PDA

Bekijk Volledige Versie : Berekenen van prijzen



ict-serv
18/03/08, 10:19
Misschien een rare vraag voor alle webhostingbedrijven, maar de prijzen die jullie online hebben staan voor een webhostingpakket, hoe hebben jullie dit berekend en waar baseren jullie dit op. Alvast bedankt.

RobinJB
18/03/08, 10:25
Euhm, inkoop en de marge die je erop wilt is verkoop?

ict-serv
18/03/08, 10:28
Euhm, inkoop en de marge die je erop wilt is verkoop?

Uhhhhm, bedankt voor je antwoord, maar ik neem aan dat je niet elk webhostingpakket los inkoopt. Ik neem aan dat je een server hebt en daarop die diensten verleent.

RobinJB
18/03/08, 10:33
Natuurlijk, maar ook die server kost je geld, en je kan er maar een beperkt aantal klanten op kwijt. Je kan dus zelf je kostprijs berekenen.

ShowU
18/03/08, 10:36
en uiteraard kijk je ook een beetje naar de prijzen van de concurrentie en naar de doelgroep die je als klant wilt. Op basis van de doelgroep stel je namelijk je pakketten vast en dus ook de prijs.

ict-serv
18/03/08, 10:36
Natuurlijk, maar ook die server kost je geld, en je kan er maar een beperkt aantal klanten op kwijt. Je kan dus zelf je kostprijs berekenen.

Hoeveel klanten zet jij op een server dan? Hoe bereken jij die prijs, bijvoorbeeld wanneer een server rond de 1300,- Euro kost.

DutchTSE
18/03/08, 10:45
Ben ik nu de enige die dit rare vragen vind voor een ondernemer? Is de hele bedoeling achter ondernemen niet dat je winst maakt, en dus je inkoopprijs hebt berekend en daarop je marge gooit?

ict-serv
18/03/08, 10:52
Ben ik nu de enige die dit rare vragen vind voor een ondernemer? Is de hele bedoeling achter ondernemen niet dat je winst maakt, en dus je inkoopprijs hebt berekend en daarop je marge gooit?

Tuurlijk, je hebt gelijk als je zegt dat het gehele ondernemerschap draait om het winstdraaien. Daarom zeg ik ook dat dit een rare vraag is, het enige wat ik wou weten is hoe jullie die berekeningen maken? Nu hebben er al 3 verschillende mensen gereageerd, en het komt er op neer dat het een rare vraag is, maar ik heb nog geen inhoudelijk antwoord gehad op mijn vraag.

Markuz
18/03/08, 10:59
Paul,

Wij kunnen je niet zeggen hoe jij je prijzen moet berekenen. Dat hangt van veelste veel andere factoren af dan alleen een server. Denk bijv aan colo kosten, licentie kosten, personeels kosten, administratie etc etc

hostlogic.nl
18/03/08, 11:01
Je kunt het ook andersom bekijken. Je kijkt naar de kosten die je maakt gedurende bijvoorbeeld de eerste 3 jaar. Vervolgens kijk je naar je doelgroep en de prijzen van je concurrenten. Op basis daarvan (en wat aannames) kun je zo bekijken hoeveel inkomsten je verwacht. Zo kun je bekijken hoe lang het duurt voordat je je investering terugverdient hebt en hoeveel winst je de jaren daarna verwacht te maken.

De bovenstaande gegevens kun je vervolgens elk jaar evalueren om te zien of je aan je eigen verwachtingen voldoet.

ict-serv
18/03/08, 11:01
Paul,

Wij kunnen je niet zeggen hoe jij je prijzen moet berekenen. Dat hangt van veelste veel andere factoren af dan alleen een server. Denk bijv aan colo kosten, licentie kosten, personeels kosten, administratie etc etc

Ok, duidelijk, dan weet ik tot zover genoeg. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

RobinJB
18/03/08, 11:04
En 1 tip, wees niet te voorzichtig met je kostprijs berekening, je vergeet altijd wel wat.

crazycoder
18/03/08, 11:09
En 1 tip, wees niet te voorzichtig met je kostprijs berekening, je vergeet altijd wel wat.
Er zijn een paar topics waar de meeste kosten in zijn genoemd.

ict-serv
18/03/08, 11:11
En 1 tip, wees niet te voorzichtig met je kostprijs berekening, je vergeet altijd wel wat.

Ja bedankt. Ik was alleen nieuwsgierig hoe jullie hier tegen aan keken. Kijk, ik heb mijn prijzen ook zo berekend zoals jullie het zouden doen, maar er zijn bedrijven die hele lage prijzen hebben. Dit is gewoon onmogelijk.

Triloxigen
18/03/08, 11:18
Groot inkopen :)

ict-serv
18/03/08, 11:20
Groot inkopen :)

Of zich voordoen alsof ze groot zijn. Tieners die een servertje hebben en een beetje bijverdienen. Daarmee kun je toch niet concureren?

Explosive
18/03/08, 11:26
Of zich voordoen alsof ze groot zijn. Tieners die een servertje hebben en een beetje bijverdienen. Daarmee kun je toch niet concureren?
Tuurlijk wel! Kwa prijs messchien niet nee, maar wel kwa service, kennis, backups.. ect.. ect.. ;)..

Klanten hebben best geld over voor goede service, sommige niet, die gaan dan maar naar die student.. Wees ook niet bang om klanten af te wijzen, of hoge offertes te doen.. Beter een klant die naar jou komt voor je service, dan een klant die voor nop op de eerste rij wil zitten en alleen maar aan je kop loopt te zijken..

umf
18/03/08, 11:31
server inkopen
servers inkopen a 1800 EURO per stuk /3 jaar afschrijven
= 600 euro per jaar = 50 euro per maand mimimaal verhuren

colocatie kosten 50 euro per maand
voor bovengenoemde server

maandelijkse kosten = 100 euro
dus minimaal 100 euro binnenhalen
om quitte te draaien

uiteraard wil je niet quitte maar winst draaien
dus koop je er 20 stuks ofzo

en als je direct winst wilt koop je desktop bende

ict-serv
18/03/08, 11:35
Tuurlijk wel! Kwa prijs messchien niet nee, maar wel kwa service, kennis, backups.. ect.. ect.. ;)..

Klanten hebben best geld over voor goede service, sommige niet, die gaan dan maar naar die student.. Wees ook niet bang om klanten af te wijzen, of hoge offertes te doen.. Beter een klant die naar jou komt voor je service, dan een klant die voor nop op de eerste rij wil zitten en alleen maar aan je kop loopt te zijken..

Bedankt voor je reactie. Hier heb je geheel gelijk in. Service is het belangrijkste en klanten willen daar ook wel voor betalen denk ik.

Jenex
18/03/08, 11:50
Gedeeltelijk ben ik het met jullie eens. Kwaliteit is belangrijk, mensen die voor dubbeltje op de eerste rij willen, en ook nog super support verwachten moet je gewoon niet hebben.

Echter wordt er gezegt dat je niet kunt concureren met studenten qua prijs. Hier ben ik het niet mee eens. Een groot bedrijf heeft meer netwerken. Hij kent grotere/goedkopere leveranciers, heeft minder colo kosten, noem maar op. Ik denk dus dat hele grote bedrijven juist goedkoper kunnen dan een student.

AlfaHosting
18/03/08, 12:09
Kijk, ik heb mijn prijzen ook zo berekend zoals jullie het zouden doen, maar er zijn bedrijven die hele lage prijzen hebben.QUOTE]

Als ik naar je prijzen kijk ... 1 GB webruimte en 10 GB dataverkeer voor 40 € per jaar is toch aardig goedkoop te noemen.

[QUOTE=ict-serv;950831]Dit is gewoon onmogelijk.


Alles is mogelijk .. hangt puur van je onkosten af. Ben je student of een echte hoster .. werk je van thuis of heb je een kantoor. Werk je alleen of met meerdere mensen. Is het om wat zakgeld te verdienen of moet je ervan leven ...


Misschien een rare vraag voor alle webhostingbedrijven, maar de prijzen die jullie online hebben staan voor een webhostingpakket, hoe hebben jullie dit berekend en waar baseren jullie dit op. Alvast bedankt.

Maak even een bedrijfsplan op en denk na .. waar wil je staan binnen 1, 2, 5 en 10 jaar.
Je maakt een gemiddelde van het aantal klanten dat je op een server wil zetten. Je neemt de kost van je server, je vaste kosten, je loon en de winst die je wil nemen en dan even delen.


Gedeeltelijk ben ik het met jullie eens. Kwaliteit is belangrijk, mensen die voor dubbeltje op de eerste rij willen, en ook nog super support verwachten moet je gewoon niet hebben.

Echter wordt er gezegt dat je niet kunt concureren met studenten qua prijs. Hier ben ik het niet mee eens. Een groot bedrijf heeft meer netwerken. Hij kent grotere/goedkopere leveranciers, heeft minder colo kosten, noem maar op. Ik denk dus dat hele grote bedrijven juist goedkoper kunnen dan een student.

De hele, hele grote kunnen dat wel .. de anderen niet .. een student is misschien tevreden met een paar honderd euro zakgeld per maand terwijl een bedrijf een kantoor, wagens, personeel, enz .. als kosten heeft.

Sorcer
18/03/08, 13:30
Of zich voordoen alsof ze groot zijn. Tieners die een servertje hebben en een beetje bijverdienen. Daarmee kun je toch niet concureren?

Dat is het vak ondernemen. Zorg ervoor dat je eigen bedrijf juist anders neerzet als andere bedrijven om zo je eigen doelgroep te kunnen aantrekken. Als het goed is heb je verwachtingen/doelen opgesteld welke je wilt behalen. Succes iniedergeval :)

santema
18/03/08, 13:39
server inkopen
servers inkopen a 1800 EURO per stuk /3 jaar afschrijven
= 600 euro per jaar = 50 euro per maand mimimaal verhuren

colocatie kosten 50 euro per maand
voor bovengenoemde server

maandelijkse kosten = 100 euro
dus minimaal 100 euro binnenhalen
om quitte te draaien

uiteraard wil je niet quitte maar winst draaien
dus koop je er 20 stuks ofzo

en als je direct winst wilt koop je desktop bende


Uhh? Ik hoop dat jij je eigen bedrijf niet zo runt? Daarnaast spreek je over "desktop bende", ervaringen?

Sorcer
18/03/08, 13:42
Uhh? Ik hoop dat jij je eigen bedrijf niet zo runt? Daarnaast spreek je over "desktop bende", ervaringen?

En volgens mij zag ik ook aanbiedingen voorbij vliegen van 49 EUR per maand? Vraag me af hoe daar uberhaupt winst op wordt gemaakt met deze berekeningen.. (Ze worden voor 50 EUR per maand verhuurd (geen winstopslag)) alleen de kosten om de bakken eruit te halen in 3 jaar tijd.

santema
18/03/08, 13:45
30 euro voor?

AlfaHosting
18/03/08, 13:48
30 euro voor?

Ik denk dat hij een dedicated server bedoelt :)

Sorcer
18/03/08, 13:50
Ik denk dat hij een dedicated server bedoelt :)

Klopt. Had Santema al een PM verstuurd ;). Het ging volgens mij over een dedicated server welke aangeboden werd voor 49 EUR. 30 EUR was dus een vergissing. Heb me er eigen ook niet in verdiept verder.

umf
20/03/08, 13:30
Uhh? Ik hoop dat jij je eigen bedrijf niet zo runt? Daarnaast spreek je over "desktop bende", ervaringen?

ja ervaring we hadden nagenoeg 100% uptime

totdat een budget hoster van een xs-24 / ene peter santema
het leuk vond een powerbar los te trekken
en een paar dedicated servers van mij los getrokken omdat ie een plankje moest vastmaken
in een shared rack van mijn leverancier

is mij weer verteld.
week erop was ik er heen geweest en vond het het geen gezicht en die bakken zagen er niet uit

santema
20/03/08, 13:35
Ah, van Phu, tja ik kan er weinig aan doen dat jouw leverancier powerbars met schakelaars in mijn deel van het rack hangt, dan vraag je erom dat er iemand tegenaankomt natuurlijk...

Je moet wel even de volledige waarheid vertellen als je iemand de grond in wilt trappen :) er zijn namelijk nooit kabels los getrokken omdat er een plankje in moest maargoed, kinders...

Wij gebruiken desktops inderdaad (naar alle tevredenheid) dat jij de buitenkant gezien hebt (van normaal uitziende kasten trouwens) wil nog niet zeggen dat jij weet hoe het werkt :).

umf
20/03/08, 13:45
Ah, van Phu, tja ik kan er weinig aan doen dat jouw leverancier powerbars met schakelaars in mijn deel van het rack hangt, dan vraag je erom dat er iemand tegenaankomt natuurlijk...

Je moet wel even de volledige waarheid vertellen als je iemand de grond in wilt trappen :) er zijn namelijk nooit kabels los getrokken omdat er een plankje in moest maargoed, kinders...

Wij gebruiken desktops inderdaad (naar alle tevredenheid) dat jij de buitenkant gezien hebt (van normaal uitziende kasten trouwens) wil nog niet zeggen dat jij weet hoe het werkt :).

ik was er niet bij ik huurde toendertijd een dedicated machine
er was mij verteld dat door iemand die wat deskstops onderin het rack had
de stroom eraf had gehaald vandaar dat ik desktops niets vind

santema
20/03/08, 13:51
er was mij verteld dat door iemand die wat deskstops onderin het rack had
de stroom eraf had gehaald vandaar dat ik desktops niets vind

Tuurlijk, ik zou ook niet tegen mijn klanten zeggen:


Wij waren te dom om onze praxis power bar met schakelaar te vervangen voor een powerbar zonder schakelaar. Om het nog even leuker te maken hebben we deze powerbar ook maar in het deel van het rack van iemand anders gehangen

Dus omdat de stroom eraf ging en die persoon toevallig desktops had (we hebben trouwens ook gewone servers maargoed) vindt je desktops maar niks? APC en HP zijn ook slecht zeker?

umf
20/03/08, 14:36
Tuurlijk, ik zou ook niet tegen mijn klanten zeggen:



Dus omdat de stroom eraf ging en die persoon toevallig desktops had (we hebben trouwens ook gewone servers maargoed) vindt je desktops maar niks? APC en HP zijn ook slecht zeker?

beetje offtopic maar goed HP en APC is niets mis mee gebruiken we zelf ook

probleem met desktops is dat ze gewoon niet goed koelen
omdat ze niet geoptimaliseerd zijn tot gebruik in serverruimtes
en server kasten wel

santema
20/03/08, 14:39
En daar heb je dan geen ervaring mee :).

umf
20/03/08, 14:41
En volgens mij zag ik ook aanbiedingen voorbij vliegen van 49 EUR per maand? Vraag me af hoe daar uberhaupt winst op wordt gemaakt met deze berekeningen.. (Ze worden voor 50 EUR per maand verhuurd (geen winstopslag)) alleen de kosten om de bakken eruit te halen in 3 jaar tijd.

als je 100 servers hebt liggen na een overname waar je niets mee doet
dan kan je ze beter inzetten dan leeg in het magazijn laten staan :)

de mbits kopen we gewoon groot in cheaper
dus dat moet wel lukken anders doe ik toch geen aanbieding?


En daar heb je dan geen ervaring mee :).

wel hoor

we hebben recent een samen met een andere partij een aantal hosters overgenomen die hadden dezelfde brakke hardware als jullie

3 van de 10 servers konden we direct weggooien
msi desktop noem maar op

maar goed als je een hoster bent ga je niet voor kwantiteit maar kwaliteit

we draaien nu zelf eigen apparatuur van cisco en intel
scheeltje je gezeik en eigen racks ipv dedicatedserver in shared racks

Stewie
20/03/08, 14:48
Jullie gaan geheel offtopic, maar je hebt wel een leuke insteek: die desktop kastjes zijn vaak een stuk goedkoper dan rackmounts. Alleen de casing is vaak al duurder. Daarbij moet je wel onderscheid maken tussen zelfbouw en A-merk desktops: zelfbouw heeft vaak geen servermoederbord, cpu en geheugen (drukt de prijs nog verder). A-merk desktop is ook goedkoper dan rackmount (ik noem Dell desktop servers van 400 euro per stuk bij grote inkoop) waar de rackmount toch een stuk hoger geprijsd is. Kwaliteit kan dus prima zijn, die case maakt daarin weinig verschil.

santema
20/03/08, 14:48
Brakke hardware? Wij hebben nooit problemen met deze kasten (ruim 100 draaien).

Maargoed, ik zal hier verder niet op ingaan, ik heb namelijk wel wat te doen op een werkdag.