PDA

Bekijk Volledige Versie : Misbruik Adwords, wat te doen?



Henky!
20/02/08, 00:41
Daar hebben wij weer een probleempje. We hebben een website met de handelsnaam als domein.

Wanneer je deze handelsnaam (de naam van het bedrijf dus) in Google tiept komt echter steevast de naam van een concurrent boven drijven. En zelfs bovenaan de zoekresultaten. Bovendien verschijnt er naast de zoekresultaten alleen hun Google Adwords advertentie (niet eens de onze) met nota bene onze bedrijfsnaam als titel van de advertentie (!).

Ze gebruiken dus onze bedrijfsnaam om klanten te trekken. Ik neem aan door onze naam toe te voegen aan hun (Google) keywords en vervolgens flink te betalen voor dit woord in de Adwords instellingen.

Vraag, als ik ze voor de rechter sleep krijgen ze levenslang plus TBS ?

Randy
20/02/08, 00:43
Weinig aan te doen, of meer bieden... Wie betaald, bepaald. Verder SEO toepassen op je eigen website. Al is dit een traject wat zeker 3 maanden gaat duren.

Henky!
20/02/08, 01:00
We betalen ons al anderhalf jaar blauw aan SEO en ook het Adwords gebeuren is voor redelijk wat geld uitbesteed.

Maar goed, ik mag dus een Google campagne voeren met Albert Heijn als titel en zoekwoord om daarmee vervolgens mijn eigen groente te verkopen?

wonko
20/02/08, 07:49
hierover contacteer je best even google; zij bepalen de regels, zij kunnen je antwoorden. Voor zover ik weet is het gewoon toegestaan.

crazycoder
20/02/08, 08:17
hierover contacteer je best even google; zij bepalen de regels, zij kunnen je antwoorden. Voor zover ik weet is het gewoon toegestaan.
Dat betwijfel ik.

Je mag de handelsnaam van je concurent niet in je metatags zetten. Waarom zou je ze dan wel in adwords mogen gebruiken? Google vind het vermoedelijk allemaal wel mooi zolang ze muntjes binnen krijgen, als er een klacht binnenkomt wordt er als het goed is naar gekeken..

Ben je niet tevreden met de uitslag dan wordt het misschien toch een kwestie van contact opnemen met een ter zake kundig jurist.

snaaps
20/02/08, 08:42
Heb je het betreffende bedrijf al eens een brief gestuurd met de vraag of ze het betreffende trefwoord willen verwijderen?

DennisWijnberg
20/02/08, 09:52
Maakt ook nogal uit of het een woord (of samenstelling) is dat jullie als handelsnaam voeren. Zou je dit kunnen beantwoorden?

®on
20/02/08, 10:21
http://www.cms-dsb.com/juridisch_actueel/publicaties/adwords_een_toegestane_manier_om_de_klant_van_de_c oncurrent_te_bereiken

Primakabin heeft adwords opgegeven bij verschillende zoekmachine´s die gelijk, of bijna gelijk waren aan het woord ´Portokabin´. Portokabin spande een kort geding aan tegen haar concurrent. De rechter wees de vorderingen van Portokabin af maar in hoger beroep oordeelde het Hof dat Primakabin de adwords nog steeds mocht gebruiken mits de adwords niet doorlinkten naar haar eigen website waarop haar eigen producten werden aangeboden.

Google staat het (nog) toe, vorig jaar is er een zaak in de VS geweest hierover, tussen een klager en Google. Ik kan alleen geen exacte link naar de casus terug vinden :(

DennisWijnberg
20/02/08, 10:53
Oooja, dat dacht ik ook op te kunnen maken uit die site ja.. :P


Can't contact Servlet Runner at localhost:6802

®on
20/02/08, 10:56
Ik voel een netwerkstoringstopic aankomen :P

Maareuh, drop "adwords portakabin" in Google en je hebt resultaat:
http://www.solv.nl/index.php?blz=3&nid=3748

eweps
20/02/08, 11:02
Het zonder toestemming gebruiken van de handelsnaam van een bedrijf valt neem ik aan al onder een bepaalde wet. Je kunt dus gewoon je advocaat een brief laten sturen en vervolgens een rechtzaak aanspannen. Ze gebruiken je naam immers ten onrechte, het zou nog mooier zijn als je ook kunt aantonen dat je hier schade door ondervind.

Regelen met google is naar mijn inzien overbodig, je moet problemen altijd bij de bron aanpakken.

Mikey
20/02/08, 11:10
vergeet niet dat er een hogere uitspraak is die inhoud dat je mee mag liften op het succes van een ander.

Triloxigen
20/02/08, 12:02
Ik geloof dat als je geen producten van een bepaald merk hebt dat je dan met die naam niet zichtbaar mag adverteren.
Wel mag je het gebruiken als keywords en als metatags omdat dit niet zichtbaar is voor de gebruiker.
(dit laatste is ooit een uitspraak geweest door een rechter)

Henky!
20/02/08, 12:12
Maakt ook nogal uit of het een woord (of samenstelling) is dat jullie als handelsnaam voeren. Zou je dit kunnen beantwoorden?

Dacht dat dit niet uitmaakte. Handelsnaam is handelsnaam toch?

Maar bedankt voor de reacties. Hoewel ik betwijfel of je de handelsnaam van een ander als megatag mag gebruiken (?). Onze concurrent is een agressief adverteerder en (forum) spammer. Ze misbruiken dus Adwords maar onze handelsnaam staat niet in hun megatags.

Ik zal ze eens een boze brief sturen. En als ze niet ophouden gaan wij gewoon hetzelfde doen :-)

Keizer
20/02/08, 12:17
ik heb het ook es zo gehad zoals TS, gewoon gebeld naar het betreffende bedrijf en ik kreeg gelijk excuses, het was naar hun eigen zeggen ook niet netjes...

volgens mij begon de naam van die partij met een c!

Mikey
20/02/08, 12:17
Ik geloof dat als je geen producten van een bepaald merk hebt dat je dan met die naam niet zichtbaar mag adverteren.
Wel mag je het gebruiken als keywords en als metatags omdat dit niet zichtbaar is voor de gebruiker.
(dit laatste is ooit een uitspraak geweest door een rechter)


mcdonalds, burger king, postbank, frisia, lenen.nl

volgens mij doen die niets anders dan hun produkten aanprijzen over de rug van de concurrent.

Keizer
20/02/08, 12:18
mcdonalds, burger king, postbank, frisia, lenen.nl

volgens mij doen die niets anders dan hun produkten aanprijzen over de rug van de concurrent.

je voordoen als een concurrent is iets totaal anders dan het aanbieden van feiten over je concurrent.. geen appels met peren vergelijken

mijn opmerking geldt alleen als jouw reaktie ook op de TS sloeg trouwens ;)

Mikey
20/02/08, 12:22
we zullen zien, ik heb helaas de spullen van de idols zaak hier niet liggen, dan had ik wat meer info kunnen geven over de eerdere bedoelde jurisprudentie.

Ik geef twee voorbeelden waarin het wel voorkomt, en ik heb zo`n zwaar vermoeden dat TS toch aan het korte eind zal trekken. Misschien dat het valt onder een vorm van misleiding ?

Henky!
20/02/08, 12:22
Wij bieden diensten (gezondheidszorg), geen producten. Mocht dit van belang zijn.....

Mikey
20/02/08, 12:25
Oke, hoe zit het dan met al die mensen die personen na doen.. Look a likes en daar hun brood mee verdienen.

Verder gezondsheids zorg wordt aardig door de overheid bewaakt, misschien dat daar de regelgevingen weer heel anders over vallen.

EuroDNS
21/02/08, 11:30
In het geval van een geregistreerd woordmerk zal Google wel actie voor je ondernemen wanneer je daarom vraagt. Je dient dan depotnummers etc door te geven.

Voor woordmerk onderneemt Google al geen actie, dus ik verwacht dat ze ook voor ads op jouw handelsnaam geen actie ondernemen.

>> Meest verstandige, zoals reeds gesugereerd is er proberen uit te komen met de club die op jouw naam adverteert lijkt me.

Good luck

crazycoder
21/02/08, 12:19
Voor woordmerk onderneemt Google al geen actie
Als dat klopt, dan zal het eerder een beeldmerk zijn :)

EuroDNS
21/02/08, 12:51
Als dat klopt, dan zal het eerder een beeldmerk zijn :)

Pcies, in lijn met mijn eerste zin: Op beeldmerk onderneemt Google geen actie, op woordmerk wel.

Sander

crazycoder
21/02/08, 13:36
Pcies, in lijn met mijn eerste zin: Op beeldmerk onderneemt Google geen actie, op woordmerk wel.

Dat is jouw stelling, niet de mijne.

Ik heb overigens zo snel geen jurisprudentie kunnen vinden over het gebruik van metatags/adwords/beeldmerken en handelsnamen, voor woordmerken is dat een ander verhaal.
Het zou mij eigenlijk verbazen als het toegestaan is om met andermans naam te adverteren en naar je eigen site te verwijzen. Of google actie onderneemt weet ik niet. Als ze een keer een rechtzaak verliezen zullen ze in de toekomst zeker actie ondernemen.

AlfaHosting
21/02/08, 14:07
Gebeurd wel vaker .. heb geen idee of het mag of niet. Ben wel is benieuwd of iemand een sluitend antwoord heeft.

Als ik bv zie http://www.google.be/search?hl=nl&q=hostway&meta=cr%3DcountryBE
welk groot bedrijf zich ook schuldig maakt ...

Keizer
21/02/08, 15:16
rackspace had het idd ook bij mij geflikt...

ik heb ze opgebeld en ze hebben heel vriendelijk gereageerd: het werd gelijk weggehaald! ik kreeg zelfs nog excuses ;)

djalken
23/02/08, 23:51
Je hebt zeker een kans, een grote (niet nader te noemen) concurrent van Exact adverteerde op exact als zoekwoord en heeft hier helaas ook het onderspit gedolven. Op dit moment kan die partij geeneens maar op het woord exact adverteren..... zeker werk van maken dus

Henky!
24/02/08, 12:54
Thanks, waardevolle informatie. Ik heb alleen geen zin in advocaten en rechtszaken. Wij zullen de aso's een vriendelijk doch dringend briefje sturen. En als ze geen gehoor geven aan ons verzoek gaan we gewoon hetzelfde doen.

(mooi berichtje 2000 trouwens :-)

Byte Internet
27/02/08, 08:45
Toevallig is er net gisteren een blogpost geweest van Arnoud Engelfriet, ICT Jurist. Zeer lezenswaardig:

Hmm, ik mag geen links posten :(

kijk toch maar op netters.nl/merkrecht-seo

DOMENICO EDIT:

In link posten mag inderdaad pas na het hebben van 1
tien posts maar als je het zo makkelijk kunt omzeilen heeft het ook geen zin natuurlijk. :)

crazycoder
27/02/08, 08:47
Toevallig is er net gisteren een blogpost geweest van Arnoud Engelfriet, ICT Jurist. Zeer lezenswaardig:

Hmm, ik mag geen links posten :(

kijk toch maar op netters.nl/merkrecht-seo
Ik wel :)

Maar dit:
http://netters.nl/merkrecht-seo
slaat op merken niet op handelsnamen.

Keizer
14/03/08, 16:29
om weer even leven in de brouwerij te blazen: ik heb nu last van 2 viespeuken die op onze merknaam adwords inkopen, wat een smiechten!

oja het zijn ook nog 2 top10 bedrijven in de hosting :S

vcelis
14/03/08, 16:33
http://adwords.google.com/support/bin/request.py?ctx=cuffhelp

melden die handel!

DennisWijnberg
14/03/08, 16:38
http://netters.nl/merkrecht-seo

Henky!
14/03/08, 23:13
Wij gaan onze aso een e-mail sturen. Als het concurrerend bedrijf niet ophoudt met deze praktijken dan gaan wij gewoon hetzelfde doen.

Dit andere bedrijf is ook groter dan wij. Lijkt mij dat dan juist wij profiteren:-)

DennisWijnberg
03/04/08, 09:23
Wij hebben een bedrijf tot vandaag 12:00 gegeven om de AdWords te verwijderen. Indien ze dat weigeren start ik vandaag nog een kort geding.

Wie deze partij is? Google vertelt het je: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=JR+Online&btnG=Google+zoeken&meta=

ccchosting
03/04/08, 09:55
Onlangs hebben wij ook temaken gehad met een bedrijf welke via adwords adverteerden met onze handelsnaam.
Wij hebben (TISCOM) gesommeerd om de adwords binnen 2 wekdagen te verwijderen en zouden anders jurische stappen ondernemen.

Gelukkig voor beide partijen is de adwords verwijderd.

Wij hebben dit niet voor gelegd aan google omdat de aanmeld procedure nogal omslachtig was.

DennisWijnberg
03/04/08, 10:10
Wij hebben TISCOM 24 uur gegeven en anders volgen er dus juridische stappen. Het papierwerk is al voorbereid en kan zo naar de gerechtsdeurwaarder toe om de dagvaardingen te versturen en schadeclaim te eisen.

Tevens is Google geïnformeerd en is het bewijs van inschrijving bij het BeNeLux merkenbureau opgestuurd naar Google.

P.S. De 24 verloopt vandaag om 12:00.

Triloxigen
03/04/08, 11:29
Dit gebeurt al jaren en Google doet er zelf iig niks tegen (mits het dan geen laster of smaad is)

DennisWijnberg
03/04/08, 11:54
Dan maar via andere wegen. Hier ondervinden wij gewoon schade van. Mensen die krijgen de indruk dat het een link van JR Online betreft of vermoeden op het minst een associatie tussen HostingDiscounter (TISCOM) en JR Online.

Er is dus een reële kans op verwarring en daarmee is het dus naast infaam ook nog strafbaar.

Henky!
03/04/08, 12:48
Wij hebben de betreffende concurrent een brief gestuurd met de boodschap dat ze moesten stoppen met het misbruiken van onze bedrijfsnaam in hun Adwords campagne en zo niet, dan zouden wij hetzelfde gaan doen.

We kregen meteen antwoord. De concurrent had zijn Adwords campagne uitbesteed en was niet op de hoogte van het gebeuren, althans zo werd gemeld.

In elk geval zijn ze nu gestopt met deze praktijken.

DennisWijnberg
03/04/08, 14:13
TISCOM is inmiddels gestopt met adverteren op de naam "JR Online"

Cherub79
03/04/08, 14:35
Merci voor de tips in dit topic... ook wij hebben zo een smerig gevalletje lopen. Hopelijk loopt het ook zo vlotjes af...

AlfaHosting
03/04/08, 17:10
We kregen meteen antwoord. De concurrent had zijn Adwords campagne uitbesteed en was niet op de hoogte van het gebeuren, althans zo werd gemeld.


Moet eerlijk zeggen dat we het ooit zelf ook is aan de hand hebben gehad met een uitbesteding van de campagne.