PDA

Bekijk Volledige Versie : ERP / Financieel Systemen



Best4U
25/02/08, 00:01
Na ongeveer 4 jaar lang te hebben gewerkt met Davilex i.c.m. Clientexec zijn we zelf gestart met het bouwen van eigen offerte/facturatiesysteem afgestemd op onze eigen specifieke wensen. Mede vanwege koppelingen naar partners en andere systemen is dit volgens ons niet te omzeilen.

Toch willen we zeker het wiel niet 2 keer uitvinden en voor de "back-office" zeker niet zelf aan de slag gaan maar op zoek gaan naar een degelijk programma dat zich al heeft bewezen.

Ik heb al contact gehad met Davilex, met name omdat de boekhoudster er erg gek van is, helaas is er nog geen goede uitwisseling met third party software en maakt het 'overkloppen van facturen' tot een must.

Dit is voor ons absoluut geen optie meer aangezien het aantal uitgaande facturen fors is gestegen en zal blijven stijgen.

Ik ben voor mezelf nu wat zaken op een rijtje aan het zetten:
- Projectmanagement (met gemiddeld +- 50 gelijktijdige webprojecten is dit geen overbodige luxe)
- Documentmanagement (het koppelen van docs aan klanten/projecten)
- Financieel (met natuurlijk de "standaard" functies die een boekhoudprogrammaomhelst)
- Uitwisseling bij voorkeur dmv (rpc) XML van gegevens zodat het systeem op verschillende punten kan worden gekoppeld aan andere systemen.

Een aantal namen die ik ben tegengekomen of die me zijn aangeraden door andere ondernemers zijn;
- navision
- exact
- unit4
- sap
- oracle

Een aantal namen lijken misschien wat overkill en overbodig duur, echter wil ik ook graag een programma dat mee kan groeien met het bedrijf, zodat ik over 4 jaar niet weer voor een dergelijke keuze sta.

Ik kan me voorstellen dat startende ondernemers wat minder bezig zijn met dit soort zaken, maar op het forum zijn vast ook al ondernemers aanwezig dit al langer bezig zijn en met dit soort dingen al wat meer ervaring hebben.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met dergelijke systemen?
Waar moet je op letten?
Zijn er zaken waar jullie tegenaan zijn gelopen?

Luana IS
25/02/08, 01:17
Zelf gebruik ik exact niet maar weet wel dat een klant van mij dit gebruikt. Erg handige software en de service is ook perfect. Of het de functies ondersteund die jij nodig hebt kan ik je helaas niet vertellen. Als het goed is moet er een demo versie beschikbaar zijn.

t.bloo
25/02/08, 07:31
echter wil ik ook graag een programma dat mee kan groeien met het bedrijf

Dan moet je niet bij SAP zijn. System Against People wordt meestal juist aangeschaft om de groei te beteugelen...

crazycoder
25/02/08, 08:34
Naast de keuze welk pakket je wil gebruiken is het misschien wel belangrijker wie het gaat implementeren. Waar het echt fout gaat ligt de oorzaak (te) vaak in de implementatie.

Wij hebben overigens goede ervaringen met Navision (heet tegenwoordig microsoft dynamics).

ju5t
25/02/08, 08:38
Wij gebruiken Mamut E5, zit ook project management in maar hebben we zelf nog niet gebruikt. Ze hebben een API, maar ook die hebben we nog niet gebruikt. Wij halen zelf de gegevens op via een ODBC koppeling.

djalken
25/02/08, 09:58
Je kan eens naar twinfield kijken (www.twinfield.com), zitten wij zelf ook naar te kijken en het overkloppen van facturen is daarmee niet meer nodig, je kunt een koppeling maken :)

maxnet
25/02/08, 16:08
Er zijn meerdere boekhoudpakketen waarbij je facturen kan importeren.
Op de volgende site kan je een overzichtje vinden (zoek op "import transacties"): http://www.boekhoudpakket.in-research.info/Boekhoudpakketten.php?Type=T

Helaas is de import functionaliteit vaak wel erg beperkt.
Wellicht dat het ondertussen wel mogelijk is. Maar de laatste keer dat ik er naar keek, was het bijvoorbeeld bij geen van de pakketen mogelijk om "online betalingen" op een nette manier automatisch in de administratie te verwerken.
Met wat kunstgrepen kan je die wellicht als kasbetalingen of als bankgegevens importeren. Maar deze geautomatiseerd aan een bepaalde debiteur en een bepaalde factuur koppelen, was er niet bij.

djalken
25/02/08, 18:27
Beetje jammer dat twinfield daar niet tussenstaat, is toch een erg grote partij met erg veel gebruikers. Ik weet dat er een aantal webshops zijn die succesvol gebruik maken van twinfield en de facturatie en betalingsafhandeling daarin goed kunnen verwerken, het best kan je gewoon met een paar partijen contact opnemen en vragen wat ze technisch bieden mbt integratie met "derden"

Markuz
25/02/08, 18:33
Je kan eens naar twinfield kijken (www.twinfield.com), zitten wij zelf ook naar te kijken en het overkloppen van facturen is daarmee niet meer nodig, je kunt een koppeling maken :)

Probleem is alleen dat je geen mogelijkheid hebt om abonnementen aan te maken. Periodieke facturen is dus niet mogelijk. Je zult iedere keer zelf de factuur moeten laten aanmaken. Wij zijn zelf bezig met het overstappen naar Unit4, wat tot nu toe erg goed bevalt.

PimEffting
25/02/08, 20:00
Wij gebruiken zelf Twinfield voor de boekhouding, tot volle tevredenheid.
Grootste pluspunt voor ons is dat we zelf kunnen boekhouden maar het accountantskantoor ook inzicht kan houden in hoe en wat (en daarna zaken als belastingaangiften kan verwerken).

Voor de facturatie gebruiken we Business Automation van Parallels. Dat exporteren we regelmatig naar Twinfield en klaar.

Best4U
25/02/08, 22:32
Heel erg bedankt voor de reacties zover!
Ik zal me komende weken eens bezig gaan houden om onze wensenlijst wat verder aan te vullen en ik zal dit dan ook bij een aantal implementatie partijen neerleggen.
Ik zal proberen jullie een beetje op de hoogte te houden.

Markuz:
Gebruiken jullie multivers en de bijbehorende businessconnector? Zo ja, zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

Unexplained:
Dit is toch ook mogelijk bij andere boekhoudsoftware?

MauriceO
26/02/08, 22:22
Ik werk momenteel bij Disney

Headout edit:

prima dat je iets wil bijdragen, maar kom dan met echte info ipv. de doorsnee reclame prietpraat.

Explosive
26/02/08, 23:36
Ik maak gebruik van Reeleezee i.c.m. Bizner.. Werkt lekker en makkelijk.. Ook exporteren/importeren behoren tot de mogelijkheden. Misschien iets voor je, hoewel niet alle functies die je zocht er in zitten.

crazycoder
27/02/08, 08:15
Je mag jezelf ook afvragen tot in hoeverre je pakketten als navision etc wil gaan gebruiken. Als het puur om financiele administratie gaat waarbij je de rest online wil draaien (of via een lokale webserver) dan zou je kunnen overwegen om inhouse alles behalve de boekhouding te bouwen, maar als ik de OP goed lees dan ben je dat ook van plan.
Voor de boekhouding kan je met een pakket als snelstart prima koppelingen (laten) bouwen. Anderen zoals unit4 en king leveren mogelijkheden om al dan niet direct of via xml te koppelen/importeren/exporteren.

Het zelf bouwen kost dan wel een bak geld, een sap of navision implementatie is ook niet echt goedkoop. Om over de jaarlijkse abonnementskosten/licentiefee maar te zwijgen.
Daarbij moet je ook niet vergeten dat ook relatief kleine aanpassingen die derden moeten bouwen ook prijzig kunnen zijn.

Mocht je ook nog tegen afas aanlopen, niet doen. Versie 2008 is misschien goed over 2005 hoor ik nogal wat klachten.

frajaweb
27/02/08, 08:46
Als je enkel naar een boekhoudpakket wilt kijken, en de rest indoor wil bouwen, is EekBoek (www.eekboek.nl) een leuk boekhoudprogramma om eens te bekijken. Het geheel is open source, en via de commandline te gebruiken. Een GUI hiervoor is in ontwikkeling.