PDA

Bekijk Volledige Versie : Foutieve factuur



Planera
10/03/08, 20:43
Hallohallo,

Onlangs heb ik een foutieve factuur verzonden (nog niet voldaan), nu zal ik deze dus moeten crediteren en een nieuwe factuur versturen.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Stuur ik een losse creditfactuur en daarnaast een losse nieuwe factuur? Of kan ik gewoon een nieuwe factuur uitschrijven en daarop de creditering van de foutieve vermelden?

WF WebHosting
10/03/08, 20:46
Wij sturen zoiets altijd apart.
Dus eerst crediterings factuur dan pas de nieuwe

Groet,

Blade

t.bloo
10/03/08, 21:13
Als het ooit nodig is, dan sturen we gewoon in 1 envelop zowel een crediteringsfactuur als een nieuwe factuur. Losse creditering vindt de boekhouder fijn.

crazycoder
10/03/08, 21:25
Ligt eraan wat het probleem is. Stel je hebt voor iets teveel in rekening gebracht, dan stuur je een creditnota voor het teveel gefactureerde bedrag.
Klopt de hele factuur voor geen meter, volledig crediteren en een nieuwe schrijven.

Je mag in principe wel een eerder gefactureerd product crediteren en op dezelfde factuur het juiste product zetten.

Zorg in ieder geval voor een goede omschrijving zodat je ook weet waar het over ging als je ooit controle krijg van de belastingdienst.

Planera
10/03/08, 21:27
Het was inderdaad ook mijn idee om beiden gewoon gelijktijdig (apart afgedrukt) te versturen. Maar op andere plekken op het internet kwam ik allerlei andere (soms meest vreemde) mogelijkheden tegen.

AlfaHosting
10/03/08, 21:31
Hallohallo,

Onlangs heb ik een foutieve factuur verzonden (nog niet voldaan), nu zal ik deze dus moeten crediteren en een nieuwe factuur versturen.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Stuur ik een losse creditfactuur en daarnaast een losse nieuwe factuur? Of kan ik gewoon een nieuwe factuur uitschrijven en daarop de creditering van de foutieve vermelden?

Apart crediteringsfactuur met verwijzing naar het foutieve factuur en daarna een nieuw factuur aanmaken.

umf
10/03/08, 23:01
je kan toch ook een nieuwe factuur sturen en een brief bij sturen dat ze de oude als
niet verzonden beschouwen ?

crazycoder
10/03/08, 23:03
je kan toch ook een nieuwe factuur sturen en een brief bij sturen dat ze de oude als
niet verzonden beschouwen ?
Nee, want dan klopt je eigen boekhouding niet meer. Daarnaast loop je de kans dat de klant de factuur toch ingeboekt laat staan en ten onrechte btw aftrek geniet. Goede kans dat je daar zelf problemen mee krijg.

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om dit boekhoudkundig correct af te handelen?

Planera
10/03/08, 23:13
Nee, want dan klopt je eigen boekhouding niet meer. Daarnaast loop je de kans dat de klant de factuur toch ingeboekt laat staan en ten onrechte btw aftrek geniet. Goede kans dat je daar zelf problemen mee krijg.

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om dit boekhoudkundig correct af te handelen?

Klopt, moeilijk is het niet, dat was ook niet de insteek van dit topic. Wát ik moet doen was me al duidelijk, daar zijn bijvoorbeeld de bronnen van de belastingdienst duidelijk genoeg over.

En hoe ik het verder aanpak is ook niet zo heel belangrijk, dit zijn toch incidenten die ik niet wekelijks tegen kom. Maar ik was wel benieuwd wat nou het handigst is en hoe anderen het doen.

crazycoder
10/03/08, 23:56
Klopt, moeilijk is het niet, dat was ook niet de insteek van dit topic.
Dat snap ik, vind het wel jammer dat er altijd mensen zijn die suggesties gaan doen die het midden houden tussen twijfelachtig en fraude :)

ict-serv
11/03/08, 01:01
2 facturen maken, de ene is een credit en de ander de nieuwe factuur. Daarna deze apart versturen.

umf
11/03/08, 13:08
Nee, want dan klopt je eigen boekhouding niet meer. Daarnaast loop je de kans dat de klant de factuur toch ingeboekt laat staan en ten onrechte btw aftrek geniet. Goede kans dat je daar zelf problemen mee krijg.

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om dit boekhoudkundig correct af te handelen?

je hebt hierover wel gelijk maar degene die de factuur verkeerd inboekt ondanks dat ie een nieuwe krijgt pleegt toch fraude
al is het niet veel het blijft valsheid in geschrifte dan lijkt me dit dat het de fout van de klant is

Wij bestellen bijvoorbeeld geregeld camera onderdelen
sommige dingen staan wel op factuur maar zijn niet meer voorradig
de leverancier stuur dan een nieuwe factuur toe zonder de niet-geleverde items

de originele moeten we dan terug sturen ok bij mailtjes gaat dit lastig

jeffrey
12/03/08, 17:06
Wij maken dan een creditfactuur aan voor de factuur met daarop een verwijzing naar de factuur, bijvoorbeeld:

Corresponderende factuur: F002348

Eerst de creditfactuur verzenden, daarna de nieuwe factuur.

Planera
12/03/08, 17:28
Ik dank u allen hartelijk en ik denk dat de handigste en overzichtelijkste manier inderdaad het hier vaak genoemde apart crediteren en factureren is.

umf
13/03/08, 11:00
Wij maken dan een creditfactuur aan voor de factuur met daarop een verwijzing naar de factuur, bijvoorbeeld:

Corresponderende factuur: F002348

Eerst de creditfactuur verzenden, daarna de nieuwe factuur.

maar krijgt degene een nieuwe factuur nummer
met dat de oude word gecrediteerd ? of zelfde factuurnummer ?

dreamhost_nl
13/03/08, 11:26
Een nieuw factuurnummer uiteraard. Je kunt niet twee keer hetzelfde factuurnummer uitgeven (tenzij je creditfacturen anders nummert als factuurnummers).

galious
13/03/08, 14:46
je hebt hierover wel gelijk maar degene die de factuur verkeerd inboekt ondanks dat ie een nieuwe krijgt pleegt toch fraude
al is het niet veel het blijft valsheid in geschrifte dan lijkt me dit dat het de fout van de klant is
Tenzij hij de factuur heeft voldaan terwijl de nieuwe factuur nog onderweg was naar hem. dan zal hij hem toch _moeten_ boeken.

groeten,

Martin

Planera
13/03/08, 19:31
Een nieuw factuurnummer uiteraard. Je kunt niet twee keer hetzelfde factuurnummer uitgeven (tenzij je creditfacturen anders nummert als factuurnummers).

Bovendien kun je niet verwijzen naar de foute factuur (op je creditfactuur) als zowel de foute als de goede factuur hetzelfde nummer hebben.

t.bloo
14/03/08, 12:11
degene die de factuur verkeerd inboekt ondanks dat ie een nieuwe krijgt pleegt toch fraude

nee hoor, als ik een factuur krijg dan mag ik die gerust inboeken en betalen, daar is juist die credit factuur voor om dat recht te trekken.

gregoryvdw
29/03/08, 11:18
Een foute factuur moet steeds via creditnota worden geannuleerd en dan moet er een nieuwe (met nieuw factuurnummer natuurlijk) worden opgesteld. De foute factuur gewoon rechtstreeks aanpassen is wettelijk verboden (hier in België toch zeker). Dit is een bescherming voor zoveel de klant als het bedrijf: een klant zal de laagste van de twee facturen betalen en het bedrijf zal de hoogste willen ontvangen; want welke is nu de juiste?


Tenzij hij de factuur heeft voldaan terwijl de nieuwe factuur nog onderweg was naar hem. dan zal hij hem toch _moeten_ boeken.

Sowieso moet alles worden geboekt; de eerste (foute) factuur, de creditnota én de nieuwe (juiste) factuur. De BTW durft nl. al eens zakelijke klanten van bedrijven controleren of zij deze facturen ook boeken (en dus niet weggooien en "in het zwart betalen").

Wat ook een mogelijkheid is (maar dit kan je eigenlijk enkel doen bij maandelijkse facturen voor dezelfde dienst en dezelfde klant), is gewoon de eerstvolgende maandafrekening het teveel gefactureerde (of betaalde) bedrag aftrekken.

crazycoder
29/03/08, 11:45
Wat ook een mogelijkheid is (maar dit kan je eigenlijk enkel doen bij maandelijkse facturen voor dezelfde dienst en dezelfde klant), is gewoon de eerstvolgende maandafrekening het teveel gefactureerde (of betaalde) bedrag aftrekken.
Het mogen ook andere producten/diensten zijn. Zelfde klant lijkt mij wel logisch :)

Het is verstandig om zoiets met de klant te bespreken. Niet iedereen accepteert dit of wil dit accepteren.