PDA

Bekijk Volledige Versie : MX record naar <ip>/exchange?



hires
13/03/08, 21:46
MX record vraagje:

Ik heb standaard in DNS staan:

mail MX 10
mail A <ip adres>

Een klant wil alle mail doorverwijzen naar:
http://<ipadres>/exchange

ik wilde aanmaken:
mail MX 10
mail A <ipadres>/exchange

maar dat mag niet. Dus heb ik <ipadres>/exchange aangepast naar alleen het <ipadres> en dat mag wel, maar de vraag is dan: komt alle mail voor dit domein dan wel op de juiste plek terecht --> is het ip adres voldoende om de exchange server te laten snappen dat het voor hem is en hij deze als mail moet behandelen?

Tweede punt: ik heb ook mensen gezien die i.p.v. een A record voor 'mail' aan te maken, een CNAME record aanmaken. Daar blijkt het doorsturen van mail ook wel gewoon te werken, maar volgens mij is een CNAME record hier toch niet nodig; wat is het verschil?

Bij voorbaat dank.

royen99
13/03/08, 21:51
Zorg ervoor dat exchange luistert op port 25 van jouw <IP> en mail wordt hier dan keurig afgeleverd.
Voor een MX records dien je in feite een hostnaam op te geven (bv mail.domein.nl), en een A records voor dit naampje naar een IP.

Dus bv:


domein.nl. IN MX 20 mail
mail.domein.nl. IN A 127.0.0.1

crazycoder
13/03/08, 22:26
Tweede punt: ik heb ook mensen gezien die i.p.v. een A record voor 'mail' aan te maken, een CNAME record aanmaken. Daar blijkt het doorsturen van mail ook wel gewoon te werken, maar volgens mij is een CNAME record hier toch niet nodig; wat is het verschil?

Voor mx records gebruikt men een A record. Het voorbeeld van royen99 klopt wat dat betreft, zou wel het juiste ip adres erin zetten :)

E-mail komt dan gewoon aan en zij kunnen met naam of ip van het A record /Exchange hun mail lezen.

hires
13/03/08, 22:33
Moeten zij, of ik, dan nog ergens '/exchange' invullen, of is het ip adres genoeg? Ik kan het in dns /exchange niet samen met het ip adres invullen, vandaar.

crazycoder
13/03/08, 22:44
Moeten zij, of ik, dan nog ergens '/exchange' invullen, of is het ip adres genoeg? Ik kan het in dns /exchange niet samen met het ip adres invullen, vandaar.
Dat kan inderdaad niet in de DNS. Zij moeten het gewoon in hun browser inkloppen.

hires
13/03/08, 22:48
Ja, precies, voor het opvragen. Maar de exchange server gaat dus wel alle mail ontvangen als ik dit heb ingesteld:

mail MX 10
mail A <ip-adres v.d. exchange server zonder '/exchange'>

double check... :o

En is het luisteren naar mijn server een keiharde must of een 'vergemakkelijking'?

crazycoder
13/03/08, 22:50
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Als hun server tenminste goed geconfigureerd is. Maar dat is HUN probleem.

Ik weet niet wat jij met "luisteren naar" bedoel. Als jij hun domeinnaam host en de DNS beheer dan gebeurt dat wat jij wil/opleg.

hires
13/03/08, 22:55
Dank. :D
Heb ik altijd 's winters.. het double-check virus.

Enorm bedankt.

Mikey
13/03/08, 23:33
geen mx resulteerd altijd in een lookup terug naar het A record van het domein. Mocht deze ook naar die server wijzen dan is dat een oplossing die altijd werkt.

crazycoder
13/03/08, 23:37
geen mx resulteerd altijd in een lookup terug naar het A record van het domein. Mocht deze ook naar die server wijzen dan is dat een oplossing die altijd werkt.
Dat is geen oplossing die je in een professionele omgeving wil hebben.

Mikey
14/03/08, 00:15
Dat is geen oplossing die je in een professionele omgeving wil hebben.

meningen verschillen, deze optie staat vermeld in het smtp rfc. Mocht de betreffende MTA er niet mee om gaan zegt dat meer over de werking daarvan dan je setup. Overigens is de MX enkel om prioriteiten op te stellen met een opvolgende waarde ;)

heb even voor je gezocht, punt 5:

If no MX records are found, but an A RR is found, the A RR is treated as if it was associated with an implicit MX RR, with a preference of 0

DiedX
14/03/08, 09:33
Dat is geen oplossing die je in een professionele omgeving wil hebben.
Dat is toch echt de RFC inderdaad :)

crazycoder
14/03/08, 09:59
Het zal, behoudens wellicht een enkele mta die het niet lust, of antispam maatregelen die kijken of er werkende mx records zijn, wel werken.

Zou je het daarom toe willen passen? Behoudens wellicht een heel enkele uitzondering niet.

Mikey
14/03/08, 10:57
Het zal, behoudens wellicht een enkele mta die het niet lust, of antispam maatregelen die kijken of er werkende mx records zijn, wel werken.

Zou je het daarom toe willen passen? Behoudens wellicht een heel enkele uitzondering niet.

Moeite met toegeven oid ?

De beschreven methode is gewoon een correcte, wat ik al eerder zei mocht een MTA en in jouw aangehaalde antispam maatregel daar niet mee om kunnen gaan, zit het probleem toch echt daarin. Rfc's zijn er niet voor niets, hierin bepaald men de standaard en legt deze dan ook voor gebruik in vast.

Geef me nu maar gewoon gelijk, of geef je eigen ongelijk toe ;)

// een kleine edit, wij passen dit inderdaad toe bij migraties en verhuizingen. Bepalend wat er gebeuren moet, maar hiermee dwingen wij maximaal af wat er moet gebeuren. Een kleine situatie schets bij een mail cluster die verhuisd moest worden. Tijdelijke slurper opgezet op nieuwe lokatie, cluster verhuizen en met de slurper opgevangen mail uiteindelijk aan cluster feeden.

Randy
14/03/08, 11:12
Volgens de RFC heeft Mikey inderdaad volledig gelijk, echter geen MX record hebben betekend ook dat veel providers je mail als spam gaan zien.

Mikey
14/03/08, 11:25
dat is dan een tekortkoming van party x ;)

crazycoder
14/03/08, 12:53
Moeite met toegeven oid ?

De beschreven methode is gewoon een correcte, wat ik al eerder zei mocht een MTA en in jouw aangehaalde antispam maatregel daar niet mee om kunnen gaan, zit het probleem toch echt daarin. Rfc's zijn er niet voor niets, hierin bepaald men de standaard en legt deze dan ook voor gebruik in vast.

Geef me nu maar gewoon gelijk, of geef je eigen ongelijk toe ;)

Ik heb aangegeven dat de door jou genoemde methode zal werken, dat het werkt is en was mij al lang bekend.

Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt.

Mikey
14/03/08, 13:02
Ik heb aangegeven dat de door jou genoemde methode zal werken, dat het werkt is en was mij al lang bekend.

Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt.

->| ...

Gandhi
11/03/09, 18:58
Hoi,

Ik weet dat ik hier waarschijnlijk niet juist zit, maar toch.

Ik zit klem met exchange.

Ik heb exchange 2003 geinstalleerd maar kom niet verder met het configureren. Kan en wil iemand mij helpen?

Ik kan nl. geen handleiding vinden op internet die het makkelijk uitlegt!

Alvast bedankt

Randy
11/03/09, 19:01
Draadje openen in personeel gezocht en iemand inhuren?