PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke OS?



tvdh
11/03/08, 15:23
Hallo,
Nu heb ik op mijn thuisserver ubuntu draaien, en kan hier al aardig mee uit de voeten.
Ik ga binnenkort de server vervangen, maar ik weet niet welk os ik er het beste op kan zetten, ik zou het wel fijn vinden weer iets nieuws te leren.

Specs:
Amd athlon xp 1800+
tussen 512 en 1gb ram

Wat moet er op draaien
Apache, en alles voor een webserver, zoals mysql en smtp ed.
ISPConfig, of vhcs(welke raden jullie aan?)
VMware
Teamspeak
Shoutcast

Op de huidige server loopt dit allemaal wel goed.

Ik zit te twijfelen tussen de volgende besturingssystemen:
CentOS
Debian
Ubuntu
Fedora
Suse

Welke zou ik het beste kunnen nemen?
Of raden jullie nog andere aan?
En ik had graag dat de pakket beheerder die erbij zit af en toe een nieuwe php versie ed. inzit.

Zelf zat ik te denken aan centos, maar is dat wat?

Alvast bedankt!

KDISS
11/03/08, 15:28
Wij gebruiken op onze eigen systemen en voor klanten ook CentOS en het bevalt prima :) Eigenlijk is het qua linux allemaal gewoon wat jij het beste vindt aanvoelen, qua support zit het iig bij alles wat je noemt wel goed. Maargoed, persoonlijk som ik ze altijd zo op:

CentOS - servers
Debian - servers
Ubuntu - desktops
Fedora - desktops
Suse - workstations
Slackware/Gentoo - rommelen/zandbak

tvdh
11/03/08, 15:41
Ik ga debian en centos beide eens proberen, maar debian lijkt me zeer handig vanwege vhcs.

Welke moet ik kiezen voor debian?
[ ] debian-40r3-i386-DVD-1.iso 17-Feb-2008 12:42 4.4G
[ ] debian-40r3-i386-DVD-2.iso 17-Feb-2008 12:45 4.4G
[ ] debian-40r3-i386-DVD-3.iso

Of allemaal?

KDISS
11/03/08, 16:05
vhcs?


http://milw0rm.com/exploits/5224
Niet doen dus. Probeer dan de fork/opvolger van dat project, die is nog wel ok dacht ik. Het allerbeste is om een DirectAdmin license te pakken, maargoed ;)

edit:
Van debian zou ik gewoon de netinst CD pakken, das 1x 150mb ofzo.

tvdh
11/03/08, 17:02
Nog iemand suggesties voor OS?

Randy
11/03/08, 18:59
Voor een serverOS is het belangrijk dat er lange support / updates bij geleverd worden. CentOS (Redhat based) is erg makkelijk. Wil je een debian based systeem, kies dan een LTS-versie van Ubuntu. En nee, Ubuntu is niet enkel een desktop OS zoals eerder gesteld werd. (Zoals Fedora wel is).
Verder met je virtualisatie even kijken of XEN niet beter is. Het systeem is misschien ietwat langzaam voor VMWare in verband met de overhead.

Als controlpanel zou ik DirectAdmin gebruiken. Plaats je hem (eerst) thuis of in een datacentrum?

tvdh
11/03/08, 20:15
Ja de server wordt voor thuis, nu draai ik ispconfig, maar vhcs lijkt me in princiepe ook wel wat.
Ik ga nu debian en centos beide even installen, zodat ik kan kijken wat het handigst is.
Ik ben wel het apt-get systeem gewent, of maakt dat niet zoveel uit met yum?

SF-Jeroen
11/03/08, 20:19
Apt-Get en Yum zijn redelijk hetzelfde.

speedbox
11/03/08, 20:32
Ik gebruik zelf:
Debian en Fedora

Deimos
11/03/08, 21:39
Als je nog openstaat voor andere suggesties, FreeBSD is een zeer stabiel OS dat inzetbaar is voor diverse taken.

Gh0sty
11/03/08, 22:24
Inderdaad, freebsd ook een goed alternatief.

tvdh
12/03/08, 09:47
Maar Freebsd is weer een stuk moeilijker of niet?
Ik heb er nu even debian opgezet, en ik moet zeggen dat het goed bevalt.
Ik twijfel alleen nog welk controlpanel.
Ik wil wel graag een gratis.
ISPConfig, of ispcp of vhcs of iets anders?
Graag jullie advies.

Wanneer ik er debian 4 op wil zetten, zet hij er debian lenny/sid op, is dit beter, of kan ik beter anders doen?