PDA

Bekijk Volledige Versie : Weekend projectjes



INEXPro
12/02/08, 20:47
Hey lui,

In het weekend zijn de meeste mensen bezig met uit rusten /genieten van het lekkere weer. Maar daarnaast zijn er altijd leuke projecten in de loop die je in je schuur uitvoerd.

Daarom mijn weekend project:
Ben een paar weken geleden een oud 27 mc 'bakkie' tegen gekomen. Gezien ik geen trucker ben, maar het wel leuk vind en beetje ether piraat te spelen, wilde ik deze inbouwen in mijn auto.
Dit paste weer niet in me auto, dus daar dit weekend iets op verzonnen.

- Aluminium strook van 25x50 om mijn bakkie met versterker heen gebogen.
- Gaten gemaakt om alles op zijn plaats te houde.
- Er achter komen dat de magneet op de voet van de antenne niet op aluminium blijft zitten.->|
- Daarvoor een ijzeren beugel erover gemaakt:D
- De stroom voorziening uit een standaard halfords auto verlichting gehaald.

Resultaat:
6128
Het eind resultaat van me bakkie, met daar onder de versterker met aan de zijkant 2 led lichtjes

6129
Microfoon, voet van de antenne en de auto aansteker plug.


Nu mogelijk nog het aluminium een mooi groen/zwart kleurtje geven en dan ist af.


Vandaag al een 'rondje' wezen rijden op knooppunt a2/a27 rond etenstijd, en weer genoeg leuke gesprekken kunnen bijwonen.:p

Wie van jullie heeft er ook 1 in het bedrijfsbusje, of gewoon prive er net als mij een in de auto hangen?

IT-worX
12/02/08, 20:50
Is dat een gewone CB of ben je radioamateur? Indien het laatste : wat is je call?

INEXPro
12/02/08, 20:55
Is dat een gewone CB of ben je radioamateur? Indien het laatste : wat is je call?
Is een CB2000

Zit meer op de PMR en LPD frequenties en andere 400 mhz frequenties te scannen.

Opening momenteel: "Big papa TimDows comming true, step on the gas please!"

IT-worX
12/02/08, 20:58
PMR zal ik niet tot BE kunnen ontvangen vrees ik :-)
Tja heb hier ook een knoert van een antenne in de tuin staan van de vader:-)

INEXPro
12/02/08, 21:00
PMR zal ik niet tot BE kunnen ontvangen vrees ik :-)
Tja heb hier ook een knoert van een antenne in de tuin staan van de vader:-)

Heb ook een dak antenne, maar zit in utrecht, dus dat is nogal een stukje dat overbrugt moet worden ;)

SF-Jeroen
12/02/08, 21:09
Je mag die dingen dacht ik niet eens in je auto hebben indien er maar 1 passagier in de auto.

Het is zoiezo net als een GSM, rijden en dat ding vasthouden mag niet.

Maar verder leuk project, success :)

IT-worX
12/02/08, 21:13
OK een dakantenne maar hoeveel Watt komt er uit dat beestje? Vergeet niet dat elke meter coaxkabel meteen een verzwakking oplevert!

Gualcherius : in BE telt deze wet niet voor CB en Radioamateurisme...Dit slaat letterlijk enkel op mobiele telefonie :-)

INEXPro
12/02/08, 21:21
Je mag die dingen dacht ik niet eens in je auto hebben indien er maar 1 passagier in de auto.

Het is zoiezo net als een GSM, rijden en dat ding vasthouden mag niet.



Ohw, weer iets geleerd. Ik zal eens kijken hoe dat precies zit.


OK een dakantenne maar hoeveel Watt komt er uit dat beestje? Vergeet niet dat elke meter coaxkabel meteen een verzwakking oplevert!

Zit richting zuid, denk dat ik tot nieuwegein kan halen, maar verder ook niet, vooral niet omdat ik me bakkie nu meer in me auto heb zitten ;)

IT-worX
12/02/08, 21:34
Richting zuid? Met een richtantenne of allround?

INEXPro
12/02/08, 21:44
Richting zuid? Met een richtantenne of allround?

Nu een allround, maar ben op zoek naar een richtantenne, woon in een flat, dus al dat gewapend beton, laat alleen richting zuid iets door. Laatst nog getest hoe het berijk was aan de andere kant van de flat. Beroerend!

Als ik een richt antenne heb kunnen we een test doen (headbang):lovewht:

IT-worX
12/02/08, 23:02
No problemo...kheb hier een yagi staan op 30 meter hoogte :D

Spyder01
13/02/08, 00:49
Leuk, voor de 27 mc heb ik een Midland Alan 48+ met de mogelijkheid meerdere banden te gebruiken (10 banden á 40 kanalen).

Alleen recent verhuist en nu tijdelijk geen antenne meer. Maar moet nodig weer, dus zodra het weer het weer toelaat (en de drukte). Helaas is de mogelijkheid tot een mast (+/- 28 meter) niet meer mogelijk, ga er dus wel flink op achteruit.

Voor de 2 meter gebruik ik een Pye MX290. Schakelbaar van 1 tot 40 Watt.

Voor 27 mc / SSB / CW / LSB gebruik ik de President Lincoln.

En niet te vergeten, de Sadelta Echomaster Pro.

Randy
13/02/08, 00:56
Is dat een gewone CB of ben je radioamateur? Indien het laatste : wat is je call?

PD1AKL. Nog wel twee 11m mastjes en wat antennes staan. Alleen houdt de kabel aan de onderkant van de mast op. Psst, iemand nog wat dualband-antennes (VHF/UHF) en 11m mastjes hebben?


Je mag die dingen dacht ik niet eens in je auto hebben indien er maar 1 passagier in de auto.

Het is zoiezo net als een GSM, rijden en dat ding vasthouden mag niet.

Maar verder leuk project, success :)

Jawel, voor mobilofoons - en dus ook CB-apparatuur - geldt de handsfreekit regel niet. Anders werd het zeker voor de plietsie zelf te duur :W:

MMaI
13/02/08, 01:30
INEXPro, om je magneetantenne te laten "plakken"werken een setje van die moerringen ook prima, als ze maar niet van aluminium zijn ;)

INEXPro
13/02/08, 08:00
INEXPro, om je magneetantenne te laten "plakken"werken een setje van die moerringen ook prima, als ze maar niet van aluminium zijn ;)

Was inderdaad ook een oplossing geweest:rolleyes:



Alleen recent verhuist en nu tijdelijk geen antenne meer. Maar moet nodig weer, dus zodra het weer het weer toelaat (en de drukte). Helaas is de mogelijkheid tot een mast (+/- 28 meter) niet meer mogelijk, ga er dus wel flink op achteruit.



Zat je hiermee op het platte land? of gewoon achter in je tuin? Met een antenne als deze ben je wel 't mannetje:W:


No problemo...kheb hier een yagi staan op 30 meter hoogte :D

Kijk, now where talking(headbang)

Spyder01
13/02/08, 09:42
Zat je hiermee op het platte land? of gewoon achter in je tuin? Met een antenne als deze ben je wel 't mannetje:W:


Echt platteland wil ik het niet noemen, maar wel in een aardig vrije omgeving. In een dorp, nu in een stad, was voor mijn vrouw handiger en ik heb eigenlijk altijd een auto tot mijn beschikking (zij heeft geen rijbewijs).

Voor een paar jaar terug was de 27mc erg hot onder de jeugd,toen had ik al wel de grootste mast in de buurt :D

De 2 bijgevoegde foto's zijn een keer met een 0,5 megapixel camera gemaakt, bagger kwaliteit dus, maar het is wel goed te zien. De antenne aan het huis is een President GPS 2000, de richtantenne is een Yagi.

IT-worX
13/02/08, 11:01
Zal hier vanavond ook wel ns wat fotokes posten van de mast :-) Uitschuifbaar en kantelbaar ding.

1 6Meter antenne
1 2Meter antenne
1 70cm antenne
2 24cm antennes (atv)
2 13cm antennes (atv)
3 schotels voor atv

Call van de vader : ON7ARQ (ex ON1ARQ)

Magus
13/02/08, 11:55
Huh? Wat is je swr als je dat ding op aluminium zet? Je moet toch een geleidende plaat metaal onder je antenne hebben?

Enne, versterkertje is illegaal he, er is maximaal 4W toegestaan ;)

Triloxigen
13/02/08, 12:45
Dat spul heb ik ook nog ooit gehad, maar sinds het internet heb ik het niet meer gebruikt.
Ik had een bakkie en een porto, was erg leuk toen :p

Spyder01
13/02/08, 13:25
Huh? Wat is je swr als je dat ding op aluminium zet? Je moet toch een geleidende plaat metaal onder je antenne hebben?

Enne, versterkertje is illegaal he, er is maximaal 4W toegestaan ;)

Mijn SWR is netjes 1:1, alluminium is geen probleem hoor, je bent geen geleidend metaal nodig.

En ik gebruik geen versterker hoor :D de zenders hebben dat standaard regelbaar. Heb ik wel gehad, buizenliniair van 1500 Watt. En nee, mijn buren vonden dat niet leuk :p

Alleen op de 2 meter ben ik niet legaal, tja, wiskunde ben ik nou geen ster in, dus het behalen van de machtiging valt een beetje tegen.

WebXtra
13/02/08, 13:37
haha wat leuk om weer eens wat te horen over de 27mc.
Heb ik vroeger ook gehad.. maar ik dacht dat het helemaal dood was? Niet dus?

Heb nog wel een scanner staan die P2000 berichten uit de lucht vist.

de 27mc bak heb ik helaas al lang niet meer.

DutchTSE
13/02/08, 14:20
Heb nog wel een scanner staan die P2000 berichten uit de lucht vist.

Zo een hebben we hier thuis ook nog liggen, tegenwoordig een ander (klein) ontvangertje voor dat nieuwe systeem... (ik hou me er niet mee bezig, mijn broertje wel :))

INEXPro
13/02/08, 21:17
Zal hier vanavond ook wel ns wat fotokes posten van de mast :-) Uitschuifbaar en kantelbaar ding.

1 6Meter antenne
1 2Meter antenne
1 70cm antenne
2 24cm antennes (atv)
2 13cm antennes (atv)
3 schotels voor atv

Call van de vader : ON7ARQ (ex ON1ARQ)

Das een heel dak vol :eek:


Huh? Wat is je swr als je dat ding op aluminium zet? Je moet toch een geleidende plaat metaal onder je antenne hebben?

Enne, versterkertje is illegaal he, er is maximaal 4W toegestaan ;)

Natuurlijk daar alleen als voorbeeld op me werktafel, antenne heeft snoef van 2 meter, dus kan makkelijk op het dak van de auto ;)

Wie heeft er deze dagen geen versterker:p



Alleen op de 2 meter ben ik niet legaal, tja, wiskunde ben ik nou geen ster in, dus het behalen van de machtiging valt een beetje tegen.

Handig voor de geintresseerde welke frequentie die 2 meter nu is.



type golflengte frequentie standaard vermogen
2-meter band ~2 meter 144.00000 - 146.00000 MHz tot 5 Watt
LPD ~70 cm 433.07500 - 434.77500 MHz 10 mWatt
PMR ~70 cm 446.00625 - 446.09375 MHz tot 500 mWatt

IT-worX
13/02/08, 21:34
Dit is een foto van de mast die hier staat in 2002, helaas stonden toen nog niet alle antennes er op. Omwille van het mistige weer heb ik vandaag geen foto kunnen maken.

IT-worX
13/02/08, 21:36
boven : vertikale 2meter-70centimer band
2 eronder : 1x 13cm en 1x 23cm voor audio/atv
daaronder : 70cm audio
daaronder : 2meter audio
daaronder : 6 meter audio

Spyder01
14/02/08, 00:38
Nice, Nice, Nice. Alleen op de eerste foto lijkt hij om te gaan vallen ;) lijkt zo nogal scheef namelijk.

Mooie antenne's zo :)

INEXPro
14/02/08, 14:46
Dit is een foto van de mast die hier staat in 2002, helaas stonden toen nog niet alle antennes er op. Omwille van het mistige weer heb ik vandaag geen foto kunnen maken.

Ben benieuwd hoe je opstelling van apperatuur bij je binnen is met al deze mogelijkheden!:W:

IT-worX
14/02/08, 21:54
En wederom vandaag ook slecht weer...so no new pics yet!
Heb een paar fotos genomen met de gsm van het zenderkot...doch zitten midden in verbouwingen ervan dus niet letten op de kabeltroep!!!

INEXPro
14/02/08, 22:05
En wederom vandaag ook slecht weer...so no new pics yet!
Heb een paar fotos genomen met de gsm van het zenderkot...doch zitten midden in verbouwingen ervan dus niet letten op de kabeltroep!!!

:eek: zo je hebt er zin in! Weg zolder ruimte :W:

Maar zit je ook continu alles te scannen? of staat het gros uit?
Gistere avond nog paar gesprekken opgevangen toen ik op! de flat stond. Helaas nooit genoeg watts gehad om terug te babellen

IT-worX
14/02/08, 22:09
Scanning doet het weinig, meestal gewoon actief.
Heb geprobeerd een foto te maken nu de mist wat is opgetrokken...maar of deze duidelijk is...

Grischje
14/02/08, 22:33
Grappig zeg een aantal zendammateurs hier ;)
ik ben ook zendammateur, doe dr niet veel mee en heb alleen mn N vergunning. Mijn call is PD2PR. Gebruik ik eigenlijk alleen met de JOTA :)...

Mijn vader is er wel erg fanatiek mee, hij is voorzitter van de VERON in deze regio en heeft ook een contest club (pa6z.nl)..

maar voor de 27mc jongens (2 mtr en 70cm ook natuurlijk) misschien is Packet radio wat voor jullie... ipv met 1 gigabit eens met 1k2, 2k4 of 9k6 bbs-jes bezoeken ;)

IT-worX
14/02/08, 22:36
pa6z...zijn die soms toevallig niet ook decametrisch actief?
Heb die call al eens horen voorbij vliegen denk k...

Grischje
14/02/08, 22:42
pa6z...zijn die soms toevallig niet ook decametrisch actief?
Heb die call al eens horen voorbij vliegen denk k...

Ze zijn actief op alle banden met CQWW, PACC ed.

het arsenaal :)
10m: 7 element yagi @20m + vertical
15m: 5 element yagi @ 20m
20m: 4 element yagi @ 19m
40m: dipole, phased vertical, 5 element wire beam 270 degrees, 6x beverage RX
80m: dipole, vertical, 6x beverage RX, double K9AY in 4 directions
160m: top loaded vertical, 6x beverage RX

Nu zijn zijn ze bezig me het maken van nieuwe linears, van buizen uit een MRI scanner... als die een weekeindje zenden dan stoken ze nu al wat een normaal gezin in een maand doet :D

IT-worX
14/02/08, 22:50
Zoals ik dacht voornamelijk decametrisch :D

OK op zolder (of beter rondom het huis :D) ligt er nog 3 draadantennes voor 20/40/80/160m maar daarvan een foto maken is iets moeilijker :D

Kent er niemand hier John Devolder (on4un) anders? Woont zo een goede 500m van mijn deur (open veld...kijk ik door de ruit dan zie ik zijn antennepark) en daar zijn we nu bezig met een wifizender aan het bouwen voor die afstand te overbruggen...kan nog leuk worden :-)

Spyder01
14/02/08, 23:09
maar voor de 27mc jongens (2 mtr en 70cm ook natuurlijk) misschien is Packet radio wat voor jullie... ipv met 1 gigabit eens met 1k2, 2k4 of 9k6 bbs-jes bezoeken ;)

Eerlijk gezegd, ik heb hier nog wat TNC-tjes en een Baycom modem :D
Packetradio is echt op sterven na dood. Alleen 2 meter en 70 cm is veel activiteit, alleen veel buitenlands (voornamelijk Duits).

Ik heb altijd een BBS gedraait, zowel CBnet als NLnet. Nu, met internet wat zo`n beetje overal mogelijk is, is op packet echt heel, heel erg weinig te vinden. Helaas, vondt het altijd leuk om te doen. Zou alles zo weer kunnen starten, de oude Pentium 1 booten en BBS e.d. kunnen zo weer online ;)

Een echte zendamateur shack IT-worX!!

p.s.: via Telnet zijn wat BBS-en met XRouter nog wel te bereiken.

IT-worX
16/02/08, 14:26
Tis echt schitterend weer nu...zal straks een paar foto'tjes van de antennecollectie maken :-)

Eris
16/02/08, 20:41
Ik heb wel een licentie voor "radio" gebruik voor schepen. (No limitations/All ships) Maar doe er weinig mee op dit moment.

Belgon
16/02/08, 21:06
Ik was vroeger ON1CLR... radioamateur dus, maar heb al in jaren mijn licentie niet meer betaald :-)

Heb hier nog een Kenwood TH-78E potabel liggen in zakje van kenwood en met externe mic SMC-34, héél mooi toestelleke !!
Niemand interesse ? :-) Is voor 2 meter en 70cm, dualband !! En is ook geheel ontkoppeld, dus je kan er heel veel mee scannen en zenden :-)

Je moet er maar ff op googelen voor wie interesse mocht hebben ;-)

Was een leuke tijd, maar na een tijdje heb je het wel gezien ....

IT-worX
17/02/08, 11:48
Belgon je werkte enkel op 2m/70cm?

Belgon
17/02/08, 13:38
Belgon je werkte enkel op 2m/70cm?

onder andere ja, eigenlijk vooral op 2 meter, daar had ik de meeste kenissen zitten voor een babbeltje.... maar had ook een Lincoln staan met richtantenne en verder nog een CB bak met ferme buitenantenne en versterker waarvan de antenne warm kreeg :-)

stak ook veel zelf samen in die tijd... om tv te transmitten enzo... of op onze fm radioband héhé... kzie mijn moeder nog zoeken achter radio Donna hahaha

was wel fun allemaal, zat ook in zo'n clubje in Eeklo, je kent het misschien wel ?

vond vooral de techniek erachter zeer interessant en heb dan ook met veel plezier dat radio amateur examen afgelegd... als ik me niet vergis met grote of grootse onderscheiding geslaagd :-)

IT-worX
18/02/08, 01:47
Misschien ken je dan mijn vader (ON7ARQ), Roger (ON4EJ), Eric (ON4ZG) of John dan (ON4UN)? Paar radioamateurvrienden van de vader, en John woont op tja +/- 400m van mijn deur lol

Antenne werd warm van de versterker? Zoveel watt smeet jij dan de ether in???

Belgon
18/02/08, 10:20
Die roepnamen ken ik niet meer hoor, zoals ik reeds zei, dat is jaaaaaren geleden ondertussen, was toen een jaar of 18 ! Ondertussen zit ik al op tram 3 ;-)

Ja, die versterkertjes, het mocht wel niet, maar was ozo leuk om toch te gebruiken en te testen hé... zwaarste die ik ooit gehad heb was zo'n buizenversterker, moest toch een kwartierken opwarmen voor zover ik me nog kan herinneren :-)

Toch leuk die zevergesprekken op de CB kanalen,... wat je hoort me niet goed ? Wacht ff.... boem patat 10 op de schaal van Richter hahah :-)

IT-worX
18/02/08, 10:25
*grijns* komt bekend voor :D
Ook een paar ardf's meegedaan ofzo? Of fielddays?

Belgon
18/02/08, 10:39
*grijns* komt bekend voor :D
Ook een paar ardf's meegedaan ofzo? Of fielddays?

fielddays niet direct, wel es gaan kijken ja, maar zo hardcore was ik niet :-)

We vanuit het clublokaal eens tamelijk ver kunnen geraken via weerkaatsing op een bepaalde sfeer (ken de namen niemeer)... was vrij uitzonderlijk. Maar ja, aan die bakken mocht ik zelf nie prutsen hé, was "maar" een ON1 :-)

IT-worX
18/02/08, 12:07
ON1's zijn nu automatisch on7 geworden hé. Testje doen en klaar :-)

Blijkbaar staat er een duidelijkere foto van de antennes online :-)
http://www.ballonvossenjacht.nl/bvj07/Rapporten/ON7ARQ_antennes.htm

cyberbootje
20/02/08, 17:11
Hey lui,

In het weekend zijn de meeste mensen bezig met uit rusten /genieten van het lekkere weer. Maar daarnaast zijn er altijd leuke projecten in de loop die je in je schuur uitvoerd.

Daarom mijn weekend project:
Ben een paar weken geleden een oud 27 mc 'bakkie' tegen gekomen. Gezien ik geen trucker ben, maar het wel leuk vind en beetje ether piraat te spelen, wilde ik deze inbouwen in mijn auto.
Dit paste weer niet in me auto, dus daar dit weekend iets op verzonnen.

- Aluminium strook van 25x50 om mijn bakkie met versterker heen gebogen.
- Gaten gemaakt om alles op zijn plaats te houde.
- Er achter komen dat de magneet op de voet van de antenne niet op aluminium blijft zitten.->|
- Daarvoor een ijzeren beugel erover gemaakt:D
- De stroom voorziening uit een standaard halfords auto verlichting gehaald.

Resultaat:
6128
Het eind resultaat van me bakkie, met daar onder de versterker met aan de zijkant 2 led lichtjes

6129
Microfoon, voet van de antenne en de auto aansteker plug.


Nu mogelijk nog het aluminium een mooi groen/zwart kleurtje geven en dan ist af.


Vandaag al een 'rondje' wezen rijden op knooppunt a2/a27 rond etenstijd, en weer genoeg leuke gesprekken kunnen bijwonen.:p

Wie van jullie heeft er ook 1 in het bedrijfsbusje, of gewoon prive er net als mij een in de auto hangen?

Laat ik even dit topic omhoog schoppen...

Geweldig dat deze lui nog bestaan, zelf knutsel(de) ik er ook op los.
Ik heb hetzelfde bakkie zie ik!! CB2000 Premier.
Heb hem hier ook hangen samen met alle andere zooi, alleen ben ik uiteraard niet zo pro en heb ook geen vette antennes die jullie hier allemaal hebben.
Misschien keertje testen?? zit in amsterdam en utrecht is niet heel gek ver, uiteraard mooi weer afwachten en eerst leuke antennes uit de kast halen.

Mijn (erg oud) weekend projectje waar ik het meeste trots op ben is een klerenkast ombouwen naar een serverkast :D
Deze kast zorgt ervoor dat mijn kamer dus niet te warm word en de servers lekker koel blijven. Een hoop features zoals: alarm, codeslot, fan regelaars etc etc.

(Voor alle duidelijkheid, dit is amateuristisch maar toch grappig... en uiteraard host ik niks hierop voor klanten oid is alleen puur prive;))
Zie foto's hieronder:

IT-worX
21/02/08, 13:02
Zalig die kast :D
Wanneer komen die in productie? ;-)

cyberbootje
21/02/08, 13:50
Zalig die kast :D
Wanneer komen die in productie? ;-)

Was het maar:D Achja als je op 15 jarige leeftijd op het MBO zit dan heb je niet veel te doen he... ga je beetje blowen of zulke dingen bouwen dus naja ik koos voor dit.
Op zich wel redelijk netjes achteraf bekeken, hij draait nog steeds lekker en uiteraard zitten er allemaal snufjes op die totaal NIET nodig zijn maar ach...