PDA

Bekijk Volledige Versie : mijn eerste 1u server advies gevraagd



Diderik
18/02/08, 00:23
Hallo iedereen,

ik wil binnenkort mijn eerste 1U server gaan kopen. Ik heb hierover een paar vragen:

Ik zit te twijfelen over de volgende systemen
Dell 860:
Quad-Core Intel® Xeon® processor X3210, 2x4MB Cache, 2.13GHz, 1066MHz FSB
4GB DDR2 SDRAM 667MHz Memory (4X1G

dit kost 1.134,00 ex BTW.

Dell PowerEdge™ SC1435
2x Dual Core AMD Opteron™ 2212; 2.0GHz, 2X1MB Cache, 95W, 1Ghz HyperTransport
4GB DDR2 667MHz Memory - 1CPU (4x1GB single rank DIMMs)

dit kost € 1.209,00 ex BTW.

Mijn budget ligt rond de 1200 euro en ik weet niet welk systeem beter is?

Ik vroeg me af of er misschien iets beter voor dit geld te krijgen is. Ik heb al bij supermicro gekeken, maar daar word ik niet echt wijzer van.

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat er op het eerste systeem (Dell 860) zoal gedraaid kan worden. bv
4 counter-strike 24 slots servers of 200 user voor een webserver.

alvast bedankt voor jullie tijd :W:
Diderik.

JTE
18/02/08, 00:44
Wat 'beter' is hangt natuurlijk volledig af wat je ermee wilt doen. Je zou als je wilt wel 100 Counterstrike servers erop kunnen zetten, zolang er bijna niemand gebruik van maakt kan dat prima. De vraag is dan meer hoe zwaar die belast zullen zijn, public/private, etc. Voor een webserver is het van groot belang of je puur statische pagina's doet of dynamische (op een server die een paar duizend statische pagina's per seconde serveert, doe je misschien een paar honderd dynamische), en of er nog andere dingen op moeten draaien (database, mail, DNS...?).

De twee genoemde systemen lijken mij redelijk gelijkwaardig, maar ik zou persoonlijk voor de eerste gaan, daarbij vergeten we dan maar even dat je niks vermeld over harde schijven/RAID/etc. Maar houd er wel rekening mee dat je bij bedrijven als Dell meer betaald vergeleken met wanneer je een vergelijkbaar systeem zelf zou bouwen (of een barebone koopt, waar je zelf CPU e.d. bij in steekt), maar dat kost natuurlijk weer meer tijd en moeite, en bij een complete server weet je in ieder geval dat hij zal werken. Dat is verder een overweging die je zelf zal moeten maken.

WF WebHosting
18/02/08, 01:07
Ik zou als ik jou was eerst even verder kijken, prijsonderzoek doen naar wat je er mee wilt.
Word het een linux server, heb je daar kennis van?
Windows idem.
Waar wil je hem plaatsen?
Hoeveel dataverkeer etc etc.
Als je dat allemaal weet dan zou ik gewoon voor het beste gaan wat je voor je geld kan krijgen. Rekening houden dat het plaatsen van je server ook best wat geld kost per maand.

Groet,

Blade

Diderik
18/02/08, 10:56
bedankt voor de reacties.

Het word een linux server, waarschijnlijk colocatie bij transip 1tb voor 60 euro per maand. Waar kan ik zo'n pizzadoos zelf bouwen? bij supermicro moet je al een keer iets besteld hebben, wil je de configurator gebruiken.

Om toch nog even een beeld te krijgen. Hoeveel public counter-strike servers met 24 slots kunnen hier op. Er Vanuitgaande dat ze allemaal goed vol zitten?

Gr,
Diderik.

WF WebHosting
18/02/08, 11:25
Er zijn wel meer bedrijven die 1u servers verkopen, wij zelf kopen onze servers bij Ahead it bijvoorbeeld.
Ik schat dat je een kleine 5 css servers kan draaien met tickrate 100.
Maar om zelf een 1u server te bouwen zou ik niet doen.

Groet,

Blade

3j3ct
18/02/08, 11:26
Ik zou het 1e systeem nemen, vooral vanwege het stroomverbruik ;)

Magus
18/02/08, 12:35
Kijk eens naar asus barebones (RS120 ofzo), erg fijn spul om mee te werken.

deCube
18/02/08, 18:18
Ik ben ook bezig met het samenstellen van een server, 4launch heeft veel en is vrij goedkoop. Aanrader dus.

Tip: open het "Systemen" menuutje en klik dan verder naar servers. ;)

R.Riekerk
21/02/08, 12:28
Goedemiddag,

ik werk account manager bij Dell voor de afdeling kleinzakelijk.

Ik zou mezelf graag willen voorstellen als contact persoon binnen Dell voor eventuele vragen en of opmerkingen m.b.t. hardware en services.

Als u wilt, kan ik kijken of een scherpe aanbieding kan doen m.b.t. uw wensen.

Met vriendelijke groet,

R.Riekerk

host3000
21/02/08, 12:30
Goedemiddag,

ik werk account manager bij Dell voor de afdeling kleinzakelijk.

Ik zou mezelf graag willen voorstellen als contact persoon binnen Dell voor eventuele vragen en of opmerkingen m.b.t. hardware en services.

Als u wilt, kan ik kijken of een scherpe aanbieding kan doen m.b.t. uw wensen.

Met vriendelijke groet,

R.Riekerk

Maar daadwerkelijke verkopen gaan via andere accountmanagers (ik weet niet hoe jullie dat geregeld hebben)?

R.Riekerk
21/02/08, 12:44
Maar daadwerkelijke verkopen gaan via andere accountmanagers (ik weet niet hoe jullie dat geregeld hebben)?

:-) Nee, de verkopen gaan (gelukkig) ook via mij. Het hangt er alleen af onder welke afdeling de klant valt. Als ik zie dat een klant "te groot" voor mij is zorg ik dat deze een account manager krijgt op de desbetreffende afdeling.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet de regels van dit forum ondermijnen, en geen ongevraagde reclame maken voor Dell, maar ik ben van mening dat ik een goede prijs en een goede service kan aanbieden.:-)

MMaI
21/02/08, 16:35
beide machines zijn mmoie machines, en zoals aangegeven in je startpost kun je er full loaded ongeveer 4x24 slots CS (CSS etc) op draaien.
Wat me niet helemaal duidelijk is of je daarnaast ook webhosting erop wil plaatsen, dat is namelijk nooit aan te raden Webhosting en gamehosting altijd strikt gescheiden houden (tenzij je bijvoorbeeld een enekele server opzet met 24 slots).
De Dell 860 heeft zoals aangegeven een lager stroomverbruik, nadeel van dell tov supermicro is dat supermicro IPMI heeft terwijl voor zover ik weet Dell niet een vergelijkbare optie heeft.

ps. WHT verwelkomt Dell ;)

Diderik
27/02/08, 13:11
Bedankt voor jullie reacties en Riekerk nog bedankt voor het aanbod.

Gr,
Diderik

bdj
27/02/08, 14:09
waarom heb je de r200 niet in vergelijking meegenomen?

DeziWeb
27/02/08, 16:17
beide machines zijn mmoie machines, en zoals aangegeven in je startpost kun je er full loaded ongeveer 4x24 slots CS (CSS etc) op draaien.
Wat me niet helemaal duidelijk is of je daarnaast ook webhosting erop wil plaatsen, dat is namelijk nooit aan te raden Webhosting en gamehosting altijd strikt gescheiden houden (tenzij je bijvoorbeeld een enekele server opzet met 24 slots).
De Dell 860 heeft zoals aangegeven een lager stroomverbruik, nadeel van dell tov supermicro is dat supermicro IPMI heeft terwijl voor zover ik weet Dell niet een vergelijkbare optie heeft.

ps. WHT verwelkomt Dell ;)

Dell heeft Drac:)

MMaI
27/02/08, 21:04
Dell heeft Drac:)

daarom zei ik ook vergelijkbaar, imho is DRAC niet vergelijkbaar met IPMI
verder is DRAC volgens mij niet verkrijgbaar voor de servers genoemd in de fipo en ligt de prijs van DRAC een stuk hoger dna IPMI (DRAC rond de 300 euro)

DeziWeb
27/02/08, 21:48
daarom zei ik ook vergelijkbaar, imho is DRAC niet vergelijkbaar met IPMI
verder is DRAC volgens mij niet verkrijgbaar voor de servers genoemd in de fipo en ligt de prijs van DRAC een stuk hoger dna IPMI (DRAC rond de 300 euro)

Over de prijs klopt ja, kwa functionaliteit vind ik DRAC behoorlijk overeen komen met ipmi!

MediaVoogel
01/03/08, 17:26
Persoonlijk zou ik niet beginnen aan een zelfbouw tenzij je echt goed weet waar je mee bezig bent. In de door jouw genoemde dell servers zijn alle onderdelen op elkaar afgestemd. Daarnaast zou ik je ook aanraden om naar een support contract (garantie zegmaar) te kijken, ik heb zelf 4 1u dell bakken en als daar wat mis gaat wil ik niet zelf naar het DC moeten rijden om het op te lossen. Dell moet het binnen 4uur fixen. (gelukkig hebben we een cluster opstelling waar 3 bakken stuk kunnen zonder dat de site's plat gaan)

Marin
02/03/08, 13:18
Wij kopen onze supermicro servers altijd bij TWP Computers