland.

Dank. Daar ga ik eens wat informatie over zoeken.

umf
26/03/08, 12:24
freeupload concept
of video server ala megaupload verdien je zat terug via banners

Tim.Bracquez
26/03/08, 18:40
zolang de traffic dan niet op de tijdstippen bijkomt waar nu zijn pieken liggen... anders betaald die nog meer ;)

Swiftway-UK
26/03/08, 18:49
zolang de traffic dan niet op de tijdstippen bijkomt waar nu zijn pieken liggen... anders betaald die nog meer ;)

Klopt helemaal. En dat verspreiden van traffic is juist zo lastig.

mauer
26/03/08, 22:35
File upload waarbij je op bepaalde tijden de verbinding knijpt?
Als je niet nog hogere pieken wil en je wil er wat naast doen, zal je sowieso op de drukke momenten "het andere" moeten dichtknijpen...

Mark17
26/03/08, 23:39
Backup ruimte aanbieden? Je kunt bijvoorbeeld de klanten oproepen om dat buiten de pieken te doen (dit zorgt voor een stijging in de rustige periode).

Stewie
26/03/08, 23:43
Hoe loopt die piek in de avonduren?
Wij doen bijvoorbeeld vooral veel traffic tussen 18:00 en 22:00, daarom zijn we erg blij met klanten die een andere doelgroep hebben; kantoorgebruikers bijvoorbeeld ;)

XBL
27/03/08, 02:07
Er zijn volgens mij maar twee opties: zorg dat je verkeer gelijkmatiger verdeeld wordt (of zorg voor hoger verbruik naast de pieken) of zorg dat je in GB's/mbits average kan afrekenen.

Het eerste zou je kunnen doen door via jouw verbinding diensten te bieden welke een ander netwerkgebruik-patroon zien (ga je huidige diensten promoten via andere wegen?). Het tweede kan je doen door je huidige provider te overtuigen (had je al geprobeerd) of door te verhuizen naar een andere toko.

Deimos
27/03/08, 11:28
Er zijn volgens mij maar twee opties: zorg dat je verkeer gelijkmatiger verdeeld wordt (of zorg voor hoger verbruik naast de pieken) of zorg dat je in GB's/mbits average kan afrekenen.

Het eerste zou je kunnen doen door via jouw verbinding diensten te bieden welke een ander netwerkgebruik-patroon zien (ga je huidige diensten promoten via andere wegen?). Het tweede kan je doen door je huidige provider te overtuigen (had je al geprobeerd) of door te verhuizen naar een andere toko.
Wellicht is het volgende niet helemaal netjes, maar misschien wel een optie. Zoek iemand in hetzelfde netwerk die min of meer het tegenovergestelde patroon heeft dat jij hebt. Koppel de uplinks naar één feed en voila ;)

Denk alleen niet dat je aanbieder het heel erg leuk zal vinden,

Apoc
27/03/08, 12:19
Heb je die piek in de traffic elke dag, of was dat eenmalig (bijvoorbeeld door een DoS)? Als het eenmalig is dan zou het niet uitmaken als je het bekijkt over een hele maand, want dan vallen die paar uurtjes gewoon binnen de bovenste 5%. Dat is dan weer het voordeel van 95th percentile..

EdoF
27/03/08, 13:45
Ik draai dus één website, en die is sterk afhankelijk van sport evenementen. Dat betekent dat er door de week een piek vanaf 20:00 tot en met 04:00 is. In het weekend ligt de piek vooral rond 5 uur 's middags op zowel zaterdag en zondag (engels, italiaans en duits voetbal), maar de piek is dan ook veel breder.

Dit patroon is dus redelijk 'constant', als in: de pieken vinden altijd op een vast tijdstip van de dag plaats. Er is geen sprake van een ddos aanval. Zie ook de bijlage.

Ik ga eens aan de slag met het zoeken naar rendabele projecten die traffic en resources gebruiken op de momenten dat ik het niet nodig heb..