PDA

Bekijk Volledige Versie : Serverload, hoog of niet



phntje
01/03/08, 18:04
Met mijn huidige host heb ik een redelijk hoge server load.

Server Load: 10.80 (4 cpus) is het soms, is dit hoog? Dat bolletje in cPanel staat dan te flikkeren in het rood, dus waarschijnlijk wel.

Maar hoeveel server load laten jullie toe aan jullie klanten en is dit eigenlijk veel?

Server Load: 10.80 (4 cpus)

Grtz

Hoeveel is dit in percentage?

AlfaHosting
01/03/08, 18:40
Met mijn huidige host heb ik een redelijk hoge server load.

Server Load: 10.80 (4 cpus) is het soms, is dit hoog? Dat bolletje in cPanel staat dan te flikkeren in het rood, dus waarschijnlijk wel.

Maar hoeveel server load laten jullie toe aan jullie klanten en is dit eigenlijk veel?

Server Load: 10.80 (4 cpus)

Grtz

Hoeveel is dit in percentage?

'Dat bolletje' kan ingesteld worden wanneer dit rood kleurt, dus dat wil niet veel zeggen. Een load van 10.80 is erg hoog indien dit constant is, niet als het een piek is. Wat is de gemiddelde load ?

SF-Jeroen
01/03/08, 19:28
Mijn huidige load op een van mijn servers is bijvoorbeeld 0.24, 0.27, 0.21. Maar pieken kunnen (veel) hoger zijn.

10 constant zou ik toch eens een andere host gaan zoeken, ik heb dat met een Cpanel-host in de VS ook gehad, maar dan met een load van 20-48 constant

dreamhost_nl
01/03/08, 19:52
Kun je via WHM dan niet gemakkelijk achterhalen waar het probleem zit? Wellicht dat het slechts een gebruiker is die met slechte gescripte scripts de server op hol stuurt.

eszet
02/03/08, 11:46
Server Load: 10.80 (4 cpus)

Grtz

Hoeveel is dit in percentage?

Een load van 1 komt overeen met 100% CPU verbruik, een load van 2 komt overeen met 200% CPU verbruik (een CPU kan in praktijk natuurlijk maar max. 100% aan). In feite moet je het zo zien: bij een load van 1 verwerkt de processor evenveel requests als er binnenkomen. Bij een load van 10 staan er voor elke request die de CPU verwerkt nog tien te wachten in de wachtrij. Bij een load lager dan 1 staat de CPU een deel van de tijd eigenlijk niets te doen. Als er 2 CPU's in het systeem zitten is een load van 2 geen probleem. Bij een systeem met 2 dual cores kan je dus een load van 4 hebben zonder performantie problemen.
Je host beschikt over voldoende tools om na te kijken wat een te hoge load veroorzaakt.

phntje
02/03/08, 16:48
bedankt iedereen, weer iets bij geleerd :D

burne
11/03/08, 10:39
Een load van 1 komt overeen met 100% CPU verbruik, een load van 2 komt overeen met 200% CPU verbruik

Euh.. Nee.

De load zoals linux en bsd die laten zien is de gemiddelde aantal actieve taken in de run-queue gemeten over een seconde, over vijf minuten of over vijftien minuten. Je task-scheduler heeft een lijst van draaiende taken in twee smaken. Taken die slapen en taken die (willen) draaien. Een taak die iets te doen heeft zet een vlaggetje en komt bij de volgende run van de scheduler als actieve taak in de run-queue terecht. Vervolgens krijgt de taak de tijd om z'n ding te doen, en verwijdert de scheduler het 'active'-vlaggetje.

Een taak die altijd wil draaien maar niets doet kan dus een hoge load geven terwijl je CPU idle is. Het makkelijkste voorbeeld is een nfs-mount die stuk is. Nfs wil voortdurend kijken of de nfs-server al weer terug is, dus wil bij iedere gelegenheid draaien, maar is heel snel klaar, want de server is nog steeds stuk. Een dooie nfs-mount verhoogt je load met 1, maar levert een verwaarloosbare CPU-load op. 1000 dooie nfs-mounts leveren je een load van 1000 op, met een CPU die nog altijd nagenoeg niets staat te doen.

Enkel en alleen naar load kijken is dus zinloos. Het geeft je een indicatie van het aantal taken wat wil draaien, maar geen indicatie van de belasting van het systeem. Daarvoor moet je toch echt andere tools (top?) gebruiken.

eszet
12/03/08, 15:17
Het klopt dat op Linux systemen (in tegenstelling tot bv. Solaris) de processen met uninterruptible sleep status (zoals disk I/O) ook worden meegerekend bij de weergegeven load average. (De eerste waarde is trouwens voor de voorbije minuut, niet seconde - maar ik veronderstel dat dat is wat je bedoelde). Vele hangende I/O processen zullen in dat geval inderdaad een hoge gemiddelde load waarde geven, terwijl CPU % daarom niet hoog zal zijn.
Zo zullen bv. ook processen met een lage nice waarde de gemiddelde load doen stijgen, terwijl de CPU hier geen hinder zal van ondervinden.
De weergegeven waardes van gemiddelde load en CPU gebruik geven op zich geen inzicht in de oorzaak. Het is dan een combinatie van tools (top, vmstat, iostat,...) die duidelijkheid moet brengen.

PS: voor diepgaande info over load op Linux: http://www.teamquest.com/resources/gunther/display/5/index.htm