PDA

Bekijk Volledige Versie : xen problemen ubuntu



blieb
12/03/08, 15:52
Hoi,

Ik heb een tijd een xen gedraait op debian, dit werkte probleemloos.

Echter heb ik nu een nieuwe server ervoor, en heb daar ubuntu gezet. Waarom? nou er staat een nieuwere versie van xen in de packages dus had er vertrouwen in dat het weer stabiel zou zijn.

Ik heb xen geinstalleerd met "apt-get install ubuntu-xen-server" en heb de vpsjes overgeplaatst vanaf oude server. Eerst boote die servers allemaal niet, bleven hangen bij hwclock (ook als je nieuwe vps installeerd) dus ik dat aangepast zodat het wel werkt.

Maar nu merk ik dat de vpsjes plots kernel panic krijgen. en er is een slechte verbinding tussen de vpsjes zelf (heel traag als ze informatie gaan uitwizzelen via http bijvoorbeeld)

Iemand die weet hoe ik deze 2 problemen kan oplossen? of moet ik gewon weer debian op die bak zetten en oudere versie draaien (dat was opzich heeeeel stabiel)
of natuurlijk zelf compilen op debian.

xabin
12/03/08, 16:03
Nieuwer hoeft niet stabieler te zijn ;)

NextIT
12/03/08, 16:11
Ikzelf heb gemerkt dat vooral de Ubuntu Xen kernel niet erg stabiel is en voor veel problemen zorgt. Daarom maak ik gebruik van de officiële Xen kernel, te downloaden via Xen.org. Ik maak wel gebruik van de hypervisor en andere Xen packages uit de Ubuntu repository.

Michel1988
13/03/08, 13:32
Ikzelf heb gemerkt dat vooral de Ubuntu Xen kernel niet erg stabiel is en voor veel problemen zorgt. Daarom maak ik gebruik van de officiële Xen kernel, te downloaden via Xen.org. Ik maak wel gebruik van de hypervisor en andere Xen packages uit de Ubuntu repository.

De juiste oplossing! :cool:

kring
15/03/08, 00:04
Ik heb zelf ook problemen gehad, op een gegeven moment stond de tijd in al mijn VPS-en ergens in 2200 of zo.

Mijn oplossing is de volgende:
- zet xen.independent_wallclock=1 in /etc/sysctl.conf op alle domU's
- voeg aan het Xen configfile toe voor iedere domU:
extra="clocksource=jiffies" (of voeg toe aan een bestaande extra= regel)
- voeg 'clocksource=jiffies' ook toe aan /etc/grub/menu.lst bij de xen kernel (achter de module /boot/vmlinuz-2.6.xxx regel)

Sinds die tijd geen problemen meer gehad.

NextIT
15/03/08, 13:12
Sinds die tijd geen problemen meer gehad.
Ik had die informatie ook gevonden en toegepast, maar kreeg met de Ubuntu kernel toch na enkele dagen onverklaarbare kernel panics op de DomU systemen. Ik zou toch adviseren die enigszins verouderde (2.6.8) officiële Xen.org kernel te gebruiken.

blieb
25/03/08, 13:34
hmm heb nu kale installatie gedaan en proberen xen te compilen, ik kom er echter achter dat kernel 2.6.18 mijn moederbord niet 100% ondersteunt waardoor het systeem niet kan opstarten.

Is er een manier om een nieuwere kernel te gebruiken voor xen? heb namelijk al zitten zoeken maar vind geen weg. Heb nu de ubuntu kernel er weer bijgepakt :(

gjtje
25/03/08, 13:57
Je kan iedere kernel gebruiken die je wilt, alleen dan met je handmatig de Xen patches installeren.

Mark17
25/03/08, 14:16
Je kunt gewoon een nieuwe kernel pakken (en als je het via apt-get wil doen dan moet je mogelijk een andere kernel pakken, als ik me niet vergis heeft ubuntu 2 kernels met xen via apt-get beschikbaar).

NextIT
25/03/08, 14:20
Je kan iedere kernel gebruiken die je wilt, alleen dan met je handmatig de Xen patches installeren.
Als jij weet waar ik Xen patches voor kernels anders dan 2.6.18 kan downloaden, hoor ik dat graag, want volgens mijn informatie ondersteunt Xen officieel alleen de 2.6.18 kernel.

hrodenburg
25/03/08, 15:07
2.6.18.8 om precies te zijn momenteel. Welk onderdeel van je server werkt niet met 2.6.18.8 dan? als het je storage is, kun je die misschien even met de hand patchen in 2.6.18.8?
Hier trouwens ook teveel problemen met de 2.6.22 xen kernel van ubuntu. Gewoon lekker stable 2.6.18.8 draaien...

blieb
25/03/08, 15:12
2.6.18.8 om precies te zijn momenteel. Welk onderdeel van je server werkt niet met 2.6.18.8 dan? als het je storage is, kun je die misschien even met de hand patchen in 2.6.18.8?
Hier trouwens ook teveel problemen met de 2.6.22 xen kernel van ubuntu. Gewoon lekker stable 2.6.18.8 draaien...

Het is de storage, en het netwerk. had opgegeven moment de storage aan de praat, maar kreeg ik een kernelpanic voor mijn netwerkdriver. waar ik wel eens vaker mee heb zitten stoeien op een server met kernel 2.6.18 :(

Wordt gewoon tijd om xen default in de orginele kernels te plaatsen denk ik :P

gjtje
25/03/08, 15:14
Of hardware kopen dat past bij waar je het voor wilt gebruiken. ;)

De patches zitten in de gentoo portage tree dus geen idee waar die vandaan komen. Zelf zitten we nu op 2.6.20, maar .21 is ook beschikbaar.

blieb
25/03/08, 20:19
Of hardware kopen dat past bij waar je het voor wilt gebruiken. ;)

De patches zitten in de gentoo portage tree dus geen idee waar die vandaan komen. Zelf zitten we nu op 2.6.20, maar .21 is ook beschikbaar.

Dus ik moet oudere hardware kopen? waarom make hun het niet gewoon standaard mogelijk op een nieuwere kernel :P

zou ik die gentoo patches ook voor ubuntu/debian kunnen gebruiken? of kan ik dan beter de ubuntu 2.6.22 source erbij pakken? (misschien werkt dat zelf compilen wel beter dan hun image gebruiken)

hrodenburg
25/03/08, 20:43
denk dat zelf compilen niet gaat helpen. je blijft gewoon bijv. vage clock problemen houden met 2.6.22. dat is gewoon niet compatible. Ik denk dat het voor xen ook lastig is om dit continue bij te houden.
Toch ben ik wel benieuwd welke hardware nu precies problemen geeft. Bij 3ware heb ik bijv. gewoon de drivers gepatcht in 2.6.18. Netwerk drivers zijn vast ook wel apart te vinden? Als je bijv. problemen hebt met nieuwe intel kaarten kun je de drivers gewoon downloaden van http://support.intel.com.