PDA

Bekijk Volledige Versie : automatisch ghosten?



S_more
25/02/08, 19:34
beste leden,

ik zit met ene probleem...:huh:
Ik moet namelijk voor mijn eindwerk (in het 6de middelbaar) het klaslokaal volledig automatisch ghosten...
dit wil dus zeggen dat iedere week de computers opnieuw moeten geghost worden.
ik ben nu al bezig geweets met de ghost cast server...
wat dus niet automatisch gebeurt.
de computers moeten van zelf of starten en dan direkt worden geghost
de computer kunnen eventueel ook manueel worden opgezet maar ook niets meer... anders is het niet zo automatisch meer.:eek:
ik heb al rond ge surft en rond gemaild naar bedrijven maar zonder resultaat->|

al bendankt op voorhand:lovewht::W:

wonko
25/02/08, 19:45
zoek even naar info rond pxe-boot en zo; daarmee kan je ze bij een opstart voorzien van data vanaf een centrale server. Afhankelijk van de situatie kan die dan geherinstalleerd worden, of gewoon doorstarten.

S_more
25/02/08, 19:46
zoek even naar info rond pxe-boot en zo; daarmee kan je ze bij een opstart voorzien van data vanaf een centrale server. Afhankelijk van de situatie kan die dan geherinstalleerd worden, of gewoon doorstarten.

thx zal eens kijken:W:

SF-Jeroen
25/02/08, 19:47
Waarom draai je inderdaad niet een centrale server, en laad de profielen van de gebruikers dan op de clients. Zo kun je makkelijk dingen terugzetten

brugcom
25/02/08, 20:58
kijk eens naar altiris deployment solutions.
Wij gebruiken het al jaren na volle tevredenheid.

inmiddels overgenomen door symantec

http://www.altiris.com/Products/DeploymentSolution.aspx

MMaI
25/02/08, 22:09
kijk eens naar altiris deployment solutions.
Wij gebruiken het al jaren na volle tevredenheid.

inmiddels overgenomen door symantec

http://www.altiris.com/Products/DeploymentSolution.aspx

altiris kan volgens mij niet ghosten.

waar je naar zou kunnen kijken als je geautomatiseerd wil ghosten is een oplossing als Novell of een ghost server van symantec zelf.
Volledig geautomatiseerd gaat je waarschijnlijk nooit lukken maar je zou een heel eind moeten komen met een PXE boot en een scheduled job op de server

brugcom
25/02/08, 22:13
oke het heet niet ghosten maar hetzelfde principe.
image maken en restoren. Groot plus punt alles kun je inplannen, en geheel automatisch laten verlopen. Geen omkijken meer aan.

Gebruik het ook voor een aantal basisscholen waar elk weekend elk lokaal gerestored word. En mocht een pc door de weeks niet meer werken kan de concierge zelf via pxe het restoren aan zetten voor de machine.

gjtje
25/02/08, 22:25
Via wake-on-lan zou je de pc's automatisch moeten kunnen starten. Moet je natuurlijk wel het mac-adres weten. ;)

S_more
25/02/08, 22:38
[QUOTE=brugcom;943321]kijk eens naar altiris deployment solutions.
Wij gebruiken het al jaren na volle tevredenheid.

inmiddels overgenomen door symantec



thx :p:W:
en is dit een gratis tool??
en kan je hier alles volledig mee atomatiseren?
op het eerste zicht lijkt me dit wel goed uit te zien.
maar nu er nog mee leren werken

super hard bedankt(headbang)

Arjen @ ARKOis
25/02/08, 22:54
S_more,

Ik doe als freelancer ook werk bij de Universiteit Utrecht en daar maken we gebruik van precies zo'n systeem.

Er dienen een paar kleine dingen gedaan te worden.

De clients moeten pxe kunnen booten en wake on lan ondersteunen.
Met de PXE boot moet je een speciaal image installeren dat automatish naar de Ghost server verbind, eventueel meerdere keuzes wegens verschillende netwerk kaarten.

Dit kan natuurlijk ook zonder PXE, door USB maar PXE is toch sneller..

Dit speciale image bevat ook 2 partities:
1. Ghost boot partition
2. Data partitie aan de hand van het image


Dit is alles wat er op de clients moet gebeuren, wel moet je alle mac adressen en computer namen even noteren.


Dan is er een tool van Symantec dat deze systemen kan aansturen, je kan daarmee een script schrijven welke hetvolgende doet:

- Wake on lan (ook reboot)
- 1e partitie actief maken
- Image installeren
- Reboot en 2e partitie actief maken
- Computernaam instellen
- Aanmelden op domein

Ja je raad het al, dat was het.


Dit kan met de Symantec Ghost console, het is wat uitzoeken maar het is erg leerzaam en daardoor nog leuk ook.

Succes!

S_more
25/02/08, 23:09
S_more,

Ik doe als freelancer ook werk bij de Universiteit Utrecht en daar maken we gebruik van precies zo'n systeem.

Er dienen een paar kleine dingen gedaan te worden.

De clients moeten pxe kunnen booten en wake on lan ondersteunen.
Met de PXE boot moet je een speciaal image installeren dat automatish naar de Ghost server verbind, eventueel meerdere keuzes wegens verschillende netwerk kaarten.

Dit kan natuurlijk ook zonder PXE, door USB maar PXE is toch sneller..

Dit speciale image bevat ook 2 partities:
1. Ghost boot partition
2. Data partitie aan de hand van het image


Dit is alles wat er op de clients moet gebeuren, wel moet je alle mac adressen en computer namen even noteren.


Dan is er een tool van Symantec dat deze systemen kan aansturen, je kan daarmee een script schrijven welke hetvolgende doet:

- Wake on lan (ook reboot)
- 1e partitie actief maken
- Image installeren
- Reboot en 2e partitie actief maken
- Computernaam instellen
- Aanmelden op domein

Ja je raad het al, dat was het.


Dit kan met de Symantec Ghost console, het is wat uitzoeken maar het is erg leerzaam en daardoor nog leuk ook.

Succes!

ik heb al wat opzoekings werk in gedaan in de ghost console...
hoe maak je die partities aan ? en hoe schrijf je die scripten ?? heeft er iemand meer speciefieke info over?
moet je hier voor de ghost clinet op alle clients installeren??
thx al voor alle info ....
ik zie het nu al een klein beetje beter zitten :)
groetjes siebe

Arjen @ ARKOis
25/02/08, 23:19
Dag Siebe,

Je moet inderdaad de Ghost client partitie op alle bakken installeren en dit doe je natuurlijk weer met een image ;-)

Meer informatie kan je onder andere hier vinden:
http://www.symantec.com/techsupp/tutorial/sym-ghost-65/

Of even Googlen op: ghost console tutorials

Arjen @ ARKOis
28/02/08, 19:32
En toch ben ik benieuwd wat het geworden is en/of welke keuze er gemaakt is..

S_more
01/03/08, 10:39
ik ben nu nog vollop opzoeking werk bezig over de pxe boot...
-hoe die partitie aanmaken
-wat doen op de server
-...

maar aangezien ik hier niet veel aan kan werken gaat dit niet zo snel vooruit... (dit is nammelijk een eindwerk met computers van het school an ik mag niet alleen blijven in het lokaal en al die zever....)

nog een super hard bedankt voor alle info:lovewht::D

Arjen @ ARKOis
01/03/08, 13:12
S_more,

VMware is je oplossing, zet een Windows 2003 server op (trial te downloaden bij Microsoft) en een Windows XP test systeem. Beide draai je onder 256 MB geheugen (niet veel maar draait wel als je eigen systeem 1GB is en zo meer dan meer..)

Dan kan je testen zoveel je wilt! Het enige wat later anders zal zijn is is de netwerk driver..


VMware is gratis om 30 dagen te testen, je kan ook even kijken of Virtual Box (gratis) te gebruiken is, ik weet niet of deze ook NAT netwerken ondersteund).


Het aanmaken van een Ghost partitie staat op de Symantec site, op de server de Ghost console installeren en de Help lezen ;-)
De verdere vragen, stel ze gerust en ik hou het topic wel in de gaten.

Ik zal eens kijken of ik een USB stick image kan verbouwen zodat je deze kan gebruiken.
Er staan nog wat gegevens op die betrekking hebben tot ons netwerk, als deze eruit zijn geef ik hem wel.
Dan kan je vanaf een USB iig een Ghost boot partition installeren en hiermee zal je ongeveer weten hoe en wat het in elkaar zit.

Het spijt me, maar hier kan ik je pas maandag aan helpen, dus probeer eerst maar even je eigen test omgeving op te zetten zodat je niet afhankelijk bent van 3e (TIP: Zorg in je gehele leven dat je nooit afhankelijk bent van anderen, eerder andersom ;-)


Kijk naar TFTP voor de PXE server.

xabin
04/03/08, 21:06
Ook erg handig. DeepFreeze van Faronics.
Je zet een image op je machine, je 'freezed' je systeem, na elk reboot zijn al je instellingen terug. Erg handig op scholen, studenten installeren msn, spelletjes etc, na een reboot is je windows weer schoon :)

S_more
04/03/08, 22:05
Ook erg handig. DeepFreeze van Faronics.
Je zet een image op je machine, je 'freezed' je systeem, na elk reboot zijn al je instellingen terug. Erg handig op scholen, studenten installeren msn, spelletjes etc, na een reboot is je windows weer schoon :)

ziet er handig uit;)
hab je hier ervaring mee?:rolleyes:
thx voor de tip ;)
again::lovewht:(headbang)

Arjen @ ARKOis
04/03/08, 22:11
S_more,

Je stuurde mij een prive bericht betreffende het terug zetten van een image en je wilt dat hier een compleet systeem op komt. Een image maak je op de volgende manier:

- Installeer Windows
- Installeer de drivers
- Installeer overige software (updates, office en overige rommel)
- Policies instellen
- Testen
- Temp files verwijderen (echt alles, ook instellingen etc)
- Sysprep installeren (http://www.vernalex.com/guides/sysprep/index.shtml)

S_more
05/03/08, 13:53
ziet er handig uit;)
hab je hier ervaring mee?:rolleyes:
thx voor de tip ;)
again::lovewht:(headbang)

vandaga een babbeltje gedamijn mentor...
het programma deepfreeze gaat niet door het is niet ghosten meer verklaart hij..
waarom maken de mensen het elkaar toch moeilijk in het leven :s :p
greets toch eens proberen :p(headbang)

xabin
07/03/08, 10:17
ziet er handig uit;)
hab je hier ervaring mee?:rolleyes:
thx voor de tip ;)
again::lovewht:(headbang)

Ervaring? Jep, het draait hier op 1000+ machines.