PDA

Bekijk Volledige Versie : sql + sbs 2003 server



scooke
20/02/08, 15:38
Ik ga (eerste keer sql installatie) een small business 2003 server icm sql installeren, naderhand wordt door een externe firma er nog software bijgeplaatst die deze sql gaat gebruiken.

Nu is mijn vraag, hoe verdeel ik best mijn partities?
Is het beter 1 partitie met windows, en een 2e met sql? Of gewoon alles op 1 partie?
Ofwel toch 2 partities en windows en sql samen, en op de 2e partitie de database plaatsen? (als dit eventueel mogelijk is)
Welk is de meest performante oplossing? Er gaan maximum 10 users gebruik van maken.

Hardware:

HP DL 310 met 2x sata 80GB, deze staat in raid1.

tnx,
Steven

Arjen @ ARKOis
22/02/08, 23:52
Dag Steven,

Kwa performance maakt het geen verschil, wel is het maken van back-ups en images beter wanneer je twee partities gebruikt.

Wat ik je kan aanraden is een C schijf van 10 GB te maken en hier een scheduled image van maken en de D schijf de rest van de ruimte te geven.
Alle Windows data draaien op de C schijf en alle overige data, waaronder de databases op de D schijf en hier normale back-ups van te maken.


De enige tip die ik heb wat performance betreft is een scheduled defragmentatie in te stellen voor beide schijven en natuurlijk alle onnodige services uitschakelen.


Succes

crazycoder
23/02/08, 09:31
SBS wil zeggen dat je ook Exchange ga draaien?

Wij pakken eigenlijk altijd grotere schijven dan 80GB. Partitionering minimaal iets als:
15-20GB voor C (windows + wat niet elders geinstalleerd wil worden)
20-70GB voor Exchange + logfiles
rest voor data

Als je echt SQL && Exchange tegelijk laat draaien, zorg dan voor voldoende geheugen. Als performance belangrijk is dan plaatsen wij in een SBS2003 server altijd 4GB.

scooke
24/02/08, 23:21
waaronder de databases op de D schijf en hier normale back-ups van te maken.
Bedoel je dan tijdens de sql setup verwijzen naar de D ipv de standaard voorgestelde locatie, of enkel de aangemaakte databases zelf naar de D verwijzen. (als dat dit mogelijk is...)

gr,
Steven

Randy
25/02/08, 00:28
Raid beschermd je niet tegen systeemfouten. Maak een partitie van 20 Gbyte aan voor je systeem + SQL en gebruik de rest voor backup. Maak images van de eerste partitie (Acronis is een aanrader, maar het ingebouwde ntbackup werkt ook) en zet deze dagelijks op de tweede disk met een history van zegge 7 dagen.
Vanzelfsprekend wel eens per week een image ook extern backuppen.

crazycoder
25/02/08, 01:06
Bedoel je dan tijdens de sql setup verwijzen naar de D ipv de standaard voorgestelde locatie, of enkel de aangemaakte databases zelf naar de D verwijzen. (als dat dit mogelijk is...)

gr,
Steven
Je kan een deel op een andere drive installeren.


Raid beschermd je niet tegen systeemfouten. Maak een partitie van 20 Gbyte aan voor je systeem + SQL en gebruik de rest voor backup. Maak images van de eerste partitie (Acronis is een aanrader, maar het ingebouwde ntbackup werkt ook) en zet deze dagelijks op de tweede disk met een history van zegge 7 dagen.
Vanzelfsprekend wel eens per week een image ook extern backuppen.
Raid beschermt je tegen iets als een defecte schijf.

Als ik SBS zie dan denk ik ook dat men daar wat documenten op zal willen staan, misschien ook nog exchange draaien.

Je wil overigens een backup van de data niet wekelijks maar dagelijks offsite krijgen.

scooke
27/02/08, 13:57
ok, bedankt. Voorlopig de ntbackup gebruikt.