PDA

Bekijk Volledige Versie : Administratie: factuur in twee betaling



Rappie
20/03/08, 22:17
Is er iemand die hier z'n licht op kan schijnen?

Ik heb bij het betalen van een factuur een keer niet opgelet en niet het volledige bedrag overgemaakt. Ik heb namelijk het bedrag excl btw over gemaakt, in plaats van het totale bedrag. Niet zo'n ramp verder, maar ik kwam er pas na twee maanden acher toe het bedrijf mij (terecht) een herinering verstuurde.

Mijn vraag is hoe neem ik dit op in mijn boekhouding?

Ik heb de factuur eigelijk dus voldaan in twee betaling. Moet ik dit ook als twee betaling opnemen in mijn administratie en over bijde bragen btw rekenen.

(Ik heb niet zo veel kaas gegeten van boekhouden, zo als je leest ;) )

SF-Jeroen
20/03/08, 22:34
Gewoon zoals het is met 1 factuur?

Het enige verschil is dat als je rekeningposten erbij zet moet je dus 2 posten noteren

Str@nger
20/03/08, 22:36
Ehm, over beide bedragen BTW rekenen is dus niet goed hè ;) Je betaalt btw over hetgeen je hebt aangeschaft, niet over wat de betaling.

Je moet dit bedrag opnemen bij de administratie van de eerste betaling, aangezien je bij die betaling verwijst naar de factuur welke een hoger bedrag betreft dan voldaan. Dat moet je opheffen door het te corrigeren met een nieuwe overboeking/betaling.

Dus zoals hierboven gezegd: 1 factuur, 2 betalingsposten.

crazycoder
20/03/08, 22:44
Mijn vraag is hoe neem ik dit op in mijn boekhouding?

Ik heb de factuur eigelijk dus voldaan in twee betaling. Moet ik dit ook als twee betaling opnemen in mijn administratie en over bijde bragen btw rekenen.

(Ik heb niet zo veel kaas gegeten van boekhouden, zo als je leest ;) )
1: je hebt de factuur binnen gekregen en geboekt bij de juiste crediteur. Op dat moment worden zowel inkoop (of kosten) als btw geboekt.
2: eerste deelbetaling gaat van het openstaand saldo van de crediteur af.
3: restantbetaling gaat ook van het openstaand saldo af.

Mijn tips:
Stop met zelf een beetje aan lopen klooien en huur er iemand voor in. Of koop een boekhoudpakket en volg een cursus.