PDA

Bekijk Volledige Versie : ultieme controlpanel voor XEN?



Snelweg
21/03/08, 14:21
Ben zelf wat aan het frutten, maar vraag me af of er niet iets verkrijgbaar is dat getest is en door jullie goed wordt geovonden.

Dus wat is jullie favorite CP voor XEN?

Jesperw
21/03/08, 14:44
En wellicht als aanvulling daarop, is er ook iemand die een soortgelijk product kent voor Xen Enterprise? Want dat mist nu.

Nielsvk
21/03/08, 14:47
Heb een VPS lopen op HyperVM voor secundary mail en dns mogelijkheiden, vind het een fijn control panel. :)

PS: Kijk ook eens naar http://en.wikipedia.org/wiki/Enomalism

Dennis
23/05/08, 22:29
Ik weet van Wido, Exonet en Randy hier dat ze ervaring hebben met Xen VPS'es.

Mijn extra vragen:
• Maken jullie gebruik van Xen 3?
• Is Xen 4 niet meer GPL/opensource?
• Configureren jullie alles handmatig? Of met een Control Panel?
• De partitionering... HyperVM vereist LVM, wat ik maar raar vond. Partitioneren jullie zelf met LVM of ext3?
• Windows VPS'es draaien gewoon goed onder Xen Linux?

(PS: Sorry voor de onsubtiele kick)

Randy
23/05/08, 22:36
• Maken jullie gebruik van Xen 3?
Xen standaard en Xen source


• Is Xen 4 niet meer GPL/opensource?
Ik neem aan dat je hier op 'gratis' doelt? We hebben wel wat source configuraties, maar ook wat betaalde versies. Goede support is belangrijk voor een product dat we zelf commercieel inzetten, en dan mag het best wel wat kosten. Losse servers kosten zoveel meer (los van de aanschaf).


• Configureren jullie alles handmatig? Of met een Control Panel?
Handmatig. We leveren uitsluitend maatwerk. En iedere klant is weer anders. Wel is er geautomatiseerd met een hoop bashwerk. Maar binnen de 5 vaste mensen bij Eliveld, hebben maar twee toegang tot de shell op rootniveau.


• De partitionering... HyperVM vereist LVM, wat ik maar raar vond. Partitioneren jullie zelf met LVM of ext3?
LVM is zoveel makkelijker en sneller dan dd. ext4 is een filesystem en staat los van of je diskimages gebruikt of lvm.


• Windows VPS'es draaien gewoon goed onder Xen Linux?
Ja, al blijf ik persoonlijk de voorkeur geven aan VMWare. Windows onder Xen heeft nog wel eens de eigenschap dat (het netwerk) enkele seconden wil bevriezen.

luser
23/05/08, 22:39
Ik weet van Wido, Exonet en Randy hier dat ze ervaring hebben met Xen VPS'es.

Mijn extra vragen:
• Maken jullie gebruik van Xen 3?
• Is Xen 4 niet meer GPL/opensource?
• Configureren jullie alles handmatig? Of met een Control Panel?
• De partitionering... HyperVM vereist LVM, wat ik maar raar vond. Partitioneren jullie zelf met LVM of ext3?
• Windows VPS'es draaien gewoon goed onder Xen Linux?

(PS: Sorry voor de onsubtiele kick)

- Ja, 3.1 & 3.2
- Geen idee, http://lists.xensource.com/archives/html/xen-users/2008-01/msg00521.html
- Handmatig
- LVM, soms daarbovenop nog eens DRBD
- ja, spijtig genoeg mist er nog een echte opensource driverpack (zou blijkbaar nog een behoorlijk stuk helpen in performance).

Tegenwoordig wel aan het spelen met Ganeti (http://code.google.com/p/ganeti/) om een beetje centraal beheer te hebben in onze cluster.

Wido
24/05/08, 10:47
Wij gebruiken geen controle paneel, daar heb je clusterSSH voor :)

Mijn configuratie voor mijn VM's genereer ik uit (een zelf ontworpen) MySQL database en push ik elk uur naar al mijn nodes toe.

Doordat ik iSCSI als storage backend heb voor mijn VM's kan ik ze overal waar ik wil starten, om die reden push ik de config overal naar toe.

Verder houd ik alle configs ook nog in SVN bij, om zo gemakkelijk overal te deployen.

djalken
24/05/08, 13:14
- Ja, 3.1 & 3.2
- Geen idee, http://lists.xensource.com/archives/html/xen-users/2008-01/msg00521.html
- Handmatig
- LVM, soms daarbovenop nog eens DRBD
- ja, spijtig genoeg mist er nog een echte opensource driverpack (zou blijkbaar nog een behoorlijk stuk helpen in performance).

Tegenwoordig wel aan het spelen met Ganeti (http://code.google.com/p/ganeti/) om een beetje centraal beheer te hebben in onze cluster.


Hoe bevalt lvm met drbd bij jullie? Draai hier ook met lvm en heb wel interesse in drbd, kan erg handig zijn :)


Gebruik hier ook geen control panel, Xen is goed te managen via ssh :)

MortyDot
28/05/08, 10:43
Geen id hoeveel VPS en je wil gaan draaien, maar als het er maximaal 4 zijn
kun je ook gebruikmaken van XenExpress. Deze heeft een goede windows client om alles te beheren en een aantal kant en klare Windows/Linux distors om te installeren.

Wido
28/05/08, 10:59
Hoe bevalt lvm met drbd bij jullie? Draai hier ook met lvm en heb wel interesse in drbd, kan erg handig zijn :)


Gebruik hier ook geen control panel, Xen is goed te managen via ssh :)Heb nog wel een docje voor je: http://crew.pcextreme.nl/~wido/doc/high_available_drbd_iscsi_setup_hardy.pdf

frankske
28/05/08, 11:25
Ik weet van Wido, Exonet en Randy hier dat ze ervaring hebben met Xen VPS'es.

Mijn extra vragen:
• Maken jullie gebruik van Xen 3?


Ja


• Is Xen 4 niet meer GPL/opensource?


Geen idee, Xen 3.x voldoet voor ons.



• Configureren jullie alles handmatig? Of met een Control Panel?


De twee: we hebben api's en scripts die zelf quasi alle config gaan doen, maar nu en dan maken we custom aanpassingen aan de scripts.



• De partitionering... HyperVM vereist LVM, wat ik maar raar vond. Partitioneren jullie zelf met LVM of ext3?


LVM



• Windows VPS'es draaien gewoon goed onder Xen Linux?


Win 2003 was niet zo schitterend in Xen. Win 2008 draait een stuk vlotter (al hebben we er nog geen in productie)

netswitch
29/05/08, 12:14
heel interessante doc Wido :)

• Maken jullie gebruik van Xen 3?
• Is Xen 4 niet meer GPL/opensource?
• Configureren jullie alles handmatig? Of met een Control Panel?
• De partitionering... HyperVM vereist LVM, wat ik maar raar vond. Partitioneren jullie zelf met LVM of ext3?
• Windows VPS'es draaien gewoon goed onder Xen Linux?
-Xen3
-Ook geen idée
-ssh maar ik zal HyperVM proberen
-LVM
-Ik zo ook voor VmWare kiezen om Windows VPS te doen...

Wido
29/05/08, 12:17
heel interessante doc Wido :)Dankje, hopelijk heb je er wat aan.

luser
03/06/08, 15:46
Heb nog wel een docje voor je: http://crew.pcextreme.nl/~wido/doc/high_available_drbd_iscsi_setup_hardy.pdf

Heb je al eens geprobeerd op je IET targets iomode op "wb" te zetten ipv "wt"? Wil er binnekort eens mee testen maar het idee klinkt heel goed.

Wido
03/06/08, 15:48
Heb je al eens geprobeerd op je IET targets iomode op "wb" te zetten ipv "wt"? Wil er binnekort eens mee testen maar het idee klinkt heel goed.Nee, dan krijg je dubbele caches.

Ik gebruik de ARC-1680 met 4GB cache, dat vind ik genoeg Write-Cache. Maar sowieso heb ik de IOMode wb nog niet getest.

De Areca heeft een BBU, maar mijn server zelf (ondanks de dubbele voedingen), niet, ook daarom heb ik "wb" niet aan staan.

luser
11/09/08, 03:03
Wij gebruiken geen controle paneel, daar heb je clusterSSH voor :)

Mijn configuratie voor mijn VM's genereer ik uit (een zelf ontworpen) MySQL database en push ik elk uur naar al mijn nodes toe.

Doordat ik iSCSI als storage backend heb voor mijn VM's kan ik ze overal waar ik wil starten, om die reden push ik de config overal naar toe.

Verder houd ik alle configs ook nog in SVN bij, om zo gemakkelijk overal te deployen.

Om op deze topic even verder te gaan:
Dit probleem hebben wij tegenwoordig opgelost door de XML-RPC api van Xen(source) te gebruiken. Configs zitten centraal op een management server (worden uit MySQL gehaald) en alles wordt gestopt/gestart/bijgehouden via de API met een mooie frontend in PHP.
Werkt momenteel heel goed, volgende stap is dat we de losse xen nodes consolideren op 1 storage platform om zo een cloud van nodes te verkrijgen.

Jesperw
11/09/08, 10:08
Om op deze topic even verder te gaan:
Dit probleem hebben wij tegenwoordig opgelost door de XML-RPC api van Xen(source) te gebruiken. Configs zitten centraal op een management server (worden uit MySQL gehaald) en alles wordt gestopt/gestart/bijgehouden via de API met een mooie frontend in PHP.

Da's op zich wel heel sjique, alleen 't enige nadeel is dat je 't weer van MySQL afhankelijk maakt. Of schrijf je ze nog naar configs? Wido trekt ze ook uit een database, maar schrijft ze wel weg voor de veiligheid. :)

luser
11/09/08, 13:29
Da's op zich wel heel sjique, alleen 't enige nadeel is dat je 't weer van MySQL afhankelijk maakt. Of schrijf je ze nog naar configs? Wido trekt ze ook uit een database, maar schrijft ze wel weg voor de veiligheid. :)

Voorlopig hebben we naast backups van MySQL niets, afhankelijkheid van deze management server is nog iets wat bekeken moet worden :). Denk dat het eerder een sql master-master wordt ipv plain text configs.

Jesperw
11/09/08, 14:14
Of je kunt Xen Enterprise overwegen. Die heeft dit soort zaken allemaal ingebouwd. Bovendien krijg je binnenkort Xen Enterprise 4.2 met daarin hele stoere features en high availability.

Zie: http://citrix.utipu.com/app/tips/from/jstocker/

Heel interessant!

Mikey
11/09/08, 14:47
Da's op zich wel heel sjique, alleen 't enige nadeel is dat je 't weer van MySQL afhankelijk maakt. Of schrijf je ze nog naar configs? Wido trekt ze ook uit een database, maar schrijft ze wel weg voor de veiligheid. :)

Neem aan dat xen niet contstant de config file ophaalt vanaf de sql source, maar deze gewoon in zijn geheugen steekt. Enige nadeel zou dan kunnen zijn op moment je panel plat is, je op dat moment niet kan schuiven, herstarten etc etc

luser
11/09/08, 15:22
Neem aan dat xen niet contstant de config file ophaalt vanaf de sql source, maar deze gewoon in zijn geheugen steekt. Enige nadeel zou dan kunnen zijn op moment je panel plat is, je op dat moment niet kan schuiven, herstarten etc etc

Klopt (pushed btw), maar tis natuurlijk lastig als je problemen hebt met een VM tijdens je management doos down is.

vennoot
12/09/08, 17:22
Wij gebruiken Virtual Iron en de VMs draaien ook gewoon door zonder de management server.

luser
13/10/08, 06:52
Om het verhaal even verder te zetten:
In verband met een andere vaag idee heb ik een scriptje ineen gezet wat me toelaat mijn xen vm's direkt te booten van iscsi (http://thomas.woidt.be/xen-iscsi-block-devices/).
Leuke is, nu heeft een xen 'cpu' node niets anders nodig dan een basic install + wat custom scriptjes welke we via rsync pushen om operationeel te zijn (vm acties lopen toch via de API).

Nextreme
13/10/08, 14:24
Ik ben hypervm aan het testen, bevalt goed tot nu toe.
Maar heb er nog geen san aan hangen. Dit wordt de volgende stap.

eXtreme Service
13/10/08, 15:12
Wij gebruiken ook hyperVM en we zijn momenteel aan het kijken of we het niet redundant kunnen maken via 2 machines die sync lopen met DRBD (de fileservers) waar dan alle werk machines mee verbonden zijn via iSCSI.
Maar in hoeverre dit mogelijk is weten we nog niet.

Martijn Koot
11/11/08, 12:33
Wij hebben zelf een controlpanel gebouwd wat uitermate goed werkt op basis van XEN virtualisatie. Kijk voor meer info even op onze website openpanel.com. Mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

Grzt Martijn

WilloW
11/11/08, 13:28
Wij hebben zelf een controlpanel gebouwd wat uitermate goed werkt op basis van XEN virtualisatie. Kijk voor meer info even op onze website openpanel.com. Mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

Grzt Martijn

uuh... volgens mij is dit geen control panel voor XEN