PDA

Bekijk Volledige Versie : Overname klanten



Anoniem
26/02/08, 05:21
Hoi,

Een paar jaar geleden ben ik voor opdrachtgevers ook de hosting gaan beheren. Het nemen van een reseller pakket (met plesk) was toen de beste keuze ivm lage investeringskosten. Ondertussen is het uitgegroeid tot ongeveer 15 trouwe klanten met een klein hosting pakket en een of twee domeinnamen. Daarnaast zijn er nog 2 grote klanten die tientallen domeinnamen en grote hosting pakketten afnemen. (totaal ongeveer 3.000,- bruto per jaar)

Op zich kan ik zeggen dat het me een leuke zakcent oplevert voor een uit de hand gelopen hobby, maar het is nu wel zo dat ik de keuze moet maken tussen er afstand van nemen of professionaliseren. Het laatste zou ik heel graag willen, maar kost me gewoon te veel tijd en moeite. In combinatie met mijn full-time baan wordt dat echt te veel, vandaar dat ik mijn klanten wil overdragen aan een andere partij.

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee dus ben in eerste instantie op zoek naar tips. Hoe bepaal je nou de waarde van die klanten en hoe verloopt zo'n overname traject... Uiteraard sta ik wel open voor reacties van geintresseerden en eventuele aanbiedingen.

De exacte gegevens heb ik even niet bij de hand, maar hier nog een overzichtje

hosting omzet: 3.000 p/j
klanten: 15
domeinen: 75


Tips over met welke vraagprijs ik bij een andere partij zou kunnen aankomen worden gewaardeerd. Bij een interressante aanbieding kunnen we wellicht rond de tafel. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar mijn huidige provider, maar wie weet...

SDGM
26/02/08, 08:10
Een kleine greep uit de dingen die van invloed kunnen zijn:

- Wat voor overeenkomst heb je met je klanten (digitaal, papier, mondeling)
- Heb je veel grote klanten of enkel kleine klanten.
- Hoe trouw zijn de klanten.
- Maak je winst, omzet is leuk maar als de kosten hoger zijn, zegt het natuurlijk weinig.

Dit zijn enkel een paar dingen die me te binnenschieten op het moment.