PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is normale overname-sleutel?



Anoniem
21/03/08, 18:52
Hey iedereen!

graag had ik geweten wat bij de overname van een hosting-klantenbestand een normale verkoopsleutel is?
Ik veronderstel dat jaaromzet grote rol betekent?

groetjes,
tom

remoteoffice
21/03/08, 19:25
jaaromzet X 1.0 / 1.5

Serve-xs
21/03/08, 20:55
er is geen normaal..

brinkie
21/03/08, 21:08
jaaromzet X 1.0 / 1.5

Ik mag er niet aan denken.. (te verwachten) netto-marge is veel belangrijker. Ik zou kiezen voor


Methode 1 (voorkeursmethode)
(Opbrengst klantbestand op jaarbasis -/- Kosten hosting op jaarbasis) * 0.75
Dit bedrag wordt verminderd met de reeds in rekening gebrachte bedragen voor het lopende jaar.

Methode 2 (alternatieve methode)
(Cashflow * 0.75) -/- reeds aan klanten in rekening gebrachte bedragen voor lopende jaar.

Omzetcijfers zeggen namelijk niets over de winstgevendheid.

remoteoffice
22/03/08, 01:57
Dat is waar.
Daarnaast is het ook zeer belangrijk dat er in de boeken gekeken wordt.

Je zult maar net wat overnemen en berg klanten hebben net een overeenkomst opgezegt.

houwink
22/03/08, 09:38
kun je ook aangeven wat je hebt op het moment? cijfers etc. hierop kan je een reƫele schatting krijgen. maar zonder cijfers kun je noooit een goede schatting maken

crazycoder
22/03/08, 10:51
Er is veel meer van belang dan alleen de omzet. Denk aan zaken zoals rechtsvorm (zo kan je een eenmanszaak niet overnemen) en marktsegment. En de tijd dat het bedrijf bestaat niet te vergeten.
KvK heeft hier meer informatie over:
http://www.kvk.nl/overdrachtenovername/default.asp
Maar je accountant kan je ook zeker verder helpen.

Sorcer
22/03/08, 14:19
Omzetcijfers zeggen namelijk niets over de winstgevendheid.

Om dit punt te versterken met een voorbeeld:

Bedrijf x heeft een omzet van 1.000.000 EUR, alhoewel indien de kosten eraf zijn gehaald het bedrijf misschien nog maar 100.000 EUR winst overheeft (netto). Omzet zegt dus niets over het bedrijf zelf, men kan nog z'n grote omzet hebben, maar dit betekend niet direct dat een bedrijf ook erg winstgevend is. Zo heeft ieder bedrijf zijn kosten, en om dit op een rijtje te krijgen moet hier voor ieder bedrijf onderzoek naar gedaan worden en netjes op papier gezet worden.

PimEffting
22/03/08, 21:13
Er zijn zoveel factoren van invloed op een waardebepaling:
- Omzet is een belangrijke factor, maar niet de belangrijkste
- Bruto winst is ook zeer belangrijk
- Netto cashflow
- Terugverdientijd
- Waarde van de activa
- Eventuele optimalisaties die de kopende partij nog kan doorvoeren

Er zijn veel meer factoren, maar bovenstaande gebruiken wij zelf veel voor een waardebepaling.