PDA

Bekijk Volledige Versie : Function php include file maakt webpagina laattijd langzaam?



guacharo
10/03/08, 23:06
Beste mensen,
Ik heb een profielsite en zodra er veel mensen online komen (17:00uur - 21:00uur) laden de pagina's vrij langzaam/niet snel. Ik vroeg me af waaraan dit kan liggen? De CPU van mij server staat op 100% en wankelt vaak snel naar beneden en weer omhoog. De server heeft een Intel(R) Xeon(R) CPU 3050 @ 2.13 GHz met 1 GB RAM en Windows 2003 web edition. Ik draai Apache met PHP en MySQL. Kan het misschien liggen aan dat ik een functions.inc.php bestand include in het begin van de pagina welke 93KB groot is en 2667 regels bevat?
Met vriendelijke groet,
Jeroen

brinkie
10/03/08, 23:12
Gooi d'r eens wat meer geheugen tegen aan.. (maar kijk eerst welk proces dit veroorzaakt, dat zal je toch kunnen zien, neem ik aan?).

Triloxigen
10/03/08, 23:14
Een include trekt niet zoveel, als het functies zijn die niet gebruikt worden doet het ook niet veel. Maar om functies erin te hebben staan die voor die pagina niet gebruikt zijn is het natuurlijk sonde.

Maar veel profielen scripts zijn echt ontzettend slecht geschreven, ik dnek dat het voor een groot deel aan de gehele code zelf ligt.

Ramon Fincken
10/03/08, 23:20
idd, grote kans dat er queries niet effiecent zijn geschreven of connecties erg lang openstaan.

crazycoder
11/03/08, 00:11
Schakel services uit die niet nodig zijn, steek er 1 GB extra in.

Verder:
- queries
- indexen

Overweeg, als het allemaal niet voldoende helpt, om caching te gaan regelen.
Een andere mogelijkheid is door min of meer statische pagina's naar disk te schrijven en via een geplande taak bij laten werken.

Gooi windows er vanaf en upgrade naar linux :) maar dat zal niets oplossen als de andere punten niet in orde zijn.

hax0r
11/03/08, 02:42
Beste mensen,
Ik heb een profielsite en zodra er veel mensen online komen (17:00uur - 21:00uur) laden de pagina's vrij langzaam/niet snel. Ik vroeg me af waaraan dit kan liggen? De CPU van mij server staat op 100% en wankelt vaak snel naar beneden en weer omhoog. De server heeft een Intel(R) Xeon(R) CPU 3050 @ 2.13 GHz met 1 GB RAM en Windows 2003 web edition. Ik draai Apache met PHP en MySQL. Kan het misschien liggen aan dat ik een functions.inc.php bestand include in het begin van de pagina welke 93KB groot is en 2667 regels bevat?
Met vriendelijke groet,
Jeroen

PHP op windows is sowieso een slecht idee maar dat terzijde.

Elke file die je aanroept (dus laad, middels b.v. include) kost je disk I/O.
Ik weet niet of er PHP caches zijn voor wintendo. Maar die voorkomen dat een veel gebruikte include file telkens van disk geladen moet worden.

chielsen
11/03/08, 07:02
Op mijn dev pc met win xp kost het inderdaad veel tijd om bestanden te includen, echt hier heb ik op mijn servers vrij weinig last van. Ik zou eens goed kijken of je harde schijf nog lekker werkt. Ook zou ik er zeker nog een gig ram bij doen.
Je kan met zend platform/debugger kijken wat er traag is. Eerste 30 dagen is gratis.

Wemag
11/03/08, 07:44
Je kunt ook wat benchmarking inbouwen in je script. Is een handige manier om even snel te kijken wat het traagste stuk code is. Vaak wordt daar deze funcite voor gebruikt:
http: // nl3 . php . net/microtime