PDA

Bekijk Volledige Versie : Servers down?



BlueLagoon
10/02/08, 11:04
Hoi allemaal!

Vanmorgen kwam ik er achter dat de websites en e-mail op mijn beide servers (zeg server 1 en server 2) niet werken.

Server 2 kan ik nog wel pingen en geeft heel zelden (bijna geen een keer) nog wel een website als response. Server 1 lijkt geheel onbereikbaar.

Beide hangen ze bij dezelfde colocator (TransIP). Ik vind het vooral vreemd dat het eigenlijk gelijk voor beide servers geldt... twee totaal verschillende servers, 1 windows en 1 linux. Ik krijg ook geen not-found o.i.d., de sites blijven (hier) maar laden, alleen je ziet niets. Je zou bijna aan dos denken of zo?

Punt is dat ik er zelf niet al te veel verstand van heb. Probleem zou dus ook bij mij kunnen liggen hoor, maar in de afgelopen week is er verder niets aan die servers veranderd. Ik vroeg me af of jullie hier meer over zouden kunnen vertellen.

Een kleine onkostenvergoeding is natuurlijk geen probleem.

Ik wil nog niet gelijk TransIP uit bed bellen, terwijl zij er misschien niets mee te maken hebben ;).

Voorbeeld websites, welke niet te bereiken zijn:
www.hid.nl (server 2)
www.psd.nl (server 1)

Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Chris

Hosted
10/02/08, 11:13
Kan je wel inloggen met SSH op beide servers?
Al een reboot gegeven?

gjtje
10/02/08, 11:15
Als er geen enkele link is tussen die twee machines (zelfde database server bijvoorbeeld) dan zou ik toch maar trans-ip bellen. Misschien dat de switch kuren heeft of iets dergelijks.

BlueLagoon
10/02/08, 11:18
Ik kan zowieso niet op de Windows server komen met remote desktop.
SSH naar de Linux server (www.hid.nl) werkt wel.

Maar beiden geven geen response bij het bezoeken van websites.
Restarten is inderdaad nog iets wat ik ga proberen.


Als er geen enkele link is tussen die twee machines (zelfde database server bijvoorbeeld) dan zou ik toch maar trans-ip bellen. Misschien dat de switch kuren heeft of iets dergelijks.

Er ligt een cross-cable tussen beide servers, maar dat is voor back-up doeleinden en niets meer. Ze zijn in geen geval van elkaar afhankelijk.
Ze hangen ook in verschillende racks.

wonko
10/02/08, 11:36
Kan je de tweede server nog bereiken via de cross-cable? Antwoord hij zo nog op bvb een ping?

Een restart van een linux-systeem om een netwerkstoring op te lossen is zowat het meest verkeerde wat je kan doen. Zoek de oorzaak eerder, en los deze op.

BlueLagoon
10/02/08, 11:39
Via de cross-cable kan ik vanaf de linux server wel naar de windows server pingen en ik krijg dan response. Dus hij draait wel zou je zeggen.

dreamhost_nl
10/02/08, 11:42
SSH naar de Linux server (www.hid.nl) werkt wel.


Is er een hoge server load merkbaar, worden er veel connecties naar een bepaalde poort of van een bepaald IP-adres gemaakt? Dit moet toch wel te achterhalen zijn ?

Zoals Wonko al aangaf : Vooral niet resetten als je er nog in kan.

Sander-
10/02/08, 11:44
Wat je even kunt proberen is via Putty dmv tunneling een link leggen enzo dan RDP'en.... WAt je doet is in je putty sessie druk je op "Change Settings". Dan ga je naar SSH en dan naar Tunnels. Bij Source port vul je de standaard RDP port in (die gebruik je straks om te connecten). Bij destination port vul je het IP Adres in dat je gebruikt om via de crosscable de andere server te bereiken. Met daarachter natuurlijk de RDP port: 192.168.1.1:5900 bijv. Nu connect je lokaal met rdp op 127.0.0.2:RDPport (die je hebt ingesteld bij Source port). Als je dan verbinding krijgt ligt het idd aan je uplink van je windows machine.

(Deze methode wijkt op sommige versies van XP iets af... Dus staar je niet blind op het wel/niet werken ervan)

dreamhost_nl
10/02/08, 11:44
Additie : Ping en traceroutes geven i.i.g. geen vreemde (netwerk)storing aan...

BlueLagoon
10/02/08, 11:51
Additie : Ping en traceroutes geven i.i.g. geen vreemde (netwerk)storing aan...

Ik kan de server waarop www.psd.nl draait zelf niet pingen.

dennis0162
10/02/08, 12:03
Kom je via je hostname in ssh of via je IP-adres?

BlueLagoon
10/02/08, 12:07
Ongeacht of ik de host name of het IP adres gebruik, de Windows server blijft onbereikbaar, ook via tunneling kom ik er niet bij (weet niet zeker of ik daarin alles goed doe btw).

SSH / Linux server is zowel onder hostname als ip te bereiken.
Alleen de sites van deze server zijn dus ook niet bereikbaar.

Ik ga iig die Windows server later herstarten.

dennis0162
10/02/08, 12:19
Kijk eens of apache wel draait. (@linux server)

BlueLagoon
10/02/08, 12:21
Apache draait, maar ik krijg hem niet gerestart, hij zegt dat het proces met nr xxxx al draait. Probeer ik dat process te killen, maar die blijft draaien.

Ik had ssh afgesloten en kom nu ook niet meer op de linux server :(

Volgens TransIP is er niets mis met het netwerk.
Word vermoedelijk een ritje naar Amsterdam en dan kijken of we iets kunnen vinden.

Geert-Jan
10/02/08, 13:15
Ik had ssh afgesloten en kom nu ook niet meer op de linux server :(

Vanaf 1 of vanaf 2 / meerdere adressen???
als ik dit topic zo doorlees komt er (te) weinig info om een indruk / oordeel te wekken.

Je komt er niet meer in, je kunt wel pingen??
Je komt er niet meer in, vanaf 1 adres, al vanaf een tweede adres geporbeerd??
Wat voor processen draaiden er??

Bla bla bla

de trace is goed, dus moeten we toch in je server(s) zoeken....

WF WebHosting
10/02/08, 13:20
Ik krijg ze hier ook geen van beide geladen.
psd.nl totaal niets
hid.nl kan ik wel pingen.

Denk dat je of naar trans ip moet om te kijken of ze nog wel goed zijn aangesloten zijn op de switch of trans ip support bellen.
Als je via ssh al problemen heb met de servers zou ik toch een reboot overwegen van beide servers.

groet,

Blade

Geert-Jan
10/02/08, 13:25
Denk dat je of naar trans ip moet om te kijken of ze nog wel aangesloten zijn op de switch

Blade

Dan krijg je geen trace of ping he .....
De trace zegt toch duidelijk 80-69-83-144.colo.transip.net [80.69.83.144]

WF WebHosting
10/02/08, 13:32
Van psd krijg ik totaal geen ping, kan dus zijn dat deze server dus niet meer op de switch staat (vooral in shared racks gebeurt dat nog weleens).
Van Hid krijg ik wel ping maar worden de pages niet geladen, dat is wat ik ermee bedoelde zie aanvulling.

Groet,

Blade

dreamhost_nl
10/02/08, 13:48
Ik kan de server waarop www.psd.nl draait zelf niet pingen.

Dat is correct, maar dat hoeft niet iets te betekenen op een Windows server.
Mijn ping + tracert verhaal ging over de andere server, waar je nog bij kan...

Spyder01
10/02/08, 18:26
Ze doen het nu beide weer en zijn ook goed bereikbaar, dan ben ik nu benieuwd wat jullie in je ritje DC aangetroffen hebben.

BlueLagoon
10/02/08, 21:09
Beste allemaal,

Sorry voor de late reactie, maar ik zat vandaag dus in Amsterdam ;).
De oorzaak blijkt een back-up systeem op de servers, welke gebruik maakte van de cross-cable. Dit is dus waarschijnlijk gelijk ook de reden dat het met beide servers verkeerd ging. Het is inmiddels weer opgelost.

Mijn dank voor de geboden hulp.