PDA

Bekijk Volledige Versie : Subnet mask enkel ip op nic veranderen



edwinhermkens
15/02/08, 14:54
Hallo!

Omdat ik bij het wijzigen van een ip op machine (A) perongeluk een verkeerde subnet invulde is deze nu niet bereikbaar.

Een andere server (B) in hetzelfde netwerk heeft een enkele nic met 4 ip adressen.

Nu dacht ikde machine (A) te kunnen benaderen door 1 van de ip's van server (B) de subnet te wijzigen naar dezelfde foute subnet (255.25.255.0 als ik me niet vergis). Om zo de kapotte machine weer te kunnen reparen.

Echter met commando:
Ifconfig eth0:2 XXXXXX netmask XXXX up wilt hij geen andere subnets aannemen als alleen 255.255.255.0 en 255.255.0.0
de foutmelding: 'SIOCSIFNETMASK: Invalid argument'

Zou iemand weten hoe ik de subnet toch kan veranderen, of een andere manier om de kapotte machine te benaderen (zonder kvm).

alsvast bedankt!

GlennMatthys
15/02/08, 20:35
Heb het hier eens geprobeerd en het veranderen van de netmask gaat zonder problemen. Ben je zeker dat je het subnetmasker correct hebt ingetypt?

Rob77
15/02/08, 21:20
Heb het hier eens geprobeerd en het veranderen van de netmask gaat zonder problemen. Ben je zeker dat je het subnetmasker correct hebt ingetypt?

Het zal er ook net vanaf hangen of de gateway in zijn huidige subnet bleef zitten of niet ;)

@TS; als je weet waarin je het verandert hebt, zou je kunne proberen 1 van de IP's op bak B zo in te stellen dat je toch op een of andere manier een netwerkje hebt tussen A en B.

Daarna inloggen en corrigeren die hap ;)

MediaServe
15/02/08, 23:24
255.25.255.0 is geen geldige subnet masker, dus ik denk niet dat het gaat lukken.

edwinhermkens
16/02/08, 13:57
Het zal er ook net vanaf hangen of de gateway in zijn huidige subnet bleef zitten of niet ;)

@TS; als je weet waarin je het verandert hebt, zou je kunne proberen 1 van de IP's op bak B zo in te stellen dat je toch op een of andere manier een netwerkje hebt tussen A en B.

Daarna inloggen en corrigeren die hap ;)


Dat was ook mijn idee, alleen de ingestelde subnet is een ongeldige en de andere bak wilt het niet aannemen.

maargoed het probleem is opgelost op een iets minder nette manier!:)
Ik heb de goede server het ip van de brakke toegewezen en na een reboot van de brakke server kwam deze weer terug up op het oude ip adres. vaag maar het werkte.
toch bedankt!