PDA

Bekijk Volledige Versie : hoeveel tijd is onderhoud



YolkNet
15/02/08, 12:23
Ik heb op dit moment een reseller-pakket (DirectAdmin) en een stuk of 20 klanten. Dit aantal groeit vrij snel en ik overweeg een eigen server aan te schaffen. Een paar jaar geleden heb ik een webserver op m'n slaapkamer gehad voor m'n eigen website, dus ik heb al wat ervaring. Maar ik heb nog geen ervaring met een 'echte' server met meerdere webhostingpakketten.
Ik kan dan ook niet inschatten hoeveel tijd per maand of per week je aan een server besteed qua onderhoud van hardware en software. Kunnen jullie daar een inschatting van geven?
Het gaat om een Ubuntu-server met DA, omdat ik daar nu al mee werk. Op de website van DA las ik dat apache, php en mysql al worden geïnstalleerd. Moet je het daarna nog zelf updaten of zit dit in een update van DA?
De klanten zijn gewone 'website'-klanten, dus geen gamers of resellers.

Mark17
15/02/08, 12:33
Om alles bij te houden (zijn er updates?) ben je gauw een paar uur per week bezig (controleren op updates/bugs meldingen). Daarna het updaten zelf nog (dit duurt niet zo heel lang, bij 1 server zal dat nog eens een uurtje of 2 kosten per maand gok ik. Als je het goed wilt doen moet je elke update eerst op een andere machine draaien en testen.

Eventueel kun je het ook voor een niet al te groot bedrag uitbesteden aan een ander bedrijf dat meerdere servers beheerd.

YolkNet
15/02/08, 12:37
ok, duidelijk.
en wat is een paar uur per week? 2, 5, 8?

Mark17
15/02/08, 12:53
paar = 2

Inmeso
15/02/08, 13:35
Tot er iets misgaat en je uren in het datacenter moet bivakeren...

YolkNet
15/02/08, 13:42
Uiteraard
Maar dat gebeurt niet zo snel als het goed is toch ;-)

Inmeso
15/02/08, 13:46
Bedoel ook alleen maar aan te geven dat je er wel rekening mee houd.

Als het goed is gebeurd dat ook niet zo snel, maar het KAN al op dag 1...
neem dat in ieder geval mee in je beslissing om het zelf te gaan doen of om een managed server
te nemen...

SF-Jeroen