PDA

Bekijk Volledige Versie : Colo server komt zonder spanning



Pur
08/02/08, 22:36
Ik wist even niet hoe ik het onderwerp goed moest omschrijven dus er maar dit van gebakken..

Situatie: Vandaag ging een server onderuit bij een colo partij. Zowel normale poort onbereikbaar als de management poort (DRAC). Aangezien de DRAC bijna niet kan/mag uitvallen en de colo partij eerder deze week ook al een netwerk / switch storing had dacht ik dat het daar wel aan zou liggen.

Dus even gemailed met de helpdesk (is verder niet zo'n heel belangrijke server dus had niet echt prio) met uitleg dat ik 2 interfaces afneem en dat de DRAC dus bijna niet uit zou mogen vallen maar dat ik wel op beide interfaces onbereikbaar waren. Krijg in ongeveer een uur antwoord maar daarin staat alleen "dat er op dit moment geen storingen aan de kant van de colo partij zijn".

Vervolgens vraag ik remote hands aan en wordt netjes terug gebeld en blijkt dus de voedings kabel 'los' te zitten aan de APC kant. Oftewel vandaag heeft vermoedelijk iemand in de kast gewerkt en daarbij is mijn voedings kabel aan de APC kant los geraakt.

Zou niet mogen gebeuren, maar in een shared omgeving kan het altijd een keer gebeuren. Hoewel het mij in 10 jaar en meerdere DC's/colo boeren nog nooit is overkomen. *knock on wood*

De schuld vraag boeit me niet zo heel veel maar ik vraag me wel het volgende af:

- Kan ik nu claimen dat ik niet wil betalen voor de remote hands omdat het geen oorzaak aan mijn kant was. Ik heb de originele kabels ook niet aangesloten die zijn bij installatie van de server door een medewerker van de coloboer aangesloten.

En wat minder:

- Zou de colo boer niet wat pro actiever moeten zijn met deze storings melding. Als er geen netwerk storing is aan hun kant ala. Maar met de melding dat ook mijn management interface down was zou men wellicht de kast een keer kunnen nalopen of er idd geen problemen waren met de PDU's. Er zijn ook 24x7 engineers on site dus even de zaal oplopen zou geen probleem mogen zijn.


Whoa.. Zie dat ik 'm niet heb geplaatst in "Dedicated / Colocated Hosting Forum" zoals de bedoeling... Kan een modje deze verplaatsen?

WebXtra
08/02/08, 22:56
Ik denk dat iedereen zijn server de meeste prio vind.. en dat ze daarom niet meteen naar de server van de klant kunnen rennen om meteen te kijken wat er aan de hand is.
En het komt ook vaak voor dat iemand een storingsticket indient en na een half uur komt de klant er zelf achter wat er aan de hand is.

tip: zet je voedingskabel met een krulletje en een tyrip beter aan je server vast.
Als er dan aan de kabel getrokken wordt, dat deze nooit je voeding uit getrokken kan worden.

marcel5
08/02/08, 23:06
tip: zet je voedingskabel met een krulletje en een tyrip beter aan je server vast.
Als er dan aan de kabel getrokken wordt, dat deze nooit je voeding uit getrokken kan worden.

Ik heb hier ook al aan zitten denken, ik vergeet alleen steeds om tiewraps mee te nemen. Ik heb namelijk ook een keer gehad dat mijn server geen spanning had omdat de kabel er net niet goed inzat. (Aan de kant van de APC)

Ik heb zo'n korte voedingskabel die behoorlijk strak staat, als er maar tegenaan getikt wordt dan ligt ie er al bijna uit (of hij geeft een naar knetterend geluid :mad:)

dennis0162
08/02/08, 23:47
Hang er dan een andere kabel tussen.

Dit is vragen om problemen:)

Pur
08/02/08, 23:57
Ik denk dat iedereen zijn server de meeste prio vind.. en dat ze daarom niet meteen naar de server van de klant kunnen rennen om meteen te kijken wat er aan de hand is.
En het komt ook vaak voor dat iemand een storingsticket indient en na een half uur komt de klant er zelf achter wat er aan de hand is.

tip: zet je voedingskabel met een krulletje en een tyrip beter aan je server vast.
Als er dan aan de kabel getrokken wordt, dat deze nooit je voeding uit getrokken kan worden.

Er zat overigens tussen remote hands call en originele storings ticket een paar uur tussen. Dus ze hoeven niet direct naar mijn server te rennen. En dat verwacht ik ook niet trouwens. Sowieso is support op basis van een soort van best effort. Als ik support wil op basis van response tijden of oplos tijden moet ik een SLA afsluiten.

Daarnaast was mijn verhaal denk ik ook helder dat het niet zomaar een call was. Ik heb een management card in m'n server om zoveel mogelijk remote te kunnen doen en zo min mogelijk te hoeven leunen op m'n colo boer. Als er een storing is met mijn server dan kan ik deze buiten hardware matige problemen dus remote oplossen. En het ticket is ook afgehandeld door een beheerder en dus niet door een of andere helpdesk medewerker die wellicht niet precies weet wat er allemaal met zo'n management card kan.

Het probleem zat 'm ook niet aan mijn kant. De kabels zitten aan de server kant prima vast. Dell heeft daar ook prima kabel geleiders voor zodat je niet met tie-wraps of klitteband hoeft te werken. Maar zat 'm dus aan de PDU kant.

Dus de vraag staat eigenlijk nog steeds overeind. zou de coloboer proactiever mogen/moeten zijn (en trouwens ook kan/mag ik claimen dat ik niet wil betalen voor de remote hands omdat het probleem niet met mijn server was).

Overigens ben ik wel heel tevreden met de response tijd op de remote hands.. Die bedroeg geloof ik iets van 5 minuten. Dus dat is uitstekend. Ook de response tijd op het originele ticket kan ik niets anders dan tevreden zijn met een response tijd van ongeveer 1 uur..

Randy
09/02/08, 01:31
Werkt je colocatie-aanbieder wel vanuit het datacentrum? Dan zou hij/zij zo even kunnen kijken, zoals wij ook doen tijdens kantooruren. Als hij er speciaal iemand voor heen moet sturen, lijkt het me logisch dat deze kosten worden doorberekend.
Je houdt altijd een kleine kans dat er in een shared rack wat mis gaat. Ook bij ons heeft iemand met het plaatsen van een server wel eens een voedingskabel los getrokken. Gelukkig van eenr edundant voeding, dus niets aan de hand op wat gepiep na, maar toch. Je moet als klant natuurlijk wel je zaakje op orde hebben, zeker als je weer dat je in een shared rack staat. De genoemde los met tyraps doet een hoop worderen.
Dell leverd bijvoorbeeld klemmetjes hiervoor mee en er zijn eurostekkers met een lock. Aan de APC kant dient je coloprovider gewoon te zorgen dat alles goed vast zit. Bij ons geldt dat klanten uitsluitend onze bekabeling (gratis) mogen gebruiken, om troep / sluitingen te voorkomen en om er zeker van te zijn dat alle kabels vast zitten.
En over de kosten; de nood was blijkbaar hoog genoeg. En als je zelf naar het datacentrum moest, was je deze waarschijnlijk ook kwijt. Betaal de rkeening gewoon, eventueel met een voorstel tot een stukje coulance. En overleg netjes met de provider wat het probleem was en leg duidelijk de vraag neer wat zij gaan ondernemen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Apoc
09/02/08, 02:14
En over de kosten; de nood was blijkbaar hoog genoeg. En als je zelf naar het datacentrum moest, was je deze waarschijnlijk ook kwijt. Betaal de rkeening gewoon, eventueel met een voorstel tot een stukje coulance. En overleg netjes met de provider wat het probleem was en leg duidelijk de vraag neer wat zij gaan ondernemen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Niet mee eens; de fout ligt bij de provider, dan hoort de provider ook zelf de kosten op zich te nemen.

Die dingen heten overigens tiewraps ;)

Pur
09/02/08, 09:09
Werkt je colocatie-aanbieder wel vanuit het datacentrum? Dan zou hij/zij zo even kunnen kijken, zoals wij ook doen tijdens kantooruren.


Ze hebben mensen 24x7 on site maar zitten zelf ergens anders met hun bedrijf. Dus wilde gok is dat je geen moeilijke dingen moet gaan vragen aan ze met betrekking tot problems in linux of windows. Maar ik gok voor het meest gangbare werk prima geschikt.



Dell leverd bijvoorbeeld klemmetjes hiervoor mee en er zijn eurostekkers met een lock.


Die zitten er dan ook op :)



En over de kosten; de nood was blijkbaar hoog genoeg. En als je zelf naar het datacentrum moest, was je deze waarschijnlijk ook kwijt.


Nou ja niet helemaal waar. Ik zit niet om de hoek van het datacentrum. En met een DRAC interface probeer ik ook zoveel mogelijk te voorkomen dat ik naar het DC moet rijden. Omdat ik er vrijwel van overtuigd was dat het geen hardware matige storing was ben ik er dan ook niet naar toe gegaan. Niets frustrerender dan een tijd in de auto te zitten om vervolgens een los geraakte power cable aan te sluiten tenslotte :)



Betaal de rkeening gewoon, eventueel met een voorstel tot een stukje coulance. En overleg netjes met de provider wat het probleem was en leg duidelijk de vraag neer wat zij gaan ondernemen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Nou ja daarom boeit mij de schuldvraag niet zo heel erg. In een shared omgeving is dit iets wat altijd kan gebeuren dus lijkt me niet te voorkomen.

Markuz
09/02/08, 11:47
@Randy

Het zou natuurlijk belachelijk zijn als hij de kosten moet betalen voor het los raken van een voedingskabel. Imo moet de colo partij deze kosten op zich nemen en eventueel verhalen op de klant die in de ruimte is geweest.

crazycoder
09/02/08, 12:47
En over de kosten; de nood was blijkbaar hoog genoeg. En als je zelf naar het datacentrum moest, was je deze waarschijnlijk ook kwijt. Betaal de rkeening gewoon, eventueel met een voorstel tot een stukje coulance. En overleg netjes met de provider wat het probleem was en leg duidelijk de vraag neer wat zij gaan ondernemen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.
Je laatste opmerking is prima, de rest ben ik het niet helemaal mee eens :)

Als de draad goed in de server is bevestigd en daaraan vast zit is het aan de provider om de andere kant in orde te maken.. Kennelijk is dat niet of onvoldoende gebeurt waardoor deze los is gekomen toen iemand er tegenaan kwam.

Ik zie dan ook eigenlijk niet in waarom er voor remote hands betaald zou moeten worden, ik vind dat ook eigenlijk geen "remote hands" maar oplossing van een storing in de faciliteit die af wordt genomen.

Hoe moeilijk is het om even langs een rack te lopen? De colo leverancier kan (als het goed is) immers zien dat er iemand in dat rack werkzaamheden uit heeft gevoerd.
Om die reden vind ik dan ook dat zij best uit eigen beweging even hadden kunnen kijken of alles wel goed zat. Bedenk ook dat een dergelijke melding van een klant kan betekenen dat de pdu op z'n laatste pootjes loopt..

Paul Z.
09/02/08, 17:09
<offtopic>

Die dingen heten overigens tiewraps ;)

Ehmm... Niet dus. Deze heten wel degelijk tyraps. Zie: http://europe.tnb.com/ps/pubeuro/index.cgi (Thomas & Betts zijn een van de grootste producenten van deze "kabelbinders" en volgens mij zijn ze ook de "uitvinders"...)
</offtopic>

Ik ben van mening dat als de fout aantoonbaar (de colo boer geeft het zelf aan in dit geval) aan de kant van de colo boer zit dat dan de klant niets hoeft te betalen.
Zal anders een lekkere inkomsten bron kunnen wezen...

host3000
09/02/08, 17:31
<offtopic>


Ehmm... Niet dus. Deze heten wel degelijk tyraps. Zie: http://europe.tnb.com/ps/pubeuro/index.cgi (Thomas & Betts zijn een van de grootste producenten van deze "kabelbinders" en volgens mij zijn ze ook de "uitvinders"...)
</offtopic>

Ik ben van mening dat als de fout aantoonbaar (de colo boer geeft het zelf aan in dit geval) aan de kant van de colo boer zit dat dan de klant niets hoeft te betalen.
Zal anders een lekkere inkomsten bron kunnen wezen...

Tyrap lijkt mij meer een merknaam (registered) dan een soort naam. Schuurschuim noemen wij ook Jif (of is het nu Cif), maar het is een merknaam.

Ecatel
09/02/08, 18:11
Als de kabel uit de server ligt en het is niet uw schuld lijkt het mij meer dan logisch dat de colocatie partij de kosten voor remote hands niet in rekening brengt. Maar de colocatie partij kan ook niet deze kosten in rekening brengen bij de persoon die de fout heeft gemaakt (de andere klant). Dit is dus altijd een probleen (ik wil eigenlijk zeggen nadeel) voor de colocatie aanbieder die shared co-locatie aanbied. Daarom bieden wijzelf voor nieuwe klanten ook geen shared co-locatie kleiner dan 1/2 cabinet meer aan.

Ik denk dat het verstandig is bij shared co-locatie om de apparatuur te scheiden door middel van een plankje en alle kabels bij bij de eindpunten vast te zetten met tyraps of klitteband. Om eventuele problemen te voorkomen.

SF-Jeroen
09/02/08, 19:41
Ik vind ook dat de provider verantwoordelijk is voor zijn klanten, hij kan eventueel een rekening sturen naar de klant die de stekker van jou eruit heeft getrokken (mits bekend).

Paul Z.
10/02/08, 17:12
Tyrap lijkt mij meer een merknaam (registered) dan een soort naam. Schuurschuim noemen wij ook Jif (of is het nu Cif), maar het is een merknaam.
<offtopic>
Hoe noem jij "Post It" papiertjes dan? Of nog mooier, hoe noem jij Teflon? (PTFE?)
Ik wilde alleen maar aangeven dat de naam TyRap een algemeen aanvaarde naam is om te gebruiken... (En dat Apoc fout zat om iemand te corrigeren op het gebruik van de naam TyWrap)
</offtopic>

cyberbootje
10/02/08, 20:06
Heel duidelijk, die mogelijke kosten voor remote hands mogen niet in rekening gebracht worden omdat de coloboer de zaakjes in orde had moeten hebben.
Indien de coloboer redelijk is dan ziet hij dit ook wel in neem ik aan.

Het pro-actieve gedeeltje, tja als hij daar zat dan was een rondje maken niet zo veel moeite idd, bedenk wel, niet elke coloboer reageert hetzelfde.

jeffrey
11/02/08, 18:38
Ik heb ooit al eens eerder een soortgelijk verhaal gelezen maar of dat op WHT was durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik heb er net nog even naar gezocht maar kon het niet terugvinden.

De oplossing was toen:
Klant hoeft remote hands niet te betalen.
Klant die werkzaamheden had uitgevoerd en de oorzaak van het probleem was kreeg hier een waarschuwing voor

Dit lijkt mij persoonlijk dan ook de beste oplossing. Overigens zal het niet om de kosten gaan maar eerder om het niet voorkomen van een herhaling van een dergelijk probleem.

Als een server eruit ligt door een kabel die los is zou ik hier nooit remote hands voor factureren aan klanten van ons.