PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw met VPS, hoe beginnen?



xabin
26/02/08, 22:55
Ik heb nog een machine vrij staan welke ik als test-machine gebruik. Dit is een Pentium D.
Wat zijn gratis mogelijkheden om te beginnen met VPS, om te zien hoe je zoiets kan installeren, configureren etc.
Ik wil er Linux (debian) op draaien. Naar welk software moet ik kijken? Handige links tips?

Bhai
26/02/08, 23:12
http://www.howtoforge.com/debian_etch_vmware_server_howto

howtoforge.com staat vol met deze dingen.

xabin
26/02/08, 23:24
http://www.howtoforge.com/debian_etch_vmware_server_howto

howtoforge.com staat vol met deze dingen.

Bedankt voor de link, maar ik ben niet op zoek naar een HOWTO, maar meer welk software is goed om mee te starten? Wat is gratis wat niet?

Zodra ik weet welk software geschikt is ga ik uiteraard op zoek naar HOWTO's :)

Zover ik weet heeft XenSource een gratis versie.

wbakker-letsgoonline
26/02/08, 23:40
Als ik mag spreken uit ervaring vanuit onze zijde zou het toch echt Xen zijn, hebben op dit moment 1 test server draaien met Xen als VPS software en werkt perfect !

In het begin wel even puzzelen naar de opties maar als je dat eenmaal weet is het een mooi product ! Uhm bedoel software ;)

Explosive
27/02/08, 00:28
Ik heb al aardig veel positieve dingen gehoord over Xen.. Wil er zelf eindelijk ook naar gaan kijken.. maar heb er nu de tijd (nog) niet voor.. helaas.. Is het niet zo dat Xen speciale processoren moet hebben?

Kijk trouwens ook naar controle panelen, of ga je alles met de hand beheren?

SF-Jeroen
27/02/08, 00:36
Ik heb al aardig veel positieve dingen gehoord over Xen.. Wil er zelf eindelijk ook naar gaan kijken.. maar heb er nu de tijd (nog) niet voor.. helaas.. Is het niet zo dat Xen speciale processoren moet hebben?

Kijk trouwens ook naar controle panelen, of ga je alles met de hand beheren?

Speciale processoren? :lovewht:

SmilieBG
27/02/08, 00:42
Ik ben meer voor SW Soft :-)
Dus mijn voorstel gaat naar de OpenVZ (wat beetje ingekort Virtuozzo is).

Ik durf niet te zeggen welke beheer panelen voor OpenVZ er zijn (ze zijn er wel, maar ik doe alles liever van command line).

Heb op dit moment enkele OpenVZ VPS-en draaien - nooit problemen mee gehad. Uiteraard, geldt net zo goed als voor Xen dat je moet wel weten wat je aan het doen ben, of dat nou via mooi GUI is, of vanaf command line.

Dus OpenVZ +1 :)

Mvg,
Aleks

SDGM
27/02/08, 09:07
Ik heb al aardig veel positieve dingen gehoord over Xen.. Wil er zelf eindelijk ook naar gaan kijken.. maar heb er nu de tijd (nog) niet voor.. helaas.. Is het niet zo dat Xen speciale processoren moet hebben?

Kijk trouwens ook naar controle panelen, of ga je alles met de hand beheren?

Dat van die speciale procesoren geld enkel als je windows op xen wil installeren, dan heb je of een intel processor met IVT nodig of een ADM processor met AMD-V

martysmarty
27/02/08, 10:26
Als je die howto even had gelezen, had je gezien dat er gratis software instaat. Vmware Server. Op dit moment heb ik 3 servers in productie draaien, met daarop totaal 9 VPSen op basis van VMWare Server op debian linux. Werkt perfect

xabin
07/03/08, 21:26
Met behulp van http://www.howtoforge.com/debian_etch_xen_3.1 heb ik Xen 3.1 draaien op een Debian Etch.

Met behulp van:

xen-create-image --hostname=xen1.example.com --size=2Gb --swap=256Mb --ide \
--ip=192.168.0.101 --netmask=255.255.255.0 --gateway=192.168.0.1 --force \
--dir=/vserver --memory=32Mb --arch=i386 --kernel=/boot/vmlinuz-2.6.18-xen \
--debootstrap --dist=etch --mirror=http://ftp2.de.debian.org/debian/ --passwd
Voeg ik een guest toe (Debian Etch).

Door --dist=etch te veranderen naar --dist=sarge kan ik Debian 3.1 'installeren' in plaats van 4.0/Etch.

Echter wil ik bijvoorbeeld nu ook een CentOS als guest toevoegen, hoe doe ik dat? Wat moet ik invullen bij --mirror? Kan ik dezelfde kernel gebruiken?

Randy
07/03/08, 21:44
De makkelijkste optie om te beginnen is VMWare server. Zo heb je een goede GUI en een grafisch remotepanel. Je kunt gewoon Windows als host nemen om het je makkelijk te maken als je minder bekend bent met Linux. VMWare Server is gratis te gebruiken.

xabin
07/03/08, 21:48
De makkelijkste optie om te beginnen is VMWare server. Zo heb je een goede GUI en een grafisch remotepanel. Je kunt gewoon Windows als host nemen om het je makkelijk te maken als je minder bekend bent met Linux. VMWare Server is gratis te gebruiken.

Hartstikke bedankt voor je inbreng!
Echter als je mijn vorige post had gezien heb ik Xen werkend ;)

maikelg
08/03/08, 01:06
Ik gebruik daarvoor de images van jailtime.org . De image gewoon even mounten met "mount -o loop <path naar img file> /mnt/vm" (wel eerst even /mnt/vm aanmaken natuurlijk). Dan kan je de configuratiefiles invullen (voor networking ed). Met "umount /mnt/vm" weer even unmounten en dan booten (gewoon config file van zo'n debian VM kopieeren en even de properties aanpassen).

XBL
08/03/08, 01:51
Dit is imo een typische google vraag. Zoek eens rond op 'linux virtualization' en je vind genoeg. De grootste spelers zijn genoemd: VMware, Xen, OpenVZ.

Wat wil je precies gaan doen met virtualisatie? Wil je volledige machines virtualiseren of wil je enkel systemen scheiden voor bijv. security (je mail scheiden van je webserver, bijvoorbeeld).

VMware, maar ook KVM (Kernel based Virtual Machine) zijn volledige virtualisatie technieken ('full virtualization') en werken als een volledig aparte server. Xen daarentegen deelt de kernel van de host met alle virtuele machines (para virtualization) en zorgt daarmee voor hogere performance (oa).

Kortom, lees je wat meer in op het onderwerp en probeer vooral gericht te zoeken door vooraf te bedenken wat je precies wilt gaan doen met virtualisatie.

BertvArkel
08/03/08, 03:05
Ik heb ervaring met o.a. Xen, VMware en OpenVZ toch vind ik VMware de beste.

martysmarty
08/03/08, 11:42
Op dit moment 16 VPSen draaien voor klanten, verdeelt over 5 servers. Allemaal met Debian linux, en VMWare Server

xabin
08/03/08, 14:54
Dit is imo een typische google vraag. Zoek eens rond op 'linux virtualization' en je vind genoeg. De grootste spelers zijn genoemd: VMware, Xen, OpenVZ.
Ik ben dus begonnen met Xen.


Wat wil je precies gaan doen met virtualisatie? Wil je volledige machines virtualiseren of wil je enkel systemen scheiden voor bijv. security (je mail scheiden van je webserver, bijvoorbeeld).
Ik wil er nog niks mee doen, ik wil me er in verdiepen, goochelen hoe het werkt. Misschien in de toekomst een een machine volledige virtualiseren.


VMware, maar ook KVM (Kernel based Virtual Machine) zijn volledige virtualisatie technieken ('full virtualization') en werken als een volledig aparte server. Xen daarentegen deelt de kernel van de host met alle virtuele machines (para virtualization) en zorgt daarmee voor hogere performance (oa).

Kortom, lees je wat meer in op het onderwerp en probeer vooral gericht te zoeken door vooraf te bedenken wat je precies wilt gaan doen met virtualisatie.

Daar ben ik dus mee bezig, door onder andere een topic te starten :)


Op dit moment 16 VPSen draaien voor klanten, verdeelt over 5 servers. Allemaal met Debian linux, en VMWare Server

Maar 3 VPS per server?

martysmarty
08/03/08, 15:39
Ik ben dus begonnen met Xen.


Ik wil er nog niks mee doen, ik wil me er in verdiepen, goochelen hoe het werkt. Misschien in de toekomst een een machine volledige virtualiseren.



Daar ben ik dus mee bezig, door onder andere een topic te starten :)



Maar 3 VPS per server?

Nee, verschillende configuraties. Zo ook 1 met slechts 1 VPS erop, maar dan een met 2 GB intern geheugen op de VPS zelf

chielsen
09/03/08, 00:21
Waarom zou je uberhaupt virtualiseren als je een server dedicate aan 1 configuratie?

martysmarty
09/03/08, 01:19
2 Platformen op 1 server bijvoorbeeld?

Voor webhosting gebruik ik hier bijvoorbeeld 1 windows server, met plesk for windows, en VMWare Server waarop Debian met DIrectadmin draait.

Plus backuppen van de gehele machine is een stuk makkelijker.

NST
09/03/08, 01:35
Wij maken gebruik van Virtuozzo, de reden waarom we hiervoor hebben gekozen is de perfecte support vanuit SWsoft en duidelijke communicatie. Inmiddels is dit ook bij andere VPS producten verbeterd, in het begin stak Virtuozzo overal met kop en schouders bovenuit imho. In ieder geval, zeker de moeite waard om eens naar te kijken.

Phu
09/03/08, 02:31
Centos en Debian machines met VMware draaien
simpel en goed te beheren

Randy
09/03/08, 12:44
Waarom zou je uberhaupt virtualiseren als je een server dedicate aan 1 configuratie?

Omdat je dan vrijwel realrime kunt switchen tussen hardware bij een defect. Ook is het makkelijker met backups. Zie je wel vaker bij managed servers.


Wij maken gebruik van Virtuozzo, de reden waarom we hiervoor hebben gekozen is de perfecte support vanuit SWsoft en duidelijke communicatie. Inmiddels is dit ook bij andere VPS producten verbeterd, in het begin stak Virtuozzo overal met kop en schouders bovenuit imho. In ieder geval, zeker de moeite waard om eens naar te kijken.

Virtuozzo virtualiseerd enkel de processen. Je werkt dus met een soort containers. En je guestOS moet hetzelfde zijn als je HostOS, wat een beperking kan zijn.

NST
09/03/08, 13:16
Virtuozzo virtualiseerd enkel de processen. Je werkt dus met een soort containers. En je guestOS moet hetzelfde zijn als je HostOS, wat een beperking kan zijn.

Nee, dit is niet nodig. Alleen Windows op Linux en andersom kan niet.

Sander-
09/03/08, 15:06
Ik zie hier toch vrij vaak VMware server voorbij komen. Nu hebben wij die beta versie draaien op kantoor op een machine en ik moet zeggen dat ik de performance tov Xen echt om te huilen vind... We draaien nu in het DC een aantal ubuntu-machines met via para-virtualisatie daarop CentOS, Ubuntu en Debian en via hvm ook Windows 2003 en vind de performance van de para-virtuele machines vele male beter, HVM voor mijn gevoel gelijkwaardig...

We hebben wel eens gekeken naar ESX, maar helaas moet je daarvoor ook gelijk allemaal specifieke hardware aanschaffen.

martysmarty
09/03/08, 15:09
Ik zie hier toch vrij vaak VMware server voorbij komen. Nu hebben wij die beta versie draaien op kantoor op een machine en ik moet zeggen dat ik de performance tov Xen echt om te huilen vind... We draaien nu in het DC een aantal ubuntu-machines met via para-virtualisatie daarop CentOS, Ubuntu en Debian en via hvm ook Windows 2003 en vind de performance van de para-virtuele machines vele male beter, HVM voor mijn gevoel gelijkwaardig...

We hebben wel eens gekeken naar ESX, maar helaas moet je daarvoor ook gelijk allemaal specifieke hardware aanschaffen.

Kijk eens naar VMWare Server 1.0.4, ipv 2.0 Beta.

Vindt de 1.0.x lijn veel beter werken. Onderandere de VMWare Server Console, die bij versie 2.0 vervangen is door een webinterface. Doe mij de console maar

xabin
09/03/08, 19:41
Ik heb Xen 3.1 op Debian 4.0, Debian als guest aanmaken is geen probleem, heel erg simpel met xen-tools. Echter hoe maak ik bijvoorbeeld Fedora als guest aan?

SmilieBG
10/03/08, 00:38
Virtuozzo (inmiddels verkocht aan Parellels) is meer gericht op hosting wereld. Namelijk, Virtuozzo is uiteraard afhankelijk van de hostOS, maar in ruil daarvoor is ie veel efficiƫnter met de virtuele omgevingen t.o.v. concurrentie (een VPS kost minder resources, mits zwaar aangepast).

Mijn advies is dan ook als je VPS-en gaat doorverkopen, om dit met Virtuozzo te doen, want zo haal je meer van 1 fysieke server uit imho.

Mvg,
Aleks

martysmarty
10/03/08, 09:53
Virtuozzo (inmiddels verkocht aan Parellels) is meer gericht op hosting wereld. Namelijk, Virtuozzo is uiteraard afhankelijk van de hostOS, maar in ruil daarvoor is ie veel efficiƫnter met de virtuele omgevingen t.o.v. concurrentie (een VPS kost minder resources, mits zwaar aangepast).

Mijn advies is dan ook als je VPS-en gaat doorverkopen, om dit met Virtuozzo te doen, want zo haal je meer van 1 fysieke server uit imho.

Mvg,
Aleks

Echter kost het je meerdere servers als je meerdere platformen wilt ondersteunen.
Met VMWare kun je zo goed als alles installeren, Windows, Linux, Unix, BSD, Novell/Netware, Sun Solaris...

umf
10/03/08, 13:36
VmWare
XEN
Virtuozzo

tot nu toe nog geen problemen mee gehad
al vind ik xen toch niet echt lekker werken

xabin
10/03/08, 16:39
VmWare
XEN
Virtuozzo

tot nu toe nog geen problemen mee gehad
al vind ik xen toch niet echt lekker werken

Op mijn testbak heb ik Debian Etch met Xen 3.1 erop. Debian guests gaat prima, erg makkelijk met xen-tools echter kom ik er nier uit hoe ik andere distributies kan installeren als guest.

Vanavond dus toch VMWare proberen :)

Heb net VMWare geinstalleerd, ben nu bezig met het installeren van een eerste VM, nooit gedacht dat het zo simpel kon zijn.
Enkel mijn /sbin/ifconfig ziet er niet meer uit, maar dat terzijde :P

Fijn, mijn bericht wordt dus gewoon geplakt aan mijn bericht van vanmiddag.
Ookal geen edit knopje om te editten zodat mensen begrijpen dat het 2 aparte berichten zijn.