PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup mogelijkheden



Barone
12/02/08, 11:41
Hallo,

voor mijn stage ben ik op zoek naar verschillde backup mogelijkheden.

Mijn opdracht is een backupsyteem maken voor onze webserver (site is 50gb).

Ik heb al een aantal dingen tegen elkaar opgewogen zoals:


Online backups
Lacie netwerkschijf
Tapeless backup systeem


Hierbij ga ik denk ik voor de lacie netwerkschijf.

Weten jullie nog meer goede backup oplossingen?

DiedX
12/02/08, 11:45
Klinkt als een stageopdracht ;)

cq: wat heb je zelf al gezocht? Al gekeken naar off-site storage? Ook niet onbelangrijk: wat moet je restoretijd zijn?

Barone
12/02/08, 11:54
Is inderdaad een kleine stage opdracht van mij.

Ik ben er al aardig druk mee geweest en ben benieuwd of er nog andere systemen zijn waar je op internet niet zoveel over vind.

Restore moet wel binnen 1 - 2 uur gedaan kunnen worden.

Dus iets online valt zowieso al af.

TCM
12/02/08, 12:13
NAS in combinatie met MS backup of elk ander backup programma..

Moet te doen zijn denk ik.. is nog snel ook..

DiedX
12/02/08, 12:21
Is er een eis mbt dataretentie (tijd die je je backup bewaard), en off-site storage?

djalken
12/02/08, 12:35
Dan zal een netwerkschijf denk ik de snelste methode zijn, online backup is echter een stuk "safer" je zit alleen over het algemeen met de 1e backup van veel data (data op een hd opsturen kan ook vaak) en het restoren duurt natuurlijk wat langer, al valt dat mee als je een download snelheid hebt boven de 10mbit

TCM
12/02/08, 13:02
Je kan ook een server installeren met wat grote schijven (Raid5 of iets dergelijks) en daar backupsoftware op zetten.. En dan gewoon via een intern netwerk lekker backuppen..
Een soort onlinebackup heb je dan alleen dan intern.. ligt er wel aan of er plek is voor een server op dat kantoor dan..

-TCM

VinceSTM
12/02/08, 13:06
Je kan ook een server installeren met wat grote schijven (Raid5 of iets dergelijks) en daar backupsoftware op zetten.. En dan gewoon via een intern netwerk lekker backuppen..
Een soort onlinebackup heb je dan alleen dan intern.. ligt er wel aan of er plek is voor een server op dat kantoor dan..

-TCM
door brand pand weg... server weg.... backups weg.... nee, slim!

Triloxigen
12/02/08, 13:24
door brand pand weg... server weg.... backups weg.... nee, slim!

Even als toevoeging;
Een lacie netwerkschijf is daarom dus ook niet handig

TCM
12/02/08, 13:36
Wat wil je dan? Een glasvezel neerleggen zodat je 10mbit upload haalt?
Er zijn beperkingen als je geen online backupdienst wilt..
Wat je ook kan doen is die server uitrusten met een externe schijf welke je iedere avond meeneemt.. heb je voor de zekerheid nog een backup..
1TB schijven zijn niet meer zo duur..

Elke oplossing dus waar het bij het bedrijf staat valt dus af.. dus eigenlijks gewoon het hele lijstje?

-TCM

crazycoder
12/02/08, 13:39
Weten jullie nog meer goede backup oplossingen?
Jammer dat je voor je stageopdracht niet wat dieper in de materie bent gedoken. Of is deze vraagstelling het product van uren research?

Maar wat dacht je van bijvoorbeeld:
- tapes
- combinatie offsite/onsite
- hot spare of cold spare
- rsynch?
- virtualisatie en snapshots

Veel zou ook van je OS af kunnen hangen en niet te vergeten welk budget.


Even als toevoeging;
Een lacie netwerkschijf is daarom dus ook niet handig
Ook een toevoeging van mij :)
Als je een aantal van die dingen roteer kan je ze prima gebruiken. Die rotatie moet dan wel dagelijks gebeuren.

ronaldlokers
12/02/08, 13:50
Op mijn vorige stage maakten ze gebruik van een lacie hardeschijf waar de backup op kwam te staan. Deze namen ze dan elke week mee naar huis om thuis op een andere schijf over te zetten.

Op mijn huidige stage maken ze gebruik van tapes, werkt ook wel goed :)

VinceSTM
12/02/08, 14:10
gewoon incrementele backups maken via internet, eventueel naar de prive-woning van de directie oid om DAAR automatisch op zo'n lacie te laten zetten.

thunder
12/02/08, 14:53
of gewoon backuppen naar een lacie schijf EN ook een externe on-line backup maken, kan je dankzijd e lacie schijf snel restoren en als je pand afbrand heb je je data nog ;)

Technotop
12/02/08, 15:03
Gewoon zorgen dat je op twee locaties backupservers hebt staan, wij syncen backups in Amsterdam naar Rotterdam en andersom, het enige nadeel is dat je kosten kwijt bent aan een verbinding, echter zijn backups misschien het wel belangrijkste wat je als ISP kunt en moet doen voor je klanten.

Spyder01
12/02/08, 18:25
Bij een niet nader te noemen bank backuppen ze ook intern (maar ook extern) en het backup systeem staat in een brandvrije ruimte (schijnt aardig lang tegen een vuurzee te kunnen).

Daarnaast de externe backup en dan ben je aardig safe dacht ik zo.

BramuS
12/02/08, 21:20
bij een stage bedrijf waar ik een aantal jaar geleden heb gezeten tijdens het einde van mijn studie, gebruikten ze tapes, elke nacht ging er een nieuwe tape in, data naar de tape, 's morgens tape eruit halen en die nam een medewerker (volgens rolatieschema) mee naar huis, en deze kwam de volgende dag weer mee naar het werk.

Daarna werden ze in een brandvrije kluis opgeborgen en zo een half jaar lang bewaard (waren best wel kostbare gegevens). Elke nacht werd er dus een volledige backup gemaakt, en daarna opgeborgen. Zo was er dus van een half jaar lang data aanwezig in de kluis, en van de dag ervoor bij iemand thuis.

Verder denk ik wel dat als het belangrijke data is, het belangrijk voor je is dat je deze ook zeker op een andere locatie bewaard.

MMaI
12/02/08, 23:37
bedrijven als Getronics bieden offsite tapestorage aan, waarbij (tegen betaling natuurlijk) dagelijks een tape afgehaald/opgestuurd wordt naar een beveiligd opslagcentrum.
Opvragen van deze backups duurt nooit langer dna 24 uur (garantie) en bij accident crash response (extra betalen) kan het vaak binnen 2-4 uur gebeuren.

Overigens zal bij geen enkele veilige backup methode alle data te restoren zijn binnen de twee uur, omdat deze methoden allemaal gebruik maken van een fysieke scheiding.
Online backups geven dna nog de snelste restore mogelijkheid, maar hierbij zit je natuurlijk met de limiet op je bandbreedte

Luana IS
13/02/08, 00:09
Lacie schijven zijn niet te vertrouwen, en ZEKER NIET voor backups. Ik heb weleens vaker verhalen gehoord over dit merk, en onlangs had ik nog een klant waarvan 4 stuks het binnen 2 weken begaven. Ik denk dat als je gewoon wekelijks een backup maakt naar 2 verschillende schijven/pc's genoeg is. Anders moet je een online backup service nemen, maar voor 50GB kan het kostenplaatje weleens uit de hand lopen.

IT-worX
13/02/08, 00:27
elke dag naar de lacie sturen, 1x/week oid naar een externe locatie?
Bij brand etc ben je maximum 1 week werk kwijt.

crazycoder
13/02/08, 01:09
Leuk dat er allerlei aannames worden gedaan, zo ken ik bedrijven die nog geen 3 uur werk kunnen missen. Of gegevens uit hun ordersysteem.. of delen van hun website...

1 week weg is voor vrij veel bedrijven geen optie :)

IT-worX
13/02/08, 01:12
We spreken hier wel over een "in case of disaster" formule hé. Want 50GB backuppen en willen restoren op 3 uur tijd buiten het DC ... is dit ergens haalbaar?

MMaI
13/02/08, 02:27
We spreken hier wel over een "in case of disaster" formule hé. Want 50GB backuppen en willen restoren op 3 uur tijd buiten het DC ... is dit ergens haalbaar?

jazeker, een hele boel bedrijven zouden nergens zijn als dit niet mogelijk is.
natuurlijk is glasvezel hiervoor een vereiste en moet de locatie niet afbranden, maar ik ken voldoende bedrijven die dit soort faciliteiten hebben/bieden

crazycoder
13/02/08, 10:18
We spreken hier wel over een "in case of disaster" formule hé. Want 50GB backuppen en willen restoren op 3 uur tijd buiten het DC ... is dit ergens haalbaar?
In de door TS genoemde situatie is het onwaarschijnlijk dat de backup altijd 50GB zal zijn. Het backuppen zal dus na de eerste backup niet echt een probleem zijn.

Als je het over een restore van zoveel data hebt dan denk ik dat het voor de meeste bedrijven in het MKB niet haalbaar is om een dergelijke hoeveelheid data binnen 3 uur over hun adsl lijntje te trekken. Maar dan kan je het altijd nog op een harde schijf op laten sturen.

Wil je het wel binnen enkele uren over een internetverbinding binnen halen dan zal je een behoorlijk dikke pijp moeten hebben.

Triloxigen
13/02/08, 12:39
Lacie schijven zijn niet te vertrouwen, en ZEKER NIET voor backups. Ik heb weleens vaker verhalen gehoord over dit merk, en onlangs had ik nog een klant waarvan 4 stuks het binnen 2 weken begaven.

Vorige week heeft hier een 1 week oude lacie schijf het begeven.