PDA

Bekijk Volledige Versie : Overname klanten



Anoniem
26/02/08, 05:21
Hoi,

Een paar jaar geleden ben ik voor opdrachtgevers ook de hosting gaan beheren. Het nemen van een reseller pakket (met plesk) was toen de beste keuze ivm lage investeringskosten. Ondertussen is het uitgegroeid tot ongeveer 15 trouwe klanten met een klein hosting pakket en een of twee domeinnamen. Daarnaast zijn er nog 2 grote klanten die tientallen domeinnamen en grote hosting pakketten afnemen. (totaal ongeveer 3.000,- bruto per jaar)

Op zich kan ik zeggen dat het me een leuke zakcent oplevert voor een uit de hand gelopen hobby, maar het is nu wel zo dat ik de keuze moet maken tussen er afstand van nemen of professionaliseren. Het laatste zou ik heel graag willen, maar kost me gewoon te veel tijd en moeite. In combinatie met mijn full-time baan wordt dat echt te veel, vandaar dat ik mijn klanten wil overdragen aan een andere partij.

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee dus ben in eerste instantie op zoek naar tips. Hoe bepaal je nou de waarde van die klanten en hoe verloopt zo'n overname traject... Uiteraard sta ik wel open voor reacties van geintresseerden en eventuele aanbiedingen.

De exacte gegevens heb ik even niet bij de hand, maar hier nog een overzichtje

hosting omzet: 3.000 p/j
klanten: 15
domeinen: 75


Tips over met welke vraagprijs ik bij een andere partij zou kunnen aankomen worden gewaardeerd. Bij een interressante aanbieding kunnen we wellicht rond de tafel. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar mijn huidige provider, maar wie weet...

SDGM
26/02/08, 08:10
Een kleine greep uit de dingen die van invloed kunnen zijn:

- Wat voor overeenkomst heb je met je klanten (digitaal, papier, mondeling)
- Heb je veel grote klanten of enkel kleine klanten.
- Hoe trouw zijn de klanten.
- Maak je winst, omzet is leuk maar als de kosten hoger zijn, zegt het natuurlijk weinig.

Dit zijn enkel een paar dingen die me te binnenschieten op het moment.

Wellicht zou het handig zijn om te weten, wat je verstaat onder grote klanten en wat onder een klein hosting pakket. (inbegrepen verkeer, schijfruimte)

Anoniem
26/02/08, 10:14
Ik zal een aantal dingen toelichten

- Wat voor overeenkomst heb je met je klanten (digitaal, papier, mondeling)
Mondelinge overeenkomsten voor een jaar. Al mijn klanten ken ik persoonlijk goed en was het niet nodig om contracten te maken. (wel natuurlijk de .nl registratie contracten)

- Heb je veel grote klanten of enkel kleine klanten.
Veel kleinere klanten. Deze hebben een budget hosting pakket met 1 of 2 domeinnamen. zie onder ook omschrijving van pakketten.

- Hoe trouw zijn de klanten.
Allemaal trouwe klanten. Er wordt altijd op tijd betaald. 1 klant is ooit weggegaan vanwege aanschaf eigen servers etc. Verder nooit klachten gehad.

- Maak je winst, omzet is leuk maar als de kosten hoger zijn, zegt het natuurlijk weinig.
De enige kosten die het met zich meebrengt is van de domeinnamen. Voor een sidn deelnemer is dit zelfs nog minder als dat het mij koste. Verder heb ik natuurlijk wel kosten, reseller pakket, boekhouding, administratie etc, maar dat zijn aspecten die natuurlijk niet meegaan.

Kleine hosting pakketten (budget):
De kleinere hosting pakketten die ik aanbied zijn 50,- ex btw per jaar en hebben 100mb opslag en 2gb traffic. plesk control panel, server draait php/mysql. Verder onbeperkt databases, e-mail adressen, mailing lists etc etc. Op dit moment zijn er zo'n 15 van deze pakketten.

Grotere pakketten zijn 250mb/4gb, 500mb/6gb en 1gb/10gb.
Die laatste heet bij mij een large pakket en kost 500,- ex btw per jaar. Er is 1 klant die dit pakket afneemt icm een tiental domeinen (deze zie ik dan ook als grote klant)

Er is nog een klant die een tiental domeinen afneemt, maar niet een large hosting pakket (wel 2x small). Zie ik dus ook als grotere klant.


-- edit:
Deze week zal ik een document maken met de exacte gegevens erin over de klanten omzet/winst etc. Deze kan ik tzt toesturen als hier interesse naar is.

Hierbij wil ik ook nog even vermelden dat ik een fair use policy hanteerde. Sommige pakketten zien er misschien een beetje karig uit, maar de meeste klanten zijn nooit over de limieten heengegaan. Een enkele keer.

AlfaHosting
26/02/08, 10:25
Tips over met welke vraagprijs ik bij een andere partij zou kunnen aankomen worden gewaardeerd. Bij een interressante aanbieding kunnen we wellicht rond de tafel. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar mijn huidige provider, maar wie weet...

Afhankelijk van de eerder genoemde factoren moet je uitgaan van een bedrag van 0.75 tot 1.50 maal je jaaromzet.

Anoniem
26/02/08, 10:36
Afhankelijk van de eerder genoemde factoren moet je uitgaan van een bedrag van 0.75 tot 1.50 maal je jaaromzet.

Voor mijn eigen provider is er zeer weinig gemoeid met de overname. praktisch alleen opname in hun administratie en weghalen uit mijn reseller pakket. Ze verliezen mij (reseller pakket) niet eens als klant, want m'n reseller pakket blijf ik waarschijnlijk gewoon gebruiken voor mezelf.

Zou het dan niet 2 / 2,5 x de jaaromzet kunnen zijn? of ben ik dan heel erg optimistisch?

AlfaHosting
26/02/08, 10:41
Voor mijn eigen provider is er zeer weinig gemoeid met de overname. praktisch alleen opname in hun administratie en weghalen uit mijn reseller pakket. Ze verliezen mij (reseller pakket) niet eens als klant, want m'n reseller pakket blijf ik waarschijnlijk gewoon gebruiken voor mezelf.

Zou het dan niet 2 / 2,5 x de jaaromzet kunnen zijn? of ben ik dan heel erg optimistisch?

Het kan natuurlijk. Er spelen zoveel factoren mee (winstmarges, goodwill, ..) dat het een beetje onvoorspelbaar is. Soms hoor je zelfs overnames waarbij 3 maal de jaaromzet betaald wordt.

jeffrey
26/02/08, 10:58
Wij hebben reeds ervaring met overnames, voor een dergelijke overname zou ik op niet meer dan 1,5 x de omzet rekenen.

Eventueel hebben wij interesse in de overname van uw klantenbestand.

Communicatie
26/02/08, 12:27
Skyberate heeft gelijk Jsentel.
Wij hebben ook ervaring met overnames en hebben nooit meer dan 1.5 / 1.75 x de omzet betaald. Bij 1.75 x de omzet lag de winst wat hoger.

Wij hebben wel interesse in een overname. Kan jij mij PMen als je klaar bent met de document?

Alvast bedankt.

Alias

Nextreme
26/02/08, 14:01
Wil je mij ook een pm of email sturen met het document.

Ahmed
26/02/08, 14:28
Ook hier graag een email/pm met het document :)

24x7group
26/02/08, 15:09
Stuur ons ook maar gelijk een email / pm met meer info :)

bakx
27/02/08, 00:08
Ook voor ons graag een pm/email met het document

Digires
27/02/08, 01:43
Ik zal een aantal dingen toelichten

- Wat voor overeenkomst heb je met je klanten (digitaal, papier, mondeling)
Mondelinge overeenkomsten voor een jaar. Al mijn klanten ken ik persoonlijk goed en was het niet nodig om contracten te maken. (wel natuurlijk de .nl registratie contracten)

Zonder overeenkomst valt er niets over te nemen tenzij je klanten bereid zijn om een overeenkomst aan te gaan met de nieuwe webhoster.

ROVO MEDIA
27/02/08, 11:18
Stuur mij ook maar een PM heb ook interesse!

ATN-Networks
27/02/08, 21:43
Ook vanuit ons bestaat bereidheid tot het bieden van een goed onderkomen voor deze klanten. Graag per e-mail hierover verder te communiceren.

Houwinkwebhosti
03/03/08, 18:05
Ook wij hebben interesse in uw klanten. wij hebben u een pm mail gestuurd met daarin gunstige tarieven.

LevelTen
14/03/08, 17:13
Indien deze case nog loopt, ook wij hebben reeds ervaring met overnames en hebben interesse in de overname van uw klantenbestand.
Wij zijn een serieuze partij die wellicht iets verder over de streep gaat indien je een serieuze portfolio bied welke inlijn is met onze visie.
Sta je open voor een bezoek?, indien gewenst kom ik even langs in gouda.

Contact via 010*******, vraag naar Patrick, of mail naar verwijderd

vcelis
14/03/08, 17:18
Beste,

Wanneer u deze nog niet verkocht heeft zijn wij ook geinteresseerd. Gelieve contact op te nemen via PM/mail.

Ik kijk uit naar uw reactie.

CyberNBD
15/03/08, 18:28
Ook vanuit hier interesse moest dit nog van toepassing zijn.

Ik zal tevens een PM sturen met gegevens.

kickntodabeat
15/03/08, 19:25
Beste

Wij van mediawax zijn ook geintreseerd in dit aanbod. Graag een reactie met uw document en gegevens naar info @ mediawax . be

12lamat
16/03/08, 11:55
Wij als Tinyweb zouden ze integreren in ons bestaande pakketten op onze Plesk-servers. Wat wij zouden betalen hangt vervolgens af van de winstprognose. Maar is toch maximaal 1,5 keer de door ons gemaakte omzet op deze pakketten.

mbest70
17/03/08, 22:17
dat word jaar inkomen tege elkaar op biede:p 7 keer jaa romzet buynow?:p

kickntodabeat
22/03/08, 15:55
We hebben nog geen reactie ontvangen? Of is deze verkoop reeds afgelopen?