PDA

Bekijk Volledige Versie : Eenmanszaak + nog eenbedrijf



Erikcreative
27/02/08, 12:01
Kort vraagje,

Momenteel heb ik een eenmanszaak. Nu wil ik samen met iemand anders een tweede bedrijf opstarten. Dit moet dus volledig los staan van mijn huidige bedrijf. Nou kan je niet twee eenmanszaken op je naam hebben staan volgens mij. Maar is het wel mogelijk om naast mijn eenmanszaak een V.O.F. op te richten met iemand anders? En hoe zit dit belastingtechnisch (BTW nummer etc)? B.V. is dan wel mogelijk maar dan zit je met het startkapitaal.

Alvast bedankt. De website van de KvK is wat karig omtrent dit onderwerp

pierce
27/02/08, 12:02
Maak even een afspraak bij de KvK, dan vertellen ze je alles wat je wil weten.

Erikcreative
27/02/08, 12:07
Maak even een afspraak bij de KvK, dan vertellen ze je alles wat je wil weten.

Dat begrijp ik maar ik was benieuwd of iemand me er hier meer over kan vertellen.

Luana IS
27/02/08, 12:09
Ik denk dat je met dit soort vragen beter even op http://www.higherlevel.nl kan kijken

WebXtra
27/02/08, 12:13
Een eenmanszaak naast een vof moet kunnen geloof ik, maar of het verstandig is, is een ander verhaal.

Je blijft voor beide bedrijven persoonlijk aansprakelijk, dus een flinke misstap met het ene bedrijf , kan je ook voor problemen gaan zorgen voor je andere firma.


En met je vof, als je compagnon een fout maakt, dan trekt hij net zohard je eenmanszaak mee.

Denk er dus goed over na!

crazycoder
27/02/08, 13:26
Kort vraagje,

Momenteel heb ik een eenmanszaak. Nu wil ik samen met iemand anders een tweede bedrijf opstarten. Dit moet dus volledig los staan van mijn huidige bedrijf. Nou kan je niet twee eenmanszaken op je naam hebben staan volgens mij. Maar is het wel mogelijk om naast mijn eenmanszaak een V.O.F. op te richten met iemand anders? En hoe zit dit belastingtechnisch (BTW nummer etc)? B.V. is dan wel mogelijk maar dan zit je met het startkapitaal.

Meerdere eenmanszaken is mogelijk, maar onder hetzelfde nummer.

VOF erbij is ook mogelijk, die krijgt een eigen nummer..

dreamhost_nl
27/02/08, 13:36
etc)? B.V. is dan wel mogelijk maar dan zit je met het startkapitaal.

LTD. wordt gezien als zelfde rechtsvorm, maar dan zonder de verplichting tot startkapitaal en min. salariseis voor de directeur. Misschien is dat wat voor je?

umf
27/02/08, 14:27
Meerdere eenmanszaken is mogelijk, maar onder hetzelfde nummer.



een eenmanszaak blijft eenmanszaak enige verschil is meerdere handelsnamen
en qua administrie precies hetzelfde je zou dan wel een 2e btw nummer voor
andere dingen kunnen aanvragen

btw nummer 1 hosting
btw nummer 2 advies en consultancy andere bedrijftak

Arjen @ ARKOis
27/02/08, 14:58
Een eenmanszaak met een VOF kan zonder enig probleem, dit draai ik zelf ook ;-)

Marin
27/02/08, 16:10
Hier loopt al een topic over.

Gebruik voortaan eerst de zoekfunctie

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/130346-project-onderneming-naast-huidige-eenmanszaak.html

WebXtra
27/02/08, 18:06
LTD. wordt gezien als zelfde rechtsvorm, maar dan zonder de verplichting tot startkapitaal en min. salariseis voor de directeur. Misschien is dat wat voor je?

Een LTD. is uiteindelijk duurder dan een B.V. door de extra administratieve kosten en de extra kosten welke aan the Companyhouse betaald moet worden.

Binnen 2 jaar is een LTD al duurder dan een B.V.

maxnet
27/02/08, 18:59
Een LTD. is uiteindelijk duurder dan een B.V. door de extra administratieve kosten en de extra kosten welke aan the Companyhouse betaald moet worden.


De 15 GBP per jaar die aan Companieshouse betaald moet worden, valt ook wel te overzien.
Was de kamer van koophandel maar zo goedkoop.

Wel moet je een registered office in de UK aanhouden.
Maar er zijn tegenwoordig ook bedrijven die dit voor een one-off fee aanbieden.

Jesperw
27/02/08, 19:55
Een LTD. is uiteindelijk duurder dan een B.V. door de extra administratieve kosten en de extra kosten welke aan the Companyhouse betaald moet worden.

Binnen 2 jaar is een LTD al duurder dan een B.V.
Los van het slechte imago. Waarom zou een nederlands bedrijf een LTD beginnen ipv een BV. Geen goedkeuring door justitie? Slecht verleden? Weinig geld maar toch bescherming willen hebben?

Ik vind het altijd een beetje raar.

TS: Misschien eens naar lege BV's kijken om 't gelijk goed, maar relatief voordelig te doen? Ik heb nooit met lege BV's gewerkt, maar het schijnt best goed te kunnen. Met je eigen holding kun je dan deelnemen in andere bedrijven.

mdf
27/02/08, 20:22
Een VOF naast een eenmanszaak is geen enkel probleem; heb ik ook een jaar gedaan.
Lege bv's zou ik niet doen; kleeft altijd een bepaald risico aan. Beter kun je dan nog even een jaar wachten; tegen die tijd is de 18k 'borg' regel afgeschaft en wordt het gemakkelijker om een bv op te richten.
LTD is een optie als je in het buitenland wilt gaan handelen, maar heeft door fraude in het verleden een wat negatief imago in Nederland.

Triloxigen
28/02/08, 12:31
Los van het slechte imago. Waarom zou een nederlands bedrijf een LTD beginnen ipv een BV. Geen goedkeuring door justitie? Slecht verleden? Weinig geld maar toch bescherming willen hebben?

Slecht imago is al jaren geleden.
En de reden is simpelweg als je internationaal wil gaan handelen kan het wenselijker zijn.