PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN 'blundert' of 'fraudeert' met numerieke domeinen



Senna
01/03/08, 10:06
Die directie van de SIDN, kan die niet direct afgezet worden. Het papieren geneuzel e.d. zijn we al jaren zat. En met de numerieke domeinen is ook iets goed fout gegaan. De belangrijkste domeinnamen (meest waardevol) zijn zo'n beetje allemaal naar 3 partijen gegaan waar MijnAlbum wel een heel groot aandeel heeft.

Zou toch denken als er heel veel aanvragen zijn voor hetzelfde domein er geloot wordt of iets dergelijks, en we niet de eerste op de stapel (of misschien erger, een betaalde relatie) voorrang geven.

Ik geloof toch dat hier wat onderzoek en response van belanghebbende partijen richting de SIDN nodig is. Of ben ik nu paranoia en is er niks aan de hand?

pierce
01/03/08, 10:11
Ik ben het met je eens, het is wel heel vreemd dat vrijwel alle "leuke" domeinnamen naar bijna alleen maar 3 partijen gaan. Een extern onderzoek lijkt me dan ook op zijn minst wel op zijn plaats.

DutchTSE
01/03/08, 10:29
Mogelijk dat de voorzitter van de ISPconnect club hier wat mee kan doen ;)

vsuser
01/03/08, 10:31
Inderdaad, was mij ook al opgevallen... Corrupt zooitje daarzo.

Randy
01/03/08, 11:17
Je nog tijdens de preregistratie de domeinen registreren die je als merk had. Er was dus een goede vorm van bescherming. Verder is het je infrastructuur goed op orde hebben. Maar alle reacties hier komen tot nu toe van niet-SIDN deelnemers die via derden moeten registreren. Blijkbaar vertrouw je daar genoeg op, zeur daar dan ook op.
Voor een klant, de gemeente, moest een netnummer geregistreerd worden en die is er gewoon om 12 uur uitgegaan zonder problemen. En zojuist zag ik in de whois dat die toegewezen was.

crazycoder
01/03/08, 11:29
Je nog tijdens de preregistratie de domeinen registreren die je als merk had. Er was dus een goede vorm van bescherming. Verder is het je infrastructuur goed op orde hebben. Maar alle reacties hier komen tot nu toe van niet-SIDN deelnemers die via derden moeten registreren.
Op de rvdlijst kan je redelijk wat reacties lezen die toch wel een andere kant op wijzen.

Het zou nog wel interessant leesvoer zijn om de logs (if any) van sidn uit te pluizen naar requests van dezelfde deelnemer voor dezelfde naam vanaf verschillende IP adressen.

Het was te verwachten dat een aantal mensen wat meer namen te pakken zouden krijgen, al was het alleen maar omdat ze die via meerdere deelnemers proberen te registreren. Wat je nu zie is gelijk aan de .eu landrush. Een paar bedrijven hadden toen ook alle leuke namen..
Jammer dat sidn daar geen lering uit heeft getrokken.

DutchTSE
01/03/08, 11:30
Je nog tijdens de preregistratie de domeinen registreren die je als merk had. Er was dus een goede vorm van bescherming. Verder is het je infrastructuur goed op orde hebben. Maar alle reacties hier komen tot nu toe van niet-SIDN deelnemers die via derden moeten registreren. Blijkbaar vertrouw je daar genoeg op, zeur daar dan ook op.
Voor een klant, de gemeente, moest een netnummer geregistreerd worden en die is er gewoon om 12 uur uitgegaan zonder problemen. En zojuist zag ik in de whois dat die toegewezen was.
Hoe verklaar jij dan het feit dat er XXXX deelnemers zijn waarvan een groot deel om 12 uur wil indienen.. en er maar 3 registrars zijn die 90% van de topnamen toegewezen krijgt?

Statistisch gezien klopt het van geen kant ;)

Mark17
01/03/08, 11:32
Je nog tijdens de preregistratie de domeinen registreren die je als merk had. Er was dus een goede vorm van bescherming. Verder is het je infrastructuur goed op orde hebben. Maar alle reacties hier komen tot nu toe van niet-SIDN deelnemers die via derden moeten registreren. Blijkbaar vertrouw je daar genoeg op, zeur daar dan ook op.
Voor een klant, de gemeente, moest een netnummer geregistreerd worden en die is er gewoon om 12 uur uitgegaan zonder problemen. En zojuist zag ik in de whois dat die toegewezen was.

Hier is 5 sec. voor 12 uur alles gestart om de mails af te leveren. Tot 5 minuten over 12 was er slechts 1 mail afgeleverd en bij de rest connection time out. Tot 1 uur problemen gehad met de aanvragen afleveren... (zeer veel connection time out).

Hans
01/03/08, 11:32
Van de drie numerieke domeinen die we aangevraagd hebben, hebben we er toch 1 (12345.nl) weten te registreren; valt mij eigenlijk niet tegen.

Borry
01/03/08, 11:36
tot 12 uur kun je niks registreren, was eerst vannacht nog vrij en nu dit:
Date registered: 01-03-2008
Record last updated: 01-03-2008
killhoekstra.nl !

Toon
01/03/08, 11:37
Ik wacht even de livegang DRS af, en dan maak ik de balans op. Vooralsnog van de 20 die ik controleerde , 0 stuks.

We wachten de DRS mailtjes maar af..

DutchTSE
01/03/08, 11:47
Hier is 5 sec. voor 12 uur alles gestart om de mails af te leveren. Tot 5 minuten over 12 was er slechts 1 mail afgeleverd en bij de rest connection time out. Tot 1 uur problemen gehad met de aanvragen afleveren... (zeer veel connection time out).
Tja.. als je 3 partijen hebt die met XX mailservers tegen de SIDN aan lopen te schoppen dan verklaard dat alles :)

davinci
01/03/08, 11:48
hoe kan het dat 026 niet beschikbaar was om te registreren en nu in de whois als regdate 29-2 heeft? en alle overige numerieke domeinen op 1-3??


Domeinnaam 026.nl
Status actief
Houder ROK000672-FUNBT
Rokitel
Westplantsoen 144
2613GP DELFT
Netherlands
Administratieve contactpersoon OKH000071-FUNBT
R.A. Okhuizen
+31 (0)15-2133613
contact@roware.nl
Deelnemer FunBit
Oude Vest 89
2312XT LEIDEN
Netherlands
Technische contactpersonen HAU000242-FUNBT
F.G. Hauwert
+31 (0)715150384
tech@funbit.nl
Domeinnaamservers ns1.fbdns.nl 212.29.160.2
ns2.fbdns.nl 212.29.161.252
Datum registratie 29-02-2008
Datum laatste wijziging 29-02-2008
Administratie door NL Domain Registry

tomzev
01/03/08, 11:53
volgens mij is dat een domeinnaam die uitgesloten was omdat die in de sunrise is aangevraagd

davinci
01/03/08, 11:57
volgens mij is dat een domeinnaam die uitgesloten was omdat die in de sunrise is aangevraagd
nope
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,5560,,,,Lijst_uitgesloten_numerieke_domeinna men.html

AlfaHosting
01/03/08, 12:43
Ruw geschat zie ik dat van al onze aanvragen er toch ongeveer 25% door mijnalbum en ruim de helft door funbit zijn binnengehaald. Lijkt me toch niet geheel eerlijk verlopen te zijn.

Erik H.
01/03/08, 12:54
Tja, dat de "leuke namen" niet bij ons zijn terechtgekomen ... allaa. Maar dat ze bij die 3 partijen zijn ALLEMAAL.... bizar en lijkt toch erg op vuil spel.

Detonator
01/03/08, 13:22
SIDN heeft nadrukkelijk niet gefraudeerd. Het systeem was op een 'first come first serve' basis en degenen met de beste techniek krijgen zo de meeste domeinnamen. Wij hebben een budget van 35.000 euro toegekend aan dit IT-project, en zijn 2 maanden aan het ontwikkelen geweest en hebben 35 mailservers ingezet. Het .nl platform in Nederland is een serieuze investering.

SIDN heeft er veel aan gedaan om dit tot een succes te maken, ook in technisch opzicht. Er was wel degelijk een forse capaciteitsverhoging welke plaatsvond tussen 11.50u en 12.00u op donderdag. Als dit niet was gebeurd, zou mijn bedrijf 94-98%(!) van álle numerieke domeinnamen <= 2100 in handen hebben gehad op dit moment, en zou ook ik hebben geconcludeerd dat SIDN een steekje heeft laten vallen. Dit was nu niet het geval. SIDN heeft zich goed ingezet voor een eerlijke distributie, en het resultaat is een verdeling van de domeinen naar rato van investering.

Jappie Hoekstra
Directeur
Hoekstra Media BV / MijnAlbum BV

BsHosting
01/03/08, 13:29
Als het eerlijk was gegaan ga je ook geen 35 mailservers inzetten.

Dan moet je het ook gewoon op de normale manier doen dus met 1 mailserver.

Vies spelletje als je het mij vraagt.

RikkiLake
01/03/08, 13:32
Als het eerlijk was gegaan ga je ook geen 35 mailservers inzetten.

Dan moet je het ook gewoon op de normale manier doen dus met 1 mailserver.

Vies spelletje als je het mij vraagt.

Inderdaad. Op deze manier hebben ze door hun mailflood aan aanvragen simpelweg de toegang voor andere deelnemers als het ware geblokkeerd. Zeer vies spelletje.

BsHosting
01/03/08, 13:34
Het zou de SIDN sieren om deze 3 partijen al hun domeinen alsnog af te pakken doordat ze niet op de normale legale wijze verkregen zijn.

35 mailservers inzetten vind ik meer FRAUDE dan first come first serve.

crazycoder
01/03/08, 13:40
Het zou de SIDN sieren om deze 3 partijen al hun domeinen alsnog af te pakken doordat ze niet op de normale legale wijze verkregen zijn.

35 mailservers inzetten vind ik meer FRAUDE dan first come first serve.
Je kan het een deelnemer niet verwijten dat deze gebruik maakt van een gat in de regelgeving.

adknoth
01/03/08, 13:48
Zijn er al mensen die juridische stappen overwegen ?

crazycoder
01/03/08, 13:48
SIDN heeft nadrukkelijk niet gefraudeerd. Het systeem was op een 'first come first serve' basis en degenen met de beste techniek krijgen zo de meeste domeinnamen.
Ik snap dat jij jezelf nu een veer in je achterste wil steken, maar het is in dit geval natuurlijk niet de beste techniek. Er zijn meer dan voldoende registrars die in staat zijn om een fors aantal servers voor dit doel in te zetten.


Zijn er al mensen die juridische stappen overwegen ?
Ik zie niet zo snel tegen wie je juridische stappen wil gaan nemen.

adknoth
01/03/08, 13:54
Ik weet het niet hoor maar in de reactie van meneer mijnalbum bv lijkt het erop alsof hij om 11.50 uur al is gaan indienen? Of sla ik de plank nu mis?

SF-Jeroen
01/03/08, 13:55
In andere woorden hij heeft een soort van DoS aanval op de SIDN gedaan.

DeziWeb
01/03/08, 14:03
In andere woorden hij heeft een soort van DoS aanval op de SIDN gedaan.


Exact, dit heeft niets met de beste techniek te maken, maar de boel platgooien met 35 servers, en daarmee de andere deelnemers uitsluiten, ...

Een echte 'eerlijke gang van zaken' vind ik dit niet echt.

Aan de andere kant, vind ik dat de SIDN daar beter op had moeten letten en van te voren maatregelen moeten treffen tegen deze manier van indienen.

adknoth
01/03/08, 14:11
De eerlijkste manier is om meneer zijn domeintjes gewoon weer in te trekken, trouwens, gewoon nieuwe landrush houden. Ik ben er niet erg content mee, heb er een paar binnen getrokken zag ik al maar goed de beste gaan je neus voorbij.

SF-Jeroen
01/03/08, 14:13
De eerlijkste manier is om meneer zijn domeintjes gewoon weer in te trekken, trouwens, gewoon nieuwe landrush houden. Ik ben er niet erg content mee, heb er een paar binnen getrokken zag ik al maar goed de beste gaan je neus voorbij.

Lijkt me lastig hoor, want dat zullen rechtzaken worden dan, hij zal echt niet zomaar de domeinen weggeven na zo'n "investering" . Daarnaast moet je dus bewijzen dat het ging om een illegale actie en niet gewoon om een gat in de regels bij SIDN

AlfaHosting
01/03/08, 14:18
Je kan het een deelnemer niet verwijten dat deze gebruik maakt van een gat in de regelgeving.

Klopt, is wel erg nalatig van SIDN, men had kunnen weten dat dergelijke zaken zouden gebeuren. En natuurlijk zal het ook deze keer stil blijven van die kant uit of gaat het goedgepraat worden.

Benieuwd of ISPconnect de belangen zal gaan verdedigen.

adknoth
01/03/08, 14:18
Nou volgens mij was 12.00 uur ook 12.00 uur en niet 11.50 uur... dat vind ik al gewoon niet kloppen.

martysmarty
01/03/08, 14:18
Lijkt me lastig hoor, want dat zullen rechtzaken worden dan, hij zal echt niet zomaar de domeinen weggeven na zo'n "investering" . Daarnaast moet je dus bewijzen dat het ging om een illegale actie en niet gewoon om een gat in de regels bij SIDN

En dat zal dan wel per domein weer uitgevochten worden, wat eeuwig zal duren.

tomzev
01/03/08, 14:22
volgens mij is het zo gegaan dat de genoemde partijen voor 12:00:01 zijn begonnen met indienen en dat sidn de boel te vroeg heeft open gegooid.

Ik wil de logfiles zien van de mailserver van de SIDN, het lijkt me als er een groot aantal deelnemers dit eisen ze niets anders kunnen dan deze te geven.

adknoth
01/03/08, 14:25
Nou even groepje verzamelen dan... want ik denk dat de meeste kleine partijen hier niet erg gelukkig mee zijn of wel?

tomzev
01/03/08, 14:28
Jappie...

wat ga je eigenlijk doen met al die domeinamen?

@adknoth: Ik verwacht dat ispconnect hier iets aan gaat doen

crazycoder
01/03/08, 14:31
Klopt, is wel erg nalatig van SIDN, men had kunnen weten dat dergelijke zaken zouden gebeuren. En natuurlijk zal het ook deze keer stil blijven van die kant uit of gaat het goedgepraat worden.

Benieuwd of ISPconnect de belangen zal gaan verdedigen.
SIDN laat wat mij betreft zien niet in staat te zijn dit soort zaken goed te organiseren.

SIDN zou kunnen stellen dat het alle deelnemers vrij stond om op dergelijke wijze domeinen te registreren. Dat zij daarmee bij een eventuele volgende landrush een complete ddos over zich af zullen roepen lijkt mij duidelijk.

Het is mij niet duidelijk wat een belangenvereniging daar after the fact nog aan zou kunnen doen, dit had men vooraf moeten bedenken.. Hooguit dat sidn nog ergens een vergeten regeltje in de reglementen heeft staan waar nog iets mee te doen valt.

Herbert
01/03/08, 14:36
SIDN is toch een stichting, deze wordt tenslotte door ons betaald.
Waarom gaan alle deelnemers niet samen een vuist maken en de logfiles opeisen zodat bewezen kan worden dat het onrechtmatig is verlopen.
Volgens SIDN moet een domeinnaam die onrechtmatig is verkregen terug gegeven worden, in dit geval moeten ze weer vrij komen voor een eerlijke registratie.
Of heb ik het mis??

tomzev
01/03/08, 14:37
je hebt helemaal gelijk

martysmarty
01/03/08, 14:40
SIDN is toch een stichting, deze wordt tenslotte door ons betaald.
Waarom gaan alle deelnemers niet samen een vuist maken en de logfiles opeisen zodat bewezen kan worden dat het onrechtmatig is verlopen.
Volgens SIDN moet een domeinnaam die onrechtmatig is verkregen terug gegeven worden, in dit geval moeten ze weer vrij komen voor een eerlijke registratie.
Of heb ik het mis??

Zoiets zou tot rechtzaken gaan uitlopen. Wat miljoenen kan kosten. Als ik me niet vergis zijn leden van een stichting mede aansprakelijk hiervoor, financieel gezien.

Is bij een vereniging iig wel zo.

demz
01/03/08, 14:45
Naar de leuke domeinnamen kunnen we fluiten dat is denk ik wel zeker..
Nu de druk van de ketel is..

Conspiracy Theory:

Weet de meneer van mijnalbum zeker dat die 35.000 euro niet rechtstreeks in de zak van sidn is verdwenen ipv in de techniek en al dat gedoe te steken? met dat budget lijkt mij dat een makkelijkere optie..

whehehe ... psychopatische gedachte zeg maar even tussendoor..

MediaServe
01/03/08, 14:49
De SIDN had simpelweg één gelijktijdige sessie per deelnemer moeten toestaan. Dit is niet gebeurt en dat vind ik behoorlijk nalatig. Dit is niet "first come, first served" maar "biggest budget, first served". Het ging niet eerlijk dus. Ach ja, numerieke domeinen worden toch grotendeels waardeloos zodra de hype voorbij is :)

Senna
01/03/08, 14:49
SIDN heeft nadrukkelijk niet gefraudeerd. Het systeem was op een 'first come first serve' basis en degenen met de beste techniek krijgen zo de meeste domeinnamen. Wij hebben een budget van 35.000 euro toegekend aan dit IT-project, en zijn 2 maanden aan het ontwikkelen geweest en hebben 35 mailservers ingezet. Het .nl platform in Nederland is een serieuze investering.

SIDN heeft er veel aan gedaan om dit tot een succes te maken, ook in technisch opzicht. Er was wel degelijk een forse capaciteitsverhoging welke plaatsvond tussen 11.50u en 12.00u op donderdag. Als dit niet was gebeurd, zou mijn bedrijf 94-98%(!) van álle numerieke domeinnamen <= 2100 in handen hebben gehad op dit moment, en zou ook ik hebben geconcludeerd dat SIDN een steekje heeft laten vallen. Dit was nu niet het geval. SIDN heeft zich goed ingezet voor een eerlijke distributie, en het resultaat is een verdeling van de domeinen naar rato van investering.

Jappie Hoekstra
Directeur
Hoekstra Media BV / MijnAlbum BV

Daarom stel ik ook dat de directie van de SIDN moet opzouten. Ze snappen er niks van. Jullie hebben 'handig' gebruik gemaakt schijnbaar van hun zwakte. Ze hadden gewoon moeten loten. Dat ik mijn aangevraagde domeinen niet heb vind ik niet erg, hoort bij het spelletje. Maar dat 1 partij 80% van de namen krijg (zeker de interessante) klopt gewoon niet.

Ber|Art
01/03/08, 14:50
Het is mij niet duidelijk wat een belangenvereniging daar after the fact nog aan zou kunnen doen, dit had men vooraf moeten bedenkenDit is volgens mij het hele punt, het heeft helemaal geen zin om nu te klagen over wat er is gebeurd, dat hadden wij als SIDN leden eerder moeten doen, zodat dit niet op deze manier had kunnen plaatsvinden. We hadden de .EU toch als voorbeeld, daar is vrijwel hetzelfde gebeurd. Dus niet wie het eerst komt wie het eerst maalt, maar als vanouds wie het meeste geld erin stopt takes it all. Goed als de SIDN de zaak al voor 12 open gezet heeft is het een ander verhaal maar dit is speculeren.

Wat Mijn Album e.a. gedaan hebben is ze dus zakelijk niet kwalijk te nemen IMO, maar de SIDN had mss beter moeten weten. Nogmaals de leden hebben er klaarblijkelijk te weinig aan gedaan of aan kunnen doen?

BDConsult
01/03/08, 14:53
Afgezien van het feit dat ik het jammer vind dat wij op deze manier geen enkel domein hebben kunnen registreren voor onze klanten. Vind ik het tegen het HUFTERIGE aan om op deze manier je collega deelnemers buiten te sluiten.

Dat je daarnaast nog vind dat je op deze manier nog legaal bezig bent vind ik helemaal van de zotte. Ga je schamen Jappie Hoekstra !

Ik hoop dan ook dat de SIDN met een gepast antwoord komt, want hoe je het ook bekijkt kan dit gewoon niet.

Detonator
01/03/08, 15:00
volgens mij is het zo gegaan dat de genoemde partijen voor 12:00:01 zijn begonnen met indienen en dat sidn de boel te vroeg heeft open gegooid.

Ik wil de logfiles zien van de mailserver van de SIDN, het lijkt me als er een groot aantal deelnemers dit eisen ze niets anders kunnen dan deze te geven.

SIDN heeft rond 11.50u de reguliere mailserver uit de lucht gehaald. SIDN heeft de boel om exact 12.00.00u opengezet met een andere mailconfiguratie welke (veel) meer connecties ondersteunde. Het E-mailadres numeriek@domain-registry.nl werkte om exact 12.00.00u en geen seconde eerder of later. We hebben dit bevestigd met 3 radiogestuurde klokken van verschillende makelij welke wederom speciaal voor de Landrush zijn aangeschafd en naastelkaar stonden opgesteld om een eventueel gebrek van SIDN te kunnen aantonen. SIDN was echter exact op tijd. Tussen +/- 11.50u en 12.00.00u was er geen mailverkeer mogelijk met SIDN, d.w.z. voor niemand.

SF-Jeroen
01/03/08, 15:05
Maar even over je vorige verhaaltje, daarin zeg je dat als de SIDN de capaciteit niet had vergroot je rond de 98% van de domeinen had gehad, dus je hebt bewust de SIDN geddossed (zo zullen we het maar even noemen)?

Het ging je er dus niet om of je de eerste was, maar dat niemand anders erin kon zijn?

Freakingme
01/03/08, 15:05
Wat dat betreft had eurid het beter voor elkaar: Gewoon 1 connectie per deelnemer toestaan.

adknoth
01/03/08, 15:06
Er was wel degelijk een forse capaciteitsverhoging welke plaatsvond tussen 11.50u en 12.00u op donderdag.

En verklaar dit dan eens, dit komt uit je eerste bericht in dit topic... je spreekt jezelf een beetje tegen vermoed ik zo.

martysmarty
01/03/08, 15:07
Dit is volgens mij het hele punt, het heeft helemaal geen zin om nu te klagen over wat er is gebeurd, dat hadden wij als SIDN leden eerder moeten doen, zodat dit niet op deze manier had kunnen plaatsvinden. We hadden de .EU toch als voorbeeld, daar is vrijwel hetzelfde gebeurd. Dus niet wie het eerst komt wie het eerst maalt, maar als vanouds wie het meeste geld erin stopt takes it all. Goed als de SIDN de zaak al voor 12 open gezet heeft is het een ander verhaal maar dit is speculeren.

Wat Mijn Album e.a. gedaan hebben is ze dus zakelijk niet kwalijk te nemen IMO, maar de SIDN had mss beter moeten weten. Nogmaals de leden hebben er klaarblijkelijk te weinig aan gedaan of aan kunnen doen?

Ook al ben ik geen SIDN deelnemer, ik ben het geheel met je eens.

Wettelijk heeft Mijn Album etc.. volgensmij dan ook niks mis gedaan. Of het netjes is, is wat anders.


En verklaar dit dan eens, dit komt uit je eerste bericht in dit topic... je spreekt jezelf een beetje tegen vermoed ik zo.

In die tijd hebben ze de capaciteit verhoogd, dat betekend nog niet dat het ook al werkte.

Siepeltje
01/03/08, 15:09
LET op !!!!

De grootste deelnemer heeft (waarschijnlijk) voor 12.00 geregistreerd.
In dat geval is het makkelijk om (ook via een rechter) het besluit om domeinen die voor 12.00 zijn aangevraagd toe te wijzen aan de deelnemer die hetzelfde domein na 12.00 als eerste heeft aangevraagd.

De betreffende deelnemer die het domein verliest kan niet in aanmerking komen om protest in te dienen omdat in het regelement staat dat er vanaf 12.00 geregistreerd kan worden, het feit dat hij zelf eerder op de KNOP heeft geklikt is dan ook zijn eigen verantwoordelijkheid.

Het siert SIDN dan ook om het zo af te handelen.

AlfaHosting
01/03/08, 15:11
Wat dat betreft had eurid het beter voor elkaar: Gewoon 1 connectie per deelnemer toestaan.

Klopt ook niet .. de grote deelnemers hebben gewoon verschillende accounts gekocht.

bkoemans
01/03/08, 15:12
Het lijkt me verstandig om nu (na de 3x dat het misgaat) maar eens juridische stappen te gaan zetten. Het lijkt me dat hier ruim voldoende draagvlak (en budget voor is).

MediaServe
01/03/08, 15:14
Nogmaals de leden hebben er klaarblijkelijk te weinig aan gedaan of aan kunnen doen?

Hebben de leden hier verstand van? Of laat ik de vraag anders formulieren, mag het van de leden worden geacht dat zij hier verstand van hebben? Ik ben van mening van niet. Het is de taak van de SIDN om dit goed te laten verlopen zodat iedere Nederlander een eerlijke kans krijgt om zijn gewenste domeinnaam te registreren. Hier heeft de SIDN in gefaald en nu hebben een klein aantal deelnemers de domeinnamen voor eigen belang geregistreerd. En alle andere deelnemers hebben hier aan mee moeten betalen om dit mogelijk te maken.

Herbert
01/03/08, 15:14
LET op !!!!

De grootste deelnemer heeft (waarschijnlijk) voor 12.00 geregistreerd

Hier kun je alleen achterkomen door de logfiles in te zien.
Het valt me wel op dat Mijnalbum erg goed op de hoogte is van de interne zaken bij SIDN

Freakingme
01/03/08, 15:14
Klopt ook niet .. de grote deelnemers hebben gewoon verschillende accounts gekocht.

Maar dit bleek achteraf niet te mogen. Dat is tenminste hoe ik het begrepen had ;)

bkoemans
01/03/08, 15:18
Hoe zit dit juridisch? Wij betalen de SIDN. De SIDN is een stichting, kunnen wij de SIDN buitenspel zetten? Indien gewenst? Door wie wordt SIDN gecontroleerd? Waar gaan de budgetten naar toe? En aan wie hebben hun verantwoording af te leggen?

Memnon
01/03/08, 15:18
Wij hebben een budget van 35.000 euro toegekend aan dit IT-project, en zijn 2 maanden aan het ontwikkelen geweest en hebben 35 mailservers ingezet.

Daar maak je vrienden mee ;)

martysmarty
01/03/08, 15:18
De grootste deelnemer heeft (waarschijnlijk) voor 12.00 geregistreerd.


Bron? Speculatie?

Dit zijn uitspraken die je alleen maar moet doen als je bewijzen hebt

Senna
01/03/08, 15:20
Maar even over je vorige verhaaltje, daarin zeg je dat als de SIDN de capaciteit niet had vergroot je rond de 98% van de domeinen had gehad, dus je hebt bewust de SIDN geddossed (zo zullen we het maar even noemen)?

Het ging je er dus niet om of je de eerste was, maar dat niemand anders erin kon zijn?

Lijkt me juridisch een aardig argument :D :lovewht:

BsHosting
01/03/08, 15:21
Klopt ook niet .. de grote deelnemers hebben gewoon verschillende accounts gekocht.


Das dus ook een fout geweest.
1 account per kvk inschrijving en niet allemaal vage bv's oprichten etc etc.

Bij Sidn hadden ze dit nooit toe moeten staan maar ja er zal onder de tafel wel wat gehandeld zijn

martysmarty
01/03/08, 15:24
Das dus ook een fout geweest.
1 account per kvk inschrijving en niet allemaal vage bv's oprichten etc etc.

Bij Sidn hadden ze dit nooit toe moeten staan maar ja er zal onder de tafel wel wat gehandeld zijn


1 account per kvk. En buitenlandse bedrijven dan? Hoe moeten ze dit controleren? Dat is niet te controleren.

bkoemans
01/03/08, 15:25
Maar de vraag blijft, wat voor rechten hebben wij als deelnemers? Kunnen wij de logs opvragen? Het lijkt me toch bijzonder sterk (als mijnalbum niet toevallige dezellfde technische mensen inhuurt als de SIDN) dat een technische man bijv. domeinen van 11:59 accepteert, behalve als je daar dus een eigen belang bij hebt.

adknoth
01/03/08, 15:36
Op tbforum zegt iemand het volgende:


Nogmaals: ik ben gestart om 11:57 met reggen, ik schrok toen al, deze mensen zijn ingelicht van te voren, en denk dat het 11:55 was, dus 11:55:01 bijvoorbeeld, hopelijk komt dit voor de rechtbank!

Dit verklaard wel genoeg neem ik aan?

martysmarty
01/03/08, 15:42
Ik kon om 11.57 ook al insturen bij transip, dat betekend nog niet dat zij zelf het al instuurden.

Borry
01/03/08, 15:46
Dat ben ik hier de post boven: Ik heb bevestiging via mail! en de register-init ontvangen omstreeks 11:59! ik bewaar de mail goed, Jappie oftwel sjappie here we come!

pierce
01/03/08, 15:49
Dat ben ik hier de post boven: Ik heb bevestiging via mail! en de register-init ontvangen omstreeks 11:59! ik bewaar de mail goed, Jappie oftwel sjappie here we come!

Dat zegt helaas niks. de registratie werd namelijk pas vandaag aangeboden aan het drs systeem van sidn, eerder kon het ook gewoon niet op naam gezet worden.

martysmarty
01/03/08, 15:52
Dat ben ik hier de post boven: Ik heb bevestiging via mail! en de register-init ontvangen omstreeks 11:59! ik bewaar de mail goed, Jappie oftwel sjappie here we come!

Dat kan net zogoed 11:59:59 zijn geweest, op jou pc, wie zegt dat je pc niet 3 of 4 seconden verkeerd loopt?

Ik zal niet zeggen dat hier niks verkeerd is gegaan, maar ook niet dat het wel is. Laten we nou eerst eens afwachten totdat SIDN klaar is met alle domeinen, en dan op hun reactie wachten.

dreamhost_nl
01/03/08, 16:05
De SIDN had simpelweg één gelijktijdige sessie per deelnemer moeten toestaan. Dit is niet gebeurt en dat vind ik behoorlijk nalatig. Dit is niet "first come, first served" maar "biggest budget, first served". Het ging niet eerlijk dus.

Geheel mee eens. Op deze manier hadden ze net zo goed bulk aanvragen toe kunnen laten... :mad:
Netter zou zijn geweest : eerste geregistreerd door een deelnemer, daarna de volgende verplicht voor een andere deelnemer. Op die manier was de verdeling ideaal geweest en niet slechts twee partijen.



Ach ja, numerieke domeinen worden toch grotendeels waardeloos zodra de hype voorbij is :)

We hebben een totaal van slechts tien ingediend, waarvan negen voor klanten. Zoals je wel zult begrijpen: Geen 1 kunnen registreren en alle tien zijn beland bij Fun Bit... :X

Bob2
01/03/08, 16:07
Treurig om te concluderen dat het met een budget van 35.000 schijnbaar mogelijk is de mooie domeintjes te registreren. Niet iedere deelnemer heeft zon budget, kansen waren dus niet gelijk. Denk alleen dat je er niet zoveel aan kunt doen. Niet alles op deze wereld is even eerlijk, met geld heb je vaak stapje extra.

®on
01/03/08, 16:08
Joh, en over een week gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag en maalt niemand, enkele uitzonderingen daargelaten, hier meer om. Zo is het al tig keer gegaan en zo zal het ook blijven gaan. 't Is veel "juridische stappen zus, juridische stappen zo", maar uiteindelijk veel woorden, en geen daden.

SIDN gaat hier behoorlijk de mist mee in, maar zal hier iedere keer mee weg kunnen komen als er niet ingegrepen wordt. En dat gebeurt niet, dus komt men er mee weg.

Glenn
01/03/08, 16:17
SIDN heeft rond 11.50u de reguliere mailserver uit de lucht gehaald. SIDN heeft de boel om exact 12.00.00u opengezet met een andere mailconfiguratie welke (veel) meer connecties ondersteunde. Het E-mailadres numeriek@domain-registry.nl werkte om exact 12.00.00u en geen seconde eerder of later. We hebben dit bevestigd met 3 radiogestuurde klokken van verschillende makelij welke wederom speciaal voor de Landrush zijn aangeschafd en naastelkaar stonden opgesteld om een eventueel gebrek van SIDN te kunnen aantonen. SIDN was echter exact op tijd. Tussen +/- 11.50u en 12.00.00u was er geen mailverkeer mogelijk met SIDN, d.w.z. voor niemand.Detonator, gefeliciteerd met de domeinen, maar vind je het werkelijk oprecht dat de grootste betaler dus uiteindelijk alles krijgt? Het mooie aan STICHTING Sidn was altijd dat zowel grote als kleine partijen een kans krijgen.

Door gewoon het systeem te DDosse met 35 mailservers ben je willens en wetens alle connecties aan het opeisen. Volgens de geschreven regels heb je correct gehandeld en heeft de SIDN gefaald.

Volgens common sense vind ik dit voor een gevestigde naam echt een grof schandaal.

Mark17
01/03/08, 16:58
ISPConnect heeft overigens _vooraf_ al contact met SIDN heeft gehad en tegenover de SIDN directie nadrukkelijk verzocht heeft om het aanbieden van de ingeschoten registraties aan het DRS uit te stellen tot er duidelijkheid was over er eventuele onregelmatigheden tijdens de landrush.

Bovenstaande heb ik uit betrouwbare bron vernomen.

Stewie
01/03/08, 17:06
Opvallend hoe sommigen andere deelnemers aanvallen omdat zij hun zaakjes goed voor elkaar hebben.

Als SIDN duidelijk de toestroom in aanvragen niet aankon, val de SIDN daarop aan. Het roepen van "fraude", "omkopen" en "rechter" zal echt niets helpen.
Voor de landrush is er voldoende contact geweest tussen SIDN en diverse partijen en het is duidelijk dat diverse partijen hier goed op hebben ingespeeld en andere partijen zich hebben laten verrassen (naief).

Dennis
01/03/08, 17:46
Zelf vind ik het systeem erg beperkt. Op deze manier kun je gewoon problemen verwachten.

Ik ben voor een veiling-achtig systeem. Mensen kunnen tegen elkaar opbieden voor domeinen en de opbrengst gaat naar de Stichting en met dat geld kan iets gunstigs gedaan worden.

Enige verschil is op deze manier dat die mensen die hoog hadden willen bieden met de veiling, hun geld naar de rekening van de drs-abuser overmaken in plaats van naar de SIDN.

Met Stewie ben ik het om die redenen dus dan ook niet eens.

Jesperw
01/03/08, 18:03
Ik heb er gemengde gevoelens over. Aan de ene kant kun je zeggen dat het slim is om veel mailservers in te zetten en het op deze manier doen. Moeilijk is het in ieder geval niet en over dat budget komen de meeste ISP's ook wel heen.

De vraag is alleen of het niet een beetje een zooitje gaat worden als we het allemaal op deze manier gaan organiseren. Als het erom gaat wie de grootste flood kan genereren dan is deze landrush methode geen lang leven beschoren.

Ik denk dat deze methode via email zowieso niet echt geschikt is. Een loting lijkt me een stuk eerlijker.

Toon
01/03/08, 18:05
Ik sluit me volledig aan bij de reactie van DennisCitus !

Toepes
01/03/08, 18:15
Ik vraag mij af hoe dit kan:

Domeinnaam is 99-9.nl dus numeriek. (Cijfers zjin willekeurig)
Een klant vraagt mij dit te registreren en ik krijg de melding domeinnaam is vrij. Dus maar meteen om 12 uur de procedure gestart.

Wat schetst mijn verbazing:
Datum registratie 27-09-2006
Datum laatste wijziging 01-03-2008


De Sunrise periode was toch tussen 1 december 2007 om 10.00 uur en 14 december 2007 om 16.00 uur ? Of zie ik iets over het hoofd ?

WH-Tim
01/03/08, 18:17
Ik vond het verhaal van MijnAlbum wel grappig om te lezen. Ik kan via mijn eigen tool bevestigen dat om 11:49:42 mijn tool definief stopte met werken. Vanaf toen was verbinden niet meer mogelijk. Of dit komt door het vervangen (of bijzetten) van mailservers en dus een nieuwe dns/ip range of door een andere reden weet ik helaas niet.

Jesperw
01/03/08, 18:20
Ik stel het me zo voor als heel erg veel socket connecties openen om 11.45 en om 12 uur met een paar duizend threads in raw smtp je mails in binnen drukken.

martysmarty
01/03/08, 18:32
Ik ben voor een veiling-achtig systeem. Mensen kunnen tegen elkaar opbieden voor domeinen en de opbrengst gaat naar de Stichting en met dat geld kan iets gunstigs gedaan worden.

Juist, want met een veiling systeem geldt niet wie het grootste budget heeft krijgt? Dat zou het alleen maar erger maken. Ik kan nu de reacties al horen over van mensen die dan weer klagen over dit en dat bedrijf heeft zoveel budget en het is niet eerlijk, enz enz enz..

Jesperw
01/03/08, 18:35
Daarom zou ik ze loten. Was dat toen ook niet zo bij die reeks met domeinen zoals email.nl?

Mark17
01/03/08, 18:36
Persoonlijk ben ik voor een loting, iedereen kan aangeven dat hij/zij interesse heeft in domeinnaam x en vervolgens krijgt de gene met het meeste geluk de domeinnaam (eerlijke kansen voor iedereen).

AlfaHosting
01/03/08, 18:43
Hebben de leden hier verstand van? Of laat ik de vraag anders formulieren, mag het van de leden worden geacht dat zij hier verstand van hebben? Ik ben van mening van niet. Het is de taak van de SIDN om dit goed te laten verlopen zodat iedere Nederlander een eerlijke kans krijgt om zijn gewenste domeinnaam te registreren. Hier heeft de SIDN in gefaald en nu hebben een klein aantal deelnemers de domeinnamen voor eigen belang geregistreerd. En alle andere deelnemers hebben hier aan mee moeten betalen om dit mogelijk te maken.

Inderdaad, ik ga volledig mee in deze redenatie. Het is aan SIDN om een sluitend systeem uit te werken en niet aan de deelnemers. Des te meer ik lees des te schandaliger vind ik het worden.


Maar dit bleek achteraf niet te mogen. Dat is tenminste hoe ik het begrepen had ;)

Ok, maar daar is achteraf weinig tot niets aan gedaan, net zoals waarschijnlijk dat ook niet zal gebeuren bij de .nl domeinen. Het grote geld zal altijd regeren :) Uit wiens hand men eet, diens woord men spreekt.


Das dus ook een fout geweest.
1 account per kvk inschrijving en niet allemaal vage bv's oprichten etc etc.

Bij Sidn hadden ze dit nooit toe moeten staan maar ja er zal onder de tafel wel wat gehandeld zijn

BS .. dit ging over de .eu domeinnamen.


Zo is het al tig keer gegaan en zo zal het ook blijven gaan. 't Is veel "juridische stappen zus, juridische stappen zo", maar uiteindelijk veel woorden, en geen daden.



Yep, vind ook dat er weer behoorlijk snel geroepen wordt met 'juridische stappen'. In de praktijk is het gewoon je erbij neerleggen. Wat niet wil zeggen dat SIDN ernstig de mist in gegaan is en dat je om die redenen ook mag twijfelen over de bekwaamheid.

Triloxigen
01/03/08, 19:26
Was het niet naïef om te verwachten dat dit niet zou gaan gebeuren?

Jesperw
01/03/08, 19:49
Natuurlijk was dit te verwachten. Ik heb op kantoor een weddenschapje gesloten en iedereen een extra frikandel (op de vrijdag middag) aangeboden in het geval het *wel* goed zou werken. Het bleef dus bij een enkele frikandel. :D

Domenico
01/03/08, 19:54
Het is erg simpel, mijnalbum, funbit en nog wat anderen hebben het meest geinvesteerd en/of hebben de meeste knowhow om dit soort klussen te klaren in dit geval en daarom hebben zij de meeste domeinnamen gekregen. De gebruikte sunrise methode van de sidn werkt dit soort dingen natuurlijk in de hand en was niet moeilijk te voorspellen. Blijkbaar zijn er hier nog veel webhosters aanwezig die de waarde van domeinnamen onderschatten of zelfs helemaal niet begrijpen (zie domeinnamen categorie!). In Nederland en wereldwijd zijn een paar grote partijen aktief die niet kijken op een miljoentje of meer om goede domeinnamen te bemachtigen of te investeren in de juiste infrastructuur om dit voor elkaar te krijgen. Deze partijen zijn alleen maar bezig met domeinnaam handel en hosters/consumenten die zich hier niet mee bezighouden zijn gewoon kansloos.

Is het eerlijk? Nee maar we weten allemaal dat money talks en ook hier is dat niet anders. De hoogste bieder (lees: hoogste budget) wint altijd de veiling en wie veel betaald heeft het mooiste huis en ga zo maar door. Laten we hier niet te lang op doorgaan en over zeuren want zo werkt het nu eenmaal in het leven.

Er is een manier die echt eerlijk is en dat is dmv een loting. En ook dit is niet echt een garantie (kaarten voor ek2008 anyone?) voor een eerlijk verloop maar deze methode komt volgens mij het meest in de buurt van eerlijk. Of dat er iemand bij de sidn onder de tafel handelt daar heeft niemand zicht en invloed op natuurlijk en ook dat hoort bij het spel.....helaas. :D

Oja, om even een idee te geven hoeveel geld omgaat in deze handel (ik moet soms lachen om de reacties in het domeinforum over dat een bepaalde naam niet meer waard is dan zijn regfee of zelfs minder) een verhaaltje over een van de grotere spelers, Kevin Ham. Er zijn er meer maar lees dit verhaaltje eens -> http://money.cnn.com/magazines/business2/business2_archive/2007/06/01/100050989/

johnburk
01/03/08, 19:58
Persoonlijk ben ik voor een loting, iedereen kan aangeven dat hij/zij interesse heeft in domeinnaam x en vervolgens krijgt de gene met het meeste geluk de domeinnaam (eerlijke kansen voor iedereen).

Dan krijg je bedrijven die 1.000 andere bedrijven opzetten, puur om hun kansen voor loting te vergroten.

Stewie
01/03/08, 20:01
Dan krijg je bedrijven die 1.000 andere bedrijven opzetten, puur om hun kansen voor loting te vergroten.
Hoe gaat het dan "eerlijk"? Dit is een kansloze missie voor de SIDN, elke manier zorgt voor boze reacties.

Freakingme
01/03/08, 20:19
/me is benieuwd hoe het de sidn was verlopen als alle deelnemers 35 servers (of een veelvoud daarvan) hadden ingezet. Ik verwacht dat we dat zullen zien bij de volgende landrush; wanneer er unicode in .nl domeinnamen wordt toegestaan (shall happen some time I guess)

pierce
01/03/08, 20:36
ter info, sidn heeft een zone-update uitgevoerd waardoor de nummerieke domeinnamen nu ook daadwerkelijk bereikbaar zijn.

AlexanderOnline
01/03/08, 20:45
Mijnalbum heeft 1337.nl en daarmee zijn ze wat mij betreft de grote winnaar :D
Mij lijkt loting ook een eerlijk systeem. Dat het met alles om 'wie betaald die bepaald' gaat betekend niet dat wij het ook zo moeten doen... Ik ben zelf geen deelnemer, maar is er niet een soort vergadering/stemronde geweest over hoe de invoering van numerieke doms moet gaan?

pierce
01/03/08, 20:47
Mijnalbum heeft 1337.nl en daarmee zijn ze wat mij betreft de grote winnaar :D

volgens mij hebben ze zo'n beetje elk domein tussen de 10 en 9999.....

Toon
01/03/08, 21:06
Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen, zal vast dezelfde kant als Blixem/VIP op gaan, erg jammer, maarja, ik hoop voor ze dat ze erg rijk van worden.

zies
01/03/08, 21:12
Maar heeft iemand enig idee hoever het nu daardwerkelijk staat? Meerdere van mijn aangevraagde domeinen zijn reeds toegewezen (31337.nl o.a. :)), echter staan er ook nog een aantal op 'free'. Is het SIDN nog bezig, of is dit alles en zijn mijn aanvragen 'verdwenen'? (Voor zover ik weet is het laatste nieuws het 'uitgesteld' mailtje...)

djalken
01/03/08, 21:39
Maar heeft iemand enig idee hoever het nu daardwerkelijk staat? Meerdere van mijn aangevraagde domeinen zijn reeds toegewezen (31337.nl o.a. :)), echter staan er ook nog een aantal op 'free'. Is het SIDN nog bezig, of is dit alles en zijn mijn aanvragen 'verdwenen'? (Voor zover ik weet is het laatste nieuws het 'uitgesteld' mailtje...)

Wij hebben ook wat aanvragen die verdwenen lijken te zijn, erg vreemd (heb er zelfs nog 1 via het webformulier ingeschoten, lijkt me dat die sowieso aangekomen moet zijn bij ze...)

Erik H.
01/03/08, 22:15
#%$#@# meer dan 10 uur over je eigen deadline gaan en NIKS communiceren. Ongelooflijk...

adknoth
01/03/08, 22:16
Ja dat mailtje van iets over 12 vanmiddag is de laatste communicatie geweest. Voor zover ik kan zien is er slechts 1 domein wat spoorloos is geraakt van ons uit, die staat gewoon vrij.

@Erik: Ja dat valt me ook zwaar tegen dat er geen communicatie meer is naar de leden.

Hans
01/03/08, 22:19
Nu een e-mail van ze ontvangen met de mededeling dat twee van onze aanvragen niet geaccepteerd zijn.

Toon
01/03/08, 22:21
Hier ook binnen.

zies
01/03/08, 22:24
Hier ook zojuist bevestiging van afwijzigingen, echter nog steeds 2 aanvragen 'kwijt' (staan op free in de whois, en niet in het afwijs mailtje)

Erik H.
01/03/08, 22:28
En ze zijn weer UP en running, laat die mailtjes maar komen ....

zies
01/03/08, 22:28
zojuist binnen:

01-03-08: GESLOTEN Onderhoudsvenster upgrade naar DRS4.2 / CLOSED
Maintenance window upgrade to DRS4.2

- English version of this message below -

UPDATE: DRS is nu ge-upgrade naar DRS4.2 (numeriek). Alle numerieke
aanvragen uit de landrush en alle andere aanvragen zijn verwerkt. Het is
nu ook via het reguliere proces mogelijk numerieke domeinnamen aan te
vragen.

Met vriendelijke groeten,
SIDN

Hans
01/03/08, 22:30
Okay, nu DRS weer beschikbaar is de resultaten opgemaakt.

Aangevraagd:
1234.nl
12345.nl
178.nl
999.nl

Toegewezen:
12345.nl
178.nl

Het valt me nog niet eens tegen. Als ik domeinkaper was geweest en alles van 1 tot 9999.nl had willen registreren, dan had ik het misschien nog goed gedaan ook :-)

johnburk
01/03/08, 22:43
Bij .EU domeinamen had een handvol bedrijven een groot deel van de premium domainen. 1 van de oorzaken waaren veel mensen niet massaal .EU zijn gaan gebruiken.

Vraag me af hoe dit zal verlopen bij numerieke domeinnamen.

SF-Jeroen
01/03/08, 22:45
Bij .EU domeinamen had een handvol bedrijven een groot deel van de premium domainen. 1 van de oorzaken waaren veel mensen niet massaal .EU zijn gaan gebruiken.

Vraag me af hoe dit zal verlopen bij numerieke domeinnamen.

Het is al gebeurd

johnburk
01/03/08, 22:55
@Gualcherius

Wat ik bedoel is hoe de gebruik zal verlopen door mensen. Ik zie nog erg weinig bedrijven en mensen gebruik maken van .EU omdat de premium domeinnamen in handen zijn van een handvol bedrijven.

Bijna elke whois die ik doe bij 00 t/m 9999 is in handen van MijnAlbum. Dus vraag ik me af of mensen uiteindelijk numerieke domeinnamen gaan gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat de DDoS aanval (of hoe je het wil zien) tactiek van MijnAlbum oneerlijk maar wel slim van ze is geweest. 35.000 euro geïnvesteerd, maar potentieel misschien wel tot een miljoen aan handel.

Gaat dit de markt verzieken (zoals bij EU) of zullen numerieke domeinamen massaal worden gebruikt.

adknoth
01/03/08, 23:58
Nou wij hebben 17 van de door ons geregistreerde domeinen weten te bemachtigen.. beetje een kleine tegenvaller maar goed ik feliciteer de grote jongens maar ;-)

Senna
02/03/08, 00:28
De eerste veiling (http://www.1963.nl/) heb ik al ontdekt :mad:

crazycoder
02/03/08, 00:56
Hebben de leden hier verstand van? Of laat ik de vraag anders formulieren, mag het van de leden worden geacht dat zij hier verstand van hebben? Ik ben van mening van niet.
SIDN heeft er zelf kennelijk te weinig verstand van. Deelnemers wordt voor zover ik weet niet echt om een mening gevraagd terwijl ik steeds meer de indruk krijg dat de technische know-how bij deelnemers op dit gebied toch wel wat beter is dan bij sidn.

Vraag mezelf ook af of het echt helpt als een relatief kleine deelnemer contact met sidn opneemt om ze fijntjes op dergelijke gaten in de regelgeving te wijzen.


Wat Mijn Album e.a. gedaan hebben is ze dus zakelijk niet kwalijk te nemen IMO, maar de SIDN had mss beter moeten weten. Nogmaals de leden hebben er klaarblijkelijk te weinig aan gedaan of aan kunnen doen?
Hoe goed wordt er naar deelnemers geluisterd? Denk jij dat men naar jou of mij zal luisteren?

Als sidn een mening van deelnemers had willen krijgen was een vraag stellen op de rvdlijst een mogelijkheid geweest. Of een forum op het besloten deel van de site. Eventueel zelfs hier op wht.

Ik krijg het gevoel dat sidn vooral denkt het zelf te weten, wat naar mijn mening keer op keer onjuist blijkt te zijn..

dns
02/03/08, 02:04
Hoe goed wordt er naar deelnemers geluisterd? Denk jij dat men naar jou of mij zal luisteren?

De beslissing voor een Sunrise/landrush is genomen op het domeinnaamdebat 2006. Zoek op domeinnaamdebat2006. Daar waren welgeteld 3 SIDN deelnemers aanwezig of hebben input geleverd. SIDN is mijns inziens zorgvuldig genoeg geweest om input te vragen. Ook al was de methode dan misschien niet 100% waterdicht, ze hebben de aanbevelingen wel opgevolgd. Mensen klagen blijkbaar alleen achteraf, lekker gemakkelijk. maar niemand die een beter idee had in 2006 heeft zijn mond open gedaan. SIDN krijgt alleen kritiek achteraf, en geen opbouwende aanbevelingen.

Bij veel van dit soort consultaties vinden ISP's dat het niet belangrijk is om mee te praten. Ik heb 10 jaar in de ISP business gezeten, en moest smeken om naar relevante bijeenkomsten te mogen gaan. Als het geen direct geld oplevert, dan mocht ik niet gaan.

Ook op relevante fora zoals RIPE bijeenkomsten zijn nauwelijks ISP's te bespeuren. Dat is niet erg, want organisaties zoals ISOC en SIDN blijven daar de belangen van nederlandse ISP's verdedigen, zonder enig gewin.

Ik vindt het triest dat de commercie het hier wint van de eerlijkheid, maar jullie hebben er allemaal bij kunnen zijn, anderen zijn alleen beter geinformeerd geweest, en hebben geinvesteerd in kennis.

Voor wat betreft een landrush, dat is nog nooit ergens eerlijk verlopen. Dat kun je SIDN echt niet verwijten. Zoals de "winnaar" al aangeeft hebben ze flink hun best gedaan om het zo eerlijk mogelijk te doen, maar wint investering het boven onwetendheid.

johnburk
02/03/08, 09:01
@dns

Wie waren de 3 SIDN deelnemers?

Toon
02/03/08, 09:04
@dns

Wie waren de 3 SIDN deelnemers?


Hoekstra Media B.V., Funbit, Pidom
Die 3 kom ik i.i.g. vaak tegen

pierce
02/03/08, 09:09
Hoekstra Media B.V., Funbit, Pidom
Die 3 kom ik i.i.g. vaak tegen

Ja, dat zou wat zijn... :D

Hij bedoelt welke deelnemers er aanwezig waren op het domeinnaam debat 2006

Toon
02/03/08, 09:12
Ja, dat zou wat zijn... :D

Hij bedoelt welke deelnemers er aanwezig waren op het domeinnaam debat 2006

Oeps! Sorry :D Ik zit niet op te letten, het is ook nog zo vroeg op de zondag.

johnburk
02/03/08, 09:17
Naast SIDN hebben veel deelnemers ook geblunderd. Ik heb optijd 30 domeinnamen ingedient bij TransIP, maar door hun databasecrash hebben ze het pas om 12:21 ingedient.

Mijn reactie kan een beetje offtopic zijn, maar ik schrijf het zodat mensen zien dat de problemen niet alleen bij SIDN waren.

crazycoder
02/03/08, 09:17
Hoe goed wordt er naar deelnemers geluisterd? Denk jij dat men naar jou of mij zal luisteren?

De beslissing voor een Sunrise/landrush is genomen op het domeinnaamdebat 2006. Zoek op domeinnaamdebat2006. Daar waren welgeteld 3 SIDN deelnemers aanwezig of hebben input geleverd. SIDN is mijns inziens zorgvuldig genoeg geweest om input te vragen. Ook al was de methode dan misschien niet 100% waterdicht, ze hebben de aanbevelingen wel opgevolgd. Mensen klagen blijkbaar alleen achteraf, lekker gemakkelijk. maar niemand die een beter idee had in 2006 heeft zijn mond open gedaan. SIDN krijgt alleen kritiek achteraf, en geen opbouwende aanbevelingen.

Ik betwijfel dat daar over details is gesproken hoe de landrush exact uitgevoerd moet worden. Je geen in een dergelijke discussie een richting aan, uitwerking van details volgt pas later.

Ik weet eigenlijk niet of ik het nodig vind dat deelnemers zich met de uitwerking bezig moeten gaan houden. Je zou immers kunnen stellen, alhoewel je er voor .nl niet omheen kan, dat we daar sidn voor inhuren.

Ik vindt het triest dat de commercie het hier wint van de eerlijkheid, maar jullie hebben er allemaal bij kunnen zijn, anderen zijn alleen beter geinformeerd geweest, en hebben geinvesteerd in kennis.

Ik vind dit niet een kwestie van beter geinformeerd zijn.

Voor wat betreft een landrush, dat is nog nooit ergens eerlijk verlopen. Dat kun je SIDN echt niet verwijten. Zoals de "winnaar" al aangeeft hebben ze flink hun best gedaan om het zo eerlijk mogelijk te doen, maar wint investering het boven onwetendheid.
Onwetendheid? Als je er dan al een etiket op wil plakken doe dan iets als 'naief'. Of men heeft er onvoldoende waarde aan toegekend.
Wij hebben overigens in de landrush geen domeinen proberen te registreren, wat dat betreft zijn wij dus niet gedupeerd.

Je kan sidn zeer zeker verwijten dat zij geen beperkende regels op hebben gesteld en/of maatregelen hebben genomen.. Waarom geen batchformulier accepteren maar verder geen maatregelen nemen? Waarom niet limiteren tot 1 IP adres per deelnemer? Waarom niet behoorlijk limiteren in het aantal connecties per IP?

Je hebt misschien wel gelijk als je stel dat een landrush nooit 100% eerlijk verloopt. Persoonlijk ben ik van mening dat sidn nalatig is geweest in het nemen van maatregelen waardoor ook de zeer gewilde domeinen beter verdeeld waren.

Ik weet niet of sidn e.e.a. opnieuw gaat doen, verwacht het eigenlijk niet. Maar ik denk wel dat het achteraf goed is om vast te stellen dat het niet goed is gegaan en ook te bepalen wat er niet goed is gegaan. In ieder geval hoop ik dat men lering zal trekken uit de nu gemaakte fouten..

AlfaHosting
02/03/08, 10:07
Het is erg simpel, mijnalbum, funbit en nog wat anderen hebben het meest geinvesteerd en/of hebben de meeste knowhow om dit soort klussen te klaren in dit geval en daarom hebben zij de meeste domeinnamen gekregen.

Ze sturen al 40 jaar mensen naar de maan en men kan dan geen waterdicht eerlijk systeem uitwerken ? Daar geloof ik niet in. Ik denk dat men gewoon de grote partijen bevoordeelt en dat men dit echt wel weet.


De beslissing voor een Sunrise/landrush is genomen op het domeinnaamdebat 2006. Zoek op domeinnaamdebat2006. Daar waren welgeteld 3 SIDN deelnemers aanwezig of hebben input geleverd.

En jij vindt het normaal dat ze tussen 2006 en 2008 dit niet nog eens herhalen ? Of dat ze een voorstel volledig uitwerken en dan nog eens navragen bij de leden ?

martysmarty
02/03/08, 10:29
Ze sturen al 40 jaar mensen naar de maan en men kan dan geen waterdicht eerlijk systeem uitwerken ? Daar geloof ik niet in. Ik denk dat men gewoon de grote partijen bevoordeelt en dat men dit echt wel weet.

En hoe zou jij het doen? Ik hoor in dit topic verschillende ideeen, loting, veiling, maar ook daar zitten allemaal gaten in.




En jij vindt het normaal dat ze tussen 2006 en 2008 dit niet nog eens herhalen ? Of dat ze een voorstel volledig uitwerken en dan nog eens navragen bij de leden?

Als er maar 3 deelnemers bij een eerst bijeenkomst waren, had ik ook zoiets gehad van, nou, het interesseert niemand, dan doen we het zelf maar. Vindt ik een logische reactie.

SF-Jeroen
02/03/08, 10:31
Ik zou het zo doen:

Deelnemers kunnen zich inschrijven voor de loting op een domein voor bijvoorbeeld EUR 0,50. Daarna wordt er dus geloot tussen de ingeschreven deelnemers per domein. Lijkt me redelijk safe, indien er netjes een bevestiging word gestuurt als je ingeschreven bent voor de loting e.d.

Als je het namelijk gratis zou maken krijg je het probleem dat iedereen natuurlijk op elk domein ingeschrijft puur en alleen omdat ze er zoveel mogelijk willen

Furbster
02/03/08, 10:42
Wat ik mij afvraag: Wie van jullie wil er nu echt een domeinnaam met cijfers gebruiken? Volgens mij zijn de meeste klagers in dit forum vooral jaloers omdat zij de gewenste domeinnamen niet kunnen verhandelen.

Senna
02/03/08, 10:47
Loting is DE meest 'eerlijke' manier. Natuurlijk kunnen de grote partijen dan nog op meerdere manieren inschrijven. Hun kans(berekening) wordt dan groter. Maar ze krijgen dan niet hele rijen opeenvolgende nummers, of alle belangrijke. Met zo'n systeem had iedereen denk ik kunnen leven.

Dat er achteraf geklaagd wordt is niet 'makkelijk', sommige zien nu pas wat er fout gaat. Ik ben zelf geen deelnemer maar ben wel afhankelijk van deelnemers voor mijn domeinen. Ik heb er nog net niet voldoende om deelnemer te worden, misschien in de toekomst. Maar ik voel me dus aardig 'belazerd' door de SIDN, maar ook door bijv. MijnAlbum. Het riekt naar een soort van 'voorkennis' die andere niet hebben (ik kan al die techniek niet exact beoordelen), maar op zijn minst is het onethisch. Maar ja, daar ligt tegenwoordig geloof ik niemand meer wakker van.

Ik denk als de juiste partijen hun koppen bij elkaar stoppen, en een vuist maken richting de SIDN er best nog wel wat mogelijkheden zijn. We zullen zien. Ik wacht de ontwikkelingen met grote interesse af.

AlfaHosting
02/03/08, 10:48
En hoe zou jij het doen? Ik hoor in dit topic verschillende ideeen, loting, veiling, maar ook daar zitten allemaal gaten in.


Gewoon sluitende voorwaarden opstellen en pas na een controle van de aanvragen de domeinen vrijgeven. Deelnemers die handelen tegen de geest van de voorwaarden uitsluiten.




Als er maar 3 deelnemers bij een eerst bijeenkomst waren, had ik ook zoiets gehad van, nou, het interesseert niemand, dan doen we het zelf maar. Vindt ik een logische reactie.


Tja, dan verschillen onze meningen hierover. Dus 'dan knoeien we maar wat aan' is beter dan nog eens navragen als men echt het systeem heeft uitgewerkt ? Ik ben er zeker van dat op die meeting in 2006 niet beslist is hoe zaken zouden uitgewerkt worden.

®on
02/03/08, 10:54
Ik zou het zo doen
Lekker handig om nu nog te gaan bedenken hoe zoiets opgezet moet worden. De landrush is over, er zijn enkele winnaars, veel verliezers.

Triloxigen
02/03/08, 11:38
Ben ik er als enige nog niet achter wat je met een letter domeinnaam moet? :p
Iets als 020.nl kan nog enigzins begrijpen maar daar houd het een beetje bij op :p

SF-Jeroen
02/03/08, 11:54
Jaartallen, Voetballers, Films, Bijzondere dagen, RegioTel nummers, Geboortedata, Videokaarten, Mobiele telefoons, etc. etc.

ivs
02/03/08, 12:45
Ik zou het zo doen:

Deelnemers kunnen zich inschrijven voor de loting op een domein voor bijvoorbeeld EUR 0,50. Daarna wordt er dus geloot tussen de ingeschreven deelnemers per domein. Lijkt me redelijk safe, indien er netjes een bevestiging word gestuurt als je ingeschreven bent voor de loting e.d.

Als je het namelijk gratis zou maken krijg je het probleem dat iedereen natuurlijk op elk domein ingeschrijft puur en alleen omdat ze er zoveel mogelijk willen

De loting methode is al een keer door de SIDN gebruikte bij de vrijgaveregeling, dit is misschien iets eerlijker maar ook deze is niet waterdicht. Achmea ging er toen vandoor met alle mooie verzekering namen omdat zij met hun honderden dochter bv's hadden ingeschreven en daar dus meer "loten" hadden in vergelijking met een los bedrijf.

Detonator
02/03/08, 12:51
Ben ik er als enige nog niet achter wat je met een letter domeinnaam moet? :p
Iets als 020.nl kan nog enigzins begrijpen maar daar houd het een beetje bij op :p

De .nl domainregistry is niet zoals vastgoed in SecondLife een investering welke gebaseerd is op het succes van een hype. De .nl domainregistry gaat 30-200 jaar mee als hoofdpunt binnen het Nederlandse Internet, en de economische waarde van een korte domeinnaam groeit veel sneller dan bijvoorbeeld de economische waarde van een huis of een stuk grond.

Donderdag hadden de domeinen een waarde van 4,19 per stuk. Vandaag hebben ze een gemiddelde waarde van 15,00 per stuk. Morgen 15,25 per stuk. Volgend jaar 50,00 per stuk. Het jaar erna 100,00 euro per stuk. Jij krijgt geen consistent rendement van 100%+ per jaar op enige investering, decennialang achtereen.

De initiële insteek is echter dat we, als Internetuitgever, de domeinnamen in den beginsel benutten voor eigen projecten. Alleen al op basis van de bezoekersaantallen die tot nu toe zijn binnengekomen sinds ~20.00u gisteravond op de 2580 domeinen welke we hebben geregistreerd, is het registreren van deze domeinen efficiënter dan een bezoekerscampagne draaien via Google.

Als je me vraagt wat de specifieke functie is van een domeinnaam als 1563.nl op dit moment, moet ik je het antwoord schuldig blijven. Binnen 15 jaar is er wel iemand die opduikt met een idee.

Triloxigen
02/03/08, 13:00
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb ook een domeinportfolio gericht op de toekomst, maar hier zitten voornamelijk zinnige woorden bij.

Volgens jou theorie zou ergtcngvnrivnieisbvie.nl over 50 jaar ook geld waard zijn.

Glenn
02/03/08, 13:30
Alleen al op basis van de bezoekersaantallen die tot nu toe zijn binnengekomen sinds ~20.00u gisteravond op de 2580 domeinen welke we hebben geregistreerd, is het registreren van deze domeinen efficiënter dan een bezoekerscampagne draaien via Google.
Dat domeinen meer waard worden, helemaal mee eens. Maar dat je nu zoveel traffic hebt is gezien het feit dat de landrush in het nieuws was, en dat alle deelnemers nu checken wie het domein heeft. M.i. moet je je nu niet rijk rekenen met de bezoekersaantallen van gisteren.

Siemen
02/03/08, 13:57
En jij vindt het normaal dat ze tussen 2006 en 2008 dit niet nog eens herhalen ? Of dat ze een voorstel volledig uitwerken en dan nog eens navragen bij de leden ?
Dit gaat dan meer over de sunrise dan de landrush, maar een consultatie van de sunrise is niet doorgegaan omdat er slechts 6 (!) deelnemers aangaven daarin geïnteresseerd te zijn. Soortgelijke desinteresse was er met de invoering van DRS4 een jaar eerder. Ik kan het SIDN dus niet geheel kwalijk nemen dat zij niet ook nog een landrush-consultatie hebben gehouden.

De manier van SIDN vind ik ok - SIDN is door ons, maar kennelijk door meerdere deelnemers, gewezen op het feit dat er gigantische stromen aan mail zouden kunnen ontstaan. Zij hebben de capaciteit verhoogd, maar dat is niet tot onbeperkte hoogte mogelijk. Ergens zit er dus een grens, en kennelijk is met Hoekstra, Pidom, Funbit en misschien een enkele andere die grens bereikt en overschreven.

Was de grens 2x zo hoog geweest, dan waren er misschien andere deelnemers die die grens hadden doen overschreiden, enzovoort. Dat is het nadeel hiermee!

Jaren terug toen DNS BE een aantal domeinen vrijgaf hadden wij met een simpel, in een uurtje geprogrammeerd script een relatief groot deel van deze domeinen in ons beheer. Tegenwoordig zit de markt er gewoon veel meer op!

Vermoedelijk lok ik hiermee veel reacties uit, maar: ik denk dat de meesten gewoon stikjaloers zijn, en achteraf ook wel voor die 35.000 euro 1800 min of meer interessante domeinen hadden willen hebben. Reken uit je winst! Welcome to the real world ;).

WH-Tim
02/03/08, 14:55
Nog een leuk weetje:

Ik ben om 11:55 uur begonnen met het volspammen van SIDN met emails. In totaliteit ongeveer 50-75 emails per seconde vanaf verschillende ip adressen. Ik dacht daardoor grote kans te maken. Als SIDN echt alle aanvragen behandelt op prioriteit van binnenkomst, dan snap ik niet helemaal waarom ik pas gisterenavond om 22:36 mijn eerste drs-email binnenkreeg. Iemand?

Ohja, ik heb precies 1 van de 150 domeinnamen in mijn wachtrij te pakken gekregen.

Toon
02/03/08, 15:29
Vermoedelijk lok ik hiermee veel reacties uit, maar: ik denk dat de meesten gewoon stikjaloers zijn, en achteraf ook wel voor die 35.000 euro 1800 min of meer interessante domeinen hadden willen hebben. Reken uit je winst! Welcome to the real world ;).

Ik ben stikjaloers dat er 1 domein is wat ik super graag wilde wat nu weg is. (aan Mijn Album)
Maar 35000 daarin gestoken, nee dat zou ik nooit doen, maar dat hoort ook totaal niet bij ons bedrijfsimago en plannen.

AlfaHosting
02/03/08, 20:06
Maar 35000 daarin gestoken, nee dat zou ik nooit doen, maar dat hoort ook totaal niet bij ons bedrijfsimago en plannen.

En niet te vergeten dat de meeste bedrijfjes dat niet eens hebben of kunnen missen :)

1ms
02/03/08, 20:17
Ik vind mijnalbum gewoon slim.
Jullie klinken allemaal een beetje jaloers ofzo?

En wie van jullie heeft er al echt actie ondernomen met een rechter?
Want het is altijd praatjes praatjes praatjes hierzo

AlfaHosting
02/03/08, 20:19
Want het is altijd praatjes praatjes praatjes hierzo

En dan heb je nog de vuurtjes stokers ...

Toon
02/03/08, 20:19
Ik vind mijnalbum gewoon slim.
Jullie klinken allemaal een beetje jaloers ofzo?


Lees even de reacties hierboven meneer spuit 11.

Cybafish
03/03/08, 12:58
SIDN heeft rond 11.50u de reguliere mailserver uit de lucht gehaald. SIDN heeft de boel om exact 12.00.00u opengezet met een andere mailconfiguratie welke (veel) meer connecties ondersteunde. Het E-mailadres numeriek@domain-registry.nl werkte om exact 12.00.00u en geen seconde eerder of later. We hebben dit bevestigd met 3 radiogestuurde klokken van verschillende makelij welke wederom speciaal voor de Landrush zijn aangeschafd en naastelkaar stonden opgesteld om een eventueel gebrek van SIDN te kunnen aantonen. SIDN was echter exact op tijd. Tussen +/- 11.50u en 12.00.00u was er geen mailverkeer mogelijk met SIDN, d.w.z. voor niemand.

Ik zie je al zitten tussen de klokken :D Thaa

adknoth
03/03/08, 13:23
http://www.tweakers.net/nieuws/52203

Voeg de daad bij het woord en invullen die enquete:

http://www.ispconnect.nl/onderzoek_numeriek.php

Had die link hier trouwens wel al verwacht, maar nee dus...

pierce
03/03/08, 13:33
zie http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/132666-nummerieke-nl-domeinnamen-registratie-9.html#post945362

:)

adknoth
03/03/08, 13:34
Ah wij zijn overgestapt op een nieuw draadje zie ik ;-)

hax0r
03/03/08, 18:33
SIDN heeft nadrukkelijk niet gefraudeerd. Het systeem was op een 'first come first serve' basis en degenen met de beste techniek krijgen zo de meeste domeinnamen. Wij hebben een budget van 35.000 euro toegekend aan dit IT-project, en zijn 2 maanden aan het ontwikkelen geweest en hebben 35 mailservers ingezet. Het .nl platform in Nederland is een serieuze investering.

Beste man, ik denk dat als je klanten eens zouden na denken dat jij 35.000 euro nodig hebt om 35 mailservers in te kunnen zetten voor dit project je wel erg weinig van techniek afweet.

Mocht je ooit eens overwegen om weer een dergelijk bedrag neer te leggen, stuur me dan een pm, voor dat bedrag kan ik volkomen legaal 65K concurrent mailtjes versturen. Zodat je zeker weet dat je met alles de eerste was geweest.

Overigens wat ethiek aangaat, het is aan de SIDN een evenredig oplossing te verzinnen, hun incompetentie waar ze al jaren blijk aangeven is wederom dankzij dit verhaal bovenwater gekomen.

Indien SIDN gewoon een EPP gebaseerde provisioning systeem hadden, dan hadden ze per SIDN lid 1 kanaal kunnen reserveren en wat er van eerlijke evenredig wel sprake geweest.

Maar hoe het nu is verlopen is deze ondernemer niets aan te spreken, behalve dat hij geen verstand heeft van techniek en voor niets zoveel geld heeft geïnvesteerd.

crazycoder
03/03/08, 18:45
Indien SIDN gewoon een EPP gebaseerde provisioning systeem hadden, dan hadden ze per SIDN lid 1 kanaal kunnen reserveren en wat er van eerlijke evenredig wel sprake geweest.

Of SIDN zet er een firewall voor die een beetje gaat staan filteren. Of SIDN zet een relay server in die alleen voor een beperkt aantal IP adressen gaat relayen. 1 IP per deelnemer ofzo.
Om maar wat te noemen.

'Gewoon' even een EPP gebaseerd systeem in elkaar knutselen om een landrush mogelijk te maken? Denk niet dat ik dat sidn toevertrouw. Dan maar met e-mail formulieren..


Beste man, ik denk dat als je klanten eens zouden na denken dat jij 35.000 euro nodig hebt om 35 mailservers in te kunnen zetten voor dit project je wel erg weinig van techniek afweet.

35 servers a eur 1000 ??

Glenn
03/03/08, 18:50
Die 35.000 euro's is nog geen eens zo'n gek bedrag. X aantal servers, uurloon van de technische mensen en dan kom je er al snel.

Triloxigen
03/03/08, 19:00
Beste man, ik denk dat als je klanten eens zouden na denken dat jij 35.000 euro nodig hebt om 35 mailservers in te kunnen zetten voor dit project je wel erg weinig van techniek afweet.

Je denkt dat mailservers de enige kosten zijn?
Er is meer dan alleen techniek :)

hax0r
03/03/08, 20:58
Of SIDN zet er een firewall voor die een beetje gaat staan filteren. Of SIDN zet een relay server in die alleen voor een beperkt aantal IP adressen gaat relayen. 1 IP per deelnemer ofzo.
Om maar wat te noemen.


Ze hebben gewoon loadbalancers dus ze kunnen per range connectie rate instellen.



'Gewoon' even een EPP gebaseerd systeem in elkaar knutselen om een landrush mogelijk te maken? Denk niet dat ik dat sidn toevertrouw. Dan maar met e-mail formulieren..


Waarom doet men zo bij zonder over EPP, het stelt niets voor en kan je binnen een week online hebben.



35 servers a eur 1000 ??

Stom dus, 35 servers/VPS huren a 39 euro had ook gekunt :-)
Los daarvan gezien het feit dat er geen connection rates ingesteld waren kan je op 1 server 65K aan connecties tegerlijkertijd openen, gewoon netcat gebruiken en geen MTA maar een scriptje....


Je denkt dat mailservers de enige kosten zijn?
Er is meer dan alleen techniek :)

Tja, een scriptje die 65K aan mailtjes tegelijkertijd verstuurt en waarin in elk mailtje numiereke domain +1 word aangevraagd heb je een groot team voor nodig en kan absoluut niet in 5 minuten met behulp van Bash gemaakt worden :-)

PromoSystems
04/03/08, 00:19
Nog een leuk weetje:

Ik ben om 11:55 uur begonnen met het volspammen van SIDN met emails. In totaliteit ongeveer 50-75 emails per seconde vanaf verschillende ip adressen. Ik dacht daardoor grote kans te maken. Als SIDN echt alle aanvragen behandelt op prioriteit van binnenkomst, dan snap ik niet helemaal waarom ik pas gisterenavond om 22:36 mijn eerste drs-email binnenkreeg. Iemand?

Ohja, ik heb precies 1 van de 150 domeinnamen in mijn wachtrij te pakken gekregen.

Omdat we allemaal pas om 22:36 mails van het DRS systeem gekregen hebben. Op dit tijdstip was namelijk het onderhoudsvenster afgerond.

Volgens SIDN had het geen zin om om 11:55 al te spammen, aanvragen van voor 12:00 zijn niet doorgekomen.

160bpm
04/03/08, 08:39
SIDN heeft nadrukkelijk niet gefraudeerd. Het systeem was op een 'first come first serve' basis en degenen met de beste techniek krijgen zo de meeste domeinnamen. Wij hebben een budget van 35.000 euro toegekend aan dit IT-project, en zijn 2 maanden aan het ontwikkelen geweest en hebben 35 mailservers ingezet. Het .nl platform in Nederland is een serieuze investering.

SIDN heeft er veel aan gedaan om dit tot een succes te maken, ook in technisch opzicht. Er was wel degelijk een forse capaciteitsverhoging welke plaatsvond tussen 11.50u en 12.00u op donderdag. Als dit niet was gebeurd, zou mijn bedrijf 94-98%(!) van álle numerieke domeinnamen <= 2100 in handen hebben gehad op dit moment, en zou ook ik hebben geconcludeerd dat SIDN een steekje heeft laten vallen. Dit was nu niet het geval. SIDN heeft zich goed ingezet voor een eerlijke distributie, en het resultaat is een verdeling van de domeinen naar rato van investering.

Jappie Hoekstra
Directeur
Hoekstra Media BV / MijnAlbum BV

Dan vraag ik mijn ten zeerste af wat je met al die namen moet en andere geen kans hebt gegeven om een domein vast te leggen :r:r:r

umf
04/03/08, 09:58
Dan vraag ik mijn ten zeerste af wat je met al die namen moet en andere geen kans hebt gegeven om een domein vast te leggen :r:r:r

waarschijnlijk netnummer portals zoals startpagina van maken
in de hoop deze via advertenties kosten op te laten brengen

Ber|Art
04/03/08, 11:38
Reactie SIDN:
Arnhem, 4 maart 2008 - SIDN, de .nl registry, heeft van donderdag 28 februari 12.00 uur precies tot vrijdag 29 februari 18.00 uur de landrush voor numerieke domeinnamen gehouden. Direct nadat de landrush begon werd er geprobeerd 10.000 nieuwe verbindingen per seconde te maken met onze mailservers. Dit aantal was zo hoog dat externe mailservers gedurende kortere of langere tijd moeilijk verbinding konden krijgen. In de eerste 10 minuten na de landrush zijn 10.000 aanvragen verwerkt, om 16.00 uur waren dat er 121.000. In totaal hebben we ruim 500.000 aanvragen verwerkt, waarvan meer dan de helft identiek was (zelfde aanvraag van dezelfde tussenpersoon). Ter vergelijking: in heel 2007 heeft SIDN ook 500.000 registraties verwerkt. Uiteindelijk zijn circa 14.500 unieke numerieke domeinnamen daadwerkelijk geregistreerd.

Voorbereiding
Met de introductie van numerieke domeinnamen heeft SIDN gehoor gegeven aan een van de adviezen van het Domeinnaamdebat 2006. Conform dat advies is bovendien eerst een sunrise gehouden voor houders van merk- of handelsnamen ter bescherming van bestaande rechten. Vervolgens is registratie door het brede publiek van start gegaan met de genoemde landrush. De gevolgde procedures zijn ruim voor aanvang gepubliceerd.
Naast de procedurele voorbereiding, heeft SIDN diverse maatregelen genomen om de landrush zo goed mogelijk te laten verlopen. Voorbeelden daarvan zijn het bieden van een hoge verwerkingscapaciteit (100x hoger dan normaal) apart van de capaciteit voor "normale" registraties, het niet kunnen indienen van batchaanvragen en dat per IP-adres maar een verbinding werd toegestaan. Bij het bepalen van de benodigde procedures en capaciteit hebben wij ons mede gebaseerd op de ervaringen van collega-registries.

Uitkomst
Roelof Meijer, Algemeen Directeur SIDN: "SIDN heeft bewust het advies voor de landrush-methode opgevolgd omdat dit een uitkomst van het Domeinnaamdebat was, maar ook omdat het de beste vorm van 'first come - first serve' is. Dat wij 200.000 aanvragen hebben ontvangen voor bijna 15.000 unieke domeinnamen, houdt in dat op elke registratie 12 aanvragen afgewezen moesten worden. Wij zien relatief veel speculatieve aanvragen; dat wil zeggen aanvragen waarbij de aanvrager uitgaat van een waardeopbouw en lucratieve verkoop in de toekomst. Een klein aantal tussenpersonen heeft ervoor gekozen tijd en geld in voorbereiding op de landrush te investeren. Zij zijn daardoor bovengemiddeld succesvol geweest in hun aanvragen. Daar staat echter een bedrijfsrisico tegenover. Ik ben van mening dat de gekozen methode goed is uitgevoerd en dat welke methode we ook gekozen zouden hebben, er altijd aanvragers teleurgesteld zouden zijn. Er is echter nog veel potentieel, er zijn op dit moment slechts 15.000 numerieke domeinnamen op een totaal van 2,8 miljoen geregistreerde .nl-domeinen."
... gezien ze zelf hier klaarblijkelijk niet willen reageren ...

tomzev
04/03/08, 11:44
edit: berrie was sneller

Domenico
04/03/08, 11:54
Er is echter nog veel potentieel, er zijn op
dit moment slechts 15.000 numerieke domeinnamen op een totaal van 2,8
miljoen geregistreerde .nl-domeinen."

Kom jongens, wie gaat er voor 8234235.nl? :D

tomzev
04/03/08, 12:00
http://www.ad.nl/multi-media/2103755/Harde_strijd_om_www1234nl.html

Glenn
04/03/08, 12:05
http://www.ad.nl/multi-media/2103755/Harde_strijd_om_www1234nl.html

In dat artikel:



SIDN laat weten een nieuwe aanvraagronde niet te overwegen. ,,De procedure was al maanden bekend,’’ zegt Lycke Hoogeveen.De frustratie van Bouwman en anderen zit in het feit dat (numerieke) domeinnamen een economische waarde hebben. Sommige domeinnamen kunnen ineens heel veel geld waard zijn.


Die was inderdaad al maanden bekend. Maar was de SIDN ook niet al weken van te voren gewaarschuwd voor deze gang van zaken? Toen kondigden ze aan dat er echt geen problemen zouden optreden.

Het is jammer dat SIDN logischerwijs een monopolie heeft, want vertrekken doen de deelnemers toch niet.

umf
04/03/08, 12:07
waarvan meer dan de helft identiek was
(zelfde aanvraag van dezelfde tussenpersoon).




zegt genoeg toch :)

dit is niet meer first come meer als iemand meerdere request stuurt
dan vind ik de manier waarop eurid de domeinen handelde toch beter werkte

Deimos
04/03/08, 12:17
IMO geeft bovenstaande exact de houding weer van de SIDN. Terwijl een stichting normaal de belangen van zijn deelnemers behartigd, hebben de SIDN deelnemers zich te schikken naar de SIDN.

De SIDN bepaald en afwijken is niet mogelijk. Met allerlei rare procedures en geldverslindende procedures als gevolg.

phreak
04/03/08, 12:22
Reactie SIDN: ... gezien ze zelf hier klaarblijkelijk niet willen reageren ...

En ze lezen het wel degelijk...

brinkie
04/03/08, 12:30
Ach, wat dondert het allemaal.. wie is er nou werkelijk geïnteresseerd in een nummeriek domein. Ik kan m'n eigen telefoonnummers al nauwelijks onthouden laat staan een domeinnaam die opgebouwd is uit een cijferreeks.

Als we zo graag, als mensen, nummerieke domeinen hadden gewild hadden we net zo goed de ip-adressen kunnen intikken in plaats van 'gewone' domeinen te nemen die vertaald worden naar ip-adressen..

Alles bij elkaar denk ik dat het hele nummerieke domein net zo'n snelle dood gaat sterven als de persoonsdomeinnamen. In elk geval heb ik van geen enkele klant het verzoek gehad om een nummeriek domein te registreren. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk..

BrugMedia.Net
04/03/08, 12:52
Lol

Iets klopt er niet aan de mail van SIDN.

Eerst schrijven ze:
"In totaal hebben we ruim 500.000 aanvragen verwerkt, waarvan meer dan de helft identiek was (zelfde aanvraag van dezelfde tussenpersoon). Ter vergelijking: in heel 2007 heeft SIDN ook 500.000 registraties verwerkt. Uiteindelijk zijn circa 14.500 unieke numerieke domeinnamen daadwerkelijk geregistreerd."

Daarna komt Roelof Meijer:
"Dat wij 200.000 aanvragen hebben ontvangen voor bijna 15.000 unieke domeinnamen, houdt in dat op elke registratie 12 aanvragen afgewezen moesten worden."

Ik weet niet hoor maar ik zie 300.000 verschil in de berichtgeving. Die 200.000 zou uit komen op een gemiddelde van 13 aanvragen per domein.

Als ik die zelfde berekening nu doe op de eerder genoemde 500.000 dan kom ik op 33 aanvragen per domeinnaam.

Wat is het nu 500.000, 250.000 of 200.000 ???

Misschien handig als ze eens met exacte cijfers komen.

jouwnaam
04/03/08, 12:59
Alles bij elkaar denk ik dat het hele nummerieke domein net zo'n snelle dood gaat sterven als de persoonsdomeinnamen. In elk geval heb ik van geen enkele klant het verzoek gehad om een nummeriek domein te registreren. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk..

Een snelle dood zal wel meevallen (het is geen apart soort domein), maar verder helemaal mee eens. Vrijwel alle interessante domeinen (123.nl, 24.nl e.d.) zijn door de SIDN uitgesloten van registratie dus zo boeiend is het allemaal eigenlijk niet. :O

Domenico
04/03/08, 13:04
Ach, wat dondert het allemaal.. wie is er nou werkelijk geïnteresseerd in een nummeriek domein. Ik kan m'n eigen telefoonnummers al nauwelijks onthouden laat staan een domeinnaam die opgebouwd is uit een cijferreeks.

Als we zo graag, als mensen, nummerieke domeinen hadden gewild hadden we net zo goed de ip-adressen kunnen intikken in plaats van 'gewone' domeinen te nemen die vertaald worden naar ip-adressen..

Alles bij elkaar denk ik dat het hele nummerieke domein net zo'n snelle dood gaat sterven als de persoonsdomeinnamen. In elk geval heb ik van geen enkele klant het verzoek gehad om een nummeriek domein te registreren. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk..

Ik weet het nog niet. Voor grote steden is het wel een goede naam hoor. 013 voor Tilburg of zelfs de concertzaal (maar is excluded zie ik nu) of 040 voor Eindhoven en ga zo maar door. Goede naam en ik denk dat een grote gemeente er best wel wat voor wil betalen.

Nevertheless zijn de goede nummerieke namen regged door een paar partijen en hebben ze het vanuit het standpunt van deze partijen goed gedaan. De pro's hebben in dit geval gewoon gewonnen en met pro bedoel ik de partij die werk gemaakt heeft van het uiteindelijke doel. Niet zomaar een paar domeinnamen proberen te registreren maar gewoon alle namen tot 2100 en dat is ze goed gelukt. Als je het zo bekijkt is het nooit eerlijk natuurlijk en is die discussie een beetje zinloos in mijn ogen. Zoals ik al eerder heb gezegd is de manier die het meest in de buurt komt van eerlijk gewoon een loting en geld voor de rest inderdaad dat de partij die er het meeste geld en kennis in stopt in deze sitiaties met de namen wegloopt. Dit is gewoon een feit en daar kun je iets mee doen of helemaal niets. Uiteindelijk zal het de SIDN of welke andere partij dan ook wereldwijd een zorg zijn wie de namen registreert. Dat blijkt wel keer op keer op de reacties en het uitblijven van reacties. Kortom, uiteindelijk heb je min of meer zelf de keuze dat je kan meespelen of gewoon binnen blijven...

Naampje kopen? ;)

It’s all about the money
It’s all about the dum dum duh dee dum dum
I don’t think its funny
To see us fade away

It’s all about the money
It’s all about the dum dum duh dee dum dum
And I think we got it all wrong anyway

crazycoder
04/03/08, 13:42
Ach, wat dondert het allemaal.. wie is er nou werkelijk geïnteresseerd in een nummeriek domein. Ik kan m'n eigen telefoonnummers al nauwelijks onthouden laat staan een domeinnaam die opgebouwd is uit een cijferreeks.

Als je een adultsite hebt vind ik 69.nl wel weer een aardige naam :)

Verder zijn er een redelijk aantal getallen die een symbolische of religieuze betekenis hebben..

t.bloo
04/03/08, 14:18
ik kan me veel voorstellen bij zaken als trouwdata, geboortedata, oprichtingsdata, datums van een evenement etcetera

Designerhosting
04/03/08, 16:04
Ik kan mij vooral iets voorstellen bij de netnummers en nummers die een bepaalde 'betekenis' hebben. Verder heb ik geen nummers proberen vast te leggen en heb ook geen aanvragen gehad.

De vraag is natuurlijk is 050 beter dan groningen bv. Groningen in de naam levert je tenminste nog wat punten op in Google.....

Glenn
04/03/08, 16:16
Met netnummers kan je leuke plaatselijke portals maken, aangezien namen als groningen.nl natuurlijk al vergeven zijn :)

1ms
04/03/08, 17:00
Kom jongens, wie gaat er voor 8234235.nl? :D
dat is mijn pincode ja!:mad:

KDISS
04/03/08, 17:03
Als je een adultsite hebt vind ik 69.nl wel weer een aardige naam :)

Verder zijn er een redelijk aantal getallen die een symbolische of religieuze betekenis hebben..

even een stomme vraag, maar waarom is die (69.nl) evenals nog veel meer leuke namen uitgesloten?

davinci
04/03/08, 17:05
Kom jongens, wie gaat er voor 8234235.nl? :D

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=8234235&meta=

ik zeg vastleggen! ;)

maxnet
04/03/08, 17:57
Naast de procedurele voorbereiding, heeft SIDN diverse maatregelen genomen om de landrush zo goed mogelijk te laten verlopen. Voorbeelden daarvan zijn het bieden van een hoge verwerkingscapaciteit (100x hoger dan normaal) apart van de capaciteit voor "normale" registraties, het niet kunnen indienen van batchaanvragen en dat per IP-adres maar een verbinding werd toegestaan. Bij het bepalen van de benodigde procedures en capaciteit hebben wij ons mede gebaseerd op de ervaringen van collega-registries.


Verschil met bijv. EurID is dat die naast de limiet van 1 verbinding per IP, ook een limiet van 1 IP per registrar hadden, en de verbinding na elke aanvraag verbroken werd.

Vraag me toch af wat nu concreet de ingestelde limiet van het aantal totale gelijktijdige verbindingen van de mailserver was. "100x hoger dan normaal" zegt weinig.

Had je bij SIDN eenmaal verbinding dan kon je over die ene verbinding al je aanvragen sturen.
Vermoedelijk is tijdens de landrush de maximale limiet van verbindingen bereikt, en konden daardoor de deelnemers die reeds een of meerdere verbindingen hadden daardoor al hun aanvragen versturen, en de anderen helemaal niets totdat er een verbinding vrij kwam.

Domenico
04/03/08, 18:05
Verschil met bijv. EurID is dat die naast de limiet van 1 verbinding per IP, ook een limiet van 1 IP per registrar hadden, en de verbinding na elke aanvraag verbroken werd.

En ondanks deze limieten (sommige partijen richten per land gewoon tig bedrijfjes op en laten ook anderen een poging wargen in ruil voor wat geld!) waren er nog steeds maar een paar grote partijen die de meest interessante namen in hun bezit kregen! Dit zijn geen koekenbakkers maar professionals die miljoenen investeren en blijven investeren om alleen maar wat namen (die voor leken niets waard zijn maar kenners weten beter) te krijgen dus aub lees jezelf eens in en doe wat onderzoek...

Glenn
04/03/08, 18:10
Dat is niet helemaal waar Domenico. De reden dat zij die domeinen toch in bezit krregen was omdat tijdens Sunrise 2 (kvk en dergelijke) er niet gecontroleerd is. Soms te makkelijk, soms te streng.

maxnet
04/03/08, 18:41
En ondanks deze limieten (sommige partijen richten per land gewoon tig bedrijfjes op en laten ook anderen een poging wargen in ruil voor wat geld!) waren er nog steeds maar een paar grote partijen die de meest interessante namen in hun bezit kregen!

Ondanks deze partijen hebben wij als kleine registrar zonder dergelijke constructies toch nog een paar honderd 3 letter domeinen en een handjevol 2 teken domeinen voor onze klanten weten te bemachtigen.

Natuurlijk hebben de grote partijen er meer in de wacht gesleept.
Maar gezien er een voorschot van 10.000 EUR per registrar betaald moest worden, lag de drempel om er meerdere op te richten toch iets hoger, dan het aanschaffen van 35 servers en programmatuur.

Meen dat er overigens tegen de partij die 400 registrars had opgericht, nog steeds een rechtzaak loopt.

io1093967
04/03/08, 19:16
De eerste domeinnamen staan inmiddels alweer te koop.

14.nl
24-7.nl
37.nl
40.nl
50-50.nl
53.nl
55.nl
66.nl
74.nl
85.nl
97.nl

check de URL

SF-Jeroen
04/03/08, 19:22
nog veel meer hoor, had ik al gezien

pierce
04/03/08, 19:28
De eerste domeinnamen staan inmiddels alweer te koop.

14.nl
24-7.nl
37.nl
40.nl
50-50.nl
53.nl
55.nl
66.nl
74.nl
85.nl
97.nl

check de URL

Zeker jouw portfolio? ;)

tomzev
04/03/08, 19:34
ligt bij jullie de site van de sidn er ook uit of hebben ze mij gefirewalled ivm mijn kritische mail :P

tazmanian
04/03/08, 19:37
nope is down op dit moment!

SF-Jeroen
04/03/08, 19:37
ligt bij jullie de site van de sidn er ook uit of hebben ze mij gefirewalled ivm mijn kritische mail :P

Daar is al een topic voor :)

BramuS
04/03/08, 19:38
--Edit-- niet nuttig meer

tomzev
04/03/08, 19:41
ok dan gaan we weer verder met de kritiek de landrush...

®on
04/03/08, 19:52
http://www.sp.nl/ict/nieuwsberichten/5379/080304-uitgave_internetadressen_moet_per_direct_in_overhe idshanden.html

"Nu blijkt dat de SIDN totaal onverantwoord omgaat met haar verantwoordelijkheden is er maar één conclusie mogelijk. De stichting moet haar taken overdragen aan een onpartijdig orgaan waarop democratisch toezicht plaatsvindt."

tomzev
04/03/08, 19:55
je zou haast op de sp gaan stemmen...

nog 51 zetels voor een meerderheid

AlfaHosting
04/03/08, 20:08
http://www.sp.nl/ict/nieuwsberichten/5379/080304-uitgave_internetadressen_moet_per_direct_in_overhe idshanden.html

Ik kan ze niet anders dan gelijk geven ...

Ber|Art
05/03/08, 09:12
wow, kamervragen...

PromoSystems
05/03/08, 09:24
Tja we kunnen ook doordraven natuurlijk, zou het echt beter worden door het in handen van de overheid te geven.... no way! waar is dan onze inspraak!

phreak
05/03/08, 09:27
Tja we kunnen ook doordraven natuurlijk, zou het echt beter worden door het in handen van de overheid te geven.... no way! waar is dan onze inspraak!

Inspraak? onder welke steen leef jij?

AlfaHosting
05/03/08, 09:42
Tja we kunnen ook doordraven natuurlijk, zou het echt beter worden door het in handen van de overheid te geven.... no way! waar is dan onze inspraak!

Welke inspraak ? lol .. das een goeie ..

crazycoder
05/03/08, 10:20
Tja we kunnen ook doordraven natuurlijk, zou het echt beter worden door het in handen van de overheid te geven.... no way! waar is dan onze inspraak!
Misschien moet je jezelf iets meer verdiepen in de manier waarop besluiten bij sidn ontstaan.

Ze hebben het van de politiek afgekeken, geef de mensen het idee dat ze inspraak hebben en doe vervolgens gewoon wat je zelf wil.

Serveo
05/03/08, 11:09
Verkoopt mijnalbum nu alle domeinen of?

brinkie
05/03/08, 11:22
Als je een adultsite hebt vind ik 69.nl wel weer een aardige naam :)

Verder zijn er een redelijk aantal getallen die een symbolische of religieuze betekenis hebben..

Ja, ... maar die zijn dan weer niet beschikbaar!

666.nl is uitgesloten

Waarom dát nou weer dan... terwijl deze dan weer wel mocht blijkbaar:

777.nl is actief

Ik zie het verschil niet? :p

KDISS
05/03/08, 11:26
en daar kwam ik dus ook al achter, 69.nl is ook uitgesloten. Waarom zou dat in godsnaam uitgesloten moeten zijn :-/ 112.nl is iets bij voor te stellen, maar dit.. 666.nl idem

Herbert
05/03/08, 11:37
666 is het getal van de duivel, deze is waarschijlijk uitgesloten om duivelse praktijken tegen te gaan :)

Serveo
05/03/08, 12:04
69.nl wegens standje 69 lijkt me. Om zedelijke praktijken tegen te gaan? ;)

KDISS
05/03/08, 12:11
hm, en sexen.nl mag natuurlijk wel :p

MediaServe
05/03/08, 13:37
666 is het getal van de duivel, deze is waarschijlijk uitgesloten om duivelse praktijken tegen te gaan :)


69.nl wegens standje 69 lijkt me. Om zedelijke praktijken tegen te gaan? ;)

:W: :W:

martysmarty
05/03/08, 13:38
en daar kwam ik dus ook al achter, 69.nl is ook uitgesloten. Waarom zou dat in godsnaam uitgesloten moeten zijn :-/ 112.nl is iets bij voor te stellen, maar dit.. 666.nl idem


Wat dacht je van omdat deze bij de sunrise zijn aangevraagt?

KDISS
05/03/08, 14:23
ja, maar waarom is dat nog niet doorgevoerd dan? Of vergeet ik nu iets?

®on
05/03/08, 14:27
Van donderdag 28 februari 12.00 uur tot vrijdag 29 februari 18.00 uur organiseerde SIDN de landrush voor numerieke domeinnamen. Van de meer dan 500 deelnemers die aan de landrush hebben meegedaan heeft een aantal de afgelopen dagen bij SIDN een klacht ingediend. Ook op verschillende webfora worden discussies gevoerd over de handelswijze van enkele deelnemers. Dit heeft tot de nodige media-aandacht geleid, zo kunt u hier (http://www.radio-online.nl/) een interview met Roelof Meijer (Algemeen Directeur SIDN) op Radio Online van 4 maart beluisteren.

Omdat SIDN waarde hecht aan de mening van de betrokken deelnemers, gaan wij met hen de landrush evalueren. Vandaag plaatst SIDN op de deelnemerssite een enquête om zowel het proces voorafgaand aan de landrush als de landrush zelf te evalueren. Daarop volgend zal op korte termijn met een aantal betrokken deelnemers een bijeenkomst worden gehouden, meer informatie daarover volgt volgende week.

In de loop van de middag zullen wij u nog van verdere informatie voorzien.
Waarom alleen met "een aantal betrokken deelnemers"? Waarom niet een met spoed uitgeschreven deelnemersvergadering? Dat lijkt me zinvoller dan met een klein selectclubje rond de tafel te gaan zitten.

Linkje naar de stream:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/tros/radioonline/20080304-20.wma?start=00:14

Glenn
05/03/08, 14:31
Uitgenodigd zijn MijnAlbum, Funbit en Ilse :lovewht:

Ik neem aan dat ze ook kleinere partijen uitnodigen, mochten ze nog serieus willen overkomen.

AlfaHosting
05/03/08, 17:26
Waarom alleen met "een aantal betrokken deelnemers"? Waarom niet een met spoed uitgeschreven deelnemersvergadering? Dat lijkt me zinvoller dan met een klein selectclubje rond de tafel te gaan zitten.

Linkje naar de stream:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/tros/radioonline/20080304-20.wma?start=00:14

Iemand al iets ontvangen ove de online enquete ?

crazycoder
05/03/08, 17:30
Waarom alleen met "een aantal betrokken deelnemers"? Waarom niet een met spoed uitgeschreven deelnemersvergadering? Dat lijkt me zinvoller dan met een klein selectclubje rond de tafel te gaan zitten.

Omdat sidn de voorkeur geeft aan achterkamertjes?

®on
05/03/08, 17:31
Iemand al iets ontvangen ove de online enquete ?
Nope, enkel een nieuwe udate:

https://deelnemer.sidn.nl/besloten/infeez/spacer.gifVia de media hebben wij vernomen dat de SP vragen heeft gesteld over de landrush. SIDN is in brede samenspraak met de verschillende partijen gekomen tot het invoeren van numerieke domeinnamen door middel van een sunrise en een landrush. Met de sunrise stelden wij partijen in staat hun (numerieke) handelsnaam- en merkenrechten veilig te stellen. Van 1 tot en met 14 december 2007 konden zij hun numerieke voorregistreren. Daarmee is kaping van domeinnamen voorkomen.
Over de landrush zijn alle deelnemers ruim voor aanvang geïnformeerd.

Dat wij 200.000 aanvragen hebben ontvangen voor bijna 15.000 unieke domeinnamen, houdt in dat op elke registratie gemiddeld 12 aanvragen afgewezen moesten worden. Wij zien relatief veel speculatieve aanvragen, vooral op de korte cijferreeksen. De top-25 van meest aangevraagde numerieke domeinnamen toont echter een spreiding over 10 verschillende deelnemers. Dit onderschrijft dat de mailservers van SIDN ondanks de drukte voor deelnemers bereikbaar waren. Numerieke domeinnamen kunnen vanaf zaterdag 1 maart via het reguliere proces worden aangevraagd.
De conclusie die getrokken wordt is een wat vreemde:
"Dit onderschrijft dat de mailservers van SIDN ondanks de drukte voor deelnemers bereikbaar waren." Correct, echter niet de eerste twintig minuten. Als die top 25 door 2000 deelnemers werd aangevraagd, kun je er volgens SIDN dus nog een conclusie aan vast hangen dat de mailservers bereikbaar waren. Zo lust ik ze ook wel.

Ber|Art
05/03/08, 17:59
Kreeg deze net binnen:


Onderwerp: Evaluatieformulier Landrush Numerieke Domeinnamen beschikbaar op deelnemerssite

Donderdag 28 en vrijdag 29 februari heeft de Landrush Numerieke Domeinnamen plaatsgevonden. SIDN heeft tijdens de landrush, en ook na het weekend, van deelnemers klachten ontvangen. Met deze deelnemers is inmiddels persoonlijk contact geweest. Uiteraard zijn ons ook de uitingen op de diverse webfora en in de media niet ontgaan.

Omdat SIDN waarde hecht aan de mening van de betrokken deelnemers stellen wij u in de gelegenheid de landrush rechtstreeks met SIDN te evalueren. Het doel van deze evaluatie is het achterhalen van eventuele verbeterpunten voor toekomstige projecten. Hiertoe nodigt SIDN u uit een aantal vragen te beantwoorden.

U vindt het evaluatieformulier op de besloten deelnemerssite. SIDN stelt uw deelname zeer prijs en dankt u bij voorbaat hartelijk.

en nu dus allemaal invullen!!!

//update: ingevuld :)

sdetroch
05/03/08, 19:38
Zo'n invulformulier is natuurlijk een klassiek bliksemafleider.
Uit de evaluatie zal komen dat er x (klein) aantal percent van de deelnemers niet tevreden is (slechts een klein percentage zal het formulier invullen) en er zal dan in de pers uitgepakt worden dat de klachten al bij al nogal meevallen. Daarnaast zal er dan in de communicatie staan dat ze met de opmerkingen rekening zullen houden voor de volgende keer en dat was het dan ... Vijgen na Pasen dus en de vlam uit de pan houden ...

Herbert
05/03/08, 20:05
Wel jammer dat alleen deelnemers het klachtenformulier kunnen invullen.
Ik ben momenteel geen deelnemer maar ik kan wel realtime registreren, ook ik voel me erbij betrokken.

Dotdns
05/03/08, 20:47
Hier ook ingevuld,
zeker het laatste vak, is compleet ingevuld met rechtstreeks en strenge vragen.

Ze geven ons wel de mogelijkheid om ze te laten weten of hun mailservers bereikbaar was.

Maar ik denk ook dat deze actie enkel voor de schijn is

tomzev
05/03/08, 23:28
ja dat is het ook.. en nu krijgen ze mooie statistieken van de domeinnamen...

hoeveel domeinnaam wou je registeren:
16

Hoeveel heb je er gekregen
2

Dan denken hun nou dat is toch 1 op 8..niet slecht.. maar die twee domeinnamen zijn mijn telefoonnummer met en zonder streepje.

ook vond ik de vragen echt suggestief, ze waren zo gesteld dat ze de verantwoordelijkheid afschuiven naar de deelnemers.

sdetroch
06/03/08, 00:48
ook vond ik de vragen echt suggestief, ze waren zo gesteld dat ze de verantwoordelijkheid afschuiven naar de deelnemers.

Inderdaad, heb de indruk dat ze (altijd) meer tijd steken in het opmaken van documenten dan aan de technische kant van de zaak (dit is voor die landrush zo en blijkbaar ook zo voor hun DRS systeem).

Sven

crazycoder
06/03/08, 07:58
Inderdaad, heb de indruk dat ze (altijd) meer tijd steken in het opmaken van documenten dan aan de technische kant van de zaak (dit is voor die landrush zo en blijkbaar ook zo voor hun DRS systeem).

Dan hadden ze wel een extra reglementje opgesteld.. maar zelfs dat is niet gebeurt :(

Geert-Jan
06/03/08, 08:02
Inderdaad, heb de indruk dat ze (altijd) meer tijd steken in het opmaken van documenten dan aan de technische kant van de zaak (dit is voor die landrush zo en blijkbaar ook zo voor hun DRS systeem).

Sven

Dat is een bepaalde arrogante houding die daar heerst, en krijg je er zomaar niet uit.....
Dat merk je b.v. ook al aan de support telefoon, je moet er met een honkbal knuppel doorheen rammen om eens door een gesprek heen te komen.....

Mikey
06/03/08, 08:34
je moet er met een honkbal knuppel doorheen rammen om eens door een gesprek heen te komen.....

zeer herkenbaar (headbang)

Lynch
18/03/08, 12:22
Even een korte evaluatie van het onderzoeksrapport dat onlangs door ISPconnect is opgesteld. Dat rammelt namelijk aan zoveel kanten dat je er zeeziek van zou worden. Een kleine greep uit de fouten die erin staan.

Onder het kopje “RESULTATEN” stormt men maar meteen binnen met het resultaat: "97% van de respondenten vindt de landrush oneerlijk is verlopen." Er is nergens een vraagstelling of methode van onderzoek te bekennen. Grootste mysterie, maar niet onbelangrijk: welke vraag is de respondenten precies gesteld? Als je dat niet vermeldt kun je toch niet serieus denken met een onderzoeksverslag bezig te zijn.

Uit de grafiek concluderen we dan maar dat de respondenten is gevraagd: “hoe is naar uw mening de landrush verlopen?”. En dat de respondenten konden kiezen uit 3 mogelijkheden: 1. eerlijk, 2. oneerlijk en 3. fiasco. Methodologisch is dit een van de grootste blunders die je kunt begaan, al is het een logische blunder – hij verraadt namelijk waar ISPconnect wil dat de antwoorden heen gaan. Want wél objectief valt vast te stellen dat 66,66% van de antwoorden een negatief beeld over de landrush geeft. Om het gelijk te trekken had óf antwoord 3. ‘neutraal’ moeten zijn, óf er had een vierde optie ‘fantastisch’ moeten worden toegevoegd. Nu is de balans scheef en helt zeer opzichtig over naar de kant die ISPconnect in gedachten heeft. Ook het onderschrift bij het diagram ‘Grafiek 1 – Verloop Landrush’ is suggestief en onjuist. Daar zou ‘volgens de respondenten’ aan moeten worden toegevoegd - er wordt een opinie onderzocht, meer niet.

Dan de volgende conclusie, opnieuw in dikke letters: “41% van de respondenten wist géén enkele numerieke .nl domeinnaam voor haar klanten te registreren.” Dit percentage is compleet betekenisloos. Stel dat één van de respondenten álle numierieke namen had weten te registreren. Dan waren 100% van alle numerieke namen in het bezit gekomen van leden van ISPconnect. Een uitstekende score. Toch had de conclusie dan moeten luiden: “99% van de respondenten wist géén enkele numerieke .nl domeinnaam voor haar klanten te registreren.” Het percentage van 41% zegt dus niets over het aantal namen dat bij de respondenten terecht is gekomen, het zegt alleen iets over de onderlinge verdeling, en die onderzoek je hier helemaal niet.

Als je met cijfers en grafieken gaat smijten, zorg dan ook dat deze goed onderbouwd en methodologisch zinnig zijn. Dat is bij dit rapport zeker niet het geval. En dan heb ik het niet eens over de talloze schrijf- en typfouten die het rapport ontsieren. Al met al kan dit quasi-wetenschappelijke document door geen enkele kritische lezer serieus genomen worden.

Senna
25/03/08, 12:01
ZEER GOED NIEUWS. TOCH GERECHTIGHEID !!


MijnAlbum-domeinen kwijt


ARNHEM - De vier slimme internetnerds van MijnAlbum.nl moeten honderden numerieke domeinnamen inleveren.

Volgens de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft MijnAlbum.nl deze webadressen eind februari op een oneigenlijke manier verkregen.

Leden van SIDN, sinds 1996 verantwoordelijk voor de uitgifte en registratie van .nl-domeinnamen, konden de numerieke domeinnamen – webadres met een getal erin - volgens de first-come-first-served- methode op 28 en 29 februari 2008 naar zich toe halen.

De vier slimmeriken achter MijnAlbum.bl zetten 35 mailservers met speciaal geschreven software in. Het effect was dat zij tegen de 2600 numerieke domeinnamen wisten te bemachtigen.

Dat resulteerde in een grote woede onder de andere internetbedrijven die spraken van een niet te winnen ‘technische wapenwedloop’. ,,Door de extreem hoge belasting van de systemen kon een aantal tussenpersonen moeilijk verbinding maken om aanvragen in te dienen,’’ stelt de SIDN in een dit weekend gepubliceerd onderzoek naar de toedracht. De verontwaardiging leidde zelfs tot Kamervragen aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken.

Naar aanleiding daarvan sprak de stichting MijnAlbum.nl en een tweede partij, BliXem Internet Services, aan op de manier waarop zij de grote aantallen domeinnamen hadden verkregen. Uiteindelijk leidde dat gesprek er toe dat 4060 numerieke domeinnamen werden ‘teruggegeven’ en binnenkort weer vrij zijn voor registratie. MijnAlbum raakt er 1719 kwijt en BliXem 2341.