PDA

Bekijk Volledige Versie : MRTG Monitoring



ict-serv
17/03/08, 09:18
Wie werkt er hier met MRTG. Graag hoor ik van jullie enkele ervaringen hiermee. Zijn er andere alternatieven?

Is dit de manier om het te installeren? http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?t=7843&highlight=monitoring


Alvast bedankt.

Technotop
17/03/08, 09:35
MRTG is een prima monitorsysteem. Wel zijn er nog alternatieven zoals Cacti, Zabbix en Nagios, maar om gemakkelijk te kunnen beginnen raad ik MRTG wel aan.

De handleiding op DirectAdmin.com moet werken.

ict-serv
17/03/08, 09:39
Bedankt Technotop voor je antwoord. Is er misschien ook zo iets als textbase monitoring? Of klinkt dit raar. Mijn idee is om gelijk een SMS systeem aan te hangen, zodat er altijd geinformeerd wordt wanneer er uitval is van een server.

Technotop
17/03/08, 09:59
MRTG is er niet om downtime te melden. Dit komt mede doordat MRTG met een tricker werkt van 5 minuten gemiddeld.

Om downtime te melden moet je gaan werken met simpele PHP scriptes (te vinden op dit forum) of je gaan vediepen in Nagios. Een andere manier is Cacti met Thold, deze kan je ook E-mailtjes sturen zodra een host offline is, koppel deze E-mail aan bijvoorbeeld Mail to SMS van Mollie en je hebt een sms.

ict-serv
17/03/08, 10:07
MRTG is er niet om downtime te melden. Dit komt mede doordat MRTG met een tricker werkt van 5 minuten gemiddeld.

Om downtime te melden moet je gaan werken met simpele PHP scriptes (te vinden op dit forum) of je gaan vediepen in Nagios. Een andere manier is Cacti met Thold, deze kan je ook E-mailtjes sturen zodra een host offline is, koppel deze E-mail aan bijvoorbeeld Mail to SMS van Mollie en je hebt een sms.

Bedankt voor je reactie. Ik heb zo'n script gevonden en ik ga hem bewerken. Bedankt voor je tip van Mail to SMS van Mollie, ik ga daar zeer zeker informeren. Dus MRGT is er alleen maar voor statistieken?

pierce
17/03/08, 10:20
Cacti is ook een goed monitorsysteem, zeker de moeite waard om naar te kijken.
Bovendien is cacti eenvoudig te onderhouden.

Technotop
17/03/08, 10:23
Bedankt voor je reactie. Ik heb zo'n script gevonden en ik ga hem bewerken. Bedankt voor je tip van Mail to SMS van Mollie, ik ga daar zeer zeker informeren. Dus MRGT is er alleen maar voor statistieken?

Ja MRTG is er enkel voor de grafieken/statistieken.

ict-serv
17/03/08, 10:27
Cacti is ook een goed monitorsysteem, zeker de moeite waard om naar te kijken.
Bovendien is cacti eenvoudig te onderhouden.

Ik ga zeker de moeite nemen om deze uit te proberen. Wat mij betreft weet ik genoeg. Alvast bedankt voor jullie reacties.

DutchTSE
17/03/08, 10:31
Dat script op directadmin.com werkt inderdaad, meerdere malen gebruikt. Heb er persoonlijk nog wat uitbereidingen voor geschreven die te vinden zijn in het topic op directadmin.com.

Voor monitoring zelf zou ik me gaan verdiepen in Nagios (of dit uitbesteden). Het kost je een aantal dagen maar dan heb je wel wat zal ik maar zeggen :) Als je nagios koppelt aan de Mollie API kun je deze meteen laten smsen. Voordeel van Nagios tegenover alle andere PHP scriptjes is dat nagios goed werkt, meerdere contacten ondersteund, en veel meer controles kan uitvoeren dan welk PHP script dan ook :) Ook voor grotere omgevingen is Nagios een stuk sneller, mede door zijn schaalbaarheid.

Pur
18/03/08, 11:31
IMHO vallen nagios en mrtg niet met elkaar te vergelijken. Je moet mijn inziens beiden hebben. Het een voor stukje capaciteits management (forecasting) en trend analyse en daarnaast een monitoring systeem ala nagios die je alarmeert bij daadwerkelijke problemen. Vervolgens kun je ter ondersteuning van onderzoek van het probleem de grafieken die mrtg / cacti maken gebruiken.

ju5t
18/03/08, 11:35
Wij gebruiken Zabbix voor zowel monitoring als trend analyses. Mollie heeft hier een bash script voor wat je kunt koppelen voor SMS monitoring.