PDA

Bekijk Volledige Versie : Remote management module, nuttig?



marcel5
06/02/08, 11:43
Ik wil voor een nieuwe server een remote management module aanschaffen, wie heeft daar ervaring mee? Bijvoorbeeld voor een Intel server:

http://www.intel.com/design/servers/ism/rmm.htm

Werkt het in de praktijk zo goed als beweerd wordt?

wonko
06/02/08, 12:03
wij nemen op alle servers altijd iets van remote management; het geeft je feedback over je systeem, zelfs als het niet meer boot, en je kan er quasi alles mee doen zonder naar het DC te moeten gaan.

De mogelijkheden zijn afhankelijk van het type kaartje.

Minimaal spaar je er meestal je APC mee uit.

hostlogic.nl
06/02/08, 12:30
Naast het uitsparen van een APC poort geeft zo'n kaart ook vaak KVM-over-IP of minimaal Serial-over-IP functionaliteiten. Wij gebruiken in bijna alle servers een IPMI kaart (van supermicro) en dit werkt prima. Een kleine investering die een echte lifesaver blijkt in geval van een storing.

Randy
06/02/08, 13:16
Voor de paar tientjes altijd een kaart erbij nemen. Je verdient deze terug door 7,50? per maand te besparen op een APC aansluiting. Daarnaast kun je altijd bij je server om een andere kernel te selecteren of remote de bios te updaten. Sommige kaarten ondersteunen zelfs virtuele media, waardoor je remote een OS kan (her)installeren. Het scheelt dus in noodgevallen een ritje DC. En misschien net die ene keer wel, dat jij eigenlijk de deur niet uit kan/wil.

leagzhosting
06/02/08, 14:31
wij hebben een stapel 1u supermicros met ipmi 2.0
ze werken hier goed zoals wij willen

enig nadeel is dat het bij iwndows niet werkt omdat het geen GUI support
dan heb je kvm-o-lan of kvm-o-ip nodig

voor linux centos en debian werkt het naar behoren
instellingen bios nakijken en of via serial console de machine bekijken
mocht hij bijvoorbeeld vastgelopen zijn na kernel update
(scheelt je zoals randy zegt een rit dc)


voor freebsd werkt het niet icm broadcom drivers die een conflict hebben

martysmarty
06/02/08, 15:18
leagzhosting:

IPMI 2.0 heeft KVM over IP ingebouwd hoor. Dus windows werkt ook perfect.

Gebruik het zelf ook, echt ideaal

marcel5
06/02/08, 15:23
Voor de paar tientjes altijd een kaart erbij nemen. Je verdient deze terug door 7,50? per maand te besparen op een APC aansluiting.

Ik ga deze server waarschijnlijk co-locaten bij Leaseweb, ik geloof niet dat een contract zonder APC kan afnemen. Niet dat het erg is.

Ik ga na het lezen van jullie reacties zeker zo'n kaart aanschaffen. Ik ben twee keer naar het DC gereden voor een lullige boot error, dan lijkt me zo'n kaartje zeker de moeite waard.

Bedankt!

Wynand
06/02/08, 15:26
Vraag tussendoor: bestaan er PCI kaartjes die onafhankelijk van het server merk een alternatief zijn voor APC/KVMoverIP?

pierce
06/02/08, 15:33
Vraag tussendoor: bestaan er PCI kaartjes die onafhankelijk van het server merk een alternatief zijn voor APC/KVMoverIP?

Ja, maar die zijn niet goedkoop;

http://cluster.twp.nl/index.php?task=2&pid=IP9001

leagzhosting
06/02/08, 17:14
leagzhosting:

IPMI 2.0 heeft KVM over IP ingebouwd hoor. Dus windows werkt ook perfect.

Gebruik het zelf ook, echt ideaal

klopt maar de meeste IPMI console zijn SOL en geen KVM-IP

voorbeeld supermicro ipmi dingen

AOC-SIMLP-3 = KVM-over-IP 60 euro
IPMI20E Serial over Lan 90 euro en je mobo met het ondersteunen

martysmarty
06/02/08, 17:49
Gebruik zelf die met kvm-ip. Kaartje kost 100 euro, niet de goedkoopste nee, maar je hebt er toch wel erg veel profeit van.

Wynand
06/02/08, 17:57
Ja, maar die zijn niet goedkoop;

http://cluster.twp.nl/index.php?task=2&pid=IP9001Ouch, da's de prijs van de halve server. :)
Verbaast me eigelijk dat er geen universele dingen beschikbaar zijn.
(daar sta ik met een 170 euro Asus server mobo ;))

DeziWeb
06/02/08, 19:11
Ouch, da's de prijs van de halve server. :)
Verbaast me eigelijk dat er geen universele dingen beschikbaar zijn.
(daar sta ik met een 170 euro Asus server mobo ;))

Asus heeft geloof ik eigen modules, en in sommige zit het standaart al ingebouwd. Wij zijn bezig al onze server uit te faseren door Asus RS120-E4 PA2(2x hotswap) en Asus RS120-E4 PA4(4x hotswap) barebone's en de nieuwere versie's bieden out of the box IPMI 2.0.

Van de Asus site:
IPMI2.0 voor Online & Offline Beheer
- Out-of-band Management via ASMB3 met SOL-ondersteuning (optioneel)
- ASWM 2.0 biedt in-Band web-gebaseerde Beheermogelijkheid voor uw server

Wynand
06/02/08, 19:13
Dezi: voor je in dezelfde val trapt als ik, die dingen zijn enkel bereikbaar vanuit hetzelfde subnet als het kaartje.
Er steekt momenteel een ASMB3 in.

DeziWeb
06/02/08, 20:03
Dezi: voor je in dezelfde val trapt als ik, die dingen zijn enkel bereikbaar vanuit hetzelfde subnet als het kaartje.
Er steekt momenteel een ASMB3 in.

Hmm zal is navragen hoe wij dat doen dan, mijn medewerker was hier namelijk niet zo heel lang geleden achter gekomen en dit werd mij toen helemaal blij verteld:p Zal wel iets zijn van een windows server/xp systeempje die via rdp de servers toch kan benaderen.