PDA

Bekijk Volledige Versie : WAN / ISDN aansluiting



Ralphmeister
06/02/08, 09:10
Ik ben op zoek naar een router. Maar heb nog wat vraagtekens betreffende de inkomende lijntjes. Dit worden twee ADSL lijnen. Maar wat voor router heb ik hier nu voor nodig? Ik zie ze dus met WAN poorten en ADSL poorten?

Wat ik hier uit begrijp is een ADSL poort de RJ11 connector? En WAN de connectie naar het internet achter het modem?

MMaI
06/02/08, 09:16
afhankelijk van modem type wordt dezelfde benaming gebruikt voor verschillende verbindingen en verschillende namen voor dezelfde verbinding.

een WAN poort houd per definitie eigenlijk in dat er geen modem in deze router zit
ADSL poorten bestaan eigenlijk niet, hierbij is afhankelijk van de router of er al dan niet een modem in zit.
Vaak zijn de aansluitingen compatible met beide stekkertypes (RJ11 en RJ45)

als je twee inkomende adsl lijnen hebt die uit een modem komen (ADSL modem natuurlijk) heb je een router nodig met twee WAN poorten/ADSL poorten zonder modem.
Als het twee kabeltjes zijn zonder modem, dan heb je natuurlijk een router nodig met 2 ADSL/modem/line poorten en 2 keer een modem geintegreerd

twee WAN poorten zie je ook eigenlijk alleen op de betere modellen routers, als je er een zoekt met geintegreerd modem dan kan ik je een Draytek Vigor 2820n (ADSL overanaloog) aanbevelen
verder ben ik goed te spreken over alle routers van Draytek met een/meerdere WAN poorten, dit zijn erg prettige en snelle apparaten, nooit storing mee gehad en vanuit je andere topic over switches ook in het prijsbereik wat je zoekt

Hosted
06/02/08, 09:18
WAN is de kabel die van uit je router richting je modem gaat.
De ADSL kabel is gewoon een telefoonkabel die je ADSL modem ingaat.

Met linksys routers heb ik goeie ervaringen mee en zijn uitstekend geschikt voor ADSL.

Ralphmeister
06/02/08, 16:27
Okay ik het is een Vigor geworden, de V2930 waarschijnlijk zoiets als MMaI aangeeft maar dan net wat nieuwer, zonder n'tje overigens.. Hij gaat toch niet alles dekken en staat misschien ook niet optimaal ergens achteraf in een hok in een metalen kast?