PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameservers bij gebruik Dedicated server



Rappie
08/02/08, 00:54
Wellicht is het antwoord op mijn vraag wel bijzonder voor de handliggend. Verder heb ik weinig kaas gegeten van nameservers en DNS zaken, so please be gentle ;)

Het plan is om een dedicated server te nemen en hierop meerdere kleinere websites van mijzelf op te hosten. Dat gaat mij prima lukken denk ik, maar over een ding tast ik nog redelijk in het duister.

Hoe zit het met de nameservers en/of DNS records? Moet ik hiervoor zelf software runnen op deze dedicated server? Of is het de gewoonte dat je gebruik maakt van de nameservers van een provider. Wat is gebruikelijk, of verschilt dit van provider tot provider? En waar pas ik dan eventuele DNS records aan, gebeurt dan op de dedicated box? Of is het hier misschien ook gebruikelijk dat je provider hiervoor een oplossing bied.

Dit omdat ik meerdere sites wil draaien op die ene server.

Zo als je boven leest, ik heb dus echt weinig kaas van gegeten. Enige pointers in een verduidelijkte richting kan ik wel waarderen.

MSI-Maxx
08/02/08, 01:09
Indien je de name servers van je domeinboer gebruikt moet je de records aanpassen door in te loggen bij je domeinboer. Maar krijg je iets als DirectAdmin of plesk bij je dedicated server?

Met bijvoorbeeld DirectAdmin kun je eigenname servers maken, mits je over 2 ip adressen beschikt, dit is wel zo handig. 1x subdomein aanmaken ipv. bij je server en bij je domeinboer ;)

-Headout edit-
Informatie delen bij voorkeur per forum; lijkt me wel zo handig voor latere gebruikers van bijv. de search.


EDIT: Sorry Headout :W: :lovewht:

Mark17
08/02/08, 02:54
Er zijn in wezen 4 optie's (ik noteer ze in willekeurige volgorde):
- Vraag je dedicated server leverancier of je de domeinnamen op zijn naamservers mag zetten.
- Vraag je domeinnaam leverancier of je de domeinnamen op zijn naamservers mag zetten.
- Zoek een externe DNS leverancier en zet ze daar op de naamservers (dit kost vaak een paar euro per jaar).
- Zet zelf een naamserver op op je dedicated server (dit is niet verstandig, aangezien dan alles op 1 server staat).

Veel succes met de keuze! De A-records moeten overigens naar het IP van je dedicated server staan.

Luke B
08/02/08, 08:34
Het handigste is gewoon om een nameserver op je eigen server te draaien, en, indien mogelijk, een op die van je dedicated-boer.
In DirectAdmin kun je alle domeinnamen 'spiegelen', waardoor bovenstaande eigenlijk automatisch te gebruiken is na het wijzigen van wat instellingen.

Randy
08/02/08, 08:39
Onze klanten krijgen standaard 1 IP met 1 nameserver. Wij stellen een tweede en derde nameserver beschikbaar in twee andere netwerken op twee ander locaties. (knip) DNS is immers de basis, zorg ervoor dat je tenminste twee servers in twee netwerken hebt!
(knip)

Rappie
09/02/08, 15:30
Duidelijk, heel erg bedankt voor jullie uitleg.

Geert-Jan
09/02/08, 15:50
M.a.w., zoals randy ook al aangeeft, DNS op dezelfde bak, is not done....

Pur
09/02/08, 17:31
DNS is hetzelfde VLAN is ook not done...

Helaas snapt SBS (Veronica Internet?) dat ook niet met sbs6.nl, net5.nl en myvideo.nl bijv..

ns1.vdns.nl 81.23.246.11
ns2.vdns.nl 81.23.246.12