PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhuizing - Plan van aanpak?



CharlieRoot
27/02/08, 10:19
Ik ben benieuwd hoe andere bedrijven hun verhuizingen hebben gedaan en wat hierbij kwam kijken, wat de struikelblokken waren.

Wij gaan onze servers verhuizen van rack naar een nieuwe provider, ik wil dan ook weten of er mensen zijn die een document hebben van hoe ze hun verhuizing gedaan hebben en hoe het verliep.

DutchTSE
27/02/08, 10:23
DNS ttl aanpassen naar 100 seconden, alle servers eruit halen behalve je secundairy dns, die laten hangen, alle domeinen op secundairy aanpassen naar nieuwe webserver IP, alles verhuizen, servers ophangen, primary dns weer online zetten op nieuwe IP. primary en sec. dns laten syncen, en week later je secundairy dns verhuizen (indien nodig).

Korte samenvatting :)

Technotop
27/02/08, 10:29
De verhuizing zelf is het probleem niet, kwestie van servers oppakken, vervoeren en in het nieuwe rack ophangen.

De grootste uitdaging zit hem in het snel weer online zijn op nieuwe IPAdressen. Om dit snel regelen moet je werken met mirrorservers die je tijdelijk opzet op de oude locatie. Deze servers bevatten _alle_ oude IPadressen en alle domeinen die je hebt. Je zorgt er voor dat je tijdens de verhuizing de mirrorserver online gooit en deze alle nieuwe ipadressen al in zijn configuraties heeft, dus dat dze alles direct omzet naar het nieuwe IP.

Zorg wel dat de TTL waarde van alle dnssystemen zijn terug gebracht tot maximaal 10 minuten (600 sec).

Zodra alle servers op de nieuwe locatie staan en de mirrorserver draait in het oude netwerk heb je een downtime die enkel uitgaat van de tijd die je kwijt bent aan het verschuiven van de apparatuur. Alle websites moeten dan op de nieuwe locatie direct weer werken. Let wel dat je uiteraard alle IPAdressen op de servers moet aanpassen!

Je kunt na de verhuizing beginnen met het aanpassen van de nameservers op de nieuwe IPAdressen.

Dit is hoe wij verhuizingen plannen en eigenlijk geen last meer hebben van grote downtimes.

ps. een tweede DNS server in een ander netwerk does the trick, maar helaas draaien veel domeinen van klanten niet op onze DNSservers, vandaar dat de mirrorserver bijna 100% werkt.

---
Ooit heb ik een kleine uitleg geschreven voor klanten die wel met een redundante DNS werkten maar ook weer veel klanten en resellers hadden die dus weer gebruik maakten van 'e'en enkele dns, dus de mirroserver kwam hier goed van pas:

Werkt met BIND:
http://linuxs.nl/mirror.txt

wonko
27/02/08, 10:37
Je kan ook een proxy-like-service achterlaten op de oude locatie (rinetd is hier bvb handig voor) die alle verkeer correct doorstuurt naar de nieuwe IP's. Werkt niet voor alles, maar web en mail zijn bvb zo perfect op te lossen.

CharlieRoot
27/02/08, 10:46
Ik zat zelf te denken om op de nieuwe locatie vast een machine te hangen, als mirror DNS, en daar eerst alles goed te configureren. Dan lijkt het me een kwestie van de DNS aanpassen voordat ik de server oppak, server slepen en ophangen en klaar.

Mark17
27/02/08, 11:05
Ik zat zelf te denken om op de nieuwe locatie vast een machine te hangen, als mirror DNS, en daar eerst alles goed te configureren. Dan lijkt het me een kwestie van de DNS aanpassen voordat ik de server oppak, server slepen en ophangen en klaar.

Vergeet het IP aanpassen niet. De totale downtime kun je verder beperken door vooraf alle nieuwe IP adressen als extra IP toe te voegen en op de nieuwe locatie de oude IPs te verwijderen. Het is niet optimaal/netjes, maar het werkt wel (scheeld je toch weer enige downtime door het configureren van IP adressen).

Arjen @ ARKOis
27/02/08, 13:53
Misschien een idee om zelf een plan van aanpak te bedenken en dan hier vragen welke dingen er volgens de WHTers nog missen ;-)

crazycoder
27/02/08, 13:58
Waarom niet eerst op een andere locatie een server hangen voor je dns. Dat moet je toch hebben.. als je daar ook fallback voor de e-mail op draai dan loopt dat in principe geen enkele vertraging op.

TTL verlagen hoeft niet altijd te werken..

Een plan van aanpak hangt af van een aantal factoren die voor een aantal bedrijven anders kunnen zijn. 1, 10 of 500 servers maakt een verschil.. net zoals het aantal mensen wat ingezet kan gaan worden en het tijdspad. Moet het over een week, een maand of over een half jaar gebeuren..

bami82
27/02/08, 14:04
Ik vind wonko zijn tip wel handig om 1 oude server met rinetd alles te laten redirecten wat nog naar oude ip gaat. Heb je nooit dns caching probleempjes.

wonko
27/02/08, 14:42
Denk eraan dat rinetd enkel TCP doet, geen udp, en je dus geen afhandeling van bvb DNS kan doen (tenzij die dns dan terug op tcp werkt).

almar
28/02/08, 12:52
Belangrijk: Zorg voor extra schijven in de periode na de verhuizing.

Daarnaast laat de machines eerst goed afkoelen voordat je ze uit het rack trekt...

Arjen @ ARKOis
01/03/08, 12:50
Belangrijk: Daarnaast laat de machines eerst goed afkoelen voordat je ze uit het rack trekt...

Vertel mij maar eens waar je deze wijsheid vandaan haalt, chips en condensatoren gaan niet stuk door ze te bewegen enkel wanneer deze doorbranden. Maar zijn ze niet doorgebrand voor het uitschakellen is er niks aan de hand.

Wat blijft er over naast de voeding en kast? De hardeschijven, de arm van de schijf gaat netjes op een idle plek wanneer de schijf uitgeschakeld is. Alleen bij het ruig behandellen van je server (dan heb ik het over het overgooien) dan gaat zulke hardware stuk.


Servers kunnen dus direct na het afsluiten in de auto worden geplaatst, wel even een doekje eromheen (oeps word die dan weer warm? NEE) voor de gebruikers krasjes want dit is wel altijd zonde..


PS. Dit lijkt een beetje op het fabeltje van, computer 1 min uit, voor deze opnieuw te starten ;)

gjtje
01/03/08, 12:58
Het materiaal waarvan chips zijn gemaakt is kwetsbaarder wanneer dit verwarmd wordt. Daarnaast zijn plotselinge temperatuur verschillen schadelijk.

crazycoder
01/03/08, 13:12
Hou er wel rekening mee dat ventilatoren niet altijd even goed reageren als ze een keer uit zijn gezet.
Als je een beetje voorzichtig met de servers omspring en na het uitschakelen even laat hangen gaan schijven e.d. eigenlijk altijd wel goed.

Ik zou voor om het even welke verhuizing wel altijd voor voldoende reserveonderdelen zorgen. En natuurlijk een goede gecontroleerde backup :)

Arjen @ ARKOis
01/03/08, 14:34
Backups en reserve onderdelen spreken voor zich, maar na uitschakeling van de server en deze zoemt niet meer kan deze gewoon netjes overgeplaatst worden.

Altijd opletten per server met terug zetten of ze goed functioneren maar tijden laten afkoelen..

Mark17
01/03/08, 14:36
Gewoon eerst de APC/EPC/etc. er tussen uit halen. Dan staan de servers voor je ze uit het rack haald altijd al even uit. Eventueel kun je ook nog eerst switches/kabels verwijderen.

Daarna kun je kooimoeren los halen en servers weg pakken zonder enig bezwaar.

1ms
01/03/08, 14:38
Hmm.. altijd als wij onze bakken ophalen omdat er weer een ander OS op moet laten wij niks afkoelen en wordt er ook flink hard over drempels gereden en nog NOOIT is er ook maar iets kapot gegaan

swedendedicated
01/03/08, 14:58
nieuwe rack eerst inrichten, switch, dns, apc enz.. ophangen. Servers 1 voor 1 eruit halen en al op de oude lokatie het ip wijzigen.

MediaServe
01/03/08, 15:58
Wij hebben een hele pleur netwerkswitches, rebootswitches, kabels, kooimoeren en nog veel meer aangeschaft. Daarmee eerst de nieuwe racks inrichten. Toen op de oude locatie zoveel mogelijk voorbereiden en losschroeven. Dan komt het moment van de waarheid, alles uitzetten en in de vrachtwagen pakken. Naar de nieuwe locatie rijden en alles weer netjes in de racks schroeven :)

Wij hadden gelukkig geen IP wijzigingen. De fallback DNS en e-mail hebben alle e-mails tijdens de verhuizing netjes opgevangen. We waren met 4 man namens MediaServe bezig met de verhuizing, er waren gelukkig ook heel veel klanten zelf aanwezig om hun eigen spul te verhuizen.

Vooraf geregeld:

- Véél netwerk- en stroomkabels, honderden in allerlei lengtes en soorten
- Stekkerblokken, verlengsnoeren e.d.
- Kooimoeren en bouten
- Ty-Raps, klitteband, rangeerogen en rangeerpanelen
- Veel gereedschap, ook elektronisch
- Alle stekkers controleren van EPC's, STS switches e.d. zodat het allemaal past ;)
- Vrachtwagen gehuurd bij KAV
- Reserve netwerkswitches gekocht
- (Glasvezel) kabels leggen tussen de racks
- Nieuwe rebootswitches gekocht en vooraf geconfigureerd
- Pallets, inpakplastic, sjorbanden etc.
- Red Bull ;)

Het heeft alles bij elkaar toch wel een paar duizend euro gekost. Ik zal trouwens vast nog wel vanalles vergeten, maar de verhuizing was in ieder geval een groot succes :)

Hierbij nog een fotootje van de laatste lading bij Easynet :p

Stewie
01/03/08, 17:10
Complimenten MediaServe, verpakking en voorbereiding ziet er prima uit!

Dennis
01/03/08, 17:51
Je hebt twee opties:
-> Dedicated Nameservers icm erg lage TTL
-> IP-Tunnel

Wij zijn voor de ip-tunnel gegaan voor de verhuizing van Leaseweb naar Grafix, bracht even wat problemen met zich mee, maar uiteindelijk ging het routen perfect.

Hierbij kun je kiezen, of je route de nieuwe ip's naar de oude locatie of andersom.

Wij kozen ervoor om de Grafix-ip's alvast te gebruiken in de Leaseweb-suite. Na de verhuizing was het omnummeren dus al gebeurd. Hier hadden we van te voren alle tijd voor.

Andere optie is gewoon met dedicated-nameservers werken, waarbij je één nameserver al hebt hangen op de nieuwe locatie of een externe locatie.

De oude primary nameserver gaat down, en je stelt op de andere nameserver via een simpele query alle ip's opnieuw in, kwestie van find-replace.

Hierbij is inderdaad een lage TTL nodig.

Backups zullen inderdaad gewenst zijn. Ik heb weleens nachtmerrie-verhalen gehoord, die je graag wilt voorkomen. Bij ons is de verhuizing overigens zonder problemen gegaan. We waren een nachtje van 12 tot half 8 's ochtends bezig, maar toen draaide ook alles goed.

crazycoder
02/03/08, 01:07
Hmm.. altijd als wij onze bakken ophalen omdat er weer een ander OS op moet laten wij niks afkoelen en wordt er ook flink hard over drempels gereden en nog NOOIT is er ook maar iets kapot gegaan
Eens dat de schijven 'geparkeerd' zijn kunnen ze een aantal G's verdragen.


Backups en reserve onderdelen spreken voor zich, maar na uitschakeling van de server en deze zoemt niet meer kan deze gewoon netjes overgeplaatst worden.

Altijd opletten per server met terug zetten of ze goed functioneren maar tijden laten afkoelen..
Als je een rack ontmantel doe je dat in een bepaalde volgorde. Bij verhuizingen werken wij van boven naar beneden, saai, ik weet het :)

Tegen de tijd dat je de onderste uit heb geschakeld kan je de bovenste los gaan maken..

Arjen @ ARKOis
03/03/08, 11:19
Als je een rack ontmantel doe je dat in een bepaalde volgorde. Bij verhuizingen werken wij van boven naar beneden, saai, ik weet het :)

Tegen de tijd dat je de onderste uit heb geschakeld kan je de bovenste los gaan maken..

Ja hier heb je inderdaad gelijk in en zo bedoel ik het dan ook, maar langer wachten dan dat is echt niet nodig.