PDA

Bekijk Volledige Versie : Wel of geen overname van de layout?



simplex
20/02/08, 13:03
Hallo,

Ik hoop, dat ik in het juiste forum zit...:huh:

Het gaat om de volgende sites:

ariedeboer.nl (Ons ontwerp)
en
d-comcomputers.nl of groenewoldverpakkingenmontage.nl(sorry, ik mag nog geen links posten...)

De laatste twee (identieke) sites zijn het werk van een plaatselijke concurrent. Is hier in jullie ogen ook sprake van het overnemen van de layout van de website?

De website is opgebouwd op een open-source cms, dat zowel wij als onze copy-cat gebruikt (goh..) Hierdoor ben je een beetje gebonden aan een vast stramien. In mijn ogen is de layout van de website gejat. Let maar eens op de pagina's onder assortiment. Ook de menu-items in het bovenste menu zijn grotendeels gelijk aan die van ons ontwerp. (De strekking is in ieder geval grotendeels gelijk)

Zou het zin hebben om hier werk van te maken? Laten we zeggen, dat ik inmiddels al toegang gekregen heb tot het cms op de twee onderste sites, maar geen gebruik zal maken van deze mogelijkheid. We gaan ons niet verlagen tot het gedrag van onze concurrent, maar het geeft wel al aan, dat hij geen sjoege heeft van waar hij mee bezig is, ik had 2 pogingen nodig om de wachtwoorden te raden....

Alvast hartelijk dank!

John Tonnis
iRepair.nl

Ramon Fincken
20/02/08, 13:08
ik zie geen gelijkenis, sterker nog de "copycat"-s websites zien er nog beter uit.

maar ja : de opbouw is gelijk, maar er zijn zat sites die deze opbouw hebben.
Heeft de "copycat" ook css en plaatjes overgenomen ?

slipperman
20/02/08, 13:12
Onzin, is totaal anders.

simplex
20/02/08, 13:13
Uiterlijk is een geschmacksache, oftewel je vind een ontwerp mooi of niet...nu ben ik ik natuurlijk bevooroordeeld, maar ik verbaas me er over dat je die mening toegedaan bent. Lol

Het gaat mij erom, dat de layout gelijk is. Het wordt allemaal nog een beetje neteliger, doordat onze klant een directe concurrent van Groenewold is, en ze 100 meter van elkaar verwijderd zitten. De feel van de website is in grote lijnen gelijk, de wijze van het displayen van produkten is identiek. Kortom, onze werkwijze is in mijn ogen gekopieerd.

Doordat het beide websites zijn van bedrijven in dezelfde branche is het allemaal een beetje 'te toevallig'.

MMaI
20/02/08, 13:35
voor zover ik het kan zien zijn ze beiden gemaakt met quickcms en gebruiken dus ene publiek toegankelijke template welke is aangepast naar de ontwerpen.
Natuurlijk krijg je dan vergelijkbare site layouts, maar dat wil nog niet zeggen dat het gekopieerd is.

Naar mijn idee is het zinloos hier een zaak van te maken omdat het verschil duidelijk zichtbaar is. Of eea amateuristisch is is geen reden, dat ze directe concurrenten zijn ook niet. Zo hebben de dozen van TPG en Sandd hetzelfde formaat.... in die richting kun je deze websites met elkaar vergelijken.

Zoals eerder gepost dat de "copycat" websites er beter uit zien is onzin, bij de copycat websites klopt ongeveer 10% van de css etc niet en wordt het logo in FF niet correct weergegeven.
Als je wil voorkomen dat andere websites op die van jou lijken, maak dan de volgende keer zelf een ontwerp ipv een bestaande template aan te passen.

deCube
20/02/08, 13:44
Vind niet echt dat ze op elkaar lijken, natuurlijk, de menu's zijn hetzelfde geplaatst met allebei een gradient, maar dan zou telegraaf.nl volkskrant.nl ook mogen aanklagen.

Vind overigens jou website mooier/beter dan die van "copycat".

simplex
20/02/08, 13:46
Bedankt voor je heldere uitleg. De template is inderdaad onderhuids gelijk, zij het dat wij iets meer aanpassingen verricht hebben.

Ik ben toch van mening, dat we eens goed met onze concurrent moeten praten, om hem duidelijk te maken dat dit geen juiste manier van werken is. (Er spelen nog wat akkefietjes, maar dat gaat meer om de wijze waarop hij aan zijn klanten komt.)

Ik hoop, dat jullie kunnen begrijpen, dat het erg frustrerend is, dat je steeds je concurrent tegenkomt bij klanten die eerst bij ons geweest zijn voor een offerte. Daar zit een vreemd patroon in... Als hij dan ook nog onze werkwijze gaat na-apen, krijg ik een rare smaak in de mond...

Onze verontwaardiging wordt dus ook daardoor gevoed.

martysmarty
20/02/08, 13:51
Hetgene wat in het groot hetzelfde dat er een boven en een linker menu is, en uiteraard krijg je, als de bedrijven in dezelfde branch zitten ,ongeveer dezelfde menu indelingen. Verder zit er wel degelijk verschil in.




Laten we zeggen, dat ik inmiddels al toegang gekregen heb tot het cms op de twee onderste sites, maar geen gebruik zal maken van deze mogelijkheid. We gaan ons niet verlagen tot het gedrag van onze concurrent, maar het geeft wel al aan, dat hij geen sjoege heeft van waar hij mee bezig is, ik had 2 pogingen nodig om de wachtwoorden te raden....


Alleen het proberen al vindt ik niet kunnen.

simplex
20/02/08, 13:57
Een terechte opmerking.

We zullen er nooit gebruik van maken. Dat zal namelijk alleen maar tegen ons werken.

®on
20/02/08, 13:59
Ik hoop, dat jullie kunnen begrijpen, dat het erg frustrerend is, dat je steeds je concurrent tegenkomt bij klanten die eerst bij ons geweest zijn voor een offerte.
Gek eigenlijk, met 100 meter afstand tussen beide bedrijven. Volgens mij is dit het principe van een vrije markt, waar consumenten/afnemers shoppen bij diverse bedrijven voor een aantrekkelijke offerte.

simplex
20/02/08, 14:05
Tuurlijk is dat het principe van een vrije markt. Maar, hoe zou jij het vinden, als een concurrent steeds met de wetenschap wat jij je klanten vraagt, prijzen neerleegt die steevast 'toevallig' net iets lager liggen? Het verziekt een beetje de markt...

Maar, daar gaat het in dit verhaal niet om. Ieder zijn eigen manier om klanten te bemachtigen. Uiteindelijk kom je elkaar toch wel weer tegen.

Ik weet in ieder geval dat ik misschien iets te snel van stapel gelopen ben. Waarvoor dank.

martysmarty
20/02/08, 14:09
Tuurlijk is dat het principe van een vrije markt. Maar, hoe zou jij het vinden, als een concurrent steeds met de wetenschap wat jij je klanten vraagt, prijzen neerleegt die steevast 'toevallig' net iets lager liggen? Het verziekt een beetje de markt...



En dat heet nu concurrentie.

Jij bent toch ook altijd blij als 2 bedrijven steeds hun prijs lager maken voor een product wat jij wilt aanschaffen?

Triloxigen
20/02/08, 14:17
Ik vind het echt totaal niet op elkaar lijken :|

SF-Jeroen
20/02/08, 15:12
Ik vind het echt totaal niet op elkaar lijken :|

Het lijkt ook helemaal niet op elkaar

simplex
20/02/08, 15:39
Duidelijk...

Maar dat is dan ook wel de reden dat ik hier even bijval vroeg. :)

VinceSTM
20/02/08, 19:37
Het lijkt ook helemaal niet op elkaar

Het lijkt ook helemaal niet op elkaar

Luke B
20/02/08, 20:03
Simpel zat, ze lijken niet op elkaar, maar jij bent bevooroordeeld omdat je vind dat er geen concurrentie mag plaatsvinden?
Kijk, veel van ons hosters kunnen ook bij de pakken neerzitten omdat er partijen zijn als E-Dentify of Interion-IS, die veel ruimte & dataverkeer geven, voor minder geld als de 'gemiddelde hoster', maar dat heet concurrentie. Dan moet je gewoon zorgen dat jij weer op een andere manier (service? levertijd? etc.) aan je klanten kunt komen.

Ramon Fincken
20/02/08, 21:17
Duidelijk...

Maar dat is dan ook wel de reden dat ik hier even bijval vroeg. :)

Geef, buiten de plaatsing die zeker niet uniek is, eens aan WAT er nu precies is gecopieerd ?

Ik zie het niet , anderen zien het niet ... enlighten us !

TinCan
21/02/08, 16:56
Ik vind de lay-out totaal niet op elkaar lijken, in de verste verte niet. Het enige dat "toevallig" hetzelfde is, is dat de producten links in het menu staan. Maar dat komt waarschijnlijk omdat beide lay-outs gebasseerd zijn op dezelfde standaard lay-out + systeem.

Maxhost
21/02/08, 18:32
Ik vind de layouts zelf ook niet op elkaar lijken.
Maar als je je echt wilt onderscheiden, neem een andere CMS, ander design, plaats je bedrijf 10km verderop, en richt je op andere producten. Dan zul je geen last hebben van je concurentie... maar of dat alles is...